Erfarenheter av Carla

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3780
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Erfarenheter av Carla

Inlägg av AAKEE »

För mig bjöd Carla 100K mer än Teslas bud.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Erfarenheter av Carla

Inlägg av iAkita »

AAKEE skrev: 26 aug 2023 17:49
För mig bjöd Carla 100K mer än Teslas bud.
Samma här, 100 kkr mer än vad de andra Taliz räknar upp bjöd.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Erfarenheter av Carla

Inlägg av taliz »

iAkita skrev: 26 aug 2023 17:56
AAKEE skrev: 26 aug 2023 17:49
För mig bjöd Carla 100K mer än Teslas bud.
Samma här, 100 kkr mer än vad de andra Taliz räknar upp bjöd.
Nog för dom andra inte förstod skillnad på GT och GT line som du själv var inne på.
För mig har Carla aldrig bjudit högst.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Erfarenheter av Carla

Inlägg av iAkita »

taliz skrev: 26 aug 2023 20:14
iAkita skrev: 26 aug 2023 17:56
AAKEE skrev: 26 aug 2023 17:49
För mig bjöd Carla 100K mer än Teslas bud.
Samma här, 100 kkr mer än vad de andra Taliz räknar upp bjöd.
Nog för dom andra inte förstod skillnad på GT och GT line som du själv var inne på.
För mig har Carla aldrig bjudit högst.
Ja, troligen. De refererade till hur mycket de ligger ute på blocket för, och hänvisade då till annonser med GT Line. När jag försökte påpeka skillnaden sa de flesta att bilen värderas av professionella värderare som vet vad de gör. Därav tyckte jag både kunskap och bemötande var mycket bättre hos Carla. De visste vad de köpte och vad den var värd. Men säkerligen kan det vara skillnad med volymmodeller som Model 3 och ID4.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Erfarenheter av Carla

Inlägg av Legato »

iAkita skrev: 26 aug 2023 21:08
taliz skrev: 26 aug 2023 20:14
iAkita skrev: 26 aug 2023 17:56
AAKEE skrev: 26 aug 2023 17:49
För mig bjöd Carla 100K mer än Teslas bud.
Samma här, 100 kkr mer än vad de andra Taliz räknar upp bjöd.
Nog för dom andra inte förstod skillnad på GT och GT line som du själv var inne på.
För mig har Carla aldrig bjudit högst.
Ja, troligen. De refererade till hur mycket de ligger ute på blocket för, och hänvisade då till annonser med GT Line. När jag försökte påpeka skillnaden sa de flesta att bilen värderas av professionella värderare som vet vad de gör. Därav tyckte jag både kunskap och bemötande var mycket bättre hos Carla. De visste vad de köpte och vad den var värd. Men säkerligen kan det vara skillnad med volymmodeller som Model 3 och ID4.
Jag tror också Carla är de som har bäst koll på elbilar i allmänhet och Tesla i synnerhet av de större handlarna. Blir ju såklart mycket lättare när man är specialiserad på elbilar... Är förvånad att inte fler valt att specialisera sig faktiskt.

Var samma problem när jag sålde min Tesla SP. Genom att det var en 2019 så var det väldigt svårt att få handlarna att fatta att det inte var samma sak som en SP100DL.... Slutade med att Carla köpte den och de bjöd klart bäst.

Vilka som bjuder bäst beror ju dock på en rad faktorer. En viktig sådan som nog många inte känner till är om de är nära att fylla sin inköpskvot för månaden eller inte :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Erfarenheter av Carla

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Bra med batteritester på bilarna de säljer men tyvärr bara Aviloo Flash Test som ju inte säger hur många tillgängliga kWh som batteriet har kvar, bara nån Aviloo Score.
Jag önskar de tog sig tid att köra det mer omfattande Aviloo Premium testet om jag skulle beställa en begagnad elbil online.
Användarvisningsbild
ANLI
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 06 feb 2022 18:02

Re: Erfarenheter av Carla

Inlägg av ANLI »

Carla körde premium test tidigare.
Aviloo Flash Test SoH visar % batterikapacitet som bilens BMS räknar med.
Samma som % av bilens kalkylerade aktuell räckvidd / räckvidd ny bil.
Bättre än inget.
M3 RWD -22
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3780
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Erfarenheter av Carla

Inlägg av AAKEE »

ANLI skrev: 09 feb 2024 19:55
Carla körde premium test tidigare.
Aviloo Flash Test SoH visar % batterikapacitet som bilens BMS räknar med.
Samma som % av bilens kalkylerade aktuell räckvidd / räckvidd ny bil.
Bättre än inget.
ANLI skrev: 09 feb 2024 19:55
Carla körde premium test tidigare.
Aviloo Flash Test SoH visar % batterikapacitet som bilens BMS räknar med.
Samma som % av bilens kalkylerade aktuell räckvidd / räckvidd ny bil.
Bättre än inget.
Avilo har bra koll på original batterikapacitet och degraderingen är räknad från det.

