Ett eller två Teslakonton?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Justin Time
Inlägg: 26
Blev medlem: 12 nov 2022 21:28

Ett eller två Teslakonton?

Inlägg av Justin Time »

Jag ska hämta min Model Y imorgon. Jag har skapat ett Teslakonto för mig och min bil. Min sambo har en Model 3 sedan tidigare med sitt eget konto.

Hur gör ni andra med två eller fler bilar, ett konto per bil och användare eller ett gemensamt konto? För man kan väl lägga till en bil till på ett konto?

Vi har Tibber som elleverantör och jag ställde frågan till dem hur man gör i deras app och stödjer inte olika Teslakonton.

Egentligen har jag svarat på min fråga själv, vi måste ha ett gemensamt konto. Ändå intressant att höra om andras erfarenheter.
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 886
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Ett eller två Teslakonton?

Inlägg av Arctic Drifter »

Justin Time skrev: 06 feb 2024 10:31
Jag ska hämta min Model Y imorgon. Jag har skapat ett Teslakonto för mig och min bil. Min sambo har en Model 3 sedan tidigare med sitt eget konto.

Hur gör ni andra med två eller fler bilar, ett konto per bil och användare eller ett gemensamt konto? För man kan väl lägga till en bil till på ett konto?

Vi har Tibber som elleverantör och jag ställde frågan till dem hur man gör i deras app och stödjer inte olika Teslakonton.

Egentligen har jag svarat på min fråga själv, vi måste ha ett gemensamt konto. Ändå intressant att höra om andras erfarenheter.
Jag rekommenderar att ni kör separata konton. Vi kör med ett master-konto som jag har, sedan har jag gett behörighet till frun och ett barn att få tillgång till bilen via sina Tesla-konton.

Det fina med detta är ju att när de låser upp bilen så förstår bilen vilken profil som ska aktiveras.
Du kan såklart ha flera profiler på ett gemensamt konto men då måste du välja varje gång.

Jag ser heller inget hinder med att Tibber använder ett konto, de säljer ju en tjänst som ska vara smart. Så då ska den väl sköta sig själv? Men den behöver såklart access till bilen, vilket den får genom ett konto.
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Trean
Teslaägare
Inlägg: 284
Blev medlem: 19 jan 2019 22:24
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tony98579

Re: Ett eller två Teslakonton?

Inlägg av Trean »

Man måste inte ha separata konton för att bilen ska välja rätt profil. Vilken profil som bilen aktiverar beror på vilken nyckel som ansluter till bilen. I bilens nyckelinställningar väljer man vilken telefon och vilket kort som ska vara kopplat till vilken förarprofil.

Ett masterkonto (för ägaren/dig) för båda bilarna samt ett konto per extra förare. Jag har båda våra bilar på mitt konto och har delat ut båda till min fru som extra förare. Det fungerar helt smärtfritt. Det är bara att gå fram till bilen och öppna dörren så väljs rätt profil automatiskt.
Malgomaj
Inlägg: 11
Blev medlem: 31 jan 2024 20:20

Re: Ett eller två Teslakonton?

Inlägg av Malgomaj »

Jag ska hämta min MY nästa vecka och undrar hur man gör ett masterkonto? Dyker det upp i appen kanske när man hämtat/betalat bilen?
Hur gör man sedan för att sambon ska kopplas till det kontot/bilen?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 886
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Ett eller två Teslakonton?

Inlägg av Arctic Drifter »

Trean skrev: 06 feb 2024 11:54
Man måste inte ha separata konton för att bilen ska välja rätt profil. Vilken profil som bilen aktiverar beror på vilken nyckel som ansluter till bilen. I bilens nyckelinställningar väljer man vilken telefon och vilket kort som ska vara kopplat till vilken förarprofil.
Ok, tänkte inte på detta med mobilnyckel. För nyckelkorten har jag kopplat detta men då funkar det även för mobilnyckel alltså!
Malgomaj skrev: 06 feb 2024 12:50
Jag ska hämta min MY nästa vecka och undrar hur man gör ett masterkonto? Dyker det upp i appen kanske när man hämtat/betalat bilen?
Hur gör man sedan för att sambon ska kopplas till det kontot/bilen?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Bara du har ett tesla-konto så löser det sig per automatik när du hämtar ut bilen. I regel har man ju beställt bilen via sitt konto men kan ju vara ett leasing-upplägg och då kan den ju ha beställts annorlunda.

Stående tipset brukar vara att lägga till ett konto-/kreditkort i Tesla-kontot innan man hämtar ut den så kan man tanka smidigt på Supercharger på väg hem om man behöver.

När bilen finns kopplad till kontot så kan du sedan lägga till fler förare.

En sak som många missar är att aktivera tvåfaktorsautentisering för Tesla-kontot. Inget krav men i alla fall jag tycker det känns tryggare att det krävs mer än användarnamn+lösenord för att logga in och lägga till förare och ta bort förare... eller låsa upp och starta bilen....
Tesla Model Y Performance
Justin Time
Inlägg: 26
Blev medlem: 12 nov 2022 21:28

Re: Ett eller två Teslakonton?

Inlägg av Justin Time »

Så här blev det.
Vi har varsitt Teslakonto och har bjudit in varandra som extra förare, funkar kanon.

Tibber sa att man inte kunde ansluta två Tesla med olika konton, det var något de hade på sin att-göra-lista. Jag nöjde mig inte med det svaret och testade givetvis att ansluta bilarna med olika konton. Det funkade alldeles utmärkt och jag har nu två olika ikoner i appen där man kan sköta laddningen per bil. Vi har bara en laddare men man ser info om hur mycket man har laddat per bil. Jag har inget behov av att se det per bil men mitt mål att kunna göra det är uppnått.
Skriv svar