Checklista vid leveranstillfälle (svensk)

Här samlar vi inlägg som tipsar om finesser på bilarna som alla ägare kanske inte känner till.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Profion
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 16 feb 2023 20:37
Ort: Sthlm

Checklista vid leveranstillfälle (svensk)

Inlägg av Profion »

Hej,
Ny medlem här!
Om tidigare tråd i ämnet har bättre innehåll och lista får Mod radera denna tråd, alternativt flytta den till korrekt forumdel.

Fann en checklista som jag översatte och justerade lite. Min tanke är inte att vara en jobbigt nitisk bilköpare vid leveranstillfället. Men känner att det kan vara gott att kolla igenom bilen, och då en plan för det. Ifall min sjukdomsinsikt stämmer är det nog annars lätt hänt att jag bara hoppar in i bilen och drar iväg efter att accept lämnats.
Då jag bara kikat på bilen i typ 30min (inkl provkörning) innan beställningen så har jag inte 100% koll på vad som saknas i denna lista och ifall punkter är irrelevanta. Tror checklista kan hjälpa för flera modeller, men jag har tänkt att använda den till en M3P. Om du kunnig ser direkta felaktigheter eller saknad av vitala punkter får du gärna hojta till så kan jag i mån av tid justera dokumentet och publicera på nytt.
Om checklistan hjälper fler av er så är det bara gott. Edit:
Lägger till en bild på första sidan.
Checklista för Tesla leveransdag Swe.jpg
//Micke

2023 M3P
Användarvisningsbild
Steppenwolf
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 20 maj 2023 10:03

Re: Checklista vid leveranstillfälle (svensk)

Inlägg av Steppenwolf »

Tack för checklistan. Sex sidor lång😎 förhoppningsvis missar man inget. Hämtar min my på måndag så detta blir perfekt. Tack!
Användarvisningsbild
archan
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 20 sep 2023 21:17

Re: Checklista vid leveranstillfälle (svensk)

Inlägg av archan »

Gedigen lista. Ämnar prova (delar av) den vid ett begagnat köp som jag hoppas går av stapeln inom kort.
Model S Plaid -23
red multicoat, vit inredning, FSD, HW3
Sveriges enda med 22" Concaver CVR4?
Användarvisningsbild
jtjernbe
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 31 jan 2021 12:16

Re: Checklista vid leveranstillfälle (svensk)

Inlägg av jtjernbe »

Ett tips är att kontrollera att dimstrålkastarna är rätt inställda vid leverans.
Känner till ett flertal fall där de är alldeles för högt ställda, och bländar mötande, vilket ger nedslag vid första kontrollbesiktning.
Det ger en 2a och efterkontroll...
Hände även mig och besiktningsmannen sa att det är väldigt vanligt på Tesla, men inte andra bilmärken.
fnils
elbilist
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 jan 2024 21:44

Re: Checklista vid leveranstillfälle (svensk)

Inlägg av fnils »

Är det fortfarande denna lista som gäller eller finns det någon nyare?
Skriv svar