Model Y RWD eller Model Y LR

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
niklasha01
Teslaägare
Inlägg: 118
Blev medlem: 01 jan 2020 17:32
Ort: ÖRBYHUS

Re: Model Y RWD eller Model Y LR

Inlägg av niklasha01 »

patrickarlsson skrev: 25 jan 2024 12:29
Hej alla, ny här på forumet (kan tänka mig att det blir många sådana när tesla kör sina kampanjer 😅)

Jag funderar på att införskaffa mig en Tesla Model Y, vilket kommer bli min första elbil i sådana fall, så väldigt färskt på allt vad det innebär att köra elbil.

Mina tankar går lite så här:
MY RWD har en WLTP på 455km medans MY LR har 533km. Jag vill ju givetvis ha så långräckvidd som möjligt (och AWD är inget måste), men visst är det så att MY RWD kan man ladda till 100% hela tiden medans MY LR ska man bara ladda upp till 80%? I sådana fall innebär det ju att MY LR ligger runt 420km när man rullar ut med 80% vilket är under MY RWD. Och räknar man in att laddkurvan på MY RWD är mycket bättre (Blade batteri?) och det billigare priset så känns ju den mer given.

Tänker jag helt fel? 🙈

Är det något annat som skiljer dom åt? Tänker mest på ljudanläggning, men annat också kanske?

Hälsningar,
Patric
Hej!
Jag har haft model X sedan 2020 och det är klart att AWD är det bästa på vintern, det är bara gasa fullt och bromsa med regen utan att bilen beter sig nervöst. Ska man jämföra priser så får man bedöma om awd och det pris som gäller är värt i jämförelse med RWD. Andra fördelar med RWD är ju batteriet som ska var tåligare för laddning och laddar med hög nivå längre tid. Ska ju också vara mindre risk för brand om jag förstått det rätt. När det gäller bakhjulsdrift så finns ju tester att det är bättre än framhjulsdrift. Den känns väldigt trygg trots tvåhjulsdrift. Jag tycker att den är pigg och räcker väl till. Den modell X jag har är på 570 hk och den kör man på chill hela tiden för annars blir någon irriterad att det blir ryckigt eller hunden som hamnar i ena kanten på hundburen. Kul ibland med mycket hästar men är obekvämt i längden så det blir sällan det används. Jag kanske börjar bli gammal men är väldigt nöjd med model Y och RWD. Det som skiljer är fyrhjulsdrift och dimljus fram. RWD drar väldigt lite el per mil. Dimljus är bara bra att det saknas då det ofta är problem med justering och blir en 2:a vid besiktning.
Modell X 2020 LR, vit, 7 sits, vit klädsel. SÅLD
Polestar 2 2022, SR, svart SÅLD
Polestar 2 2023, SR, snow.
Model Y 2023, SR, vit, vit klädsel, fri laddning
Zappi v2, 3 fas, 22 kw
SolarEdge och Jinko 315W
Solis S5 och 405W Mono

Mvh
Niklas
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5346
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Model Y RWD eller Model Y LR

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Freez skrev: 26 jan 2024 19:16
Piggelin skrev: 26 jan 2024 16:27
pejvic skrev: 25 jan 2024 13:29
Som många skriver så laddar du ändå inte till 100 varje dag, men när du skall 50 mil så gör du det utan bekymmer såklart. jag har min inställd på 60% till vardags.

jag har haft båda bilarna, i och för sig var min YRWD med Catl-batteriet.
Vintertid var det jobbigt, tappade mkt i kylan.
jag har för mig BYD skall klara kyla bättre.

Så ditt körmönster till vardags skulle jag låta avgöra, vinter och sommartid, och om du står i kylan med bilen mkt.
men oavsett bil så laddar du nästan aldrig 0-100%
Jag brukar sätta i min kabel på min LR två ggr/vecka. Skulle lätt klara mig på RWD, men skall jag till fjällen så är jag 100% säker på att aldrig någonsin vänta på en bil som laddar. Det behövs liksom inte om man reser inom Sverige med en LR. jag har aldrig väntat, det gäller i 5års tid med 3/Y men jag har heller aldrig i hela mitt liv sträckkört 50 mil utan en kort paus på 10-15 min.
Batteriet mår väl som bäst mellan 50-80%...
RWD ska laddas till 100%.
Det har ingenting att göra med att batteriet skulle må bäst av det. (För det gör det inte).
Den rekommendationen finns enbart för att BMS:en ska ha en chans att visa någorlunda rätt siffra på batteriets laddnivå.
Model Y P
Model S P
Model S P
Piggelin
Inlägg: 608
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Model Y RWD eller Model Y LR

Inlägg av Piggelin »

mlmmax skrev: 25 jan 2024 13:25
patrickarlsson skrev: 25 jan 2024 12:29
Hej alla, ny här på forumet (kan tänka mig att det blir många sådana när tesla kör sina kampanjer 😅)

Jag funderar på att införskaffa mig en Tesla Model Y, vilket kommer bli min första elbil i sådana fall, så väldigt färskt på allt vad det innebär att köra elbil.

Mina tankar går lite så här:
MY RWD har en WLTP på 455km medans MY LR har 533km. Jag vill ju givetvis ha så långräckvidd som möjligt (och AWD är inget måste), men visst är det så att MY RWD kan man ladda till 100% hela tiden medans MY LR ska man bara ladda upp till 80%? I sådana fall innebär det ju att MY LR ligger runt 420km när man rullar ut med 80% vilket är under MY RWD. Och räknar man in att laddkurvan på MY RWD är mycket bättre (Blade batteri?) och det billigare priset så känns ju den mer given.

Tänker jag helt fel? 🙈

Är det något annat som skiljer dom åt? Tänker mest på ljudanläggning, men annat också kanske?

Hälsningar,
Patric
Tjena Patric!

Går i samma tankar som dig, står också och väljer mellan AWD och RWD.

Precis som Thomas säger, WLTPn är irrelevant i vardagen, räckvidden är mer än tillräckligt för pendling + massor med annat.
Det handlar mer om ditt användarbeteende än bilarnas specifikationer.

För min del har jag kokat ner det till två punkter.
1) Acceleration. Har en Model 3 som gör 0-100 på 5.3sec. Att välja en Model Y RWD betyder 0-100 på ca 7sec. Jag vill gärna ha en "vill ha" känsla till bilen, och då är upplevelsen av snabb acceleration ändå rätt viktig. Dessutom, om jag köper en Model Y AWD, då kan jag köpa en "acceleration boost" för krediterna man får, helt gratis (loyaltyprogrammet), vilket betyder 0-100 på 4.4sec. Det betyder att AWD:n hade tom blivit snabbare än bilen jag har nu.. ;)

2) Ladd-beteende. Då vi kör långt föredrar jag få stopp med längre laddtider. Jag vill helst ställa bilen på laddning, gå iväg och käka, ta en promenad, käka en glass. RWD:n har LFP battery med riktigt bra laddkurva, vilket betyder korta pauser, men fler stopp. Troligen är det nästan helt jämförbara på långa sträckor, möjligen att AWD är 20-30min snabbare om du kör 8-10tim.

Är det värt 80k? Det frågar man sig...
nej
Senast redigerad av Piggelin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
jongut
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 17 aug 2021 18:26

Re: Model Y RWD eller Model Y LR

Inlägg av jongut »

Freez skrev: 26 jan 2024 19:16
Piggelin skrev: 26 jan 2024 16:27
pejvic skrev: 25 jan 2024 13:29
Som många skriver så laddar du ändå inte till 100 varje dag, men när du skall 50 mil så gör du det utan bekymmer såklart. jag har min inställd på 60% till vardags.

jag har haft båda bilarna, i och för sig var min YRWD med Catl-batteriet.
Vintertid var det jobbigt, tappade mkt i kylan.
jag har för mig BYD skall klara kyla bättre.

Så ditt körmönster till vardags skulle jag låta avgöra, vinter och sommartid, och om du står i kylan med bilen mkt.
men oavsett bil så laddar du nästan aldrig 0-100%
Jag brukar sätta i min kabel på min LR två ggr/vecka. Skulle lätt klara mig på RWD, men skall jag till fjällen så är jag 100% säker på att aldrig någonsin vänta på en bil som laddar. Det behövs liksom inte om man reser inom Sverige med en LR. jag har aldrig väntat, det gäller i 5års tid med 3/Y men jag har heller aldrig i hela mitt liv sträckkört 50 mil utan en kort paus på 10-15 min.
Batteriet mår väl som bäst mellan 50-80%...
RWD ska laddas till 100%.
Inte om man vill minimera slitaget på batteriet... Däremot ska man köra upp till 100% då och då så BMSen vet hur laddat batteriet är.

Inget batteri mår bra och ligga på maxladdning hela tiden.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 370
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Model Y RWD eller Model Y LR

Inlägg av Freez »

jongut skrev: 26 jan 2024 23:21
Freez skrev: 26 jan 2024 19:16
Piggelin skrev: 26 jan 2024 16:27
pejvic skrev: 25 jan 2024 13:29
Som många skriver så laddar du ändå inte till 100 varje dag, men när du skall 50 mil så gör du det utan bekymmer såklart. jag har min inställd på 60% till vardags.

jag har haft båda bilarna, i och för sig var min YRWD med Catl-batteriet.
Vintertid var det jobbigt, tappade mkt i kylan.
jag har för mig BYD skall klara kyla bättre.

Så ditt körmönster till vardags skulle jag låta avgöra, vinter och sommartid, och om du står i kylan med bilen mkt.
men oavsett bil så laddar du nästan aldrig 0-100%
Jag brukar sätta i min kabel på min LR två ggr/vecka. Skulle lätt klara mig på RWD, men skall jag till fjällen så är jag 100% säker på att aldrig någonsin vänta på en bil som laddar. Det behövs liksom inte om man reser inom Sverige med en LR. jag har aldrig väntat, det gäller i 5års tid med 3/Y men jag har heller aldrig i hela mitt liv sträckkört 50 mil utan en kort paus på 10-15 min.
Batteriet mår väl som bäst mellan 50-80%...
RWD ska laddas till 100%.
Inte om man vill minimera slitaget på batteriet... Däremot ska man köra upp till 100% då och då så BMSen vet hur laddat batteriet är.

Inget batteri mår bra och ligga på maxladdning hela tiden.
LFP batterier tål sådana laddnivåer mycket bättre än andra elbilsbatterier. Vilket också Tesla rekommenderar. Det värsta du kan göra med ditt LFP batteri är faktiskt att hålla laddningen kring 50%-60%.
MY RWD Vit 2023
Justin Time
Inlägg: 27
Blev medlem: 12 nov 2022 21:28

Re: Model Y RWD eller Model Y LR

Inlägg av Justin Time »

Användarvisningsbild
jongut
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 17 aug 2021 18:26

Re: Model Y RWD eller Model Y LR

Inlägg av jongut »

Freez skrev: 27 jan 2024 07:55
jongut skrev: 26 jan 2024 23:21
Freez skrev: 26 jan 2024 19:16
Piggelin skrev: 26 jan 2024 16:27
pejvic skrev: 25 jan 2024 13:29
Som många skriver så laddar du ändå inte till 100 varje dag, men när du skall 50 mil så gör du det utan bekymmer såklart. jag har min inställd på 60% till vardags.

jag har haft båda bilarna, i och för sig var min YRWD med Catl-batteriet.
Vintertid var det jobbigt, tappade mkt i kylan.
jag har för mig BYD skall klara kyla bättre.

Så ditt körmönster till vardags skulle jag låta avgöra, vinter och sommartid, och om du står i kylan med bilen mkt.
men oavsett bil så laddar du nästan aldrig 0-100%
Jag brukar sätta i min kabel på min LR två ggr/vecka. Skulle lätt klara mig på RWD, men skall jag till fjällen så är jag 100% säker på att aldrig någonsin vänta på en bil som laddar. Det behövs liksom inte om man reser inom Sverige med en LR. jag har aldrig väntat, det gäller i 5års tid med 3/Y men jag har heller aldrig i hela mitt liv sträckkört 50 mil utan en kort paus på 10-15 min.
Batteriet mår väl som bäst mellan 50-80%...
RWD ska laddas till 100%.
Inte om man vill minimera slitaget på batteriet... Däremot ska man köra upp till 100% då och då så BMSen vet hur laddat batteriet är.

Inget batteri mår bra och ligga på maxladdning hela tiden.
LFP batterier tål sådana laddnivåer mycket bättre än andra elbilsbatterier. Vilket också Tesla rekommenderar. Det värsta du kan göra med ditt LFP batteri är faktiskt att hålla laddningen kring 50%-60%.
Det stämmer inte alls, LFP är ingen magisk brygd utan fungerar precis som andra litiumbatterier. Dock lite mer stryktåliga i jämförelse med andra teslabatterier.

65% har jag för mig är brytgränsen för LFP, under det minskar degraderingen mest.

Läser du vad Tesla skriver "För att upprätthålla batteriets hälsa, håll laddningsgränsen till 100% och ladda helt en gång i veckan".

Edit: 73% verkar vara gränsen för LFP så 70% och under är nog det bästa att hålla sig...
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 463
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Model Y RWD eller Model Y LR

Inlägg av FStaake »

Efter att ha kört både RWD och LR ganska precis ett år kan jag egentligen bara rekommendera LR om 1, man vill dra släp längre sträckor och 2. vet med sig att man kan råka ut för sämre väglag, snöiga oplogade uppförsbackar.

Jag har fastnat två ggr med vår RWD så jag fick skotta i år. Ännu inte gjort det med LR.
RWD laddar lite långsammare än LR och det märks tydligare om man har släp efter.
Nu har vi den Kina-RWD och inte Berlin, så kan inte riktigt uttala mig för skillnaden idag.
Rent pris/prestanda är RWD svårslagen.
Samtidigt är det skönt att ha en AWD bil på vintern, så är det bara.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1059
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Model Y RWD eller Model Y LR

Inlägg av jeppe_sthlm »

En tumregel är att man ska alltid köpa en bil som är lika snabb eller marginellt snabbare än den man har, då det är fysiskt omöjligt att byta ner sig.

Jag gjorde det stora misstaget för ett antal år sedan gå bilar med 150hk till en Tesla med drygt 400.

Nu är jag körd. Sitter i träsket, betalar dyra försäkringspengar och kan inte köpa en RWD av något slag.

Så tänk på det innan ni går på en AWD!
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 370
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Model Y RWD eller Model Y LR

Inlägg av Freez »

jongut skrev: 27 jan 2024 17:06
Freez skrev: 27 jan 2024 07:55
jongut skrev: 26 jan 2024 23:21
Freez skrev: 26 jan 2024 19:16
Piggelin skrev: 26 jan 2024 16:27


Batteriet mår väl som bäst mellan 50-80%...
RWD ska laddas till 100%.
Inte om man vill minimera slitaget på batteriet... Däremot ska man köra upp till 100% då och då så BMSen vet hur laddat batteriet är.

Inget batteri mår bra och ligga på maxladdning hela tiden.
LFP batterier tål sådana laddnivåer mycket bättre än andra elbilsbatterier. Vilket också Tesla rekommenderar. Det värsta du kan göra med ditt LFP batteri är faktiskt att hålla laddningen kring 50%-60%.
Det stämmer inte alls, LFP är ingen magisk brygd utan fungerar precis som andra litiumbatterier. Dock lite mer stryktåliga i jämförelse med andra teslabatterier.

65% har jag för mig är brytgränsen för LFP, under det minskar degraderingen mest.

Läser du vad Tesla skriver "För att upprätthålla batteriets hälsa, håll laddningsgränsen till 100% och ladda helt en gång i veckan".

