Problem hemmaladdning

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

MAC78
Inlägg: 3
Blev medlem: 02 jan 2024 17:33

Problem hemmaladdning

Inlägg av MAC78 »

Hej!

Är ny på detta forum och hoppas jag kan få lite hjälp från någon som har bättre koll på mig än detta.

I alla fall under sommaren har vi införskaffat en ID3 samt en laddare med tillhörande lastbalansering för hemmaladdning. Jag har upplevt att det har varit mycket problem vid installationen, de som gjorde jobbet fick komma tillbaks för att de hade installerat fel, nu säger de i alla fall att allt är rättinstallerat.

Dock upplever jag problem när vi laddar hemma. Vi har en Charge Amp dawn med lastblansering Charge Amp guard. Det som är problemet är att ibland när vi laddar så vill den inte gå upp på tre-fas efter att ha gått ner på en-fas, då får man fysiskt gå ut och starta om laddningen för att det ska fungera. Någon gång hade den stått och laddat hela naten på enfas, jag kollade strömförbrukningen och den var inte hög under natten trotts detta växlade det inte om till trefas. problemet upplever jag sporadiskt, min fundering är det om detta kan bero på att det är fel på lastballanseraren eller om det kanske har något med elbilen att göra, typ att den gått över för många gånger till enfas och därför inte vill växla upp igen.

Bilen är en ID3 Pro från 2021.

Hoppas någon här kan svara jag är ju själv hopplös på detta :)
Användarvisningsbild
nogren
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 16 jul 2023 22:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/niklas756762

Re: Problem hemmaladdning

Inlägg av nogren »

Charge Amps har en bra support, kontakta dem.

Det konstiga för dig verkar ju vara att det inte är konsekvent. Eller så ser du inte alla faktorer som påverkar.

Hur är exempelvis nätuppkopplingen för boxen och lastbalanseraren? De verkar ju känsliga för att tappa sitt wifi lite då och då ..
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
MAC78
Inlägg: 3
Blev medlem: 02 jan 2024 17:33

Re: Problem hemmaladdning

Inlägg av MAC78 »

Uppkopplingen mot laddaren är bra, det mönster jag ser är att det inte hår upp till trefas om den växlat över för många gånger till enfas under samma laddsession, men om detta beror på bilen eller laddaren vet jag inte.


Har försökt kontakta charge amp, men de äger rätt de inte ger support till privatpersoner och hänvisar till de som installerar laddaren och tyvärr går jag inga vettiga svar från dem.
krille
Inlägg: 204
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: Problem hemmaladdning

Inlägg av krille »

MAC78 skrev: 04 jan 2024 21:05
Uppkopplingen mot laddaren är bra, det mönster jag ser är att det inte hår upp till trefas om den växlat över för många gånger till enfas under samma laddsession, men om detta beror på bilen eller laddaren vet jag inte.


Har försökt kontakta charge amp, men de äger rätt de inte ger support till privatpersoner och hänvisar till de som installerar laddaren och tyvärr går jag inga vettiga svar från dem.
Jag tror att det är bilen som är boven här... och med VW lär du inte komma långt...

Du kanske kan ställa in boxen på att aldrig koppla över till enfasladdning?
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Inlägg: 170
Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
Referralkod: ts.la/martin185079

Re: Problem hemmaladdning

Inlägg av airdrive »

Hej!
Jag hade ett problem med lastbalanseringen för en vecka sedan. I bland så kunde lastbalansering lämna flera faser typ 20 minuter på 5-10 A över Max belastning. Dock fungerade det bra 95 % av tiden.

och skrev då in i charge Amps formulär. Dom svarade inom en dag och laddade även upp ny mjukvara på min laddbox.

Verkar som det hjälpte.

Dock störigt att deras laddbox är lite väl offensiv att gå över till trefasladdning när det bara finns kortvarigt utrymme för det. Då hade det varit stabilare att ligga kvar med 15A enfas i stället för ständiga växlingar.
M3 LR 2023
MAC78
Inlägg: 3
Blev medlem: 02 jan 2024 17:33

Re: Problem hemmaladdning

Inlägg av MAC78 »

Tack för svaren! Får höra ett försök med Charge amp
Kelvin
Inlägg: 34
Blev medlem: 01 dec 2023 07:05

Re: Problem hemmaladdning

Inlägg av Kelvin »

Har problem att min MY inte laddar, har testat både med Teslaladdaren för vägguttag och blåa schukosladden i två olika laddboxar. Har testat återställa laddporten genom att dra i snöret. Någon som har tips på vad det kan vara? Gick att ladda på supercharger. Kan det vara något med min ACkontakt?
Skriv svar