Närapå alla tesla model 3/Y har en marginal från originalkapaciteten tills räckvidden börjar minska, ofta kring 2%.

Detta innebär att batteriet är mer degraderat än minskningen i visad räckvidd.

Som exempel, alla LR/P 2019-2020 hade ett batteri på 77.8 kWh ursprunglig kapacitet enligt BMS.
EPA-testerna visade att batteriet kunde leverera 78-78.6kWh.

Bilarna visde full range tills batteriet degraderats till 76 kWh.

Det innebär att man tappat ca 2% när räckvidden vid batterisymbolen börjar minska.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Erfarenheter av Carla

Inlägg av BEV[e-Rage] »

ANLI skrev: 09 feb 2024 19:55
Carla körde premium test tidigare.
Aviloo Flash Test SoH visar % batterikapacitet som bilens BMS räknar med.
Samma som % av bilens kalkylerade aktuell räckvidd / räckvidd ny bil.
Bättre än inget.
Jo, fast bilens BMS ganska opålitliga estimat av SoH kan man ju själv enkelt se med Car Scanner när man väl har tillgång till bilen.

Jag hade mycket hellre sett kvarvarande tillgänglig kapacitet i kWh än nån Aviloo Score som inte säger mig speciellt mycket om hur långt den begagnade elbilen fortfarande kan gå på en laddning.
https://support.carla.se/frågor-och-sva ... ritesterna

Fast jag förstår förstås varför Carla slutade köra Aviloo Premium testet då det tar rätt många timmar att ge sig ut och köra ner varje bil från 100% till mindre än 10%.

Man kan förstås själv göra denna test när man väl fått hem bilen men det kostar 1299:- per test och man får ju fram ett liknande resultat utan Aviloo (fast utan protokoll) genom att bara köra bilen ganska lugnt (<90km/h) från 100% SoC till en bit under 10% (ju lägre SoC man vågar desto mer exakt då det inte alltid är så linjärt) och räkna fram tillgänglig kapacitet baserat på körsträckan och medelförbrukningen under testet (förbrukning x körsträcka / 1 - SoC).
PS. Då vissa elbilar bara visar SoC i % under laddning och/eller slutar visa kvarstående räckviddsestimat under en viss SoC kan man behöva koppla in Car Scanner e.dyl. under testet.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Erfarenheter av Carla

Inlägg av Verdi_ »

Hur ser spridningen ut mellan bilarna? Pratar vi avgörande betydelse? Eller är det 6% eller 8% typ?
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Erfarenheter av Carla

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Hur många tror att denna Aviloo Flash rapport med Aviloo Score 100/100 betyder att en 3 år gammal e-Niro som har gått 9000 mil fortfarande skulle ha kvar hela sin kapacitet?
https://firebasestorage.googleapis.com/ ... cdff9de1bb

Vem vågar isåfall köpa en 3 år gammal i-Pace som bara gått 3700 mil med ett Aviloo Score på 83/100?
https://firebasestorage.googleapis.com/ ... a5cc70e8ae
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3780
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Erfarenheter av Carla

Inlägg av AAKEE »

BEV[e-Rage] skrev: 10 feb 2024 00:04
man får ju fram ett liknande resultat utan Aviloo (fast utan protokoll) genom att bara köra bilen ganska lugnt (<90km/h) från 100% SoC till en bit under 10% (ju lägre SoC man vågar desto mer exakt då det inte alltid är så linjärt) och räkna fram tillgänglig kapacitet baserat på körsträckan och medelförbrukningen under testet (förbrukning x körsträcka / 1 - SoC).
SOC är estimerad (beräknad på grundval av BMS:ens uppfattning om batterikapaciteten) under körning så om BMS inte har rätt om kapaciteten kommer testet bli fel om man inte låter bilen vila ett tag efter testet och tar SOC efter det. 30 minuter brukar räcka för att SOC ska justeras relativt rätt.

