Barcelona

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

TeslaUppsala2023
Inlägg: 9
Blev medlem: 03 maj 2023 22:04

Barcelona

Inlägg av TeslaUppsala2023 »

Tänkte spendera några veckor i Barcelona i sommar och planerar att köra dit med min MYLR. Någon som varit där med Tesla/elbil och vill berätta om sina erfarenheter. Smidigt med laddare osv. Stort tack på förhand!
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Barcelona

Inlägg av fth »

Jag körde ToR Stockholm-Barcelona med min Model X hösten 2018, det var redan då helt problemfritt, och nu är ju SuC betydligt mer utbyggt, så jag kan inte tänka mig att det skall vara några problem att ta sig dit.

På plats laddade jag ingenting, bilen stod vid hotellet hela vistelsen, och det var då rätt glest med AC-laddare i staden, dom som fanns krävde också någon form av boende-abonnemang som jag förstås inte kunde skaffa. Även AC bör dock idag ha byggts ut rejält, så jag tror nog du kommer kunna ladda på plats också om det skulle behövas. En snabb koll i ChargeFinder visar massor av laddare i staden, priserna verkar vara hyfsat normala "storstadspriser" runt 5-7:-/kWh.

Vad vill du veta mer?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Barcelona

Inlägg av Verdi_ »

TeslaUppsala2023 skrev: 26 jan 2024 10:12
Tänkte spendera några veckor i Barcelona i sommar och planerar att köra dit med min MYLR. Någon som varit där med Tesla/elbil och vill berätta om sina erfarenheter. Smidigt med laddare osv. Stort tack på förhand!
Jag har kört Uppsala-Barcelona tre ggr. 2019, 2022 och 2023. Köade en gång i somras i Aix-en-Provence då vi gjorde en avstickare till lavendelfälten runt Valensole. Men annars lugnt. Dock märks det att det blir fler och fler laddande bilar...

Vår vanligaste rutt har varit Hamburg-Hannover-Frankfurt-Freiburg-Besancon-Lyon-Montpellier-Barcelona. Men vi har även åkt in mot Luxemburg från Frankfurt och sen genom Frankrike via Metz-Dijon-Lyon osv.

I Frankrike flyter trafiken bättre och man nöter mil snabbare trots att det inte är "fri fart". Nackdelen är att det kostar ca 1 euro per mil i avgift och att superchargers i Frankrike ligger lite sämre till än i Tyskland. Kan dock iaf rekommendera superchargern i Metz. Finns andra som är bra också men en hel del är riktigt tråkiga.

Motorvägen i södra Frankrike mot Spanien, dvs Montpellier-Narbonne-Perpignan osv, kan vara väldigt tätt trafikerad. Vi hamnade i en jättelång kö där i somras som var fruktansvärd.

En liten varning för den SuC som heter Caldes de Malavella också. Den ligger vid PGA Catalanya som är en snobbig golfresort. Finns inget annat där utan det är bara lyxhotellet som hör ihop med golfbanan. Det är iofs en rätt skön stämning där men dyrt och begränsat. Har du sett White Lotus så är det lite samma typ av miljö som i seriens hotell. Det är även den sista superchargern innan Barcelona och den strax före i Girona är ännu sämre då den ligger bakom stängsel på en hotellbakgård i stans utkanter.

Det finns visserligen ett par SuC i och nära Barcelona men de är det hög beläggning på. Vi harbott strax söder om Barcelona två ggr och där finns det tre andra SuC i Tarragona, Cambrils och Vila-Seca. Dock väldigt små med 2, 4 respektive 8 platser. Nu senast hade vi dock gratis laddning på hotellet så vi slapp nyttja SuC där nere. (Har gratis SuC så jag tittar egentligen inte på alternativen och därför vet jag heller inte hur väl utbyggt det är i övrigt.)

Resdagarna är absolut inga problem med laddningen. SuC ligger så tätt så att man kan välja och vraka efter vilken service som finns och hur det passar tidsmässigt. Det som kan vara lite drygt är att fixa med laddning under tiden man är på destinationen. Har boendet laddmöjlighet så är det lika lugnt som hemma men ska man hela tiden jaga laddning så är det ett irritationsmoment. Beror lite på hur mycket man nyttjar bilen på plats också men vi gjorde en del utflykter. Dels in till centrala Barcelona men även upp till vindistriktet Priorat osv. Tycker själva vitsen med bilsemester är att nyttja den även på destinationen. Ska man bara ligga på stranden eller vara i stan så kan man lika gärna flyga tycker jag för det är en ansträngning och det tar tid.

Vi åkte även upp till Andorra på vägen hem vilket tog mycket tid då det inte direkt var motorväg över Pyrenéerna. :D Satt även fast i köer på hemvägen genom Tyskland då det regnade väldigt mycket vilket antagligen påverkade trafiken. När det var som värst hade vi kört typ 30 mil på 6-7 timmar. Och ska man då helst fixa uppåt 100 mil per dag så är det inte så kul. Men när det rullar på så är det ganska härligt tycker jag.

Själv uppskattar jag i regel resdagarna men barnen gör det inte och nu i somras hade vi lite för många dagar i bilen. 8-9 dagar ungefär där vi inte gjorde så mycket annat än att sitta i bilen så därför blir det inget till sommaren.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Barcelona

Inlägg av fth »

Jag skrev tydligen en liten reseberättelse efter min Barcelona-tripp 2018:
viewtopic.php?t=13742
Kanske inte så mycket som fortfarande är aktuellt, men autobahn funkar enligt mig fortfarande lika dåligt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2413
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Barcelona

Inlägg av NiklasTesla »

TeslaUppsala2023 skrev: 26 jan 2024 10:12
Tänkte spendera några veckor i Barcelona i sommar och planerar att köra dit med min MYLR. Någon som varit där med Tesla/elbil och vill berätta om sina erfarenheter. Smidigt med laddare osv. Stort tack på förhand!
Gick superenkelt att köra ner till Gibraltar redan 2020 med Tesla så idag kommer det vara som vilken bilsemester somhelst när du håller dig till Teslas SuC-nätverk.

Kolla på Google/Tripadvisor mfl vilka laddare som har bäst mat och njut av resan (Toftaholm, Braak, Bueane mfl).

MVH
TeslaUppsala2023
Inlägg: 9
Blev medlem: 03 maj 2023 22:04

Re: Barcelona

Inlägg av TeslaUppsala2023 »

Verdi_ skrev: 26 jan 2024 10:50
TeslaUppsala2023 skrev: 26 jan 2024 10:12
Tänkte spendera några veckor i Barcelona i sommar och planerar att köra dit med min MYLR. Någon som varit där med Tesla/elbil och vill berätta om sina erfarenheter. Smidigt med laddare osv. Stort tack på förhand!
Jag har kört Uppsala-Barcelona tre ggr. 2019, 2022 och 2023. Köade en gång i somras i Aix-en-Provence då vi gjorde en avstickare till lavendelfälten runt Valensole. Men annars lugnt. Dock märks det att det blir fler och fler laddande bilar...

Vår vanligaste rutt har varit Hamburg-Hannover-Frankfurt-Freiburg-Besancon-Lyon-Montpellier-Barcelona. Men vi har även åkt in mot Luxemburg från Frankfurt och sen genom Frankrike via Metz-Dijon-Lyon osv.

I Frankrike flyter trafiken bättre och man nöter mil snabbare trots att det inte är "fri fart". Nackdelen är att det kostar ca 1 euro per mil i avgift och att superchargers i Frankrike ligger lite sämre till än i Tyskland. Kan dock iaf rekommendera superchargern i Metz. Finns andra som är bra också men en hel del är riktigt tråkiga.

Motorvägen i södra Frankrike mot Spanien, dvs Montpellier-Narbonne-Perpignan osv, kan vara väldigt tätt trafikerad. Vi hamnade i en jättelång kö där i somras som var fruktansvärd.

En liten varning för den SuC som heter Caldes de Malavella också. Den ligger vid PGA Catalanya som är en snobbig golfresort. Finns inget annat där utan det är bara lyxhotellet som hör ihop med golfbanan. Det är iofs en rätt skön stämning där men dyrt och begränsat. Har du sett White Lotus så är det lite samma typ av miljö som i seriens hotell. Det är även den sista superchargern innan Barcelona och den strax före i Girona är ännu sämre då den ligger bakom stängsel på en hotellbakgård i stans utkanter.

Det finns visserligen ett par SuC i och nära Barcelona men de är det hög beläggning på. Vi harbott strax söder om Barcelona två ggr och där finns det tre andra SuC i Tarragona, Cambrils och Vila-Seca. Dock väldigt små med 2, 4 respektive 8 platser. Nu senast hade vi dock gratis laddning på hotellet så vi slapp nyttja SuC där nere. (Har gratis SuC så jag tittar egentligen inte på alternativen och därför vet jag heller inte hur väl utbyggt det är i övrigt.)

Resdagarna är absolut inga problem med laddningen. SuC ligger så tätt så att man kan välja och vraka efter vilken service som finns och hur det passar tidsmässigt. Det som kan vara lite drygt är att fixa med laddning under tiden man är på destinationen. Har boendet laddmöjlighet så är det lika lugnt som hemma men ska man hela tiden jaga laddning så är det ett irritationsmoment. Beror lite på hur mycket man nyttjar bilen på plats också men vi gjorde en del utflykter. Dels in till centrala Barcelona men även upp till vindistriktet Priorat osv. Tycker själva vitsen med bilsemester är att nyttja den även på destinationen. Ska man bara ligga på stranden eller vara i stan så kan man lika gärna flyga tycker jag för det är en ansträngning och det tar tid.

Vi åkte även upp till Andorra på vägen hem vilket tog mycket tid då det inte direkt var motorväg över Pyrenéerna. :D Satt även fast i köer på hemvägen genom Tyskland då det regnade väldigt mycket vilket antagligen påverkade trafiken. När det var som värst hade vi kört typ 30 mil på 6-7 timmar. Och ska man då helst fixa uppåt 100 mil per dag så är det inte så kul. Men när det rullar på så är det ganska härligt tycker jag.

Själv uppskattar jag i regel resdagarna men barnen gör det inte och nu i somras hade vi lite för många dagar i bilen. 8-9 dagar ungefär där vi inte gjorde så mycket annat än att sitta i bilen så därför blir det inget till sommaren.
Vad fint, stort tack för uttömmande svar, uppskattar att du tog dig tiden att skriva. Tänker precis lika som du, jag tar ju bilen för att den ska användas där, så det måste ju funka med laddare. Men ok, verkar vara tydligt att jag klarar mig på SuC på vägen till Barcelona, det är smidigt att slippa hålla på med en massa appar osv för att ladda på andra ställen än SuC. En fråga, är det köer för att ladda numera, vad är din erfarenhet från senaste sommaren?

Väl på plats kommer vi vara i centrala Barcelona utan egen laddare men har sett att det finns gott om laddare runt om i stan så blir till att börja registrera konton på relevanta appar 🤦🏽‍♂️ för att kunna ladda där. När vi gör utflykter utanför stan så blir det SuC tänker jag.

Återigen, tack för bra svar!
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Barcelona

Inlägg av fth »

TeslaUppsala2023 skrev: 04 feb 2024 23:03
Vad fint, stort tack för uttömmande svar, uppskattar att du tog dig tiden att skriva. Tänker precis lika som du, jag tar ju bilen för att den ska användas där, så det måste ju funka med laddare. Men ok, verkar vara tydligt att jag klarar mig på SuC på vägen till Barcelona, det är smidigt att slippa hålla på med en massa appar osv för att ladda på andra ställen än SuC. En fråga, är det köer för att ladda numera, vad är din erfarenhet från senaste sommaren?

Väl på plats kommer vi vara i centrala Barcelona utan egen laddare men har sett att det finns gott om laddare runt om i stan så blir till att börja registrera konton på relevanta appar 🤦🏽‍♂️ för att kunna ladda där. När vi gör utflykter utanför stan så blir det SuC tänker jag.

Återigen, tack för bra svar!
Jag kör hyfsat regelbundet Paris-Stockholm ToR, och det är helt klart fler bilar på SuC nu än förr om åren, men jag har fortfarande aldrig behövt köa någonstans i Europa (ta i trä), det har jag bara råkat ut för i Sverige under semestertider än så länge (Jönköping, Markaryd, Uppsala och Gävle).

Nätverket har ju också byggts ut i en rasande takt, och det verkar som att Tesla än så länge klarar av att hålla kapaciteten i paritet med belastningen.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Barcelona

Inlägg av Verdi_ »

TeslaUppsala2023 skrev: 04 feb 2024 23:03
Verdi_ skrev: 26 jan 2024 10:50
TeslaUppsala2023 skrev: 26 jan 2024 10:12
Tänkte spendera några veckor i Barcelona i sommar och planerar att köra dit med min MYLR. Någon som varit där med Tesla/elbil och vill berätta om sina erfarenheter. Smidigt med laddare osv. Stort tack på förhand!
Jag har kört Uppsala-Barcelona tre ggr. 2019, 2022 och 2023. Köade en gång i somras i Aix-en-Provence då vi gjorde en avstickare till lavendelfälten runt Valensole. Men annars lugnt. Dock märks det att det blir fler och fler laddande bilar...

