Autostyrning utan autopilot

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ulpaknulpa56
Teslaägare
Inlägg: 71
Blev medlem: 30 jul 2023 22:07

Autostyrning utan autopilot

Inlägg av ulpaknulpa56 »

Hej
Tyckte inte jag kunde hitta något inlägg om detta så jag skapar en ny tråd, finns något svar så får vi väl plocka bort tråden.

Jag tycker mig märkt på sista tiden att bilen microstyr på vägbanan, dvs jag har inte autopilot i någon form aktiverat, och kör bara vanligt. Utöver korrigering för avvikelse som sker ibland så känns det när
man håller väldigt lätt i ratten som att bilen liksom småstyr åt mig. Men bara när jag åker relativt rakt och inte i större svängar.
Inbillar jag mig bara? är det någon annan som kan känna igen sig i den känslan. En autopilot-light liksom.
Användarvisningsbild
Tobbelibobbe
Teslaägare
Inlägg: 97
Blev medlem: 15 apr 2021 11:09
Ort: Varberg

Re: Autostyrning utan autopilot

Inlägg av Tobbelibobbe »

Ett resultat av breda däck och spårig asfalt? Det är min gissning utifrån att du upplever det främst på rak väg.
Model 3 LR 2021 (Midnight silver, 18" Aero, Drag, Svart inredning, 82kWh-Freemont), SÅLD
Model Y LR 2023 (Vit, Svart inredning, 20" Induction, Berlinbyggd 2/3-´23)
Användarvisningsbild
ulpaknulpa56
Teslaägare
Inlägg: 71
Blev medlem: 30 jul 2023 22:07

Re: Autostyrning utan autopilot

Inlägg av ulpaknulpa56 »

Tobbelibobbe skrev: 31 jan 2024 08:43
Ett resultat av breda däck och spårig asfalt? Det är min gissning utifrån att du upplever det främst på rak väg.
Ja alltså jag tänkte också på det förstås, Kan förstås vara så enkelt men jag ville mest kolla om någon annan hade liknande. Tyckte inte bilen betedde sig så när vi köpte den i aug, därav frågan.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 371
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Autostyrning utan autopilot

Inlägg av Freez »

Prova sportläget för styrning, vilket jag upplever som minst känsligt.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 467
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Autostyrning utan autopilot

Inlägg av John Galt »

Ja, det där har jag märkt en längre tid (halvår?). Högst sannolikt en avsedd säkerhetsfunktion.

Går lätt att tvinga fram genom att köra på raksträcka och sluta styra.
Skriv svar