Zaptec+Pulse

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

redgranti
Inlägg: 6
Blev medlem: 12 jan 2024 15:19

Zaptec+Pulse

Inlägg av redgranti »

Hej forumet på grund av avsaknad av svar från Tibber vänder jag mig till alla er elbilsfantaster och hoppas på att ni kan hjälpa mig!

Vi har en installation hemma bestående av en Zaptec laddare integrerad mot Tibber och som stöttas av en Pulse mätare.
När vi försöker ladda ställer sig lastbalanseraren i vänte läge pga hög belastning och i de fall då den startar ger den 0kwh till slut står det att laddningen har avslutats och det händer ingenting när man klickar på starta.
Vad är fel?
Senaste testet var igår, utan någon form av schemaläggning eller att smartladdning är påslaget, klickar bara på starta. Fastigheten drog vid tillfället mellan 2900-3100W.

Huvudsäkring 20A
Säkring på laddare 16A
I zaptec gränssnitt har Tibber varit inne och pillat och satt manual control på lastbalanseringen och faserna och där har jag vid nåt tillfälle sett att värdena ändrar sig
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Inlägg: 170
Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
Referralkod: ts.la/martin185079

Re: Zaptec+Pulse

Inlägg av airdrive »

Hej!
Jag har samma upplägg som du, bortsett att jag har 25A huvudsäkring och även säkrat upp så att laddaren kan köra på det om det finns ledig kapacitet. En fundering jag har är hur dina faser är belastade. Jag har aldrig sett att min zaptec går ner på enfasladdning utan den stannar bara om det inte finns 6A på någon fas. Den Chargeamps halo jag har på landet går över till enfas om det inte finns 6A tillgängligt och den väljer dessutom ledig fas efter eget huvud.

Kan du gå in på tibber och se hur det ser ut per fas, vid de gånger när den stannar? En skärmdump på belastningen per fas skulle vara intressant.

Sen läste jag här i en annan tråd att zaptec go bara laddar på L1 när den kör enfas. Dvs är den kopplad by the book blir det inte mycket laddat om du har mindre än 6A spelrum på L1.
M3 LR 2023
redgranti
Inlägg: 6
Blev medlem: 12 jan 2024 15:19

Re: Zaptec+Pulse

Inlägg av redgranti »

Tjena

Här kommer då lite bilder från kvällens test som inte gick särskilt bra. En fråga jag ställer mig själv är hur f*n kan Tibber dels släppa en app som är fullständigt skit. Den är fruktansvärt instabil och integrationen mot Zaptec verkar inte lira särskilt bra heller för att inte tala om Recharge integrationen.. Börjar vi dessutom prata om avsaknaden av support från Tibber ja då...

Kvällens test då..
Inga scheman påslagna varken i bil eller i laddare. Smartladdning avstängt
Sladd sätts i laddare
Laddning "startar" 0,00kwh laddas Bild 1
Ström på faser bild 2 här ligger då L1 ganska högt men finns fortfarande 6,8A tillgodo
När jag går över från Fasbilden tillbaka till laddaren i tibber får jag denna spännande bilden bild 3
Stänger ner värmepumpen på brytarna och får ner faserna enligt bild 4 NU finns gott om utrymme!
Rycker kabeln och sätter i den igen i laddaren och får först samma meddelande som bild 3 och efter lite klickande i appen meddelande om att ingen bil är ansluten.

Ångrar djupt att jag inte köpte en Zaptec Sense och sluppit mellanhavandena mellan integratör/er - leverantörer - tillverkare.