Vår vanligaste rutt har varit Hamburg-Hannover-Frankfurt-Freiburg-Besancon-Lyon-Montpellier-Barcelona. Men vi har även åkt in mot Luxemburg från Frankfurt och sen genom Frankrike via Metz-Dijon-Lyon osv.

I Frankrike flyter trafiken bättre och man nöter mil snabbare trots att det inte är "fri fart". Nackdelen är att det kostar ca 1 euro per mil i avgift och att superchargers i Frankrike ligger lite sämre till än i Tyskland. Kan dock iaf rekommendera superchargern i Metz. Finns andra som är bra också men en hel del är riktigt tråkiga.

Motorvägen i södra Frankrike mot Spanien, dvs Montpellier-Narbonne-Perpignan osv, kan vara väldigt tätt trafikerad. Vi hamnade i en jättelång kö där i somras som var fruktansvärd.

En liten varning för den SuC som heter Caldes de Malavella också. Den ligger vid PGA Catalanya som är en snobbig golfresort. Finns inget annat där utan det är bara lyxhotellet som hör ihop med golfbanan. Det är iofs en rätt skön stämning där men dyrt och begränsat. Har du sett White Lotus så är det lite samma typ av miljö som i seriens hotell. Det är även den sista superchargern innan Barcelona och den strax före i Girona är ännu sämre då den ligger bakom stängsel på en hotellbakgård i stans utkanter.

Det finns visserligen ett par SuC i och nära Barcelona men de är det hög beläggning på. Vi harbott strax söder om Barcelona två ggr och där finns det tre andra SuC i Tarragona, Cambrils och Vila-Seca. Dock väldigt små med 2, 4 respektive 8 platser. Nu senast hade vi dock gratis laddning på hotellet så vi slapp nyttja SuC där nere. (Har gratis SuC så jag tittar egentligen inte på alternativen och därför vet jag heller inte hur väl utbyggt det är i övrigt.)

Resdagarna är absolut inga problem med laddningen. SuC ligger så tätt så att man kan välja och vraka efter vilken service som finns och hur det passar tidsmässigt. Det som kan vara lite drygt är att fixa med laddning under tiden man är på destinationen. Har boendet laddmöjlighet så är det lika lugnt som hemma men ska man hela tiden jaga laddning så är det ett irritationsmoment. Beror lite på hur mycket man nyttjar bilen på plats också men vi gjorde en del utflykter. Dels in till centrala Barcelona men även upp till vindistriktet Priorat osv. Tycker själva vitsen med bilsemester är att nyttja den även på destinationen. Ska man bara ligga på stranden eller vara i stan så kan man lika gärna flyga tycker jag för det är en ansträngning och det tar tid.

Vi åkte även upp till Andorra på vägen hem vilket tog mycket tid då det inte direkt var motorväg över Pyrenéerna. :D Satt även fast i köer på hemvägen genom Tyskland då det regnade väldigt mycket vilket antagligen påverkade trafiken. När det var som värst hade vi kört typ 30 mil på 6-7 timmar. Och ska man då helst fixa uppåt 100 mil per dag så är det inte så kul. Men när det rullar på så är det ganska härligt tycker jag.

Själv uppskattar jag i regel resdagarna men barnen gör det inte och nu i somras hade vi lite för många dagar i bilen. 8-9 dagar ungefär där vi inte gjorde så mycket annat än att sitta i bilen så därför blir det inget till sommaren.
Vad fint, stort tack för uttömmande svar, uppskattar att du tog dig tiden att skriva. Tänker precis lika som du, jag tar ju bilen för att den ska användas där, så det måste ju funka med laddare. Men ok, verkar vara tydligt att jag klarar mig på SuC på vägen till Barcelona, det är smidigt att slippa hålla på med en massa appar osv för att ladda på andra ställen än SuC. En fråga, är det köer för att ladda numera, vad är din erfarenhet från senaste sommaren?

Väl på plats kommer vi vara i centrala Barcelona utan egen laddare men har sett att det finns gott om laddare runt om i stan så blir till att börja registrera konton på relevanta appar 🤦🏽‍♂️ för att kunna ladda där. När vi gör utflykter utanför stan så blir det SuC tänker jag.

Återigen, tack för bra svar!

Vi var bara inne i centrala Barcelona en dag och det räckte bra för oss. Barnen fick se hamnen, akvariet, kabinbanan, La Rambla och lite till. Det var huvudsaken för oss. Vi själva har varit dit flera ggr tidigare och sett mycket mer.


Följande har du antagligen full koll på men jag skriver det ändå för att varna andra.

Man bör tänka sig för var man parkerar. Vi parkerade i ett parkeringsgarage med nerfart precis vid Colon-statyn vid foten av La Rambla. Tänkte inte så mycket på utan var mest glad att jag hittade parkering i så bra läge. Sent på eftermiddagen fick jag för mig att läsa google reviews på garaget och fick fan panik. De hade verkligen bottenbetyg. Verkade alldeles för vanligt med sönderslagna och bestulna bilar. Ingen bevakning, ingen hjälp av personalen som tydligen bara rycker på axlarna. Nu gick det tack och lov bra men jag önskar att jag hade valt ett bättre garage som tar säkerheten på allvar.

Barcelona är ju en fin stad men jag tycker det finns en ruffighet som är påtaglig så fort du hamnar lite off. Som t ex när vi gick från kabinbanans station på Montjuic ner till parkeringen.

Ska dock påpekas att när vi var där senast utan barn, 2010, så fick vi tillbringa halva natten på polisstationen efter att ha råkat ut för en ficktjuv så det kan påverka min känsla för Barcelona.

Ficktjuven utgav sig för att komma från en salsa-krog och delade ut lappar som skulle ge gratis inträde. Sen skulle han visa mig nåt steg hävdade han. Jag var enormt irriterad på honom men han gav sig inte. Sen drog han och 50 meter senare kände jag i fickan efter "plånboken" och då var det tomt. Sån sjukt obehaglig känsla. Var dock bara hotell-key card, 30 euro i kontanter och ett debit-kort som vi kunde spärra ganska fort. Så det var ingen större förlust men ändå obehagligt. Det skedde inne i Barri Gotic har jag för mig.

Vi såg även flera fall av väsktjuvar som passade på när ägaren tittade bort. På järnvägsstationen blev bland annat två unga norskor av med sina resväskor med pass, pengar osv när de skulle beställa hamburgare på McDonalds eller vad det var. En annan gång var det en handväska som rycktes iväg som låg på fötterna till en som satt och käkade frukost på ett ställe. Blev lite kaos med polis som tillkallades och satte iväg efter... :D

Jag blev även bestulen av en annan ficktjuv på tunnelbanan. Tack och lov var det bara en gratiskarta vi fått från hotellet... Men känslan var ändå olustig. Då blev vi faktiskt varnade av en local som sa att "det där är en ficktjuv" till min fru som pratar flytande spanska men jag tänkte inte mer på det för jag hade inget värdefullt som var åtkomligt. Tänkte inte på att han skulle sno kartan... Grejen var att killen hoppade av och på vagnen och låtsades som att han inte visste vart han skulle. Sen snodde han min karta ur min öppna ficka och hoppade ur vagnen precis när dörrarna stängdes. Han visst ju inte att det var en turistkarta dock... Tror han blev lite besviken. :lol:

Alltså, lämna inga ägodelar utan uppsikt och ha absolut ingenting i en ficka som inte är ordentligt stängd.

När man reser som par så märks det inte men när jag var där med jobbet och vi gick ett gäng killar längs La Rambla på natten så var det lite obehagligt med alla närgångna prostituerade. Främst från Afrika.

De här varningarna är väl allmängiltiga för alla städer men det verkar faktiskt som att Barcelona är värst i Europa och har varit så länge.

https://www.aftonbladet.se/resa/a/zL8W7 ... ficktjuvar
https://www.expressen.se/allt-om-resor/ ... -listan-9/
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Barcelona

Inlägg av Bjelke »

Jag brukar försöka ha diverse ”skräp” i fickorna när jag är ute på :lol:
Och det viktigaste har man typ i innerfickor typ…
Fast jag har inte lyckats bli av med något skräp hittills, men på sätt
och vis skönt ändå såklart.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar