Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8629
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

perla1975 skrev: 18 feb 2024 15:24
Det är svårt att veta just i teslafallet deras anställningsavtal omfattas av sekretess. Bara det borde göra att man misstänker att det finns oegentligheter i avtalet. Tydligen gäller delar av avtalet även efter uppsägning.

Av det som framkommit i media som jag sett är det bara några få punkter.

Rätt till övertidsersättning.

Subjektiva ändringar av aktietilldelnlng och hot om att ta bort dessa förmåner.

Som tilägg så sägs det repressentater för tm sagt att de skall lägga sig på den centrala avtalets miniminivå och undvika lokala avtal.

Allt för att skapa osäkerhet och stt man därmed inte vågar strejka.

En annan viktig fördel med kollektivavtalen är att arbetsgivaren har en omfattande skyldighet att förhandla innan han eller hon fattar beslut om viktigare förändringar av anställningsförhållanden.

Detta är ett försök att svara dig, jag skulle kunna vända på frågan och fråga dig vaf som blir bättre av att inte ha kollektivavtal




Pontus skrev: 18 feb 2024 15:00
perla1975 skrev: 18 feb 2024 14:47
Varsågod, mycket nöje

https://www.regeringen.se/contentassets ... dellen.pdf
Pontus skrev: 18 feb 2024 14:43
perla1975 skrev: 18 feb 2024 12:24
Det är klart att det är problem att förstå om man iinte vill.

Undersökningar (ex novus) visar ett brett stöd för den svenska modellen.

Alla politiska partier i riksdagen stödjer svenska modellen.
Svenskt näringsliv stödjer svenska modellen.
Folket stödjer svenska modellen, de visas både i val och i opinionsundersökningar.

Elon Musk och tm vill inte ha kollektivavtal pga ideologiska skäl inte på grund av omtanke kring sin personal.

De som arbetar på tm har fått mottaga hot som inte varit möjliga med kollektivavtal.

Nåväl blir väl mest intressant hur tm skall lösa situationen utan alltför mycket prestigeförlust. Tror de håller ut ca 2 månader till så de kan få in tjänstebilsordrar i q2 resultatet.

Tror varje såld bil är viktig för tm då marknaden för elbilar både krymper och konkurrenter leverersr riktigt bra bilar.



Eftersom jag inte förstår och enligt säkert är för korkad så kan du väl ändå försöka förklara för mig.
OM facket KA är så extremt bra som dom säger varför behöver man då tvinga på det på folk som inte vill ha det i stället för att bara presentera alla bra saker och få folk att själva vilja ha det?
Kan du inte förklara själv i stället för att länka statistik ifrån European Trade Union Institute.
Detta beskriver inte varför KA är så extremt bra för de anställda.
Vad det gäller sekretess så är det ju lite komiskt att du tar upp det. Jag jobbade tidigare på ett företag med KA och ville veta mer om mina pensionskostnader. Jag hade insyn i vad min ersättning kostade företaget. Jag kontaktade Collectum (tror jag det var) och frågade hur mycket kostnaderna för min pension skulle öka om jag ökade min lön mid x kr. Svaret var "Det kan jag inte tala om för dig det får jag bara säga till den som är ekonomiansvarig på företaget". Kändes transparent och bra... det är mina pengar och min pension vi pratar om men det enda jag kan få veta är att det är det bästa för dig, säger dom som tjänar pengar på min pension. Behöver jag säga vad det kändes som?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
WilleTesla
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 13 jul 2020 12:53

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av WilleTesla »

Perla1975, det vore bra om du lägger ditt inlägg efter det du citerar. Tråden blir ju väldigt krånglig att följa om du lägget ditt inlägg innan citatet. Titta tillbaka i tråden så förstår du vad jag menar. Tack på förhand.
perla1975
elbilist
Inlägg: 198
Blev medlem: 14 jan 2024 14:02

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av perla1975 »

Då kör vi igen. Du bad om vad som skulle bli bättre, jag svarade att det var svårt att veta utan att ha sett avtalen.


Rätt till övertidsersättning.
Det dom har skulle inte bli bättre med KA (läs tidigare itråden)
Janis på tm i syds fru twittarade om detta och blev kontaktad av jurister. Aftonbladet
Enligt artikel 11 i tms avtal får msn inte uttala sig om avtalet vilket gör det i stort omöjligt att svara på din fråga.
Men Janus fru är iallafall missnöjd med lvettidsersättningen.

Subjektiva ändringar av aktietilldelnlng och hot om att ta bort dessa förmåner.
Finns redan avtalat kan ej ändras av TM på eget bevåg (Läs tidigare i tråden)
Hot om att ta bort detta vid strejk. https://www.arbetsvarlden.se/experterna ... erkstalls/

Som tilägg så sägs det repressentater för tm sagt att de skall lägga sig på den centrala avtalets miniminivå och undvika lokala avtal.

TM har bättre löner än andra verkstäder med KA (se tidigare i tråden)
Tm har lägre snittlön än andra bilmekaniker med kollektivavtal. Goggla


En annan viktig fördel med kollektivavtalen är att arbetsgivaren har en omfattande skyldighet att förhandla innan han eller hon fattar beslut om viktigare förändringar av anställningsförhållanden. Det har inget med KA att göra gäller alla
Nej


Pontus skrev: 18 feb 2024 15:59
perla1975 skrev: 18 feb 2024 15:24
Det är svårt att veta just i teslafallet deras anställningsavtal omfattas av sekretess. Bara det borde göra att man misstänker att det finns oegentligheter i avtalet. Tydligen gäller delar av avtalet även efter uppsägning.

Av det som framkommit i media som jag sett är det bara några få punkter.

Rätt till övertidsersättning. Det dom har skulle inte bli bättre med KA (läs tidigare itråden)

Subjektiva ändringar av aktietilldelnlng och hot om att ta bort dessa förmåner. Finns redan avtalat kan ej ändras av TM på eget bevåg (Läs tidigare i tråden)

Som tilägg så sägs det repressentater för tm sagt att de skall lägga sig på den centrala avtalets miniminivå och undvika lokala avtal. TM har bättre löner än andra verkstäder med KA (se tidigare i tråden)

Allt för att skapa osäkerhet och stt man därmed inte vågar strejka. I intervjuer har anställda sagt att deras chefer är okej med att dom strejkar om dom vill, så det där är bara ett påhittat rykta av Veli-Pekka

En annan viktig fördel med kollektivavtalen är att arbetsgivaren har en omfattande skyldighet att förhandla innan han eller hon fattar beslut om viktigare förändringar av anställningsförhållanden. Det har inget med KA att göra gäller alla avtal.

Detta är ett försök att svara dig, jag skulle kunna vända på frågan och fråga dig vaf som blir bättre av att inte ha kollektivavtal




Pontus skrev: 18 feb 2024 15:00
perla1975 skrev: 18 feb 2024 14:47
Varsågod, mycket nöje

https://www.regeringen.se/contentassets ... dellen.pdf
Pontus skrev: 18 feb 2024 14:43

Eftersom jag inte förstår och enligt säkert är för korkad så kan du väl ändå försöka förklara för mig.
OM facket KA är så extremt bra som dom säger varför behöver man då tvinga på det på folk som inte vill ha det i stället för att bara presentera alla bra saker och få folk att själva vilja ha det?
Kan du inte förklara själv i stället för att länka statistik ifrån European Trade Union Institute.
Detta beskriver inte varför KA är så extremt bra för de anställda.
Du har fortfarande inte svarat på vad som är så bra med KA, se mina kommentarer i rött ovan.

Det som är bra utan är de anställda är nöjda så som det är nu vilket är det viktigaste att de som jobbar där får som de vill och inte blir påtvingade något.
Med KA skulle lönerna behöva sänkas och det skulle kunna göras med fackets god vilja eftersom man följer KA.

Finns säkert bra saker med KA, men ingen av de ivrigaste fackföljarna verkar kunna någonting om det. Kommer det upp någonting som är bra med KA så är det någon av de mer eftertänksamma forummedlemmarna som kommer med det. Lite lustigt kan jag tycka.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Credde »

https://www.dagensjuridik.se/debatt/deb ... a-villkor/

DEBATT: ”Det är facket som borde tillämpa schyssta villkor”
Teslastrejken är en utmärkt illustration över hur lätt facket tar på att trampa på den lilla människan. Trots att facket kan ha mycket stort inflytande över människors liv, är deras ansvar i princip obefintligt. Det gäller inte minst de egna medlemmarna, som de kan behandla nästan hur de vill.