Tar gärna emot tips och ursäkta min lite tråkiga attityd men jag börjar bli rätt less på det här..
Bild 3
Bild 3
Bild 2
Bild 2
Bild 1
Bild 1
redgranti
Inlägg: 6
Blev medlem: 12 jan 2024 15:19

Re: Zaptec+Pulse

Inlägg av redgranti »

Jo på slutet slutet innan jag kopplade in bilen på nytt stängde jag ner värmepumpen och då såg faserna ut såhär. Detta var alltså innan test 2.
Bild4.PNG
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Inlägg: 170
Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
Referralkod: ts.la/martin185079

Re: Zaptec+Pulse

Inlägg av airdrive »

Hmmm.
Ja det med att tibbers kundtjänst är långsam är föga imponerande. För att få förbrukningen att visas behöver jag ofta stänga appen och öppna på nytt.

Åter till laddning:
Hur ofta har du mindre än 6A tillgodo på någon fas?

Funderar på om det för att få det att funka på kort sikt strunta i tibber integrationen och köra laddboxen på 6A trefas så har du iaf nån form av laddning om än långsam. Borde gå att skriva in i web-gränssnittet för zaptec-boxen. Enklast på datorn. Då får man iofs också klicka ur tibber-behörigheter. Men hänsyn att det är helg och du troligen vill ladda…. 🤓

Kör du tesla kan du ju ställa ner i appen att den ska ladda med Max 6A , så kan du sen se om det blir några överbelastningar. Kör du annan bil kanske det är enklast att styra i laddboxens gränssnitt.

Lite överlast kortare stunder brukar inte huvudsäkringen gå för.

Ps, finns en annan tråd med några bra zaptec/ tibber tips men är lite lat för att hitta den nu :geek:
M3 LR 2023
bennybula
Inlägg: 28
Blev medlem: 28 jun 2023 14:48

Re: Zaptec+Pulse

Inlägg av bennybula »

Jag har Tibber, Pulse och Zaptec, till en Tesla Model Y LR

Har 16A säkring till huset bara (tyvärr, men för snål att öka upp det :lol: )
Har aldrig problem. Men, det gäller att man förstår hur det hela fungerar också.

Om jag tex startar min värmare i mitt FTX aggregat (ventilationen), så får jag en peak på EN fas på ca 7A. Och den gör så var 5e minut.
Går då värmepumpen också samtidigt (gissar på 4A per fas kanske), så är jag uppe på 11A på en fas, och min laddning kommer inte kunna att starta tyvärr. Den kräver minst 5A ledig, med marginal, så nog närmre 6A som någon skrev här.

Men utan FTX värmare, så har jag styvt 10A ledigt när värmepumpen är igång.
Men, då jag bara har 16A max till huset, så väljer jag i Tesla appen att ladda med max 8A eller 9A, och då har jag aldrig haft problem.

Ett tips är att börja att sätta den på lägst möjliga i Tesla appen (5A), och se vad som händer. Sitt sen och kolla ofta på hur dina
faser är belastade i Tibber appen (notera att man får går ut ur sidan, sen tillbaka igen, för den slutar att uppdatera i realtid när man sitter och tittar på faserna)
Model Y LR
redgranti
Inlägg: 6
Blev medlem: 12 jan 2024 15:19

Re: Zaptec+Pulse

Inlägg av redgranti »

Update av detta..

Problemet är inte löst men möjligen inringat.. Tibbers kundtjänst kopplade bort hela integrationen och sa bara att det är nåt märkligt här.. Testa knyt upp integrationen igen. Så det gjorde jag men jag har inte lagt till Volvo recharge integrationen i syfte att inte ha fler komponenter knutna till laddningen än möjligt under felsökningen.

I min värld funkar nu anläggningen på så vis att
1. Pluggar i kabel och laddare checkar av värdena från extern lastbalanserare
2. Laddare startar och bevakar värdena från extern lastbalanserare och moddar storleken på strömmen.
3. Laddare pausar laddningen i läge när lastbalanserare sänder värden att man är på gränsen för vad huvudsäkringen klarar av.
Här uppstår problem
4. Laddaren vill man ju naturligtvis ska återstarta när det finns tillgänglig ström, men icke.. Enda sättet att få igång anläggningen igen är att dra ut sladden eller att via appen starta om laddaren. Nån som har nån idé..
Tyvärr kan man också tillägga att Zaptec´s kundtjänst är ungefär lika fantastisk som Tibbers, inga telefonnummer utan endast en mailadress som man får vänta i dagar på innan man får svar.

Vi sitter inte helt i sjön då vi har en äldre Garo GLB laddare med extern garo lastbalanserare och när vi laddar bilen på den laddaren funkar allt klockrent. Men efter att ha betalt dyra pengar för att få till en ny modern anläggning vill man ju att den ska funka.
redgranti
Inlägg: 6
Blev medlem: 12 jan 2024 15:19

Re: Zaptec+Pulse

Inlägg av redgranti »

bennybula skrev: 23 jan 2024 10:40
Jag har Tibber, Pulse och Zaptec, till en Tesla Model Y LR

Har 16A säkring till huset bara (tyvärr, men för snål att öka upp det :lol: )
Har aldrig problem. Men, det gäller att man förstår hur det hela fungerar också.

Om jag tex startar min värmare i mitt FTX aggregat (ventilationen), så får jag en peak på EN fas på ca 7A. Och den gör så var 5e minut.
Går då värmepumpen också samtidigt (gissar på 4A per fas kanske), så är jag uppe på 11A på en fas, och min laddning kommer inte kunna att starta tyvärr. Den kräver minst 5A ledig, med marginal, så nog närmre 6A som någon skrev här.

Men utan FTX värmare, så har jag styvt 10A ledigt när värmepumpen är igång.
Men, då jag bara har 16A max till huset, så väljer jag i Tesla appen att ladda med max 8A eller 9A, och då har jag aldrig haft problem.

Ett tips är att börja att sätta den på lägst möjliga i Tesla appen (5A), och se vad som händer. Sitt sen och kolla ofta på hur dina
faser är belastade i Tibber appen (notera att man får går ut ur sidan, sen tillbaka igen, för den slutar att uppdatera i realtid när man sitter och tittar på faserna)

Det är inte det som är problemet, laddaren startar. Det är när lastbalanseraren sänder värden till laddaren att lasten är för hög problemet inträffar.
bennybula
Inlägg: 28
Blev medlem: 28 jun 2023 14:48

Re: Zaptec+Pulse

Inlägg av bennybula »

Okej.
Men om den avbryter laddningen, och väntar på att kunna starta igen, kan du kolla vad faserna ligger på för förbrukning då?
Alltså hur många A du använder på varje fas?
Bifoga även gärna en skärmdump där du visar energiförbrukningen sista timmen.

Jag vet att det måste gå ganska lång stund innan den startar igen (vet inte tid, men minst 15min) där det måste finnas minst 6A ledigt på varje fas.
Provade du att ställa ner Teslan till 5A?

Detta måste vi ju försöka lösa tycker jag :)
Model Y LR
11433
Inlägg: 6
Blev medlem: 27 mar 2022 08:08

Re: Zaptec+Pulse

Inlägg av 11433 »

Sitter också på en Zaptec, Pulse och Tibber till min Model Y-22 och det fungerar väl helt ok, men inte mer.

Den hindrar otvivelaktigt säkringen på 20A att smälla, men mitt problem är att lastbalanseringen väldigt sällan, eller på sin höjd med orimlig fördröjning, faktiskt balanserar något. Oftast pausar den laddningen helt istället för att sänka från 16A till kanske 10-12A per fas, vilket med marginal hade räckt för att hålla husets totala förbrukning under 20A. Sen dröjer den ordentligt med att starta laddningen igen och då kan det ske till typ 8A trots att den tidigare samtida förbrukaren nu har släppt (det finns nu +16A tillgängligt). Detta gör att laddningarna tar onödigt lång tid och man missar att maxa under lågpristimmarna.

Nån annan som upplever liknande beteende? Har inte provat kontakta Tibber ännu men det är väl nästa steg. Känns orimligt att det ska fungera så här oprecist och ”laggigt” som det gör nu.
Skriv svar