Behöver man laddbox vid 3-fas laddning?

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tomsgbg
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 28 sep 2023 22:10
Ort: Göteborg

Behöver man laddbox vid 3-fas laddning?

Inlägg av Tomsgbg »

Har sedan vi köpte våran model y laddat med en CTEK Njord go via ett rött 3-fas uttag.

Igår tittade jag i frunken och såg att de finns en laddsladd med för 3-fas utan någon box.

Behöver jag inte ladda med via boxen utan kan använda kabeln direkt till uttaget och få samma ladd effekt?
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Behöver man laddbox vid 3-fas laddning?

Inlägg av agehall »

“Boxen” gör inget magiskt. Det är i princip en jordfelsbrytare som är tänkt att skydda resten av anläggningen så att du inte löser ut den som täcker hela huset bara för att något går fel när du laddar bilen. Sedan har många boxar funktioner för att begränsa strömmen som bilen får och kan lastbalansera så att du inte drar säkringar. Rent tekniskt kan du dock i princip plugga in bilen rakt in i ett 3-fasuttag om du vill.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Behöver man laddbox vid 3-fas laddning?

Inlägg av Niklas Z »

Det går alldeles utmärkt att ladda från ett rött CEE trefasuttag. Jag monterade ett sådant i stugan i fjällen och har en sådan här kabel

https://evconnect.se/collections/portab ... -fas-400-v

mellan trefasuttaget och bilen.
I och med att det är så lätt att ställa laddström och att starta/stoppa laddningen från appen så fungerar det utmärkt för mig. Stugan har 16A huvudsäkringar.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Tomsgbg
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 28 sep 2023 22:10
Ort: Göteborg

Re: Behöver man laddbox vid 3-fas laddning?

Inlägg av Tomsgbg »

Tack för snabbt svar!

Hade ingen aning det.
Var så inne på att man måste ha ladd box så det var de första vi beställde efter att bilen var köpt.

Skönt att slippa konka ut den varje gång nu :)
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Behöver man laddbox vid 3-fas laddning?

Inlägg av agehall »

Notera dock att om du inte har någon form av ”box” på sladden, så kan fukt i kontakten vid bilen orsaka att jordfelsbrytaren i huvudcentralen dras. Inget stort problem om man upptäcker det omgående, men kan bli tråkigt om det inte upptäcks och kyl/frys också täcks av jordfelsbrytaren.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5519
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Behöver man laddbox vid 3-fas laddning?

Inlägg av Gustafsson »

Kolla bara att ”sladden” använder alla tre faserna 11 kW, busenkelt att dra bara en fas från ett trefasuttag. Vad är det för sladd?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11584
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Behöver man laddbox vid 3-fas laddning?

Inlägg av martinot »

Tomsgbg skrev: 17 feb 2024 06:40
Har sedan vi köpte våran model y laddat med en CTEK Njord go via ett rött 3-fas uttag.

Igår tittade jag i frunken och såg att de finns en laddsladd med för 3-fas utan någon box.

Behöver jag inte ladda med via boxen utan kan använda kabeln direkt till uttaget och få samma ladd effekt?
Stämmer.

Det finns laddkablar, utan klumpig box på mitten, som fungerar som mobila EVSE som är för trefas CEE-uttag. Har flera sådana från Metron.

De ser ut så här:

Bild

Bild
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Tomsgbg
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 28 sep 2023 22:10
Ort: Göteborg

Re: Behöver man laddbox vid 3-fas laddning?

Inlägg av Tomsgbg »

Jag har den blå sladden som följer med bilen ihop med en adapter från Jula:

https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... lsrc=aw.ds

Då blir effekten lika hög som med ladd box?

Edit:

Ser att den adaptern jag har inte passar.

Vilken behöver jag?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1779
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Behöver man laddbox vid 3-fas laddning?

Inlägg av tor-ake »

Tänkte det, när jag såg första inlägget, här ligger en hund begraven. :lol: Den blå kabeln som följer med bilen är inte för laddning från rött trefasuttag!
Den är avsedd för laddstationer/laddboxar som inte har egen kabel.
414.jpg
Det finns givetvis en "adapter" om man vill kalla det för det, men adaptern innehåller alltså EVSE-elektroniken. Kostar från 5000kr och upp.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Berguv
Inlägg: 112
Blev medlem: 16 mar 2022 08:45

Re: Behöver man laddbox vid 3-fas laddning?

Inlägg av Berguv »

Jag förstår ingte, har du adaptern på bilden från Jula du länkar till?

Det är en adapter att gå från 3fas till 1-fas. Hur kopplar du in den blå sladden med den? Den blå sladden har ju ett helt annat uttag. Den du länkar har standard 230v.

Och om du får samma effekt kan du ju kola när du laddar. 11kw får du från 3-fas 400v 16A. Enfas 16A ger ca 3.7 kw.

Generellt kan du absolut ladda i ett rött CEE även om en box antagligen är lite bättre/lite brandsäkrare. Folk är överdrivet hispiga skulle jag säga.

Om det börjar brinna skulle du nog hypotetiskt kunna få problem med försäkringen om du inte har laddbox dock, de brukar referera till brandsäkertyndigheten eller vad de heter och har för mig de skriver något om korrekt utrustning vilket nog kan tolkas som laddbox, inte rött CEE… Vi hade en stor debatt i vår BRF kring detta och efter att de som var livrädda för laddande bilar läst på drog vi slutsatsen att Trygg-Hansa krävde laddbox för att fastighetsförsäljningen skulle gälla vid brand. Men det står såklart inte explicit att det måste vara en laddbox.

Laddbox är ju normen.
Användarvisningsbild
Tomsgbg
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 28 sep 2023 22:10
Ort: Göteborg

Re: Behöver man laddbox vid 3-fas laddning?

Inlägg av Tomsgbg »

Kollade inte så noga på sladden i bilen och har en sådan adapter ligggandes på jobbet.
Har inte testat att koppla.
Tänkte bara blå blå och röd röd, perfekt 🙂

Ok, så för att kunna ladda direkt på 3 fas röd så är de ingen vits att köpa en adapter.
Då kan man likaväl köpa den sladden som postades längre ner om de ändå handlar om såpass mycket pengar.
Användarvisningsbild
andersd
Teslaägare
Inlägg: 80
Blev medlem: 28 jan 2017 14:53
Ort: Linghem

Re: Behöver man laddbox vid 3-fas laddning?

Inlägg av andersd »

Helt rätt, eller fortsätta med den Njord GO du har.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11584
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Behöver man laddbox vid 3-fas laddning?

Inlägg av martinot »

Tomsgbg skrev: 18 feb 2024 09:10
Ok, så för att kunna ladda direkt på 3 fas röd så är de ingen vits att köpa en adapter.
Då kan man likaväl köpa den sladden som postades längre ner om de ändå handlar om såpass mycket pengar.
Det finns både för/nackdelar med en komplett EVSE-kabel och en EVSE-adapter.

Fördelen med en komplett EVSE-kabel är att den är enkel och snabb att koppla in. Ingen box eller klump mitt på kabeln.

Fördelen med EVSE-adapter är att det kan ta mindre plats i bilen om du redan har en Typ2-kabel med dig (som du vill för att kunna ladda på dedikerade Typ-uttag).

Finns inget rätt eller fel. Har själv bägge delarna.

Så här ser adaptern ut:

Bild

Bild
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Behöver man laddbox vid 3-fas laddning?

Inlägg av frippe »

martinot skrev: 18 feb 2024 12:46
Tomsgbg skrev: 18 feb 2024 09:10
Ok, så för att kunna ladda direkt på 3 fas röd så är de ingen vits att köpa en adapter.
Då kan man likaväl köpa den sladden som postades längre ner om de ändå handlar om såpass mycket pengar.
Det finns både för/nackdelar med en komplett EVSE-kabel och en EVSE-adapter.

Fördelen med en komplett EVSE-kabel är att den är enkel och snabb att koppla in. Ingen box eller klump mitt på kabeln.

Fördelen med EVSE-adapter är att det kan ta mindre plats i bilen om du redan har en Typ2-kabel med dig (som du vill för att kunna ladda på dedikerade Typ-uttag).

Finns inget rätt eller fel. Har själv bägge delarna.

Så här ser adaptern ut:

Bild

Bild
Låser den adaptern sig på något sätt? Så man minimerar stöldrisken. En fullständig kabel låses i bilen men den fördelen finns inte med adaptern.
Model Y LR.
Model S70D
Skriv svar