Som tydligast blir maktmissbruket i konfliktsituationer. I Sverige är det facket centralt som bestämmer om att inleda konflikt. Som medlem är man skyldig att lyda. Annars riskerar man att bli utesluten och gå miste om försäkringar och hjälp i helt andra frågor.

I andra länder, såsom Tyskland och Storbritannien, röstar medlemmarna istället om huruvida man ska gå ut i strejk. I fallet Tesla är det lätt att räkna ut hur en sådan omröstning skulle sluta. Medlemmarna slipper klä skott för fanatiska pampar.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
WilleTesla
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 13 jul 2020 12:53

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av WilleTesla »

perla1975 skrev: 18 feb 2024 16:23
Då kör vi igen. Du bad om vad som skulle bli bättre, jag svarade att det var svårt att veta utan att ha sett avtalen.


Rätt till övertidsersättning.
Det dom har skulle inte bli bättre med KA (läs tidigare itråden)
Janis på tm i syds fru twittarade om detta och blev kontaktad av jurister. Aftonbladet
Enligt artikel 11 i tms avtal får msn inte uttala sig om avtalet vilket gör det i stort omöjligt att svara på din fråga.
Men Janus fru är iallafall missnöjd med lvettidsersättningen.

Subjektiva ändringar av aktietilldelnlng och hot om att ta bort dessa förmåner.
Finns redan avtalat kan ej ändras av TM på eget bevåg (Läs tidigare i tråden)
Hot om att ta bort detta vid strejk. https://www.arbetsvarlden.se/experterna ... erkstalls/

Som tilägg så sägs det repressentater för tm sagt att de skall lägga sig på den centrala avtalets miniminivå och undvika lokala avtal.

TM har bättre löner än andra verkstäder med KA (se tidigare i tråden)
Tm har lägre snittlön än andra bilmekaniker med kollektivavtal. Goggla


En annan viktig fördel med kollektivavtalen är att arbetsgivaren har en omfattande skyldighet att förhandla innan han eller hon fattar beslut om viktigare förändringar av anställningsförhållanden. Det har inget med KA att göra gäller alla
Nej


Pontus skrev: 18 feb 2024 15:59
perla1975 skrev: 18 feb 2024 15:24
Det är svårt att veta just i teslafallet deras anställningsavtal omfattas av sekretess. Bara det borde göra att man misstänker att det finns oegentligheter i avtalet. Tydligen gäller delar av avtalet även efter uppsägning.

Av det som framkommit i media som jag sett är det bara några få punkter.

Rätt till övertidsersättning. Det dom har skulle inte bli bättre med KA (läs tidigare itråden)

Subjektiva ändringar av aktietilldelnlng och hot om att ta bort dessa förmåner. Finns redan avtalat kan ej ändras av TM på eget bevåg (Läs tidigare i tråden)

Som tilägg så sägs det repressentater för tm sagt att de skall lägga sig på den centrala avtalets miniminivå och undvika lokala avtal. TM har bättre löner än andra verkstäder med KA (se tidigare i tråden)

Allt för att skapa osäkerhet och stt man därmed inte vågar strejka. I intervjuer har anställda sagt att deras chefer är okej med att dom strejkar om dom vill, så det där är bara ett påhittat rykta av Veli-Pekka

En annan viktig fördel med kollektivavtalen är att arbetsgivaren har en omfattande skyldighet att förhandla innan han eller hon fattar beslut om viktigare förändringar av anställningsförhållanden. Det har inget med KA att göra gäller alla avtal.

Detta är ett försök att svara dig, jag skulle kunna vända på frågan och fråga dig vaf som blir bättre av att inte ha kollektivavtal




Pontus skrev: 18 feb 2024 15:00
perla1975 skrev: 18 feb 2024 14:47
Kan du inte förklara själv i stället för att länka statistik ifrån European Trade Union Institute.
Detta beskriver inte varför KA är så extremt bra för de anställda.
Du har fortfarande inte svarat på vad som är så bra med KA, se mina kommentarer i rött ovan.

Det som är bra utan är de anställda är nöjda så som det är nu vilket är det viktigaste att de som jobbar där får som de vill och inte blir påtvingade något.
Med KA skulle lönerna behöva sänkas och det skulle kunna göras med fackets god vilja eftersom man följer KA.

Finns säkert bra saker med KA, men ingen av de ivrigaste fackföljarna verkar kunna någonting om det. Kommer det upp någonting som är bra med KA så är det någon av de mer eftertänksamma forummedlemmarna som kommer med det. Lite lustigt kan jag tycka.
Skärp dig Perla1975, lägg ditt inlägg efter det du citerar. Tråden blir ju väldigt krånglig att följa om du lägger ditt inlägg innan citatet. Titta tillbaka i tråden så förstår du vad jag menar. Eller vill du sabba tråden? Tack på förhand.
perla1975
elbilist
Inlägg: 198
Blev medlem: 14 jan 2024 14:02

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av perla1975 »

Extra roligt blir det väl av att Timro ägs av svenskt näringsliv, och här har högsta chefen uttalat sig negativt om konflikten.

Skillnaden på många här och timro är att de försöker förändra framtidens villkor genom att peka på dagens konflikt.

Slutsatsen är att både timro och svenskt näringsliv står bakom svenska modellen men försöker påverka framtida politiska beslut.

Dvs ingen hjälp i sikte för tm

Credde skrev: 18 feb 2024 16:34
https://www.dagensjuridik.se/debatt/deb ... a-villkor/

DEBATT: ”Det är facket som borde tillämpa schyssta villkor”
Teslastrejken är en utmärkt illustration över hur lätt facket tar på att trampa på den lilla människan. Trots att facket kan ha mycket stort inflytande över människors liv, är deras ansvar i princip obefintligt. Det gäller inte minst de egna medlemmarna, som de kan behandla nästan hur de vill.

Som tydligast blir maktmissbruket i konfliktsituationer. I Sverige är det facket centralt som bestämmer om att inleda konflikt. Som medlem är man skyldig att lyda. Annars riskerar man att bli utesluten och gå miste om försäkringar och hjälp i helt andra frågor.

I andra länder, såsom Tyskland och Storbritannien, röstar medlemmarna istället om huruvida man ska gå ut i strejk. I fallet Tesla är det lätt att räkna ut hur en sådan omröstning skulle sluta. Medlemmarna slipper klä skott för fanatiska pampar.
perla1975
elbilist
Inlägg: 198
Blev medlem: 14 jan 2024 14:02

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av perla1975 »

Håller med, blev superrörigt. Ber om ursäkt

WilleTesla skrev: 18 feb 2024 16:50
perla1975 skrev: 18 feb 2024 16:23
Då kör vi igen. Du bad om vad som skulle bli bättre, jag svarade att det var svårt att veta utan att ha sett avtalen.


Rätt till övertidsersättning.
Det dom har skulle inte bli bättre med KA (läs tidigare itråden)
Janis på tm i syds fru twittarade om detta och blev kontaktad av jurister. Aftonbladet
Enligt artikel 11 i tms avtal får msn inte uttala sig om avtalet vilket gör det i stort omöjligt att svara på din fråga.
Men Janus fru är iallafall missnöjd med lvettidsersättningen.

Subjektiva ändringar av aktietilldelnlng och hot om att ta bort dessa förmåner.
Finns redan avtalat kan ej ändras av TM på eget bevåg (Läs tidigare i tråden)
Hot om att ta bort detta vid strejk. https://www.arbetsvarlden.se/experterna ... erkstalls/

Som tilägg så sägs det repressentater för tm sagt att de skall lägga sig på den centrala avtalets miniminivå och undvika lokala avtal.

TM har bättre löner än andra verkstäder med KA (se tidigare i tråden)
Tm har lägre snittlön än andra bilmekaniker med kollektivavtal. Goggla


En annan viktig fördel med kollektivavtalen är att arbetsgivaren har en omfattande skyldighet att förhandla innan han eller hon fattar beslut om viktigare förändringar av anställningsförhållanden. Det har inget med KA att göra gäller alla
Nej


Pontus skrev: 18 feb 2024 15:59
perla1975 skrev: 18 feb 2024 15:24
Det är svårt att veta just i teslafallet deras anställningsavtal omfattas av sekretess. Bara det borde göra att man misstänker att det finns oegentligheter i avtalet. Tydligen gäller delar av avtalet även efter uppsägning.

Av det som framkommit i media som jag sett är det bara några få punkter.

Rätt till övertidsersättning. Det dom har skulle inte bli bättre med KA (läs tidigare itråden)

Subjektiva ändringar av aktietilldelnlng och hot om att ta bort dessa förmåner. Finns redan avtalat kan ej ändras av TM på eget bevåg (Läs tidigare i tråden)

Som tilägg så sägs det repressentater för tm sagt att de skall lägga sig på den centrala avtalets miniminivå och undvika lokala avtal. TM har bättre löner än andra verkstäder med KA (se tidigare i tråden)

Allt för att skapa osäkerhet och stt man därmed inte vågar strejka. I intervjuer har anställda sagt att deras chefer är okej med att dom strejkar om dom vill, så det där är bara ett påhittat rykta av Veli-Pekka

En annan viktig fördel med kollektivavtalen är att arbetsgivaren har en omfattande skyldighet att förhandla innan han eller hon fattar beslut om viktigare förändringar av anställningsförhållanden. Det har inget med KA att göra gäller alla avtal.

Detta är ett försök att svara dig, jag skulle kunna vända på frågan och fråga dig vaf som blir bättre av att inte ha kollektivavtal




Pontus skrev: 18 feb 2024 15:00

Kan du inte förklara själv i stället för att länka statistik ifrån European Trade Union Institute.
Detta beskriver inte varför KA är så extremt bra för de anställda.
Du har fortfarande inte svarat på vad som är så bra med KA, se mina kommentarer i rött ovan.

Det som är bra utan är de anställda är nöjda så som det är nu vilket är det viktigaste att de som jobbar där får som de vill och inte blir påtvingade något.
Med KA skulle lönerna behöva sänkas och det skulle kunna göras med fackets god vilja eftersom man följer KA.

Finns säkert bra saker med KA, men ingen av de ivrigaste fackföljarna verkar kunna någonting om det. Kommer det upp någonting som är bra med KA så är det någon av de mer eftertänksamma forummedlemmarna som kommer med det. Lite lustigt kan jag tycka.
Skärp dig Perla1975, lägg ditt inlägg efter det du citerar. Tråden blir ju väldigt krånglig att följa om du lägger ditt inlägg innan citatet. Titta tillbaka i tråden så förstår du vad jag menar. Eller vill du sabba tråden? Tack på förhand.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Credde »

perla1975 skrev: 18 feb 2024 16:54
Extra roligt blir det väl av att Timro ägs av svenskt näringsliv, och här har högsta chefen uttalat sig negativt om konflikten.

Skillnaden på många här och timro är att de försöker förändra framtidens villkor genom att peka på dagens konflikt.

Slutsatsen är att både timro och svenskt näringsliv står bakom svenska modellen men försöker påverka framtida politiska beslut.

Dvs ingen hjälp i sikte för tm

Credde skrev: 18 feb 2024 16:34
https://www.dagensjuridik.se/debatt/deb ... a-villkor/

DEBATT: ”Det är facket som borde tillämpa schyssta villkor”
Teslastrejken är en utmärkt illustration över hur lätt facket tar på att trampa på den lilla människan. Trots att facket kan ha mycket stort inflytande över människors liv, är deras ansvar i princip obefintligt. Det gäller inte minst de egna medlemmarna, som de kan behandla nästan hur de vill.

Som tydligast blir maktmissbruket i konfliktsituationer. I Sverige är det facket centralt som bestämmer om att inleda konflikt. Som medlem är man skyldig att lyda. Annars riskerar man att bli utesluten och gå miste om försäkringar och hjälp i helt andra frågor.

I andra länder, såsom Tyskland och Storbritannien, röstar medlemmarna istället om huruvida man ska gå ut i strejk. I fallet Tesla är det lätt att räkna ut hur en sådan omröstning skulle sluta. Medlemmarna slipper klä skott för fanatiska pampar.
Men Dagens Arbete (som ju ägs av bland annat IF Metall...) är sanningen istället? Kan du påpeka några fel i artikeln eller är det egentligen inte rimliga argument och fakta som i artikeln?
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8629
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

Credde skrev: 18 feb 2024 16:34
https://www.dagensjuridik.se/debatt/deb ... a-villkor/

DEBATT: ”Det är facket som borde tillämpa schyssta villkor”
Teslastrejken är en utmärkt illustration över hur lätt facket tar på att trampa på den lilla människan. Trots att facket kan ha mycket stort inflytande över människors liv, är deras ansvar i princip obefintligt. Det gäller inte minst de egna medlemmarna, som de kan behandla nästan hur de vill.

Som tydligast blir maktmissbruket i konfliktsituationer. I Sverige är det facket centralt som bestämmer om att inleda konflikt. Som medlem är man skyldig att lyda. Annars riskerar man att bli utesluten och gå miste om försäkringar och hjälp i helt andra frågor.

I andra länder, såsom Tyskland och Storbritannien, röstar medlemmarna istället om huruvida man ska gå ut i strejk. I fallet Tesla är det lätt att räkna ut hur en sådan omröstning skulle sluta. Medlemmarna slipper klä skott för fanatiska pampar.
Till alla som anser att det funnits hot från Tesla till dess anställda, det verkar inte vara grönare gräs på andra sidan. Verkar gå att hitta lika mycket dålig moral i behandlandet av medmänniskor på båda sidor om man bara letar ordentligt.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
perla1975
elbilist
Inlägg: 198
Blev medlem: 14 jan 2024 14:02

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av perla1975 »

Artikeln ligger helt inom Timros område.
Timro verkar för helt fri företagsamhet samt en fri marknad. De är marknadsliberala och därmed per definition mot allt som begränsar fritt företagande.

Ock har artikeln inget med tm här och nu att göra, de vill bara öka sitt politiska stöd.
Går väl sådär, kanske kan de få med sig sd och kd på mycket lång sikt. Sd känns tveksamt att de ger sitt stöd till liberala tankesmedjor på längre sikt.
Credde skrev: 18 feb 2024 17:18
perla1975 skrev: 18 feb 2024 16:54
Extra roligt blir det väl av att Timro ägs av svenskt näringsliv, och här har högsta chefen uttalat sig negativt om konflikten.

Skillnaden på många här och timro är att de försöker förändra framtidens villkor genom att peka på dagens konflikt.

Slutsatsen är att både timro och svenskt näringsliv står bakom svenska modellen men försöker påverka framtida politiska beslut.

Dvs ingen hjälp i sikte för tm

Credde skrev: 18 feb 2024 16:34
https://www.dagensjuridik.se/debatt/deb ... a-villkor/

DEBATT: ”Det är facket som borde tillämpa schyssta villkor”
Teslastrejken är en utmärkt illustration över hur lätt facket tar på att trampa på den lilla människan. Trots att facket kan ha mycket stort inflytande över människors liv, är deras ansvar i princip obefintligt. Det gäller inte minst de egna medlemmarna, som de kan behandla nästan hur de vill.

Som tydligast blir maktmissbruket i konfliktsituationer. I Sverige är det facket centralt som bestämmer om att inleda konflikt. Som medlem är man skyldig att lyda. Annars riskerar man att bli utesluten och gå miste om försäkringar och hjälp i helt andra frågor.

I andra länder, såsom Tyskland och Storbritannien, röstar medlemmarna istället om huruvida man ska gå ut i strejk. I fallet Tesla är det lätt att räkna ut hur en sådan omröstning skulle sluta. Medlemmarna slipper klä skott för fanatiska pampar.
Men Dagens Arbete (som ju ägs av bland annat IF Metall...) är sanningen istället? Kan du påpeka några fel i artikeln eller är det egentligen inte rimliga argument och fakta som i artikeln?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7394
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av TiborBlomhall »

Vänligen avstå från personpåhopp och pajkastning.

I den här tråden diskuterar vi IF Metalls konfliktåtgärder mot Tesla, inte vad vi anser om andra forummedlemmar.
Vänligen avstå även att skriva hur ni tycker andra forummedlemmar borde känna sig.
Kräv heller inte att någon ska svara på provokativa frågor ni ställer.

Det är lätt hänt att känslorna tar överhanden när man diskuterar ämnen man brinner för. Men det ursäktar inte elaka inlägg som är avsedda att få andra forummedlemmar må dåligt. Att "men han började" är heller ingen bra ursäkt.

Jag har nu tillfälligt bannat ett antal forummedlemmar, hoppas var och en kan tänka igenom hur man ska respektera varandra även om man har avvikande åsikter.

/Moderatorn
Användarvisningsbild
Fosilfri2035
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 17 sep 2023 11:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fosilfri2035 »

perla1975 skrev: 18 feb 2024 16:23
Då kör vi igen. Du bad om vad som skulle bli bättre, jag svarade att det var svårt att veta utan att ha sett avtalen.


Rätt till övertidsersättning.
Det dom har skulle inte bli bättre med KA (läs tidigare itråden)
Janis på tm i syds fru twittarade om detta och blev kontaktad av jurister. Aftonbladet
Enligt artikel 11 i tms avtal får msn inte uttala sig om avtalet vilket gör det i stort omöjligt att svara på din fråga.
Men Janus fru är iallafall missnöjd med lvettidsersättningen.

Subjektiva ändringar av aktietilldelnlng och hot om att ta bort dessa förmåner.
Finns redan avtalat kan ej ändras av TM på eget bevåg (Läs tidigare i tråden)
Hot om att ta bort detta vid strejk. https://www.arbetsvarlden.se/experterna ... erkstalls/

Som tilägg så sägs det repressentater för tm sagt att de skall lägga sig på den centrala avtalets miniminivå och undvika lokala avtal.

TM har bättre löner än andra verkstäder med KA (se tidigare i tråden)
Tm har lägre snittlön än andra bilmekaniker med kollektivavtal. Goggla


En annan viktig fördel med kollektivavtalen är att arbetsgivaren har en omfattande skyldighet att förhandla innan han eller hon fattar beslut om viktigare förändringar av anställningsförhållanden. Det har inget med KA att göra gäller alla
Nej


Pontus skrev: 18 feb 2024 15:59
perla1975 skrev: 18 feb 2024 15:24
Det är svårt att veta just i teslafallet deras anställningsavtal omfattas av sekretess. Bara det borde göra att man misstänker att det finns oegentligheter i avtalet. Tydligen gäller delar av avtalet även efter uppsägning.

Av det som framkommit i media som jag sett är det bara några få punkter.

Rätt till övertidsersättning. Det dom har skulle inte bli bättre med KA (läs tidigare itråden)

Subjektiva ändringar av aktietilldelnlng och hot om att ta bort dessa förmåner. Finns redan avtalat kan ej ändras av TM på eget bevåg (Läs tidigare i tråden)

Som tilägg så sägs det repressentater för tm sagt att de skall lägga sig på den centrala avtalets miniminivå och undvika lokala avtal. TM har bättre löner än andra verkstäder med KA (se tidigare i tråden)

Allt för att skapa osäkerhet och stt man därmed inte vågar strejka. I intervjuer har anställda sagt att deras chefer är okej med att dom strejkar om dom vill, så det där är bara ett påhittat rykta av Veli-Pekka

En annan viktig fördel med kollektivavtalen är att arbetsgivaren har en omfattande skyldighet att förhandla innan han eller hon fattar beslut om viktigare förändringar av anställningsförhållanden. Det har inget med KA att göra gäller alla avtal.

Detta är ett försök att svara dig, jag skulle kunna vända på frågan och fråga dig vaf som blir bättre av att inte ha kollektivavtal




Pontus skrev: 18 feb 2024 15:00
perla1975 skrev: 18 feb 2024 14:47
Kan du inte förklara själv i stället för att länka statistik ifrån European Trade Union Institute.
Detta beskriver inte varför KA är så extremt bra för de anställda.
Du har fortfarande inte svarat på vad som är så bra med KA, se mina kommentarer i rött ovan.

Det som är bra utan är de anställda är nöjda så som det är nu vilket är det viktigaste att de som jobbar där får som de vill och inte blir påtvingade något.
Med KA skulle lönerna behöva sänkas och det skulle kunna göras med fackets god vilja eftersom man följer KA.

Finns säkert bra saker med KA, men ingen av de ivrigaste fackföljarna verkar kunna någonting om det. Kommer det upp någonting som är bra med KA så är det någon av de mer eftertänksamma forummedlemmarna som kommer med det. Lite lustigt kan jag tycka.
Med all respekt så är förhandlingsskyldigheten något som regleras i MBL och har inget med KA och göra.
Handlar det om anställningsavtalet och eventuella förändringar så kan inte AG göra förändringar på eget bevåg.

Det skulle då strida mot MBL.

Så att bara skriva nej tror jag måste förtydligas annars är det som att säga att man inte får köra för rött och du svarar jo men utan att förtydliga att det gäller utryckningsfordon.
perla1975
elbilist
Inlägg: 198
Blev medlem: 14 jan 2024 14:02

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av perla1975 »

Håller med om att det blev otydligt, bra ifyllt. Tack
Fosilfri2035 skrev: 18 feb 2024 19:06
perla1975 skrev: 18 feb 2024 16:23
Då kör vi igen. Du bad om vad som skulle bli bättre, jag svarade att det var svårt att veta utan att ha sett avtalen.


Rätt till övertidsersättning.
Det dom har skulle inte bli bättre med KA (läs tidigare itråden)
Janis på tm i syds fru twittarade om detta och blev kontaktad av jurister. Aftonbladet
Enligt artikel 11 i tms avtal får msn inte uttala sig om avtalet vilket gör det i stort omöjligt att svara på din fråga.
Men Janus fru är iallafall missnöjd med lvettidsersättningen.

Subjektiva ändringar av aktietilldelnlng och hot om att ta bort dessa förmåner.
Finns redan avtalat kan ej ändras av TM på eget bevåg (Läs tidigare i tråden)
Hot om att ta bort detta vid strejk. https://www.arbetsvarlden.se/experterna ... erkstalls/

Som tilägg så sägs det repressentater för tm sagt att de skall lägga sig på den centrala avtalets miniminivå och undvika lokala avtal.

TM har bättre löner än andra verkstäder med KA (se tidigare i tråden)
Tm har lägre snittlön än andra bilmekaniker med kollektivavtal. Goggla


En annan viktig fördel med kollektivavtalen är att arbetsgivaren har en omfattande skyldighet att förhandla innan han eller hon fattar beslut om viktigare förändringar av anställningsförhållanden. Det har inget med KA att göra gäller alla
Nej


Pontus skrev: 18 feb 2024 15:59
perla1975 skrev: 18 feb 2024 15:24
Det är svårt att veta just i teslafallet deras anställningsavtal omfattas av sekretess. Bara det borde göra att man misstänker att det finns oegentligheter i avtalet. Tydligen gäller delar av avtalet även efter uppsägning.

Av det som framkommit i media som jag sett är det bara några få punkter.

Rätt till övertidsersättning. Det dom har skulle inte bli bättre med KA (läs tidigare itråden)

Subjektiva ändringar av aktietilldelnlng och hot om att ta bort dessa förmåner. Finns redan avtalat kan ej ändras av TM på eget bevåg (Läs tidigare i tråden)

Som tilägg så sägs det repressentater för tm sagt att de skall lägga sig på den centrala avtalets miniminivå och undvika lokala avtal. TM har bättre löner än andra verkstäder med KA (se tidigare i tråden)

Allt för att skapa osäkerhet och stt man därmed inte vågar strejka. I intervjuer har anställda sagt att deras chefer är okej med att dom strejkar om dom vill, så det där är bara ett påhittat rykta av Veli-Pekka

En annan viktig fördel med kollektivavtalen är att arbetsgivaren har en omfattande skyldighet att förhandla innan han eller hon fattar beslut om viktigare förändringar av anställningsförhållanden. Det har inget med KA att göra gäller alla avtal.

Detta är ett försök att svara dig, jag skulle kunna vända på frågan och fråga dig vaf som blir bättre av att inte ha kollektivavtal




Pontus skrev: 18 feb 2024 15:00

Kan du inte förklara själv i stället för att länka statistik ifrån European Trade Union Institute.
Detta beskriver inte varför KA är så extremt bra för de anställda.
Du har fortfarande inte svarat på vad som är så bra med KA, se mina kommentarer i rött ovan.

Det som är bra utan är de anställda är nöjda så som det är nu vilket är det viktigaste att de som jobbar där får som de vill och inte blir påtvingade något.
Med KA skulle lönerna behöva sänkas och det skulle kunna göras med fackets god vilja eftersom man följer KA.

Finns säkert bra saker med KA, men ingen av de ivrigaste fackföljarna verkar kunna någonting om det. Kommer det upp någonting som är bra med KA så är det någon av de mer eftertänksamma forummedlemmarna som kommer med det. Lite lustigt kan jag tycka.
Med all respekt så är förhandlingsskyldigheten något som regleras i MBL och har inget med KA och göra.
Handlar det om anställningsavtalet och eventuella förändringar så kan inte AG göra förändringar på eget bevåg.

Det skulle då strida mot MBL.

Så att bara skriva nej tror jag måste förtydligas annars är det som att säga att man inte får köra för rött och du svarar jo men utan att förtydliga att det gäller utryckningsfordon.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2258
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av frippe »

wannabee skrev: 18 feb 2024 13:34
frippe skrev: 18 feb 2024 10:27
Pontus skrev: 18 feb 2024 10:15
perla1975 skrev: 17 feb 2024 09:46
Nu funkar ju inte den svenska modellen så, hur gör ni för att påverka så det blir som ni vill?

Som det är idag räcker det om 1 medarbetare vill ha kollektivavtal så inleds förhandlingar kring det. Hemska tanke tänk om någon känner sig förfördelad och kräver kollektivavtal på er arbetsplats.

Alla politiska partier, svenskt näringsliv och en absolut majoritet av befolkningen står bakom dagens regler.
En absolut majoritet? Antalet medlemmar i facken går väl stadigt ner och skulle någon fråga de som är arbetsföra idag så tror jag inte en absolut majoritet är för det om man ställer frågan på ett riktigt sätt. Dessutom tror jag att det är stora skillnader i olika arbetsområden samt åldersgrupper.
Sammantaget så minskas stödet för facket med tiden, tror jag.
Oklart, eller är det tvärt om?
https://sverigesradio.se/artikel/allt-f ... d-i-facket

25000 fler i TCOs fack och 6000 färre i LO, är snarare så att fler då är med i facket totalt.
TCO är väl partiobundet och LO är partibundet, stöder S, betalar S valrörelse till 50%. Är enligt mig en enorm skillnad, har tillhört TCO men aldrig LO
Hur facken eventuellt binder sig partipolitiskt har väl inget med att göra om det är fler eller färre som är med i facket? Att det var färre som var med i facket påstods i inlägget jag svarade på. Vilket åtminstone för 2023 inte verkar gälla över lag.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8629
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

TiborBlomhall skrev: 18 feb 2024 17:57
Vänligen avstå från personpåhopp och pajkastning.

I den här tråden diskuterar vi IF Metalls konfliktåtgärder mot Tesla, inte vad vi anser om andra forummedlemmar.
Vänligen avstå även att skriva hur ni tycker andra forummedlemmar borde känna sig.
Kräv heller inte att någon ska svara på provokativa frågor ni ställer.

Det är lätt hänt att känslorna tar överhanden när man diskuterar ämnen man brinner för. Men det ursäktar inte elaka inlägg som är avsedda att få andra forummedlemmar må dåligt. Att "men han började" är heller ingen bra ursäkt.

Jag har nu tillfälligt bannat ett antal forummedlemmar, hoppas var och en kan tänka igenom hur man ska respektera varandra även om man har avvikande åsikter.

/Moderatorn
Bra att du säger det får i varje fall mig att tänka till en extra gång.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 417
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av DanneB »

perla1975 skrev: 18 feb 2024 10:05
DanneB skrev: 18 feb 2024 05:21
Earplugged skrev: 17 feb 2024 22:45
perla1975 skrev: 17 feb 2024 17:36
Lite roligt att du kallar mig troll, du har inte en enda gång i diskussionen kommit med fakta , endast känslor. Inte kunnat förklara hur dina drömmar skall verkställas.

Finns troligtvis en anledning att reglerna är som de är.

Rekommenderar dig en ännu större tröja.




Nect skrev: 17 feb 2024 17:08


Alltså… Men det sätter väl fingret på varför den här konflikten inte går som facket tänkt sig.

Men jag ger upp, man ska inte mata trollen.
Blir lite tröttsamt med dessa nya användare som inte verkar ha något intresse av Tesla i synnerhet eller elbilar i allmänhet, något som enligt mig borde vara den gemensamma nämnaren för att hänga på ett Teslaforum... om man nu ändå bestämt sig för att detta är rätt plats att vara på och ägna sig åt att bara skriva ensidig propaganda om strejken kan man väl åtminstonde läsa igenom argumenten som redan bemötts och presenterats och inte upprepa allt på nytt?
perla1975 skrev: 17 feb 2024 23:05
Om det är mig du försöker förminska genom att säga att jag inte har intresse för elbilar i allmänhet och tesla i synnerhet så kan jag upplysa dig om att du har fel.

Angående strejken borde du vara tacksam om att upplysas om direkta felaktigheter så det inte blir någon ensidig propaganda här. Nästan konstigt att inte förstå skillnaden på hur arbetsmarknaden fungerar och ensidig propaganda trots 300 sidors debatt.

Jag tror att de som äger teslor är som folk i allmänhet, dvs de stödjer strejken.
Sedan finns det alltid en minoritet som gillar att höras men som inte på något sätt är representativa för teslaägarna.
Facket har ju varit suveräna på att försöka förminska, förtala och trycka ut propaganda. Är detta det nya sättet för if metall att förminska Tesla genom att skriva Tesla med liten bokstav?

Nej, folk i allmänhet stödjer inte facket i detta. Möter folk i mitt jobb hela tiden som inte gör det, men även en del som gör det.
Om du undrar varför jag får prata om detta med folk, är för att jag kör in till mina kunder med en Tesla och de börjar fråga.
Tror facket gärna vill tro att de har ett väldigt brett stöd, men från min synvinkel ser det inte ut så.

Tycker facken ska börja förstå att det är 2024 och inte i början av 1900-talet.
Det finns 2 opinionsundersökningar gjorda av novus.

Den ena är slumpmässig den andra bland metalls medlemmar, båda visar starkt stöd för strejken.

Sedan upplever du att undersökningarna inte stämmer för att de du träffar på dina tjänstebesök håller med dig.

Är ett ganska vanligt fenomen att man upplever stark medhåll i saker som engagerar en, det beror på att de du interagerar med inte tycker det är en stor fråga och det är onödigt att bråka om ngt som inte berör dem.

Testa att vara positiv till strejken och se om du får medhåll då med.
Det är ju något som går bägge vägarna. Som man frågar får man svar. Det enda jag sagt vad det gäller strejken är vad de flesta på Tesla tycker och vad de har för hållning och hur service-ärenden fungerar nu. Vad facket tycker vet de redan. När de börjar förstå situationen och vad de anställda vill, går det upp ett ljus hos de flesta. Då har inte jag sagt vad jag tycker ännu, då jag försökt vara neutral inför mina kunder.
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 842
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av JonasH »

DanneB skrev: 19 feb 2024 03:14
perla1975 skrev: 18 feb 2024 10:05
DanneB skrev: 18 feb 2024 05:21
Earplugged skrev: 17 feb 2024 22:45
perla1975 skrev: 17 feb 2024 17:36
Lite roligt att du kallar mig troll, du har inte en enda gång i diskussionen kommit med fakta , endast känslor. Inte kunnat förklara hur dina drömmar skall verkställas.

Finns troligtvis en anledning att reglerna är som de är.

Rekommenderar dig en ännu större tröja.





Blir lite tröttsamt med dessa nya användare som inte verkar ha något intresse av Tesla i synnerhet eller elbilar i allmänhet, något som enligt mig borde vara den gemensamma nämnaren för att hänga på ett Teslaforum... om man nu ändå bestämt sig för att detta är rätt plats att vara på och ägna sig åt att bara skriva ensidig propaganda om strejken kan man väl åtminstonde läsa igenom argumenten som redan bemötts och presenterats och inte upprepa allt på nytt?
perla1975 skrev: 17 feb 2024 23:05
Om det är mig du försöker förminska genom att säga att jag inte har intresse för elbilar i allmänhet och tesla i synnerhet så kan jag upplysa dig om att du har fel.

Angående strejken borde du vara tacksam om att upplysas om direkta felaktigheter så det inte blir någon ensidig propaganda här. Nästan konstigt att inte förstå skillnaden på hur arbetsmarknaden fungerar och ensidig propaganda trots 300 sidors debatt.

Jag tror att de som äger teslor är som folk i allmänhet, dvs de stödjer strejken.
Sedan finns det alltid en minoritet som gillar att höras men som inte på något sätt är representativa för teslaägarna.
Facket har ju varit suveräna på att försöka förminska, förtala och trycka ut propaganda. Är detta det nya sättet för if metall att förminska Tesla genom att skriva Tesla med liten bokstav?

Nej, folk i allmänhet stödjer inte facket i detta. Möter folk i mitt jobb hela tiden som inte gör det, men även en del som gör det.
Om du undrar varför jag får prata om detta med folk, är för att jag kör in till mina kunder med en Tesla och de börjar fråga.
Tror facket gärna vill tro att de har ett väldigt brett stöd, men från min synvinkel ser det inte ut så.

Tycker facken ska börja förstå att det är 2024 och inte i början av 1900-talet.
Det finns 2 opinionsundersökningar gjorda av novus.

Den ena är slumpmässig den andra bland metalls medlemmar, båda visar starkt stöd för strejken.

Sedan upplever du att undersökningarna inte stämmer för att de du träffar på dina tjänstebesök håller med dig.

Är ett ganska vanligt fenomen att man upplever stark medhåll i saker som engagerar en, det beror på att de du interagerar med inte tycker det är en stor fråga och det är onödigt att bråka om ngt som inte berör dem.

Testa att vara positiv till strejken och se om du får medhåll då med.
Det är ju något som går bägge vägarna. Som man frågar får man svar. Det enda jag sagt vad det gäller strejken är vad de flesta på Tesla tycker och vad de har för hållning och hur service-ärenden fungerar nu. Vad facket tycker vet de redan. När de börjar förstå situationen och vad de anställda vill, går det upp ett ljus hos de flesta. Då har inte jag sagt vad jag tycker ännu, då jag försökt vara neutral inför mina kunder.
Jag tror den stora skiljelinjen här är om man ska respektera de anställdas vilja eller inte.

De flesta som argumenterar för IF Metall här verkar ju mena att de anställda inte förstår sitt eget bästa, alternativt är hotade, eller inte förstår sitt anställningsavtal och så vidare.

Det verkar betydligt viktigare vad alla andra (enligt Novus eller någon annan) tycker och framförallt vad IF Metall tycker oavsett hur dessa kommit fram till sin ståndpunkt. Spelar ingen roll så länge ståndpunkten är rätt.

Har själv otaliga exempel på den upplevelse du har att när de anställdas vilja som inte har tagits upp i media kommer fram så vänder de flesta i frågan men det beror tydligen inte på sakfrågan utan att jag är jobbig.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8629
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

JonasH skrev: 19 feb 2024 06:28
DanneB skrev: 19 feb 2024 03:14
perla1975 skrev: 18 feb 2024 10:05
DanneB skrev: 18 feb 2024 05:21
Earplugged skrev: 17 feb 2024 22:45


Blir lite tröttsamt med dessa nya användare som inte verkar ha något intresse av Tesla i synnerhet eller elbilar i allmänhet, något som enligt mig borde vara den gemensamma nämnaren för att hänga på ett Teslaforum... om man nu ändå bestämt sig för att detta är rätt plats att vara på och ägna sig åt att bara skriva ensidig propaganda om strejken kan man väl åtminstonde läsa igenom argumenten som redan bemötts och presenterats och inte upprepa allt på nytt?
perla1975 skrev: 17 feb 2024 23:05
Om det är mig du försöker förminska genom att säga att jag inte har intresse för elbilar i allmänhet och tesla i synnerhet så kan jag upplysa dig om att du har fel.

Angående strejken borde du vara tacksam om att upplysas om direkta felaktigheter så det inte blir någon ensidig propaganda här. Nästan konstigt att inte förstå skillnaden på hur arbetsmarknaden fungerar och ensidig propaganda trots 300 sidors debatt.

Jag tror att de som äger teslor är som folk i allmänhet, dvs de stödjer strejken.
Sedan finns det alltid en minoritet som gillar att höras men som inte på något sätt är representativa för teslaägarna.
Facket har ju varit suveräna på att försöka förminska, förtala och trycka ut propaganda. Är detta det nya sättet för if metall att förminska Tesla genom att skriva Tesla med liten bokstav?

Nej, folk i allmänhet stödjer inte facket i detta. Möter folk i mitt jobb hela tiden som inte gör det, men även en del som gör det.
Om du undrar varför jag får prata om detta med folk, är för att jag kör in till mina kunder med en Tesla och de börjar fråga.
Tror facket gärna vill tro att de har ett väldigt brett stöd, men från min synvinkel ser det inte ut så.

Tycker facken ska börja förstå att det är 2024 och inte i början av 1900-talet.
Det finns 2 opinionsundersökningar gjorda av novus.

Den ena är slumpmässig den andra bland metalls medlemmar, båda visar starkt stöd för strejken.

Sedan upplever du att undersökningarna inte stämmer för att de du träffar på dina tjänstebesök håller med dig.

Är ett ganska vanligt fenomen att man upplever stark medhåll i saker som engagerar en, det beror på att de du interagerar med inte tycker det är en stor fråga och det är onödigt att bråka om ngt som inte berör dem.

Testa att vara positiv till strejken och se om du får medhåll då med.
Det är ju något som går bägge vägarna. Som man frågar får man svar. Det enda jag sagt vad det gäller strejken är vad de flesta på Tesla tycker och vad de har för hållning och hur service-ärenden fungerar nu. Vad facket tycker vet de redan. När de börjar förstå situationen och vad de anställda vill, går det upp ett ljus hos de flesta. Då har inte jag sagt vad jag tycker ännu, då jag försökt vara neutral inför mina kunder.
Jag tror den stora skiljelinjen här är om man ska respektera de anställdas vilja eller inte.

De flesta som argumenterar för IF Metall här verkar ju mena att de anställda inte förstår sitt eget bästa, alternativt är hotade, eller inte förstår sitt anställningsavtal och så vidare.

Det verkar betydligt viktigare vad alla andra (enligt Novus eller någon annan) tycker och framförallt vad IF Metall tycker oavsett hur dessa kommit fram till sin ståndpunkt. Spelar ingen roll så länge ståndpunkten är rätt.

Har själv otaliga exempel på den upplevelse du har att när de anställdas vilja som inte har tagits upp i media kommer fram så vänder de flesta i frågan men det beror tydligen inte på sakfrågan utan att jag är jobbig.
Det måste du väl inse att det har inte med saken att göra utan det du som är jobbig som avgör vad folk tycker :D
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av MarcusC »

Lite of topic, men ibland kan facket vara snälla.

När jag jobbade på Electrolux på 90-talet som diskmaskins-montör bestämde sig Electrolux för att flytta hela tillverkningen utomlands. Med andra ord skulle vi alla sägas upp över en tid (man flyttar inte direkt monteringen på en vecka).
Jag jobbade som avbytare, dvs där det fattades folk fick jag hoppa in. Men det gjorde också att Electrolux ville inte säga upp mig direkt utan jag fick förlängd anställning hela tiden - för att underlätta när andra sas upp.
Men jag verkligen hatade jobbet och ville inte vara kvar. Självklart ville jag inte säga upp mig själv och få 5 veckors karens på a-kassan.

Så, jag gick till facket (den enda gången jag har använt dem själva) och bad dem fixa så jag inte fick förlängt utan blev uppsagd.
De var snälla och lyssnade på mig och jag fick bli uppsagd av Electrolux.

Så, visst kan facket lyssna på den lilla människan :lol:
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1148
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av bjornnilsson »

https://www.dn.se/ekonomi/tva-av-tre-st ... esvikelse/

Ända sen IF Metall gick ut i strejk på Tesla den 27 oktober har frågor ställts till förbundet om hur många av deras medlemmar som deltar i konflikten. Facket varslade 120-130 personer, men har efter det vägrat svara på hur många av dem som faktiskt lagt ner sitt arbete. De har hänvisat till medlemmarnas integritet och föreningsfrihet.
Eftersom Teslas verkstäder har fortsatt fungera, om än med reducerad kapacitet, har det länge varit uppenbart att strejkviljan inte är hundraprocentig. Strax före jul offentliggjorde också IF Metall att 20 medlemmar uteslutits på grund av strejkbryteri. Men andra siffror har uteblivit.
Tills nu.
I den färska årsrapporten från statliga Medlingsinstitutet framgår att 1 936 dagar förlorats på svensk arbetsmarknad under 2023 på grund av Teslakonflikten. Det motsvarar 44 heltidstjänster och betyder att endast cirka en tredjedel av den potentiella strejkstyrkan aktivt deltagit i konflikten.
– Det är så klart en besvikelse, säger Marie Nilsson, ordförande för IF Metall.
– När vi gick ut i konflikt hade vi organiserat över hälften av arbetarna på Tesla och hoppades självklart att alla skulle delta. Men en del förstod nog inte att de faktiskt behövde lämna arbetsplatsen, och andra blev hårt trängda av Tesla. Det är mänskligt, men jävligt tråkigt.
Vad säger det om legitimiteten för strejken?
– Vi har ingen sån princip i Sverige. Det räcker med att en enda medlem vill ha kollektivavtal så är vi skyldiga att hjälpa till med det. Men det är klart att vi aldrig hade gått ut i strejk om vi inte trodde att vi skulle få med oss en majoritet av medlemmarna.
Så det är ett misslyckande?
– Det är en besvikelse, säger Nilsson.


Sättet att räkna ut detta - innebär det att Medlingsinstitutet även bakat in varslet hos Hydro i siffrorna? Någon som vet?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8629
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

bjornnilsson skrev: 19 feb 2024 08:28
https://www.dn.se/ekonomi/tva-av-tre-st ... esvikelse/

Ända sen IF Metall gick ut i strejk på Tesla den 27 oktober har frågor ställts till förbundet om hur många av deras medlemmar som deltar i konflikten. Facket varslade 120-130 personer, men har efter det vägrat svara på hur många av dem som faktiskt lagt ner sitt arbete. De har hänvisat till medlemmarnas integritet och föreningsfrihet.
Eftersom Teslas verkstäder har fortsatt fungera, om än med reducerad kapacitet, har det länge varit uppenbart att strejkviljan inte är hundraprocentig. Strax före jul offentliggjorde också IF Metall att 20 medlemmar uteslutits på grund av strejkbryteri. Men andra siffror har uteblivit.
Tills nu.
I den färska årsrapporten från statliga Medlingsinstitutet framgår att 1 936 dagar förlorats på svensk arbetsmarknad under 2023 på grund av Teslakonflikten. Det motsvarar 44 heltidstjänster och betyder att endast cirka en tredjedel av den potentiella strejkstyrkan aktivt deltagit i konflikten.
– Det är så klart en besvikelse, säger Marie Nilsson, ordförande för IF Metall.
– När vi gick ut i konflikt hade vi organiserat över hälften av arbetarna på Tesla och hoppades självklart att alla skulle delta. Men en del förstod nog inte att de faktiskt behövde lämna arbetsplatsen, och andra blev hårt trängda av Tesla. Det är mänskligt, men jävligt tråkigt.
Vad säger det om legitimiteten för strejken?
– Vi har ingen sån princip i Sverige. Det räcker med att en enda medlem vill ha kollektivavtal så är vi skyldiga att hjälpa till med det. Men det är klart att vi aldrig hade gått ut i strejk om vi inte trodde att vi skulle få med oss en majoritet av medlemmarna.
Så det är ett misslyckande?
– Det är en besvikelse, säger Nilsson.


Sättet att räkna ut detta - innebär det att Medlingsinstitutet även bakat in varslet hos Hydro i siffrorna? Någon som vet?
Vore intressant att veta hur dom räknat eftersom det skiljer sig en hel del mot vad vi har antagit här på forumet. Men siffrorna kommer väl i grunden ifrån Metall så vi lär väl aldrig få veta på riktigt hur det gått till annat än att man vet att dom har vänt och vridit på siffror tidigare för att få det att låta mindre dåligt för deras del.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Collin87 »

bjornnilsson skrev: 19 feb 2024 08:28
https://www.dn.se/ekonomi/tva-av-tre-st ... esvikelse/

Ända sen IF Metall gick ut i strejk på Tesla den 27 oktober har frågor ställts till förbundet om hur många av deras medlemmar som deltar i konflikten. Facket varslade 120-130 personer, men har efter det vägrat svara på hur många av dem som faktiskt lagt ner sitt arbete. De har hänvisat till medlemmarnas integritet och föreningsfrihet.
Eftersom Teslas verkstäder har fortsatt fungera, om än med reducerad kapacitet, har det länge varit uppenbart att strejkviljan inte är hundraprocentig. Strax före jul offentliggjorde också IF Metall att 20 medlemmar uteslutits på grund av strejkbryteri. Men andra siffror har uteblivit.
Tills nu.
I den färska årsrapporten från statliga Medlingsinstitutet framgår att 1 936 dagar förlorats på svensk arbetsmarknad under 2023 på grund av Teslakonflikten. Det motsvarar 44 heltidstjänster och betyder att endast cirka en tredjedel av den potentiella strejkstyrkan aktivt deltagit i konflikten.
– Det är så klart en besvikelse, säger Marie Nilsson, ordförande för IF Metall.
– När vi gick ut i konflikt hade vi organiserat över hälften av arbetarna på Tesla och hoppades självklart att alla skulle delta. Men en del förstod nog inte att de faktiskt behövde lämna arbetsplatsen, och andra blev hårt trängda av Tesla. Det är mänskligt, men jävligt tråkigt.
Vad säger det om legitimiteten för strejken?
– Vi har ingen sån princip i Sverige. Det räcker med att en enda medlem vill ha kollektivavtal så är vi skyldiga att hjälpa till med det. Men det är klart att vi aldrig hade gått ut i strejk om vi inte trodde att vi skulle få med oss en majoritet av medlemmarna.
Så det är ett misslyckande?
– Det är en besvikelse, säger Nilsson.


Sättet att räkna ut detta - innebär det att Medlingsinstitutet även bakat in varslet hos Hydro i siffrorna? Någon som vet?
"Ett internationellt mått för stridsåtgärder på arbetsmarknaden är antalet förlorade arbetsdagar på grund av strejker och lockouter. Uppgifter om andra slags stridsåtgärder (till exempel blockader av olika slag) redovisas inte i den internationella konfliktstatistiken.

För svensk del redovisas en arbetsmarknadskonflikts omfattning i antalet hela förlorade arbetsdagar. Det betyder exempelvis att en strejk av tio personer under en halv arbetsdag räknas som fem förlorade arbetsdagar. Alla typer av konflikter med arbetsnedläggelse tas med i statistiken, såväl lovliga som olovliga."

Källa: Medlingsinstitutet
https://www.mi.se/nyheter/2024/sa-manga ... ades-2023/

Min Tolkning av den texten är att varslet i Vetlanda är med i siffrorna.
Vilket då gör att DNs siffror om att det skulle vara 44 heltidstjänster på Tesla en aning missvisande.

Men jag kan tolka det fel.
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8629
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

Collin87 skrev: 19 feb 2024 09:03
bjornnilsson skrev: 19 feb 2024 08:28
https://www.dn.se/ekonomi/tva-av-tre-st ... esvikelse/

Ända sen IF Metall gick ut i strejk på Tesla den 27 oktober har frågor ställts till förbundet om hur många av deras medlemmar som deltar i konflikten. Facket varslade 120-130 personer, men har efter det vägrat svara på hur många av dem som faktiskt lagt ner sitt arbete. De har hänvisat till medlemmarnas integritet och föreningsfrihet.
Eftersom Teslas verkstäder har fortsatt fungera, om än med reducerad kapacitet, har det länge varit uppenbart att strejkviljan inte är hundraprocentig. Strax före jul offentliggjorde också IF Metall att 20 medlemmar uteslutits på grund av strejkbryteri. Men andra siffror har uteblivit.
Tills nu.
I den färska årsrapporten från statliga Medlingsinstitutet framgår att 1 936 dagar förlorats på svensk arbetsmarknad under 2023 på grund av Teslakonflikten. Det motsvarar 44 heltidstjänster och betyder att endast cirka en tredjedel av den potentiella strejkstyrkan aktivt deltagit i konflikten.
– Det är så klart en besvikelse, säger Marie Nilsson, ordförande för IF Metall.
– När vi gick ut i konflikt hade vi organiserat över hälften av arbetarna på Tesla och hoppades självklart att alla skulle delta. Men en del förstod nog inte att de faktiskt behövde lämna arbetsplatsen, och andra blev hårt trängda av Tesla. Det är mänskligt, men jävligt tråkigt.
Vad säger det om legitimiteten för strejken?
– Vi har ingen sån princip i Sverige. Det räcker med att en enda medlem vill ha kollektivavtal så är vi skyldiga att hjälpa till med det. Men det är klart att vi aldrig hade gått ut i strejk om vi inte trodde att vi skulle få med oss en majoritet av medlemmarna.
Så det är ett misslyckande?
– Det är en besvikelse, säger Nilsson.


Sättet att räkna ut detta - innebär det att Medlingsinstitutet även bakat in varslet hos Hydro i siffrorna? Någon som vet?
"Ett internationellt mått för stridsåtgärder på arbetsmarknaden är antalet förlorade arbetsdagar på grund av strejker och lockouter. Uppgifter om andra slags stridsåtgärder (till exempel blockader av olika slag) redovisas inte i den internationella konfliktstatistiken.

För svensk del redovisas en arbetsmarknadskonflikts omfattning i antalet hela förlorade arbetsdagar. Det betyder exempelvis att en strejk av tio personer under en halv arbetsdag räknas som fem förlorade arbetsdagar. Alla typer av konflikter med arbetsnedläggelse tas med i statistiken, såväl lovliga som olovliga."

Källa: Medlingsinstitutet
https://www.mi.se/nyheter/2024/sa-manga ... ades-2023/

Min Tolkning av den texten är att varslet i Vetlanda är med i siffrorna.
Vilket då gör att DNs siffror om att det skulle vara 44 heltidstjänster på Tesla en aning missvisande.

Men jag kan tolka det fel.
Det som gör en lite fundersam är ju att då borde även Werksta vara med och skulle det då vara 20 personer där också så är väl det 1000 dagar bara där samt 500 dagar hos Hydro och då blir det lite väl lite kvar hos Tesla eller?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2185
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av jpetters »

Collin87 skrev:
bjornnilsson skrev: 19 feb 2024 08:28
https://www.dn.se/ekonomi/tva-av-tre-st ... esvikelse/

Ända sen IF Metall gick ut i strejk på Tesla den 27 oktober har frågor ställts till förbundet om hur många av deras medlemmar som deltar i konflikten. Facket varslade 120-130 personer, men har efter det vägrat svara på hur många av dem som faktiskt lagt ner sitt arbete. De har hänvisat till medlemmarnas integritet och föreningsfrihet.
Eftersom Teslas verkstäder har fortsatt fungera, om än med reducerad kapacitet, har det länge varit uppenbart att strejkviljan inte är hundraprocentig. Strax före jul offentliggjorde också IF Metall att 20 medlemmar uteslutits på grund av strejkbryteri. Men andra siffror har uteblivit.
Tills nu.
I den färska årsrapporten från statliga Medlingsinstitutet framgår att 1 936 dagar förlorats på svensk arbetsmarknad under 2023 på grund av Teslakonflikten. Det motsvarar 44 heltidstjänster och betyder att endast cirka en tredjedel av den potentiella strejkstyrkan aktivt deltagit i konflikten.
– Det är så klart en besvikelse, säger Marie Nilsson, ordförande för IF Metall.
– När vi gick ut i konflikt hade vi organiserat över hälften av arbetarna på Tesla och hoppades självklart att alla skulle delta. Men en del förstod nog inte att de faktiskt behövde lämna arbetsplatsen, och andra blev hårt trängda av Tesla. Det är mänskligt, men jävligt tråkigt.
Vad säger det om legitimiteten för strejken?
– Vi har ingen sån princip i Sverige. Det räcker med att en enda medlem vill ha kollektivavtal så är vi skyldiga att hjälpa till med det. Men det är klart att vi aldrig hade gått ut i strejk om vi inte trodde att vi skulle få med oss en majoritet av medlemmarna.
Så det är ett misslyckande?
– Det är en besvikelse, säger Nilsson.


Sättet att räkna ut detta - innebär det att Medlingsinstitutet även bakat in varslet hos Hydro i siffrorna? Någon som vet?
"Ett internationellt mått för stridsåtgärder på arbetsmarknaden är antalet förlorade arbetsdagar på grund av strejker och lockouter. Uppgifter om andra slags stridsåtgärder (till exempel blockader av olika slag) redovisas inte i den internationella konfliktstatistiken.

För svensk del redovisas en arbetsmarknadskonflikts omfattning i antalet hela förlorade arbetsdagar. Det betyder exempelvis att en strejk av tio personer under en halv arbetsdag räknas som fem förlorade arbetsdagar. Alla typer av konflikter med arbetsnedläggelse tas med i statistiken, såväl lovliga som olovliga."

Källa: Medlingsinstitutet
https://www.mi.se/nyheter/2024/sa-manga ... ades-2023/

Min Tolkning av den texten är att varslet i Vetlanda är med i siffrorna.
Vilket då gör att DNs siffror om att det skulle vara 44 heltidstjänster på Tesla en aning missvisande.

Men jag kan tolka det fel.
Även plåt och lack verkstäder borde väl ingå i så fall. Eller ha de haft fullt upp ändå även om de inte jobbat något på Tesla bilar?
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2258
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av frippe »

Collin87 skrev: 19 feb 2024 09:03
bjornnilsson skrev: 19 feb 2024 08:28
https://www.dn.se/ekonomi/tva-av-tre-st ... esvikelse/

Ända sen IF Metall gick ut i strejk på Tesla den 27 oktober har frågor ställts till förbundet om hur många av deras medlemmar som deltar i konflikten. Facket varslade 120-130 personer, men har efter det vägrat svara på hur många av dem som faktiskt lagt ner sitt arbete. De har hänvisat till medlemmarnas integritet och föreningsfrihet.
Eftersom Teslas verkstäder har fortsatt fungera, om än med reducerad kapacitet, har det länge varit uppenbart att strejkviljan inte är hundraprocentig. Strax före jul offentliggjorde också IF Metall att 20 medlemmar uteslutits på grund av strejkbryteri. Men andra siffror har uteblivit.
Tills nu.
I den färska årsrapporten från statliga Medlingsinstitutet framgår att 1 936 dagar förlorats på svensk arbetsmarknad under 2023 på grund av Teslakonflikten. Det motsvarar 44 heltidstjänster och betyder att endast cirka en tredjedel av den potentiella strejkstyrkan aktivt deltagit i konflikten.
– Det är så klart en besvikelse, säger Marie Nilsson, ordförande för IF Metall.
– När vi gick ut i konflikt hade vi organiserat över hälften av arbetarna på Tesla och hoppades självklart att alla skulle delta. Men en del förstod nog inte att de faktiskt behövde lämna arbetsplatsen, och andra blev hårt trängda av Tesla. Det är mänskligt, men jävligt tråkigt.
Vad säger det om legitimiteten för strejken?
– Vi har ingen sån princip i Sverige. Det räcker med att en enda medlem vill ha kollektivavtal så är vi skyldiga att hjälpa till med det. Men det är klart att vi aldrig hade gått ut i strejk om vi inte trodde att vi skulle få med oss en majoritet av medlemmarna.
Så det är ett misslyckande?
– Det är en besvikelse, säger Nilsson.


Sättet att räkna ut detta - innebär det att Medlingsinstitutet även bakat in varslet hos Hydro i siffrorna? Någon som vet?
"Ett internationellt mått för stridsåtgärder på arbetsmarknaden är antalet förlorade arbetsdagar på grund av strejker och lockouter. Uppgifter om andra slags stridsåtgärder (till exempel blockader av olika slag) redovisas inte i den internationella konfliktstatistiken.

För svensk del redovisas en arbetsmarknadskonflikts omfattning i antalet hela förlorade arbetsdagar. Det betyder exempelvis att en strejk av tio personer under en halv arbetsdag räknas som fem förlorade arbetsdagar. Alla typer av konflikter med arbetsnedläggelse tas med i statistiken, såväl lovliga som olovliga."

Källa: Medlingsinstitutet
https://www.mi.se/nyheter/2024/sa-manga ... ades-2023/

Min Tolkning av den texten är att varslet i Vetlanda är med i siffrorna.
Vilket då gör att DNs siffror om att det skulle vara 44 heltidstjänster på Tesla en aning missvisande.

Men jag kan tolka det fel.
Min tolkning är nog tvärt om. Om du strejkar får du inte göra något annat arbete alls för arbetsgivaren, oavsett uppgift. Om du däremot lagt åtgärder på vissa arbetsuppgifter då strejkar du inte utan har möjlighet att göra annat arbete eller samma arbetsuppgifter men för andra uppdragsgivare. Det är alltså inte ett nedläggande av arbete i så fall som en strejk är.
Brevbärare får dela ut post till alla andra än tesla, mekaniker på werkstad får laga alla andra bilar än Teslor, industriarbetare på Hydro får göra delar till alla andra kunder än Tesla.

På hydro gäller enbart att det är tillverkning och leverans av delar till Tesla som är lagt i blockad, inte att göra delar till andra kunder.

Tror nog statistiken är så snäv faktiskt.
Model Y LR.
Model S70D
Skriv svar