Edit: 73% verkar vara gränsen för LFP så 70% och under är nog det bästa att hålla sig...
LFP tål full laddning bättre än andra batterier och man behöver inte oroa sig speciellt mycket över degradering om man inte tänkt att ha bilen väldigt länge. För mig som kör 3000 mil om året och laddar fullt 2-3 ggr per vecka är det lugnt. Oroar mig mer över rosten😀

” Enligt batteritillverkaren CATL klarar deras LFP-batterier, lite beroende på omgivande faktorer, 4000–8000 fulla FCE-cykler innan de tappat 20 procent av ursprunglig kapacitet.
– Om batterierna skulle klara 5000 FCE innebär det cirka 5000 gånger 30 mil, det vill säga 150 000 mil innan de degraderats 20 procent. ”
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 370
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Model Y RWD eller Model Y LR

Inlägg av Freez »

Piggelin skrev: 26 jan 2024 20:13
Freez skrev: 26 jan 2024 19:16
Piggelin skrev: 26 jan 2024 16:27
pejvic skrev: 25 jan 2024 13:29
Som många skriver så laddar du ändå inte till 100 varje dag, men när du skall 50 mil så gör du det utan bekymmer såklart. jag har min inställd på 60% till vardags.

jag har haft båda bilarna, i och för sig var min YRWD med Catl-batteriet.
Vintertid var det jobbigt, tappade mkt i kylan.
jag har för mig BYD skall klara kyla bättre.

Så ditt körmönster till vardags skulle jag låta avgöra, vinter och sommartid, och om du står i kylan med bilen mkt.
men oavsett bil så laddar du nästan aldrig 0-100%
Jag brukar sätta i min kabel på min LR två ggr/vecka. Skulle lätt klara mig på RWD, men skall jag till fjällen så är jag 100% säker på att aldrig någonsin vänta på en bil som laddar. Det behövs liksom inte om man reser inom Sverige med en LR. jag har aldrig väntat, det gäller i 5års tid med 3/Y men jag har heller aldrig i hela mitt liv sträckkört 50 mil utan en kort paus på 10-15 min.
Batteriet mår väl som bäst mellan 50-80%...
RWD ska laddas till 100%.
Han skriver ju att han har en LR. Öppna ögonen.
Precis och tråden handlar om att välja RWD eller LR. Att ofta kunna ladda 100% är ett plus till RWD.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5346
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Model Y RWD eller Model Y LR

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Freez skrev: 28 jan 2024 11:16
jongut skrev: 27 jan 2024 17:06
Freez skrev: 27 jan 2024 07:55
jongut skrev: 26 jan 2024 23:21
Freez skrev: 26 jan 2024 19:16


RWD ska laddas till 100%.
Inte om man vill minimera slitaget på batteriet... Däremot ska man köra upp till 100% då och då så BMSen vet hur laddat batteriet är.

Inget batteri mår bra och ligga på maxladdning hela tiden.
LFP batterier tål sådana laddnivåer mycket bättre än andra elbilsbatterier. Vilket också Tesla rekommenderar. Det värsta du kan göra med ditt LFP batteri är faktiskt att hålla laddningen kring 50%-60%.
Det stämmer inte alls, LFP är ingen magisk brygd utan fungerar precis som andra litiumbatterier. Dock lite mer stryktåliga i jämförelse med andra teslabatterier.

65% har jag för mig är brytgränsen för LFP, under det minskar degraderingen mest.

Läser du vad Tesla skriver "För att upprätthålla batteriets hälsa, håll laddningsgränsen till 100% och ladda helt en gång i veckan".

Edit: 73% verkar vara gränsen för LFP så 70% och under är nog det bästa att hålla sig...
LFP tål full laddning bättre än andra batterier och man behöver inte oroa sig speciellt mycket över degradering om man inte tänkt att ha bilen väldigt länge. För mig som kör 3000 mil om året och laddar fullt 2-3 ggr per vecka är det lugnt. Oroar mig mer över rosten😀

” Enligt batteritillverkaren CATL klarar deras LFP-batterier, lite beroende på omgivande faktorer, 4000–8000 fulla FCE-cykler innan de tappat 20 procent av ursprunglig kapacitet.
– Om batterierna skulle klara 5000 FCE innebär det cirka 5000 gånger 30 mil, det vill säga 150 000 mil innan de degraderats 20 procent. ”
Vad har det att göra med vid viljen laddnivå batteriet mår som bäst?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
h4nk
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 27 jan 2024 06:53

Re: Model Y RWD eller Model Y LR

Inlägg av h4nk »

Hej! Ny medlem här som står i valet och kvalet att byta till vår första elbil :)

Kör idag en V90 diesel och har en tid kikat på Model Y. Med en prissänkning igen och framförallt den nuvarande räntekampanjen känns det som ett bra läge att slå till. Men då kom vi till valet mellan RWD vs LR..

Vi borde klara oss på RWD både gällande den dagliga körningen och jobbpendling. Långresor kommer vi oavsett stanna och pausa med samma intervall som vanligt, efter ca 15-20 mil känns det behövligt med en bensträckare. Det som gör det svårt för mig att bestämma mig är de blandade upplevelserna av RWD i vinterväglag, vissa ratar det och och andra älskar det. Vi åker alltid en längre resa runt jul och ofta har det varit snö och besvärligt väglag, AWD känns då som det självklara valet ur säkerhetssynpunkt. Vi har två barn, 3 och 1 år och vill känna oss trygga även om vi hamnar på oplogade vägar. Är det rätt tänkt eller höjer jag AWD och sänker RWDs egenskaper obefogat?


Det andra som får mig att fundera på val är laddningen. Vi har gemensamma laddstolpar i vår BRF som jag kommer ladda på, men bara vid behov. Jag kommer alltså inte vara inkopplat varje dag utan uppskattar att jag behöver ladda 1-2ggr/vecka. Återigen hamnar vi i frågan kring RWD och vinter. Jag vill kunna defrostra bilen en kall vintermorgon även när den stått parkerad på gatan oinkopplad. LFP ska vara mer känsliga för kyla, skulle de laddvanorna bli ett potentiellt problem?

Har insett att RWD är fantastiskt prisvärd men det LR tillför kanske ändå är värt 80k utifrån våra behov? Hjälp mig att tänka, hur hade ni gjort? :)
MY LR 2024
Användarvisningsbild
Klingspor
Teslaägare
Inlägg: 54
Blev medlem: 01 mar 2023 22:36

Re: Model Y RWD eller Model Y LR

Inlägg av Klingspor »

h4nk skrev: 29 jan 2024 06:35
Hej! Ny medlem här som står i valet och kvalet att byta till vår första elbil :)

Kör idag en V90 diesel och har en tid kikat på Model Y. Med en prissänkning igen och framförallt den nuvarande räntekampanjen känns det som ett bra läge att slå till. Men då kom vi till valet mellan RWD vs LR..

Vi borde klara oss på RWD både gällande den dagliga körningen och jobbpendling. Långresor kommer vi oavsett stanna och pausa med samma intervall som vanligt, efter ca 15-20 mil känns det behövligt med en bensträckare. Det som gör det svårt för mig att bestämma mig är de blandade upplevelserna av RWD i vinterväglag, vissa ratar det och och andra älskar det. Vi åker alltid en längre resa runt jul och ofta har det varit snö och besvärligt väglag, AWD känns då som det självklara valet ur säkerhetssynpunkt. Vi har två barn, 3 och 1 år och vill känna oss trygga även om vi hamnar på oplogade vägar. Är det rätt tänkt eller höjer jag AWD och sänker RWDs egenskaper obefogat?


Det andra som får mig att fundera på val är laddningen. Vi har gemensamma laddstolpar i vår BRF som jag kommer ladda på, men bara vid behov. Jag kommer alltså inte vara inkopplat varje dag utan uppskattar att jag behöver ladda 1-2ggr/vecka. Återigen hamnar vi i frågan kring RWD och vinter. Jag vill kunna defrostra bilen en kall vintermorgon även när den stått parkerad på gatan oinkopplad. LFP ska vara mer känsliga för kyla, skulle de laddvanorna bli ett potentiellt problem?

Har insett att RWD är fantastiskt prisvärd men det LR tillför kanske ändå är värt 80k utifrån våra behov? Hjälp mig att tänka, hur hade ni gjort? :)
Jag tycker hela ditt inlägg pekar på LR eftersom du gärna vill ha AWD, inte ladda så ofta och ha en bil som klarar minusgrader bättre. Du får helt enkelt värdera 80k gentemot risken att du kanske blir besviken på RWD ur någon aspekt - kanske skulle den fungera klockrent för dig eller så är det någon aspekt som i realiteten blir en besvikelse. Det är svårt att sia om!
MY RWD 2023
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3325
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Model Y RWD eller Model Y LR

Inlägg av Maw »

h4nk skrev: 29 jan 2024 06:35
Hej! Ny medlem här som står i valet och kvalet att byta till vår första elbil :)

Kör idag en V90 diesel och har en tid kikat på Model Y. Med en prissänkning igen och framförallt den nuvarande räntekampanjen känns det som ett bra läge att slå till. Men då kom vi till valet mellan RWD vs LR..

Vi borde klara oss på RWD både gällande den dagliga körningen och jobbpendling. Långresor kommer vi oavsett stanna och pausa med samma intervall som vanligt, efter ca 15-20 mil känns det behövligt med en bensträckare. Det som gör det svårt för mig att bestämma mig är de blandade upplevelserna av RWD i vinterväglag, vissa ratar det och och andra älskar det. Vi åker alltid en längre resa runt jul och ofta har det varit snö och besvärligt väglag, AWD känns då som det självklara valet ur säkerhetssynpunkt. Vi har två barn, 3 och 1 år och vill känna oss trygga även om vi hamnar på oplogade vägar. Är det rätt tänkt eller höjer jag AWD och sänker RWDs egenskaper obefogat?


Det andra som får mig att fundera på val är laddningen. Vi har gemensamma laddstolpar i vår BRF som jag kommer ladda på, men bara vid behov. Jag kommer alltså inte vara inkopplat varje dag utan uppskattar att jag behöver ladda 1-2ggr/vecka. Återigen hamnar vi i frågan kring RWD och vinter. Jag vill kunna defrostra bilen en kall vintermorgon även när den stått parkerad på gatan oinkopplad. LFP ska vara mer känsliga för kyla, skulle de laddvanorna bli ett potentiellt problem?

Har insett att RWD är fantastiskt prisvärd men det LR tillför kanske ändå är värt 80k utifrån våra behov? Hjälp mig att tänka, hur hade ni gjort? :)
Först och främst hade jag provkört ordentligt, gärna i dåligt väder och mörket för att se om jag kan nöja mig med Tesla Vision och Teslas automatiska avbländning. Åtminstone om parkerkeringssensorer, farthållare och filhållnibg är viktigt. Sen hade jag nog avvaktat någon månad för att vänta in prissänkningar med tanke på hur Teslas kager av MY skjutit i höjden :)

Lycka till med bilvalet!
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Liqwid78
Teslaägare
Inlägg: 141
Blev medlem: 24 jan 2023 22:41

Re: Model Y RWD eller Model Y LR

Inlägg av Liqwid78 »

h4nk skrev: 29 jan 2024 06:35
Hej! Ny medlem här som står i valet och kvalet att byta till vår första elbil :)

Kör idag en V90 diesel och har en tid kikat på Model Y. Med en prissänkning igen och framförallt den nuvarande räntekampanjen känns det som ett bra läge att slå till. Men då kom vi till valet mellan RWD vs LR..

Vi borde klara oss på RWD både gällande den dagliga körningen och jobbpendling. Långresor kommer vi oavsett stanna och pausa med samma intervall som vanligt, efter ca 15-20 mil känns det behövligt med en bensträckare. Det som gör det svårt för mig att bestämma mig är de blandade upplevelserna av RWD i vinterväglag, vissa ratar det och och andra älskar det. Vi åker alltid en längre resa runt jul och ofta har det varit snö och besvärligt väglag, AWD känns då som det självklara valet ur säkerhetssynpunkt. Vi har två barn, 3 och 1 år och vill känna oss trygga även om vi hamnar på oplogade vägar. Är det rätt tänkt eller höjer jag AWD och sänker RWDs egenskaper obefogat?


Det andra som får mig att fundera på val är laddningen. Vi har gemensamma laddstolpar i vår BRF som jag kommer ladda på, men bara vid behov. Jag kommer alltså inte vara inkopplat varje dag utan uppskattar att jag behöver ladda 1-2ggr/vecka. Återigen hamnar vi i frågan kring RWD och vinter. Jag vill kunna defrostra bilen en kall vintermorgon även när den stått parkerad på gatan oinkopplad. LFP ska vara mer känsliga för kyla, skulle de laddvanorna bli ett potentiellt problem?

Har insett att RWD är fantastiskt prisvärd men det LR tillför kanske ändå är värt 80k utifrån våra behov? Hjälp mig att tänka, hur hade ni gjort? :)
Det känns att du försöker motivera LR. Det kommer funka bra.
Oavsett vad du väljer så RWD uppfyller dina önskemål också. Inga problem på vintern och laddning.
Tesla MY RWD grå/svart 20"
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 370
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Model Y RWD eller Model Y LR

Inlägg av Freez »

h4nk skrev: 29 jan 2024 06:35
Hej! Ny medlem här som står i valet och kvalet att byta till vår första elbil :)

Kör idag en V90 diesel och har en tid kikat på Model Y. Med en prissänkning igen och framförallt den nuvarande räntekampanjen känns det som ett bra läge att slå till. Men då kom vi till valet mellan RWD vs LR..

Vi borde klara oss på RWD både gällande den dagliga körningen och jobbpendling. Långresor kommer vi oavsett stanna och pausa med samma intervall som vanligt, efter ca 15-20 mil känns det behövligt med en bensträckare. Det som gör det svårt för mig att bestämma mig är de blandade upplevelserna av RWD i vinterväglag, vissa ratar det och och andra älskar det. Vi åker alltid en längre resa runt jul och ofta har det varit snö och besvärligt väglag, AWD känns då som det självklara valet ur säkerhetssynpunkt. Vi har två barn, 3 och 1 år och vill känna oss trygga även om vi hamnar på oplogade vägar. Är det rätt tänkt eller höjer jag AWD och sänker RWDs egenskaper obefogat?


Det andra som får mig att fundera på val är laddningen. Vi har gemensamma laddstolpar i vår BRF som jag kommer ladda på, men bara vid behov. Jag kommer alltså inte vara inkopplat varje dag utan uppskattar att jag behöver ladda 1-2ggr/vecka. Återigen hamnar vi i frågan kring RWD och vinter. Jag vill kunna defrostra bilen en kall vintermorgon även när den stått parkerad på gatan oinkopplad. LFP ska vara mer känsliga för kyla, skulle de laddvanorna bli ett potentiellt problem?

Har insett att RWD är fantastiskt prisvärd men det LR tillför kanske ändå är värt 80k utifrån våra behov? Hjälp mig att tänka, hur hade ni gjort? :)
Först och främst, Model Y är en fantastisk bil och båda modellerna är ett bra val. Jag kör RWD med friktionsdäck och tycker dess vinteregenskaper motsvarar en framhjulsdriven Passat GTE eller bakhjulsdriven BMW dvs en fyrhjulsdriven bil är alltid bättre i vinterväglag och med dubb så får du en stridsvagn :D . Ladda är inga problem, förutom din BRF så finns det många offentliga laddare du kan använda.

Defrosta eller värma kupén funkar bättre än en dieselvärmare, jag har samma läge med min RWD som står på gatan och det går snabbt och smidigt men drar en del el ca 5%. Utifrån det du beskriver tror jag dock du skulle bli mest nöjd med en LR.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 370
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Model Y RWD eller Model Y LR

Inlägg av Freez »

Maw skrev: 29 jan 2024 08:25
h4nk skrev: 29 jan 2024 06:35
Hej! Ny medlem här som står i valet och kvalet att byta till vår första elbil :)

Kör idag en V90 diesel och har en tid kikat på Model Y. Med en prissänkning igen och framförallt den nuvarande räntekampanjen känns det som ett bra läge att slå till. Men då kom vi till valet mellan RWD vs LR..

Vi borde klara oss på RWD både gällande den dagliga körningen och jobbpendling. Långresor kommer vi oavsett stanna och pausa med samma intervall som vanligt, efter ca 15-20 mil känns det behövligt med en bensträckare. Det som gör det svårt för mig att bestämma mig är de blandade upplevelserna av RWD i vinterväglag, vissa ratar det och och andra älskar det. Vi åker alltid en längre resa runt jul och ofta har det varit snö och besvärligt väglag, AWD känns då som det självklara valet ur säkerhetssynpunkt. Vi har två barn, 3 och 1 år och vill känna oss trygga även om vi hamnar på oplogade vägar. Är det rätt tänkt eller höjer jag AWD och sänker RWDs egenskaper obefogat?


Det andra som får mig att fundera på val är laddningen. Vi har gemensamma laddstolpar i vår BRF som jag kommer ladda på, men bara vid behov. Jag kommer alltså inte vara inkopplat varje dag utan uppskattar att jag behöver ladda 1-2ggr/vecka. Återigen hamnar vi i frågan kring RWD och vinter. Jag vill kunna defrostra bilen en kall vintermorgon även när den stått parkerad på gatan oinkopplad. LFP ska vara mer känsliga för kyla, skulle de laddvanorna bli ett potentiellt problem?

Har insett att RWD är fantastiskt prisvärd men det LR tillför kanske ändå är värt 80k utifrån våra behov? Hjälp mig att tänka, hur hade ni gjort? :)
Först och främst hade jag provkört ordentligt, gärna i dåligt väder och mörket för att se om jag kan nöja mig med Tesla Vision och Teslas automatiska avbländning. Åtminstone om parkerkeringssensorer, farthållare och filhållnibg är viktigt. Sen hade jag nog avvaktat någon månad för att vänta in prissänkningar med tanke på hur Teslas kager av MY skjutit i höjden :)

Lycka till med bilvalet!
Tesla Vision funkar i de allra flesta lägen väldigt bra.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 214
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: Model Y RWD eller Model Y LR

Inlägg av Earplugged »

h4nk skrev: 29 jan 2024 06:35
Hej! Ny medlem här som står i valet och kvalet att byta till vår första elbil :)

Kör idag en V90 diesel och har en tid kikat på Model Y. Med en prissänkning igen och framförallt den nuvarande räntekampanjen känns det som ett bra läge att slå till. Men då kom vi till valet mellan RWD vs LR..

Vi borde klara oss på RWD både gällande den dagliga körningen och jobbpendling. Långresor kommer vi oavsett stanna och pausa med samma intervall som vanligt, efter ca 15-20 mil känns det behövligt med en bensträckare. Det som gör det svårt för mig att bestämma mig är de blandade upplevelserna av RWD i vinterväglag, vissa ratar det och och andra älskar det. Vi åker alltid en längre resa runt jul och ofta har det varit snö och besvärligt väglag, AWD känns då som det självklara valet ur säkerhetssynpunkt. Vi har två barn, 3 och 1 år och vill känna oss trygga även om vi hamnar på oplogade vägar. Är det rätt tänkt eller höjer jag AWD och sänker RWDs egenskaper obefogat?


Det andra som får mig att fundera på val är laddningen. Vi har gemensamma laddstolpar i vår BRF som jag kommer ladda på, men bara vid behov. Jag kommer alltså inte vara inkopplat varje dag utan uppskattar att jag behöver ladda 1-2ggr/vecka. Återigen hamnar vi i frågan kring RWD och vinter. Jag vill kunna defrostra bilen en kall vintermorgon även när den stått parkerad på gatan oinkopplad. LFP ska vara mer känsliga för kyla, skulle de laddvanorna bli ett potentiellt problem?

Har insett att RWD är fantastiskt prisvärd men det LR tillför kanske ändå är värt 80k utifrån våra behov? Hjälp mig att tänka, hur hade ni gjort? :)
Model Y är en riktigt bra bil, den extra kostnaden för LR blir nog inte så märkbar över tid så känner du minsta tvivel (och kan få loss de extra pengarna) skulle jag valt LR för att slippa riskera att ha en gnagande känsla att man snålat på "fel" saker. Jag valde Performance enbart för att den var snyggare och i mitt fall skulle jag annars ångrat mig varje gång jag tittade på den 🤣
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Model Y RWD eller Model Y LR

Inlägg av Xeik »

Freez skrev: 29 jan 2024 08:46
Maw skrev: 29 jan 2024 08:25
h4nk skrev: 29 jan 2024 06:35
Hej! Ny medlem här som står i valet och kvalet att byta till vår första elbil :)

Kör idag en V90 diesel och har en tid kikat på Model Y. Med en prissänkning igen och framförallt den nuvarande räntekampanjen känns det som ett bra läge att slå till. Men då kom vi till valet mellan RWD vs LR..

Vi borde klara oss på RWD både gällande den dagliga körningen och jobbpendling. Långresor kommer vi oavsett stanna och pausa med samma intervall som vanligt, efter ca 15-20 mil känns det behövligt med en bensträckare. Det som gör det svårt för mig att bestämma mig är de blandade upplevelserna av RWD i vinterväglag, vissa ratar det och och andra älskar det. Vi åker alltid en längre resa runt jul och ofta har det varit snö och besvärligt väglag, AWD känns då som det självklara valet ur säkerhetssynpunkt. Vi har två barn, 3 och 1 år och vill känna oss trygga även om vi hamnar på oplogade vägar. Är det rätt tänkt eller höjer jag AWD och sänker RWDs egenskaper obefogat?


Det andra som får mig att fundera på val är laddningen. Vi har gemensamma laddstolpar i vår BRF som jag kommer ladda på, men bara vid behov. Jag kommer alltså inte vara inkopplat varje dag utan uppskattar att jag behöver ladda 1-2ggr/vecka. Återigen hamnar vi i frågan kring RWD och vinter. Jag vill kunna defrostra bilen en kall vintermorgon även när den stått parkerad på gatan oinkopplad. LFP ska vara mer känsliga för kyla, skulle de laddvanorna bli ett potentiellt problem?

Har insett att RWD är fantastiskt prisvärd men det LR tillför kanske ändå är värt 80k utifrån våra behov? Hjälp mig att tänka, hur hade ni gjort? :)
Först och främst hade jag provkört ordentligt, gärna i dåligt väder och mörket för att se om jag kan nöja mig med Tesla Vision och Teslas automatiska avbländning. Åtminstone om parkerkeringssensorer, farthållare och filhållnibg är viktigt. Sen hade jag nog avvaktat någon månad för att vänta in prissänkningar med tanke på hur Teslas kager av MY skjutit i höjden :)

Lycka till med bilvalet!
Tesla Vision funkar i de allra flesta lägen väldigt bra.
Ja, precis min upplevelse också. Väldigt sällan jag får någon spökbromsning numera. Var betydligt oftare för 2-3 år sedan innan vision.
Och detta var ju heller inget som h4nk frågade om.
Men det finns ett gäng på forumet som så fort det kom ut att radarn skulle tas bort, var helt klara på att det skulle bli skit med allt.
De lägger gärna in detta i alla möjliga trådar, oavsett om det fanns med i diskussionen från början.

Ang AWD eller RWD. Vi har gått från model 3 AWD, till model Y RWD.
AWD är helt klart att föredra i vinterväglag. För oss var det också den enda frågan som var svår. Vi valde att gå på RWD, då runt 80.000 pengar i skillnad var svårt att motivera då vi köpte bilen.
Man får helt enkelt ta det lite lugnare på vintersemestern. I alla andra lägen är RWD fullt tillräckligt för oss. Behöver verkligen inte större batteri i vardagen. Att släpa runt på x antal fler kilo batteri kändes inte vettigt, då vi också kör max 30 mil innan vi vill ha en bensträckare. Och BYD-batteriet snabbladdar på riktigt bra också.

Hade det funnits en variant med det lilla batteriet och awd till en mer rimlig mellanskillnad så hade vi tagit det.
patrickarlsson
Inlägg: 35
Blev medlem: 25 jan 2024 07:43

Re: Model Y RWD eller Model Y LR

Inlägg av patrickarlsson »

Vill bara tacka alla för bra input. Det slutade med att jag beställde en MY RWD i måndags :)
Så nu väntar jag med spänning på att få den levererad :D
Användarvisningsbild
mlmmax
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 13 jan 2020 16:21
Referralkod: ts.la/max85535

Re: Model Y RWD eller Model Y LR

Inlägg av mlmmax »

patrickarlsson skrev: 01 feb 2024 09:38
Vill bara tacka alla för bra input. Det slutade med att jag beställde en MY RWD i måndags :)
Så nu väntar jag med spänning på att få den levererad :D
Grattis! Lycka till med nya bilen.. :)
Tesla Model Y LR (2024)
Tesla Model 3 SR+ (2020)
Berguv
Inlägg: 113
Blev medlem: 16 mar 2022 08:45

Re: Model Y RWD eller Model Y LR

Inlägg av Berguv »

Rätt val med rwd. LR är onödigt för majoriteten av användare, enda gångerna du kommer bli irriterad på riktigt är om du skall köra till medelhavet (alltså långt på riktigt).

Kraften i LR behövs inte, jag kör ändå alltid på chill.

Skulle jag byta blir det short range. Detta pga att teslas laddnätverk är så bra.
Användarvisningsbild
Tomsgbg
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 28 sep 2023 22:10
Ort: Göteborg

Re: Model Y RWD eller Model Y LR

Inlägg av Tomsgbg »

Kollade på denna och de skiljer ju inte speciellt mycket i räckvidd i praktiken.

Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5346
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Model Y RWD eller Model Y LR

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Tomsgbg skrev: 02 feb 2024 07:02
Kollade på denna och de skiljer ju inte speciellt mycket i räckvidd i praktiken.

Nu sedan RWD-bilarna fått LFP-blade batteri som laddar lika snabbt som LR-batterierna så är inte den lite kortare räckvidden av så stor betydelse längre.

Den stora skillnaden är effekten (accelerationen) och fyrhjulsdriften (framkomligheten och beteendet på vinterväg).
Model Y P
Model S P
Model S P
Skriv svar