Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
avtryck
Teslaägare
Inlägg: 50
Blev medlem: 03 mar 2021 20:47
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av avtryck »

morgel skrev: 15 feb 2024 09:27
... lagerbil med den konfig jag vill ha (vit MYLR med 19") nedsatt med 14k så jag slog till! ...
Var den nedsatt eller var den utan dragkrok som jag sett att en del är?

-Jimmy
Silver Model Y P 2024 med svart inredning
Blå Model 3 LR 2021 med svart inredning
Användarvisningsbild
morgel
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 15 aug 2019 15:20

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av morgel »

avtryck skrev: 15 feb 2024 10:28
morgel skrev: 15 feb 2024 09:27
... lagerbil med den konfig jag vill ha (vit MYLR med 19") nedsatt med 14k så jag slog till! ...
Var den nedsatt eller var den utan dragkrok som jag sett att en del är?

-Jimmy
Ajfan det missade jag.. såklart är den utan dragkrok. Tyckte jag lusläste specen men uppenbarligen missade jag det ändå.

Nåväl, jag har klarat mig utan dragkrok de senaste sju åren eller något i den stilen så då går det nog ett tag till. Om behovet uppstår får jag väl ta den smällen på några veckors leveranstid och ett par tusenlappar i extrakostnad jämfört med att ha det från start.

Antar att det inte är omöjligt att häva det här köpet och lägga en ny beställning men tror faktiskt jag kör vidare ändå :)

Tack för att du uppmärksammade det!
Model 3 SR+ -19
Model Y LR -24 (beställd)
Användarvisningsbild
Nouveau
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 11 feb 2024 07:22

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nouveau »

Beställde min första Tesla (och elbil) i måndags. Valde då en lagerbil (på väg) för att få snabbare leverans. Dels för att vara säker på att få ta del av ränterabatten och dels för att jag står utan bil på grund av att motorn rasade på den gamla fossilaren förra veckan. I tisdags ringde Tesla och det visade sig att den lagerbilen redan hade gått iväg till en annan upphämtningsplats, så jag fick göra om till en vanlig beställning. Säljaren trodde inte det skulle vara några problem att få bilen innan 31 mars.

Nu ser jag registreringsnummer på bilen (men inte VIN) i appen - det borde vara ett gott tecken? När jag tittar på Transportstyrelsen är den tillverkad i januari i år.

Det är en Model Y Long Range i Quicksilver som jag beställt.
patrickarlsson
Inlägg: 36
Blev medlem: 25 jan 2024 07:43

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av patrickarlsson »

Jag har fortfarande samma leveransdatum som jag haft senaste 7 dagarna, 19/2-1/3 (beställde 29/1) Men fortfarande inte fått något VIN.

Senaste dagarna har det ju ploppat upp en hel del bilar som "är på väg" med samma konfig som min så man hoppas ju att min också är det. Någon som vet hur lång ledtiden brukar vara från det att man fått VIN tills leverans brukar ske?
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av ONSatan »

Btw, du är medveten om att du AKTIVT stödjer Ryssland om du genomför ditt köp? Känns det bra?

https://www.expressen.se/nyheter/varlde ... das-putin/
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 235
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Earplugged »

ONSatan skrev: 15 feb 2024 23:08
Btw, du är medveten om att du AKTIVT stödjer Ryssland om du genomför ditt köp? Känns det bra?

https://www.expressen.se/nyheter/varlde ... das-putin/
Vad är grejen med att hänga på ett Tesla-forum och uppmana folk att inte köpa Tesla?
Kanske söka dig till ett forum för ett märke som enligt dig har en ledning med rätt värderingar istället?
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
Knews
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 feb 2024 13:06

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Knews »

patrickarlsson skrev: 15 feb 2024 21:01
Jag har fortfarande samma leveransdatum som jag haft senaste 7 dagarna, 19/2-1/3 (beställde 29/1) Men fortfarande inte fått något VIN.

Senaste dagarna har det ju ploppat upp en hel del bilar som "är på väg" med samma konfig som min så man hoppas ju att min också är det. Någon som vet hur lång ledtiden brukar vara från det att man fått VIN tills leverans brukar ske?
Sitter i samma sits. Den stora blå knappen som gav valet att välja en liknande lagerbil har dock försvunnit från hemsidan🤔
Användarvisningsbild
uncle_bob
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 13 aug 2019 13:42

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av uncle_bob »

Nouveau skrev: 15 feb 2024 18:17
Beställde min första Tesla (och elbil) i måndags. Valde då en lagerbil (på väg) för att få snabbare leverans. Dels för att vara säker på att få ta del av ränterabatten och dels för att jag står utan bil på grund av att motorn rasade på den gamla fossilaren förra veckan. I tisdags ringde Tesla och det visade sig att den lagerbilen redan hade gått iväg till en annan upphämtningsplats, så jag fick göra om till en vanlig beställning. Säljaren trodde inte det skulle vara några problem att få bilen innan 31 mars.

Nu ser jag registreringsnummer på bilen (men inte VIN) i appen - det borde vara ett gott tecken? När jag tittar på Transportstyrelsen är den tillverkad i januari i år.

Det är en Model Y Long Range i Quicksilver som jag beställt.
Om du loggar in på tesla med en webbläsare med funktionen att visa källkod kan du på sidan för din bil (där du ser spec och prel lev-datum) kan du i källkoden se ett VIN om din order matchats med en faktisk bil, det är väl sannolikt preliminärt innan de printer ut det på din beställning men mina två tidigare köp har fungerat så att det vin jag sett i källkoden innan de visar det i appen/websidan har stämt överens med den bil jag fått i slutändan. Finns även en plugin till chrome "tesla vin finder" så du slipper söka igenom koden själv.

Beställde en likadan bil som du igår, nybeställning för lev i Gbg, fick dolt VIN så fort finansiering var bekräftad så de har nog rätt många på ingående.
patrickarlsson
Inlägg: 36
Blev medlem: 25 jan 2024 07:43

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av patrickarlsson »

Nu har jag fått ett VIN, XP7YGCFS****. Om jag minns rätt från någon video jag sett skulle 7e tecknet vara ett B(?) För att du skulle vara en bil med BYD batteri.

Någon som kan tyda detta VIN och hjälpa mig 🙈
Senast redigerad av patrickarlsson, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
uncle_bob
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 13 aug 2019 13:42

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av uncle_bob »

patrickarlsson skrev: 16 feb 2024 07:44
Nu har jag fått ett VIN, . Om jag minns rätt från någon video jag sett skulle 7e tecknet vara ett B(?) För att du skulle vara en bil med BYD batteri.

Någon som kan tyda detta VIN och hjälpa mig 🙈
Rekommenderar att du editerar bort de sista siffrorna i ditt vin när du skriver det publikt som här på forumet...

https://tesla-info.com/vin-decoder.php
Senast redigerad av uncle_bob, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Richie
Teslaägare
Inlägg: 67
Blev medlem: 09 dec 2021 10:28

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Richie »

ONSatan skrev: 15 feb 2024 23:08
Btw, du är medveten om att du AKTIVT stödjer Ryssland om du genomför ditt köp? Känns det bra?

https://www.expressen.se/nyheter/varlde ... das-putin/
Vilken knasboll! 😂
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av ONSatan »

Earplugged skrev: 16 feb 2024 04:57
ONSatan skrev: 15 feb 2024 23:08
Btw, du är medveten om att du AKTIVT stödjer Ryssland om du genomför ditt köp? Känns det bra?

https://www.expressen.se/nyheter/varlde ... das-putin/
Vad är grejen med att hänga på ett Tesla-forum och uppmana folk att inte köpa Tesla?
Kanske söka dig till ett forum för ett märke som enligt dig har en ledning med rätt värderingar istället?
Jag var inte medveten om att mitt val av Tesla var detsamma som att stödja Ryssland.
Hade aldrig köpt bilen om jag vetat detta.
Användarvisningsbild
Klingspor
Teslaägare
Inlägg: 54
Blev medlem: 01 mar 2023 22:36

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Klingspor »

ONSatan skrev: 16 feb 2024 07:59
Earplugged skrev: 16 feb 2024 04:57
ONSatan skrev: 15 feb 2024 23:08
Btw, du är medveten om att du AKTIVT stödjer Ryssland om du genomför ditt köp? Känns det bra?

https://www.expressen.se/nyheter/varlde ... das-putin/
Vad är grejen med att hänga på ett Tesla-forum och uppmana folk att inte köpa Tesla?
Kanske söka dig till ett forum för ett märke som enligt dig har en ledning med rätt värderingar istället?
Jag var inte medveten om att mitt val av Tesla var detsamma som att stödja Ryssland.
Hade aldrig köpt bilen om jag vetat detta.
Vilken tur att så inte är fallet då. Det är skillnad på att stödja Ryssland och vilja ha ett slut på kriget i Ukraina. Man kan tycka vad man vill om den inställningen, personligen tycker jag att väst ska stödja Ukraina så länge de själva vill det. Tyvärr har väst klantat sig och varit saktfärdiga med stödet och nivån av vapenteknologin när det verkligen hade gjort skillnad. Som det ser ut nu är det troligt att konflikten kommer bli fryst med väldigt små förändringar på fronten men med priset att det blir fortsatt stora förluster på båda sidorna. Det är utifrån dessa fakta förståeligt att vissa då verkar för något slags avtal om vapenvila eller liknande.

Ursäkta rejält OT, men kände att dessa överdrifter måste bemötas.
MY RWD 2023
Piwar
Inlägg: 8
Blev medlem: 03 feb 2024 18:35

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Piwar »

ONSatan skrev: 16 feb 2024 07:59
Earplugged skrev: 16 feb 2024 04:57
ONSatan skrev: 15 feb 2024 23:08
Btw, du är medveten om att du AKTIVT stödjer Ryssland om du genomför ditt köp? Känns det bra?

https://www.expressen.se/nyheter/varlde ... das-putin/
Vad är grejen med att hänga på ett Tesla-forum och uppmana folk att inte köpa Tesla?
Kanske söka dig till ett forum för ett märke som enligt dig har en ledning med rätt värderingar istället?
Jag var inte medveten om att mitt val av Tesla var detsamma som att stödja Ryssland.
Hade aldrig köpt bilen om jag vetat detta.
Fel avdelning. Detta kan diskuteras i Avdelning Nyheter eller Företag Tesla
patrickarlsson
Inlägg: 36
Blev medlem: 25 jan 2024 07:43

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av patrickarlsson »

"För att avgöra vilket batteri som är installerat är den 7:e siffran i chassinumret avgörande. För fordon med bakhjulsdrift från Tyskland:

E i denna position betyder BYD-batteri

F i denna position betyder CATL-batteri"

Jag hade hoppats på ett BYD batteri. Enda sättet man kan veta vilken typ av batteri man får är väl egentligen bara om man köper en lagerbil då det redan finns ett VIN?

Så frågan är om jag kanske ska avboka denna och ringa Tesla och kolla VIN på kommande bilar med samma konfig och se om det finns någon med BYD batteriet 🤔
Användarvisningsbild
Nouveau
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 11 feb 2024 07:22

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nouveau »

uncle_bob skrev: 16 feb 2024 07:40
Nouveau skrev: 15 feb 2024 18:17
Beställde min första Tesla (och elbil) i måndags. Valde då en lagerbil (på väg) för att få snabbare leverans. Dels för att vara säker på att få ta del av ränterabatten och dels för att jag står utan bil på grund av att motorn rasade på den gamla fossilaren förra veckan. I tisdags ringde Tesla och det visade sig att den lagerbilen redan hade gått iväg till en annan upphämtningsplats, så jag fick göra om till en vanlig beställning. Säljaren trodde inte det skulle vara några problem att få bilen innan 31 mars.

Nu ser jag registreringsnummer på bilen (men inte VIN) i appen - det borde vara ett gott tecken? När jag tittar på Transportstyrelsen är den tillverkad i januari i år.

Det är en Model Y Long Range i Quicksilver som jag beställt.
Om du loggar in på tesla med en webbläsare med funktionen att visa källkod kan du på sidan för din bil (där du ser spec och prel lev-datum) kan du i källkoden se ett VIN om din order matchats med en faktisk bil, det är väl sannolikt preliminärt innan de printer ut det på din beställning men mina två tidigare köp har fungerat så att det vin jag sett i källkoden innan de visar det i appen/websidan har stämt överens med den bil jag fått i slutändan. Finns även en plugin till chrome "tesla vin finder" så du slipper söka igenom koden själv.

Beställde en likadan bil som du igår, nybeställning för lev i Gbg, fick dolt VIN så fort finansiering var bekräftad så de har nog rätt många på ingående.
Tack för tipset! Jag hittade igen ett VIN – så förhoppningsvis har jag matchats med en bil :)
Användarvisningsbild
LennartD
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 14 feb 2024 17:41

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av LennartD »

Hur vet man vilken typ av batteri det sitter i just min bil från 2022?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7674
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

LennartD skrev: 16 feb 2024 10:44
Hur vet man vilken typ av batteri det sitter i just min bil från 2022?
Kolla hos Transportstyrelsen vilken beteckning det har.
Screenshot_20231012_094549_Samsung Internet.jpg
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Knews
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 feb 2024 13:06

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Knews »

patrickarlsson skrev: 16 feb 2024 09:19
"För att avgöra vilket batteri som är installerat är den 7:e siffran i chassinumret avgörande. För fordon med bakhjulsdrift från Tyskland:

E i denna position betyder BYD-batteri

F i denna position betyder CATL-batteri"

Jag hade hoppats på ett BYD batteri. Enda sättet man kan veta vilken typ av batteri man får är väl egentligen bara om man köper en lagerbil då det redan finns ett VIN?

Så frågan är om jag kanske ska avboka denna och ringa Tesla och kolla VIN på kommande bilar med samma konfig och se om det finns någon med BYD batteriet 🤔
F betyder bara att det är ett LFP batteri, det säger inte vilket märke av LFP batteri. E betyder att det är ett Lithium Ion batteri.
patrickarlsson
Inlägg: 36
Blev medlem: 25 jan 2024 07:43

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av patrickarlsson »

Knews skrev: 16 feb 2024 11:19
patrickarlsson skrev: 16 feb 2024 09:19
"För att avgöra vilket batteri som är installerat är den 7:e siffran i chassinumret avgörande. För fordon med bakhjulsdrift från Tyskland:

E i denna position betyder BYD-batteri

F i denna position betyder CATL-batteri"

Jag hade hoppats på ett BYD batteri. Enda sättet man kan veta vilken typ av batteri man får är väl egentligen bara om man köper en lagerbil då det redan finns ett VIN?

Så frågan är om jag kanske ska avboka denna och ringa Tesla och kolla VIN på kommande bilar med samma konfig och se om det finns någon med BYD batteriet 🤔
F betyder bara att det är ett LFP batteri, det säger inte vilket märke av LFP batteri. E betyder att det är ett Lithium Ion batteri.
Jag som är helt ny på det här och försöker läsa mig till och förstå, både BYD och CATL är LFP batterier? Så vad du säger är att jag inte kan veta vilket av dom det är som sitter i genom att kolla på bokstaven F?
Kollar man detta klippet ( så har ju killen fått ett E och senare ser man på laddkurvan att han har ett BYD batteri. Och det är väl ett LFP batteri och inte ett Lithium Ion?
Användarvisningsbild
mlmmax
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 13 jan 2020 16:21
Referralkod: ts.la/max85535

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mlmmax »

patrickarlsson skrev: 16 feb 2024 11:45
Jag som är helt ny på det här och försöker läsa mig till och förstå, både BYD och CATL är LFP batterier? Så vad du säger är att jag inte kan veta vilket av dom det är som sitter i genom att kolla på bokstaven F?
Kollar man detta klippet så har ju killen fått ett E och senare ser man på laddkurvan att han har ett BYD batteri. Och det är väl ett LFP batteri och inte ett Lithium Ion?
Berlin levererar LFP-batterier från två olika tillverkare, CATL resp BYD.

För att veta vilket batteri:
- Kolla tecken 7-8 i ditt VIN-nummer, ES = BYD Blade

BYD har då en bättre laddkurva än CATL, men BYD är samtidigt 2kw mindre i storlek.

Jag skulle inte blivit för hysterisk vad gäller detta, det finns ev någon minut att tjäna med bättre laddkurva (på en LÅNG åktur). Samtidigt, ibland är du helt utom kontroll vad gäller din laddhastighet, det är inte så att alla SC konstant ger 100% maxad laddhastighet. Sanningen är att olika SC presterar inte helt sällan olika vad gäller laddhastighet.
Tesla Model Y LR (2024)
Tesla Model 3 SR+ (2020)
patrickarlsson
Inlägg: 36
Blev medlem: 25 jan 2024 07:43

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av patrickarlsson »

mlmmax skrev: 16 feb 2024 13:09
patrickarlsson skrev: 16 feb 2024 11:45
Jag som är helt ny på det här och försöker läsa mig till och förstå, både BYD och CATL är LFP batterier? Så vad du säger är att jag inte kan veta vilket av dom det är som sitter i genom att kolla på bokstaven F?
Kollar man detta klippet så har ju killen fått ett E och senare ser man på laddkurvan att han har ett BYD batteri. Och det är väl ett LFP batteri och inte ett Lithium Ion?
Berlin levererar LFP-batterier från två olika tillverkare, CATL resp BYD.

För att veta vilket batteri:
- Kolla tecken 7-8 i ditt VIN-nummer, ES = BYD Blade

BYD har då en bättre laddkurva än CATL, men BYD är samtidigt 2kw mindre i storlek.

Jag skulle inte blivit för hysterisk vad gäller detta, det finns ev någon minut att tjäna med bättre laddkurva (på en LÅNG åktur). Samtidigt, ibland är du helt utom kontroll vad gäller din laddhastighet, det är inte så att alla SC konstant ger 100% maxad laddhastighet. Sanningen är att olika SC presterar inte helt sällan olika vad gäller laddhastighet.
Nej men så är det väl, hetsar upp mig lite i onödan kanske. Men bara lite tråkigt när det är slumpen(?) som avgör om man får ett "bättre" batteri.

Men sen verkar det som att man kan komma till laddaren med vilken SoC som helst och ändå få "max" laddning en längre tid. Lite av en nybörjarbil, bara köra och stanna och ladda - allt fungerar. Är det inte lite mer planerande med ett CATL batteri?

I praktiken skulle man väl kunna avboka denna och välja en annan som är "på väg" och hoppas att det är BYD i den (men inte säkert) och kanske hamna utanför fönstret för räntekampanjen.
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 845
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av _TonyV »

Så nu dax för Tesla #3 såg idag att det kommer blåa MYLR till Sthlm
Honnom ska vi ha.. som matadorerna säger på julafton
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5404
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nicke Nyfiken »

mlmmax skrev: 16 feb 2024 13:09

Berlin levererar LFP-batterier från två olika tillverkare, CATL resp BYD.

För att veta vilket batteri:
- Kolla tecken 7-8 i ditt VIN-nummer, ES = BYD Blade

BYD har då en bättre laddkurva än CATL, men BYD är samtidigt 2kw mindre i storlek.

Jag skulle inte blivit för hysterisk vad gäller detta, det finns ev någon minut att tjäna med bättre laddkurva (på en LÅNG åktur).
Nja... "ev någon minut" är väl inte riktigt sant? Det är större skillnad än så

Att ladda 10-80% med varmt batteri tar:
19 min BYD
29 min CATL

10-90%
26 min BYD
38 min CATL

Är batterierna kalla är skillnaden i laddtid ännu större.

Model Y P
Model S P
Model S P
Malgomaj
Inlägg: 12
Blev medlem: 31 jan 2024 20:20

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Malgomaj »

Jag hämtade min MYLR idag i Huddinge och allt gick smidigt genom appen. Behövde inte träffa någon förrän jag upptäckte att det inte satt några navkapslar på hjulen och att de inte låg i bilen heller. Men överlag ett väldigt smidigt sätt att ta emot en ny bil. Navkapslarna fick jag inom 2 minuter efter jag påtalat det. Skönt också att batteriet var laddat till 78% och att man fick 15 mil gratis laddning på SC. Får inte laddboxen förrän den 29:e.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar