Vindrutetorkarblad, fungerande alternativ

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Dr Mabuse
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 18 maj 2023 19:32
Ort: Örebro län
Kontakt:

Vindrutetorkarblad, fungerande alternativ

Inlägg av Dr Mabuse »

Före jul bytte jag torkarblad på min Model 3.

Mina tidigare erfarenheter av Biltema har varit goda, så jag köpte standard-blad som förutom Model 3 även ska passa VW Passat (3G2, 3G5, CB2, CB5) 08/2014-, VW T-Rock 10/2017.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000045953

Jag kan väl säga att jag är mindre nöjd med prestandan av dessa. Är det spolningen som inte fungerar som den ska när vägfilmen/salt-kladdet inte försvinner, eller är torkarbladen kassa när den lämnar delar av rutan kladdig? Se bild.

När det ser ut så här, så är det ju inte konstigt att kameran tror att rutan är blöt/kladdig om det är kväll/natt och gatljusen lyser upp kladdet så torkar-automatiken startar på torr ruta "helt omotiverat".

Spolningen på förarsidan verkar variera, ibland flödar det bra, ibland inte alls.
Spolarvätskan är blandad för att klara -20°C och det är runt -5°C i min del av landet. Bilen sover nattetid i garage som är ca +15°C så bilen hinner tina under natten och all snö och is smälta och rinna bort. Det borde alltså inte vara spolarvätskan som det är fel på...

Blir det bättre om jag köper torkarblad från Tesla Service Center, eller är det spolar-munstyckena som behöver justeras (av dem)?

.
20240208_194802.jpg
Music is like vintage wine. It keeps getting better over the years,
if those who made it knew how to make it right.

Kör: Tesla Model 3 LR -22

Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.