xms67 skrev: ↑03 feb 2024 11:41
mussla skrev: ↑03 feb 2024 10:09
tslaqqq skrev: ↑03 feb 2024 08:59
Kanske så enkelt som att du är en van / bra förare?
Med en MYP kan jag inte annat än säga det är den absolut bästa vinterbil jag både ägt och kört, jmf bla med div Audi modeller med Quattro osv
Jag tycker som sagt också att min y känns väldigt trygg på vintern men jag har bara ägt den en vecka. Jag tror inte att det beror på mina skills.
Någon som vet om dual motor regenerar fram och bak?
Den driver normalt helt eller nästan helt på bakhjulen. Vid halka ställer bilen om sig(den känner av att hjulen slirar) och blir mer konstant fyrhjulsdriven under en period. Skulle tro att den inställningen ligger kvar ca. 5 minuter innan den går tillbaka till att vara bakhjulsdriven igen. Du kan märka det är om du gasar på lite i en kurva, då släpper baken lätt första gången, testar du snabbt igen är den betydligt stabilare.
Ungefär så. Jag tror 4Wd kunde ligga kvar längre i vart fall i vissa fall. (Körde med en skärm framför ratten i min M3P där det syntes live.)
Ur minnet vill bilen ändå väldigt gärna köra regen bara bak. Detta eftersom det bara är permanentmagnetmotor bak.
Det är nog där alla Facebook-gruppers inlägg om oro oftast kommer ifrån. Sladd vid uppsläpp.
Min M3P ville svansa
betydligt mindre med bakändan än min Audi A5 quattro Sportback (som har Audis uppdaterade mittdiff med 40/60%-drivning, alltså mer drivning bak). Den Audin har konstant fyrhjulsdrift men vill ändå spinna bak och kasta ut baken om man kör inspirerat.
M3P:n var inte riktigt lika stabil som min A6 quattro med 50/50-fördelning, men bättre än A5:an.
Min nya model S med permanentmagnetmotorer både fram och bak driver alltid på alla fyra och gör regen på alla fyra, alltid.
Jag har inte lyckats få en millimeter sladd vid regen, trots att jag försökt på alla sätt.
Samma vid acceleration, man kan möjligen känna att bakändan rör sig lite om man gasar på vid utgången sv en rondell där bakhjulen är kvar på isen i rondellen och framhjulen hunnit ut på snö med bättre fäste.
Jag hoppas Tesla tar steget till permanentmagnetmotorer runt om då min S är den stabilaste bilen jag kört på vinterväg, ever.
Skulle man gå över på det så skulle alla diskussioner om ”farlig” vara undanstökade.
I vart fall om de fungerar som min S.
(Jag har kört en hel del bus på isbana, och tidigare ordnat iskörningsträffar för Audi, så jag brukar köra ganska aktivt och brukar vilja lära känna bilen så jag vet gränserna och hur den beteer sig.)