Säkraste sättet att testa (hela) batterikapaciteten är att köra tills bilen stannar, men det innebär ju en del problem efteråt.

Jag skulle påstå att BMS:erna moderna Teslor har relativt bra koll på batterikapaciteten överlag. Sen kan de tillfälligt vara off med några procent.
Vill man veta säkert och inte tro måste det dock testas.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Erfarenheter av Carla

Inlägg av Verdi_ »

BEV[e-Rage] skrev: 10 feb 2024 09:28
Hur många tror att denna Aviloo Flash rapport med Aviloo Score 100/100 betyder att en 3 år gammal e-Niro som har gått 9000 mil fortfarande skulle ha kvar hela sin kapacitet?
https://firebasestorage.googleapis.com/ ... cdff9de1bb

Vem vågar isåfall köpa en 3 år gammal i-Pace som bara gått 3700 mil med ett Aviloo Score på 83/100?
https://firebasestorage.googleapis.com/ ... a5cc70e8ae

Eftersom det är omöjligt med 100% efter 3 år så nej.

Jag förstår inte vad Aviloo score betyder öht. Såg att det är flera delar som ligger bakom?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3780
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Erfarenheter av Carla

Inlägg av AAKEE »

Verdi_ skrev: 10 feb 2024 07:59
Hur ser spridningen ut mellan bilarna? Pratar vi avgörande betydelse? Eller är det 6% eller 8% typ?
Degraderingen beror till största delen på calendar aging de 5-8 första åren.

Calendar aging i sin tur beror på [tid x temperatur x SOC].

Temperaturen kan vi ofta inte påverka så mycket (förutom garage eller ej).

SOC påverkar rättså mycket om man håller batteriet under ”stupet” som beror på ”central graphite peak”.
De flesta håller ju inte låg SOC, och calendar aging är ganska lika från 70-90% så totalt blir det relativt liten spridning över tid.

Cyklerna har väldigt liten påverkan om man kör som de flesta gör. Man kan alltså bedöma kapaciteten ganska bra från hur gammal bilen är och i vilket klimat den gått.
Normalt kommer det inte vara så stor skillnad mellan bilar av samma årsmodell med samma typ av batteri om de gått i samma klimat.

Importerade bilar finns det gott om nu, och de som kommer från varmare klimat lär ha lite mer degradering.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Erfarenheter av Carla

Inlägg av Verdi_ »

AAKEE skrev: 10 feb 2024 10:14
Verdi_ skrev: 10 feb 2024 07:59
Hur ser spridningen ut mellan bilarna? Pratar vi avgörande betydelse? Eller är det 6% eller 8% typ?
Degraderingen beror till största delen på calendar aging de 5-8 första åren.

Calendar aging i sin tur beror på [tid x temperatur x SOC].

Temperaturen kan vi ofta inte påverka så mycket (förutom garage eller ej).

SOC påverkar rättså mycket om man håller batteriet under ”stupet” som beror på ”central graphite peak”.
De flesta håller ju inte låg SOC, och calendar aging är ganska lika från 70-90% så totalt blir det relativt liten spridning över tid.

Cyklerna har väldigt liten påverkan om man kör som de flesta gör. Man kan alltså bedöma kapaciteten ganska bra från hur gammal bilen är och i vilket klimat den gått.
Normalt kommer det inte vara så stor skillnad mellan bilar av samma årsmodell med samma typ av batteri om de gått i samma klimat.

Importerade bilar finns det gott om nu, och de som kommer från varmare klimat lär ha lite mer degradering.
Importeras det elbilar trots vår svaga krona? Är elbilar ännu kallare på marknaden utomlands?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3780
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Erfarenheter av Carla

Inlägg av AAKEE »

BEV[e-Rage] skrev: 10 feb 2024 09:28
Hur många tror att denna Aviloo Flash rapport med Aviloo Score 100/100 betyder att en 3 år gammal e-Niro som har gått 9000 mil fortfarande skulle ha kvar hela sin kapacitet?
https://firebasestorage.googleapis.com/ ... cdff9de1bb

Vem vågar isåfall köpa en 3 år gammal i-Pace som bara gått 3700 mil med ett Aviloo Score på 83/100?
https://firebasestorage.googleapis.com/ ... a5cc70e8ae
Jag har inte kollat något i någon större utsträckning på Aviloo.

Men det är solklart att de måste sätta sig in i detalj hur bilmodellen fungerar om det ska bli rätt.
Flera av märkena/modellerna har väl en buffer som man minskar på allteftersom batteriet degraderas för att hålla kapaciteten ganska konstant och där fungerar inte en körning och beräkning av tillgänglig kapacitet om man vill veta den verkliga kapaciteten. Antagligen där som det sket sig med e-Niron? (Är noll påläst utanför Tesla).

Jag har sett protokoll på väldigt hög degradering på några Teslor till salu. Minns inte om det var Aviloo eller ngn annan, men en viktig bit är att belastningen på batteriet avgör hur mycket energi man får ut.

Kör man fortare kommer samma batteri leverera mindre energi, pga intern resistans så en 100-10%-körning påverkas beroende på om man kör 90 eller 120 km/h.

Original batterikapacitet och spec. på räckvidd (EPA/WLTP) görs med ganska låg belastning så ska man ha ett värde som går jämföra med ursprungsvärdet ska man nog inte köra över 90 km/h. Det såg ut som man kört fort på motorväg på de testdata jag såg (körda km / sluttid-starttid).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3780
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Erfarenheter av Carla

Inlägg av AAKEE »

Verdi_ skrev: 10 feb 2024 10:17
AAKEE skrev: 10 feb 2024 10:14
Verdi_ skrev: 10 feb 2024 07:59
Hur ser spridningen ut mellan bilarna? Pratar vi avgörande betydelse? Eller är det 6% eller 8% typ?
Degraderingen beror till största delen på calendar aging de 5-8 första åren.

Calendar aging i sin tur beror på [tid x temperatur x SOC].

Temperaturen kan vi ofta inte påverka så mycket (förutom garage eller ej).

SOC påverkar rättså mycket om man håller batteriet under ”stupet” som beror på ”central graphite peak”.
De flesta håller ju inte låg SOC, och calendar aging är ganska lika från 70-90% så totalt blir det relativt liten spridning över tid.

Cyklerna har väldigt liten påverkan om man kör som de flesta gör. Man kan alltså bedöma kapaciteten ganska bra från hur gammal bilen är och i vilket klimat den gått.
Normalt kommer det inte vara så stor skillnad mellan bilar av samma årsmodell med samma typ av batteri om de gått i samma klimat.

Importerade bilar finns det gott om nu, och de som kommer från varmare klimat lär ha lite mer degradering.
Importeras det elbilar trots vår svaga krona? Är elbilar ännu kallare på marknaden utomlands?
Jag har inte kollat idag, men i våras när jag skulle bygga mig en uppfattning om värdet på min M3P så var en väldigt stor del av bilarna som företag sålde (blocket etc) nyimporterade.
Det var så många importerade då att även om det upphört så är det är märkbar andel sommär omporterade idag.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Erfarenheter av Carla

Inlägg av BEV[e-Rage] »

AAKEE skrev: 10 feb 2024 10:28
BEV[e-Rage] skrev: 10 feb 2024 09:28
Hur många tror att denna Aviloo Flash rapport med Aviloo Score 100/100 betyder att en 3 år gammal e-Niro som har gått 9000 mil fortfarande skulle ha kvar hela sin kapacitet?
https://firebasestorage.googleapis.com/ ... cdff9de1bb

Vem vågar isåfall köpa en 3 år gammal i-Pace som bara gått 3700 mil med ett Aviloo Score på 83/100?
https://firebasestorage.googleapis.com/ ... a5cc70e8ae
Jag har inte kollat något i någon större utsträckning på Aviloo.

Men det är solklart att de måste sätta sig in i detalj hur bilmodellen fungerar om det ska bli rätt.
Flera av märkena/modellerna har väl en buffer som man minskar på allteftersom batteriet degraderas för att hålla kapaciteten ganska konstant och där fungerar inte en körning och beräkning av tillgänglig kapacitet om man vill veta den verkliga kapaciteten. Antagligen där som det sket sig med e-Niron? (Är noll påläst utanför Tesla).

Jag har sett protokoll på väldigt hög degradering på några Teslor till salu. Minns inte om det var Aviloo eller ngn annan, men en viktig bit är att belastningen på batteriet avgör hur mycket energi man får ut.

Kör man fortare kommer samma batteri leverera mindre energi, pga intern resistans så en 100-10%-körning påverkas beroende på om man kör 90 eller 120 km/h.

Original batterikapacitet och spec. på räckvidd (EPA/WLTP) görs med ganska låg belastning så ska man ha ett värde som går jämföra med ursprungsvärdet ska man nog inte köra över 90 km/h. Det såg ut som man kört fort på motorväg på de testdata jag såg (körda km / sluttid-starttid).
Under Aviloo Flash testet körs inte bilen alls, man pluggar bara in dosan i OBD-porten, startar bilen och väntar 3 minuter.
https://aviloo.com/flash-test-en.html

Stod det nåt om körsträcka under testen så var det nog ett Aviloo Premium test.
https://aviloo.com/battery-test.html
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3780
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Erfarenheter av Carla

Inlägg av AAKEE »

BEV[e-Rage] skrev: 10 feb 2024 11:23
AAKEE skrev: 10 feb 2024 10:28
BEV[e-Rage] skrev: 10 feb 2024 09:28
Hur många tror att denna Aviloo Flash rapport med Aviloo Score 100/100 betyder att en 3 år gammal e-Niro som har gått 9000 mil fortfarande skulle ha kvar hela sin kapacitet?
https://firebasestorage.googleapis.com/ ... cdff9de1bb

Vem vågar isåfall köpa en 3 år gammal i-Pace som bara gått 3700 mil med ett Aviloo Score på 83/100?
https://firebasestorage.googleapis.com/ ... a5cc70e8ae
Jag har inte kollat något i någon större utsträckning på Aviloo.

Men det är solklart att de måste sätta sig in i detalj hur bilmodellen fungerar om det ska bli rätt.
Flera av märkena/modellerna har väl en buffer som man minskar på allteftersom batteriet degraderas för att hålla kapaciteten ganska konstant och där fungerar inte en körning och beräkning av tillgänglig kapacitet om man vill veta den verkliga kapaciteten. Antagligen där som det sket sig med e-Niron? (Är noll påläst utanför Tesla).

Jag har sett protokoll på väldigt hög degradering på några Teslor till salu. Minns inte om det var Aviloo eller ngn annan, men en viktig bit är att belastningen på batteriet avgör hur mycket energi man får ut.

Kör man fortare kommer samma batteri leverera mindre energi, pga intern resistans så en 100-10%-körning påverkas beroende på om man kör 90 eller 120 km/h.

Original batterikapacitet och spec. på räckvidd (EPA/WLTP) görs med ganska låg belastning så ska man ha ett värde som går jämföra med ursprungsvärdet ska man nog inte köra över 90 km/h. Det såg ut som man kört fort på motorväg på de testdata jag såg (körda km / sluttid-starttid).
Under Aviloo Flash testet körs inte bilen alls, man pluggar bara in dosan i OBD-porten, startar bilen och väntar 3 minuter.
https://aviloo.com/flash-test-en.html

Stod det nåt om körsträcka under testen så var det nog ett Aviloo Premium test.
https://aviloo.com/battery-test.html
Absolut, det har jag koll på.
Jag minns inte exakt, som jag sa kan det ha vart en annan tjänst än Aviloo.

Det jag refererar till var i vart fall en körd test från cirka 100 till cirka 10%.

SOC är estimerad vid laddning också, så där gäller att ladda till 100% och att laddningen är
klar enligt bilen. Har man inte 100% måste man låta bilen sova en stund för att få mäta in sig relativt exakt.

Det finns en tråd här på forumet där vi diskuterat tvivelaktigheten i de batteritesterna. Tråden är kanske ett par år gammal så inte så lätt att hitta.

[Edit]Inte tråden jag tänkte på men här är det aviloo, och det gick räkna ut snittförbrukningen vilket tyder på rätt hög hastighet -> högre förluster -> synbart högre degradering då batteriet levererar mindre energi. En dåligt utförd test helt enkelt.
https://teslaclubsweden.se/forum/viewt ... oo#p726213


Tesla sätter ju nykapaciteten hårdvarukodad i batteriet/BMS och den kapaciteten får man normalt ut i EPA-testet.
Men EPA-testet där man kör ut batteriet brukar leverera cirka 40% mer räckvidd än den slutgiltiga EPA-räckvidden bilen får.
För att kunna få ut hela batterikapaciteten får man inte köra för fort.

Ska Aviloo mäta kapacitet i 120-130km/h måste man ha en referens på vad batteriet levererade nytt i 120-130km/h.

Så att ta tex M3P 2021’s batterikapacitet (82.1kWh) från BMS och sedan jämföra med en körning i 130km/h blir helt klart fel.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar