Vad händer om jag kör in i något?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
davorb
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 24 dec 2023 21:49

Vad händer om jag kör in i något?

Inlägg av davorb »

Hej,

Går i tankarna att köpa min första Tesla. Det som håller emot lite är själva strejken, då jag vet att Werksta slutat jobba på teslabilar.

Så om jag råkar köra in i något, finns det något jag kan göra eller är jag körd med min Tesla?
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3632
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Vad händer om jag kör in i något?

Inlägg av Tellus »

business as usual till 98%
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Vad händer om jag kör in i något?

Inlägg av bylund »

Det finns andra skadeverkstäder som inte är satta i blockad, men det verkar vara längre väntetid än vanligt hos dem.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Vad händer om jag kör in i något?

Inlägg av chaffis75 »

Vet att Peter esse har släppt någon video på youtube om detta (som jag inte hittar nu) eftersom han själv råkat ut för problemet med sin Tesla. Som jag förstått de så har de inte gått helt smidigt.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
larjon
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 29 dec 2021 22:08
Ort: Täby
Referralkod: ts.la/jonas230034

Re: Vad händer om jag kör in i något?

Inlägg av larjon »

Verkar vara lite blandat beroende på storlek på problemet.
Jag fick hem en ranger på bara ett par dagar, men det var en enklare sak och inte en krockskada.

Om det är lite längre väntetider just nu, så misstänker jag att det är temporärt. Tesla förstår naturligtvis att detta skadar deras försäljning och jag får åtminstone uppfattningen att de gör allt för att lösa det.
Svart Model Y Performance
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Vad händer om jag kör in i något?

Inlägg av chaffis75 »

Vad jag läst mig till så låter de som de är plåt arbeten vid krockskada som är svårast, tesla verkstad (dvs mer rena fel på delar i bilen) verkar ju mer eller mindre normal service på.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 219
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Re: Vad händer om jag kör in i något?

Inlägg av SkipperO »

Har fått vänta nästan 3 månader på servicetid. Så lite körigt verkar de ha det. Ej krock/plåtarbete.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5323
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Vad händer om jag kör in i något?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

SkipperO skrev: 12 feb 2024 18:44
Har fått vänta nästan 3 månader på servicetid. Så lite körigt verkar de ha det. Ej krock/plåtarbete.
Vilket SC?
Model Y P
Model S P
Model S P
Amiala
Inlägg: 23
Blev medlem: 12 dec 2022 21:56

Re: Vad händer om jag kör in i något?

Inlägg av Amiala »

Jag har en plåtskada sen i augusti som väntar på åtgärd. Bilskadecenter i Enköping bokade in mig i november för åtgärd då dem behövde få in delar. Sen kom strejken.

Fick veta via TryggHansa nu i Januari att jag kunde vända mig till en av dem fyra listade verkstäderna på Teslas hemsida. Lidingö Bilskadecenter erbjöd en skadebesiktning i slutet på maj..
Ellte i Tumba gav en tid för skadebesiktning i början på mars, men högst oklart när själva jobbet kunde bokas in därefter. Dessutom nästan 2 h enkel bilväg..
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11584
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vad händer om jag kör in i något?

Inlägg av martinot »

Amiala skrev: 12 feb 2024 19:23
Ellte i Tumba gav en tid för skadebesiktning i början på mars, men högst oklart när själva jobbet kunde bokas in därefter. Dessutom nästan 2 h enkel bilväg..
Är det inte snarare runt en halvtimmes bilväg till Tumba från Stockholm, eller är det jag som tänker fel?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Vad händer om jag kör in i något?

Inlägg av ReNewAble »

SkipperO skrev: 12 feb 2024 18:44
Har fått vänta nästan 3 månader på servicetid. Så lite körigt verkar de ha det. Ej krock/plåtarbete.
Jo de har ju levererat rätt många bilar så det är inte konstigt om det är viss växtvärk hos Tesla. De behöver öppna fler SC.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Amiala
Inlägg: 23
Blev medlem: 12 dec 2022 21:56

Re: Vad händer om jag kör in i något?

Inlägg av Amiala »

martinot skrev: 12 feb 2024 22:39
Amiala skrev: 12 feb 2024 19:23
Ellte i Tumba gav en tid för skadebesiktning i början på mars, men högst oklart när själva jobbet kunde bokas in därefter. Dessutom nästan 2 h enkel bilväg..
Är det inte snarare runt en halvtimmes bilväg till Tumba från Stockholm, eller är det jag som tänker fel?
Bor i Västerås.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Vad händer om jag kör in i något?

Inlägg av frippe »

SkipperO skrev: 12 feb 2024 18:44
Har fått vänta nästan 3 månader på servicetid. Så lite körigt verkar de ha det. Ej krock/plåtarbete.
SC Jönköping löste mitt ärende på tre dagar, trasig sensor till tempmätningen, så det kanske beror på vilken allvarlighet ärendet har?

Ärendet anmäldes på fredageftermiddag, på måndag hämtade bärgare bilen, på onsdag kunde jag hämta den på SC. Bra jobbat trots strejk.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
freheg
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 11 apr 2023 12:12
Referralkod: ts.la/fredrik569068

Re: Vad händer om jag kör in i något?

Inlägg av freheg »

Backade in i en bil i december, bara lite lackskador. Fick besked att jag skulle ta mig till Oslo eller Helsingfors (bor i Umeå) för bedömning. Försökte få komma till SC i Umeå, men det gick inte. Ev åtgärd skulle sen ske i södra Sverige. Har lagt ned det, ska försöka polera upp det till våren.
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 219
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Re: Vad händer om jag kör in i något?

Inlägg av SkipperO »

Nicke Nyfiken skrev: 12 feb 2024 19:13
SkipperO skrev: 12 feb 2024 18:44
Har fått vänta nästan 3 månader på servicetid. Så lite körigt verkar de ha det. Ej krock/plåtarbete.
Vilket SC?
Uppsala.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
davorb
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 24 dec 2023 21:49

Re: Vad händer om jag kör in i något?

Inlägg av davorb »

chaffis75 skrev: 12 feb 2024 10:03
Vet att Peter esse har släppt någon video på youtube om detta (som jag inte hittar nu) eftersom han själv råkat ut för problemet med sin Tesla. Som jag förstått de så har de inte gått helt smidigt.
Ja, det var lite den som skrämde upp mig. Jag bor dessutom också i Malmö.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Vad händer om jag kör in i något?

Inlägg av bylund »

freheg skrev: 13 feb 2024 15:04
Backade in i en bil i december, bara lite lackskador. Fick besked att jag skulle ta mig till Oslo eller Helsingfors (bor i Umeå) för bedömning. Försökte få komma till SC i Umeå, men det gick inte. Ev åtgärd skulle sen ske i södra Sverige. Har lagt ned det, ska försöka polera upp det till våren.
Servicecenter jobbar inte med lackskador, så det är inte så konstigt att de inte fixar det.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Vad händer om jag kör in i något?

Inlägg av Verdi_ »

Jag fick min bokade felsökning framflyttad 3 veckor nyligen.

Ironiskt nog har ljudet som jag skulle felsöka upphört och om det inte kommer tillbaka närmaste veckorna så avbokar jag nog.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vad händer om jag kör in i något?

Inlägg av Bjelke »

SkipperO skrev: 13 feb 2024 17:45
Nicke Nyfiken skrev: 12 feb 2024 19:13
SkipperO skrev: 12 feb 2024 18:44
Har fått vänta nästan 3 månader på servicetid. Så lite körigt verkar de ha det. Ej krock/plåtarbete.
Vilket SC?
Uppsala.
Jag frågade nyligen och kön beror till stor del på att dom gör en hel del jobb
som dom inte brukar göra i vanliga fall, dvs sånt som tex Werksta brukar göra.
Dock inte plåtskador och liknande.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar