Ja, och Tesla säger 1979kg, så frågan är hur Paris ser på saken.Klintan skrev: ↑07 feb 2024 12:19Skattevikten i Sverige på en LR Y ligger ju strax över, 2050 kg.MartenS skrev: ↑07 feb 2024 12:01Har inte sett någon lista och i artiklar i ämnet nämns att Y klarar sig men inte X och S. Enyaq, iX och ID4 drabbas. Men någon officiell lista från Paris har jag inte sett.
https://electrek.co/2024/02/05/paris-vo ... tric-ones/
Andra märken har ju olika vikt beroende på utrustning. Nog många BEV som får den höga avgiften.
Det blir dyrare att köra SUV i Paris – tredubbel p-avgift
Moderator: Redaktion
Re: Det blir dyrare att köra SUV i Paris – tredubbel p-avgift
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7206
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Det blir dyrare att köra SUV i Paris – tredubbel p-avgift
och vem ska hålla reda på det, ska p-vakterna ha en lista med vikt för alla bilmodeller som någonsin tillverkats?MartenS skrev: ↑07 feb 2024 13:43Ja, och Tesla säger 1979kg, så frågan är hur Paris ser på saken.Klintan skrev: ↑07 feb 2024 12:19Skattevikten i Sverige på en LR Y ligger ju strax över, 2050 kg.MartenS skrev: ↑07 feb 2024 12:01Har inte sett någon lista och i artiklar i ämnet nämns att Y klarar sig men inte X och S. Enyaq, iX och ID4 drabbas. Men någon officiell lista från Paris har jag inte sett.
https://electrek.co/2024/02/05/paris-vo ... tric-ones/
Andra märken har ju olika vikt beroende på utrustning. Nog många BEV som får den höga avgiften.
känns inte särskilt genomtänkt detta...
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Det blir dyrare att köra SUV i Paris – tredubbel p-avgift
För oss utlänningar blir det väl någon databas som man ska ladda upp regbevis till, som EuroPLC. Fast en egen fransk lösning såklart. Om man missat så blir det maxtaxa oavsett?
Elbilist sedan 2014
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7206
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Det blir dyrare att köra SUV i Paris – tredubbel p-avgift
Säkert någon klisterlapp som man ska ha i vindrutan också, snart kan man inte se vägen för alla vignetter, miljöbevis etc
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Det blir dyrare att köra SUV i Paris – tredubbel p-avgift
Det är i sådana här lägen som undrar var EU är någonstans??
Detta borde (till skillnad från alla annan skit EU håller på med) vara något som man verkligen borde ta fram en Europeisk standard för, och ett centralt Europeiskt system att hålla reda på (och även gärna ett gemensamt regelverk inom Europa).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Det blir dyrare att köra SUV i Paris – tredubbel p-avgift
Ärligt talat… Är detta ett problem i verkliga livet? Vem vill parkera sin stora fina dyrgrip på gatan i Paris ändå?
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7206
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Det blir dyrare att köra SUV i Paris – tredubbel p-avgift
Det finns som sagt förvånansvärt många stora (och fina) bilar som gatuparkerar här, och den där fickparkeringen får anses vara helt normal enligt fransk standard.
Hade jag inte garage så skulle jag inte ha min X här, kanske ingen bil alls faktiskt.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
-
- Inlägg: 5573
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Det blir dyrare att köra SUV i Paris – tredubbel p-avgift
Den här artikeln från brittiska The Guardian har lite mer info:
Men det kommer tydligen inte gälla boendeparkering....] “Parisians have made a clear choice … other cities will follow,” said Paris’s Socialist mayor, Anne Hidalgo, adding that road safety and air pollution were key reasons for the vote.
Hidalgo had previously described the move to curb the presence of SUVs through raising parking prices as “a form of social justice”. She said the aim was to deliberately target the richest drivers of expensive, heavy and polluting cars who had not yet made changes to their behaviour to address the climate crisis. [...]
Tony Renucci, director of the air quality campaign group Respire, said: “The result of the vote is a victory for Paris residents’ quality of life.” He added that Paris was sending a message that “the presence of these monsters on wheels was no longer desirable on our streets”.
Emmanuel Grégoire, Paris’s deputy mayor, posted on X as voting began: “Heavier, more dangerous, more polluting … SUVs are an environmental disaster.” [...
https://www.theguardian.com/world/2024/ ... s-for-suvs
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Det blir dyrare att köra SUV i Paris – tredubbel p-avgift
När det handlar om en godtycklig gräns för parkeringsavgift kan man ju använda tjänstevikt men ska man undvika en överlastad hiss är det ju egentligen bruttovikt som är intressant och det enkla sättet är ju då att använda totalvikten som gräns.Airlift skrev: ↑07 feb 2024 11:55Fick inte parkera i ett hissförsett p-hus då teslan var ”för tung”.fth skrev: ↑07 feb 2024 11:37Det är förstås många fler småbilar här än i Sverige, men det är ändå förvånansvärt många rejält stora bilar, även bland dom som gatuparkerar.
Själv skulle jag nog allvarligt överväga att byta ner mig i storlek (och pris...) om jag inte hade garage, fickparkering är ingen lek här, och att knuffa sig in är allmänt accepterat
"SUV-skatten" gäller alltså ICE >1.6 ton och BEV >2.0 ton, motiveringen för det senare är att även tunga elbilar bidrar till slitage och partiklar etc. Jag har dock mycket svårt att tro att någon BEV, oavsett vikt, totalt sett kommer i närheten av dom utsläpp som någon ICE producerar.
Jag tror snarare att BEV-gränsen lades till för att inte någon skall kunna anses "komma undan", det skulle kanske sticka i ögonen på vissa om stora el-SUV:ar fick parkera billigt.
/fth
Försökte vänligt förklara att den väger under 2t som hissen var skyltad med. Nepp! Teslor är för tunga punkt! Så det blev till att parkera länge bort och ta en taxi… (otymplig väska..)
Snark..