Råkade beställa en bil

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Råkade beställa en bil

Inlägg av mikebike »

MarkusL skrev: 03 feb 2024 08:38
Malgomaj skrev: 02 feb 2024 22:33
Är det inte dåligt för bromsarna att köra med ”one pedal drivning”? Eller motioneras bromsarna ändå? Min erfarenhet av bilar är att ju mer man använder bromspedalen desto mindre problem med bromsarna. Men det kanske inte gäller tesla?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nej, det verkar faktiskt inte gälla Tesla, har aldrig haft någon rost att tala om på bromsskivorna vilket jag haft på andra elbilar och ICE-bilar. Vet inte vad de gör sina bromsskivor av men jag kör inte runt i creepmode och nitar vid varje stopp för att vårda bromsar men har ändå haft 0 problem.
Det är absolut skillnad i material, mina tidigare bilar har fått rostiga skivor innan bilen torkat efter att jag tvättat den.
Jag är mer orolig för att oken skall börja kärva.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Edis
Teslaägare
Inlägg: 149
Blev medlem: 07 mar 2016 21:12
Ort: Långaryd
Kontakt:

Re: Råkade beställa en bil

Inlägg av Edis »

Trevlig skrev: 02 feb 2024 17:56
Edis skrev: 02 feb 2024 15:26
Trevlig skrev: 31 jan 2024 22:21
https://ladda.ac/ hittar du billiga boxar på. Jag rekommenderar starkt Tibber pga deras prisgaranti.
50% lägre än snitt för huset gjorde att jag sparade cirka 500kr förra månaden.
tibber.jpg
Jag tror inte att det går att få prisgaranti som ny kund där längre, annars har jag missat något.
https://support.tibber.com/sv/articles/ ... isgarantin

Senast uppdaterat för 1 vecka sedan?
Det står uppdaterat för mer än en vecka sedan, så kan ju vara väldigt längesedan, men mitt antagande är nog fel. Jag läste detta för ett tagsedan och antog fel:
viewtopic.php?t=34233

De är dåliga på att informera om prisgarantin på sin huvudsida, de borde ju verkligen sälja in det. Men då är det nog så att det finns kvar. Jag har fel laddbox för att kunna testa själv.
Grå Tesla Model 3 LR -22 med vit inredning och dragkrok
- = Snabbladdad.se = - - = Min Youtube-kanal = -
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1053
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Råkade beställa en bil

Inlägg av holden »

Cridanili skrev: 03 feb 2024 09:28
När man kör vintertid så blir det dessutom mer naturligt att använda färdbromsen då det ibland är kallt batteri och regenereringen är liten till ingen.
Just detta lär man sig ju snabbt som elbilsägare men märkligt att det inte varnas tydligare för det när man varnar för precis allt som säljs i USA för att friskriva sig vid eventuella juridiska tvister. Helt ofarligt är det ju inte om man av vana släpper upp pedalen in i en korsning och bilen bara fortsätter pga låg regenerering.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Råkade beställa en bil

Inlägg av mikebike »

holden skrev: 03 feb 2024 11:48
Cridanili skrev: 03 feb 2024 09:28
När man kör vintertid så blir det dessutom mer naturligt att använda färdbromsen då det ibland är kallt batteri och regenereringen är liten till ingen.
Just detta lär man sig ju snabbt som elbilsägare men märkligt att det inte varnas tydligare för det när man varnar för precis allt som säljs i USA för att friskriva sig vid eventuella juridiska tvister. Helt ofarligt är det ju inte om man av vana släpper upp pedalen in i en korsning och bilen bara fortsätter pga låg regenerering.
Det ska ju finnas en uppdatering som använder färdbromsen när regen är otillgänglig, men den verkar ju aldrig komma (hit).
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
nogren
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 16 jul 2023 22:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/niklas756762

Re: Råkade beställa en bil

Inlägg av nogren »

mikebike skrev: 03 feb 2024 11:53
holden skrev: 03 feb 2024 11:48
Cridanili skrev: 03 feb 2024 09:28
När man kör vintertid så blir det dessutom mer naturligt att använda färdbromsen då det ibland är kallt batteri och regenereringen är liten till ingen.
Just detta lär man sig ju snabbt som elbilsägare men märkligt att det inte varnas tydligare för det när man varnar för precis allt som säljs i USA för att friskriva sig vid eventuella juridiska tvister. Helt ofarligt är det ju inte om man av vana släpper upp pedalen in i en korsning och bilen bara fortsätter pga låg regenerering.
Det ska ju finnas en uppdatering som använder färdbromsen när regen är otillgänglig, men den verkar ju aldrig komma (hit).
Funktionen finns på andra marknader, men av någon outgrundlig anledning får inte Tesla slå på den i Sverige.
Jag hade det på min bil precis efter upphämtning, men sen försvann det. Bilen trodde den var i Holland först, och i den Holländska manualen står det med.

Sen killgissar jag att bromsarna läggs på lite försiktigt ibland för att polera bort fukt och antydan till rost. Eller så har jag hört det av Teslabjørn, eller läst i någon manual…
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Råkade beställa en bil

Inlägg av mikebike »

nogren skrev: 03 feb 2024 16:48
mikebike skrev: 03 feb 2024 11:53
holden skrev: 03 feb 2024 11:48
Cridanili skrev: 03 feb 2024 09:28
När man kör vintertid så blir det dessutom mer naturligt att använda färdbromsen då det ibland är kallt batteri och regenereringen är liten till ingen.
Just detta lär man sig ju snabbt som elbilsägare men märkligt att det inte varnas tydligare för det när man varnar för precis allt som säljs i USA för att friskriva sig vid eventuella juridiska tvister. Helt ofarligt är det ju inte om man av vana släpper upp pedalen in i en korsning och bilen bara fortsätter pga låg regenerering.
Det ska ju finnas en uppdatering som använder färdbromsen när regen är otillgänglig, men den verkar ju aldrig komma (hit).
Funktionen finns på andra marknader, men av någon outgrundlig anledning får inte Tesla slå på den i Sverige.
Jag hade det på min bil precis efter upphämtning, men sen försvann det. Bilen trodde den var i Holland först, och i den Holländska manualen står det med.

Sen killgissar jag att bromsarna läggs på lite försiktigt ibland för att polera bort fukt och antydan till rost. Eller så har jag hört det av Teslabjørn, eller läst i någon manual…
Bromsarna går på lite lätt för att torka bromsskivorna vid regn, det gjorde de även på min gamla Volvo.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Cridanili
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 23 aug 2023 07:29
Ort: Skellefteå

Re: Råkade beställa en bil

Inlägg av Cridanili »

mikebike skrev: 03 feb 2024 19:17
nogren skrev: 03 feb 2024 16:48
mikebike skrev: 03 feb 2024 11:53
holden skrev: 03 feb 2024 11:48
Cridanili skrev: 03 feb 2024 09:28
När man kör vintertid så blir det dessutom mer naturligt att använda färdbromsen då det ibland är kallt batteri och regenereringen är liten till ingen.
Just detta lär man sig ju snabbt som elbilsägare men märkligt att det inte varnas tydligare för det när man varnar för precis allt som säljs i USA för att friskriva sig vid eventuella juridiska tvister. Helt ofarligt är det ju inte om man av vana släpper upp pedalen in i en korsning och bilen bara fortsätter pga låg regenerering.
Det ska ju finnas en uppdatering som använder färdbromsen när regen är otillgänglig, men den verkar ju aldrig komma (hit).
Funktionen finns på andra marknader, men av någon outgrundlig anledning får inte Tesla slå på den i Sverige.
Jag hade det på min bil precis efter upphämtning, men sen försvann det. Bilen trodde den var i Holland först, och i den Holländska manualen står det med.

Sen killgissar jag att bromsarna läggs på lite försiktigt ibland för att polera bort fukt och antydan till rost. Eller så har jag hört det av Teslabjørn, eller läst i någon manual…
Bromsarna går på lite lätt för att torka bromsskivorna vid regn, det gjorde de även på min gamla Volvo.
Okej, är det som på vw att det är beroende på torkarläge?

Man kan ju tycka att även Sverige borde ha stöd för att färdbromsarna borde hjälpa till med enpedalkörning men det kan ju ha något med säkerheten vid vinterväglag som gör myndigheterna lite nervösa, samtidigt så hör man ju från fordonsbranschen att exempelvis bussar snart bara har en pedal så det går ju mot det oavsett.
benke_berguv
Inlägg: 140
Blev medlem: 04 jan 2017 18:54

Re: Råkade beställa en bil

Inlägg av benke_berguv »

BMW i3/i3s simulerar regenerering via vanliga bromsarna när batteriet är fulladdat så det bör inte vara nåt lagkrav som gör att tesla valt att avaktiverat det på svenska marknaden.

//benke
trumanders
Inlägg: 2
Blev medlem: 01 feb 2024 22:06

Re: Råkade beställa en bil

Inlägg av trumanders »

slugger75 skrev: 31 jan 2024 22:18
Köp Teslas egen laddbox. Svårt att hitta någon billigare med fast kabel. Dessutom har den ”Teslaknapp” som öppnar laddluckan.

Om du kör timpris så kan du sedan använda gratisappen Gridio för att ladda smart. Du behöver inte någon speciell laddbox för det. Du behöver heller inte Tibber.

Svårt att få smartladdning enklare och billigare än så.
Funkar den med alla andra elbilar också?
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Råkade beställa en bil

Inlägg av pejvic »

Jo den skall väl funka med alla bilar.
Viktigaste när man köper en laddbox är väl kanske (tycker jag) att det finns en sladd.

Tex Charge amps Halo eller Tesla Wall connector. Jag har funderat i åratal på detta och kan inte förstå hur man kan köpa en laddbox utan sladd.
Någon kanske kan berätta så att jag kan sluta fundera.
Haft alla 3/Y
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 886
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Råkade beställa en bil

Inlägg av Arctic Drifter »

trumanders skrev: 11 feb 2024 20:11
Funkar den med alla andra elbilar också?
På teslor har man fina möjligheter att ställa laddningen via bilen, alltså laddeffekt 5-11 kW samt när den ska ladda och liknande. Väldigt många elbilar har inte den funktionaliteten och då blir man mer beroende av en smart laddbox, om man vill ladda smart.
Jag har t.ex. en så kallad smart laddbox eftersom jag inte visst bättre förr, använder inga som helst smarta funktioner i den utan styr allt via Teslan.
pejvic skrev: 12 feb 2024 10:11
Jo den skall väl funka med alla bilar.
Viktigaste när man köper en laddbox är väl kanske (tycker jag) att det finns en sladd.

Tex Charge amps Halo eller Tesla Wall connector. Jag har funderat i åratal på detta och kan inte förstå hur man kan köpa en laddbox utan sladd.
Någon kanske kan berätta så att jag kan sluta fundera.
Man köper till en sladd till laddboxen så går det att ladda alldeles utmärkt! Jag beställde även med Tesla-knapp, däremot lyckades vi inom familjen ha sönder laddhandsken nyligen. Då var det rätt skönt att kunna byta kabel jämfört med att byta hela laddboxen (om den haft integrerad laddkabel).
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
pom
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 22 jan 2024 17:36

Re: Råkade beställa en bil

Inlägg av pom »

Jag använder Easee och Tibber (smartladdning) sedan några år tillbaka och det har fungerat helt problemfritt. Ställer laddhastighet och schema för laddning via tibber istället för i bilen (så det spelar ingen roll hur smart eller inte bilen som är inkopplad är) och som grädde på moset får jag 50% prisgaranti på min laddning. Det har sparat mig många tusenlappar under åren.

Ännu ett plus är att det är väldigt smidigt (och billigt) att få lastbalansering via tibber pulse som mäter förbrukningen i realtid. Detta kräver dock att man har elmätare med P1 port! Men oavsett vad du väljer skulle jag rekommendera att inkludera lastbalansering för att slippa behöva oroa sig, eller behöva ställa ner laddhastighet.

Det finns många fina lösningar på marknaden, och jag tror du blir nöjd hur du än väljer att göra, vill bara dela med mig av vad som fungerat bra för mig!
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 04 jul 2016 19:06

Re: Råkade beställa en bil

Inlägg av dhogborg »

trumanders skrev: 11 feb 2024 20:11
slugger75 skrev: 31 jan 2024 22:18
Köp Teslas egen laddbox. Svårt att hitta någon billigare med fast kabel. Dessutom har den ”Teslaknapp” som öppnar laddluckan.

Om du kör timpris så kan du sedan använda gratisappen Gridio för att ladda smart. Du behöver inte någon speciell laddbox för det. Du behöver heller inte Tibber.

Svårt att få smartladdning enklare och billigare än så.
Funkar den med alla andra elbilar också?
Nej, de flesta bilar har inte möjlighet att göra inställningar för laddning så som Teslan kan.
Bytte från en Tesla WC till en box som kan styras när vi skaffade en andrabil, och dessutom ge samma funktionalitet till besökares bilar, inte bara min egen.

Tesla-knapp kan man få på sladd ändå, vilket gör det ännu rimligare att skaffa en box utan sladd.

Sladdar och kontaktdon är förbrukningsvara, de tappas, ärgas, körs över, kläms etc... Dessutom är det najs att få bestämma längd efter förutsättningar, jag har 10M så den når båda bilarna oavsett vilken ordning de står.

Teslas box är bra men inte alltid det smartaste valet i längden.
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
Skriv svar