Tesla överdriver räckvidden på bilen

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Tesla överdriver räckvidden på bilen

Inlägg av SwedishAdvocate »

bomauritz skrev: 31 jan 2024 23:36
NAF och Motor.no har gjort ett nytt vintertest av räckvidd för en hel del nya modeller. Sammanfattat kan väl säga att kineserna kommer på bred front nu och nya Tesla Model 3 Long Range "Highland" gjorde sämre ifrån sig mot vad jag förväntat mig.

https://www.motor.no/bil/her-er-resulta ... 024/264144
Har inte sett videon, men gissar att det är typ samma kritik som redan finns i tråden.

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla överdriver räckvidden på bilen

Inlägg av Maw »

SwedishAdvocate skrev: 09 feb 2024 06:55
bomauritz skrev: 31 jan 2024 23:36
NAF och Motor.no har gjort ett nytt vintertest av räckvidd för en hel del nya modeller. Sammanfattat kan väl säga att kineserna kommer på bred front nu och nya Tesla Model 3 Long Range "Highland" gjorde sämre ifrån sig mot vad jag förväntat mig.

https://www.motor.no/bil/her-er-resulta ... 024/264144
Har inte sett videon, men gissar att det är typ samma kritik som redan finns i tråden.

Teslabjörn berättar att han tidigare inte känt behov av att kritisera testet (så länge Teslor vunnit får man anta) men att han nu var tvungen att påpeka ett antal MÖJLIGA felkällor. Han hade dock inte koll på detaljer kring hur testet utförts. Vidare så gick han utförligt igenom att han absolut inte var bitter över att han inte fått en inbjudan att delta. Sen underströk han ett par gånger till att han verkligen inte var bitter :)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3786
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Tesla överdriver räckvidden på bilen

Inlägg av AAKEE »

AAKEE skrev: 05 aug 2023 20:16
Kört 292 km idag, nästan bara på autopilot.
Både, 80/90/100/110-väg och några omkörningar. Vissa sträckor lite plus på skyltat. I princip ingen stadskörning (några km hemmavid och de sista två km vid resmålet samt någon 50/60-sträcka längs vägen).

För att nå 348 miles EPA (560km) med 99.4kWh krävs att förbrukningen är 177 Wh/km.
Bilen har dragit 180Wh/km. Hade inte vart någon som helst match att klara EPA-förbrukningen idag.

IMG_4610.jpeg

(Jo, skärmen börjar behöva putsas :)
Det är ju en hel del gnäll om Teslas angivna range. Inlägget ovan visade att det gick köra på EPA-räckvidden.

Idag laddade jag i Jokkmokk, sedan hemåt i -10 till -5 enligt displayen (aningen kallare IRL, m.ht kass tempgivare i bilen).

Farthållaren på 90km/h alla gånger utom när det var lägre hastighet i samhällen.
Snittfart 84 km/h.
IMG_7488.jpeg
Plaidbatteriet levererade 99.4kWh i EPA-testet.
99400/173 = 574.5 km, dvs 14.5 km mer än EPA-räckvidden (som är 560 km).

På vinterväg, i ~ -7C.

Nå, int’ ären så himla överdriven.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar