Vad det gäller sekretess så är det ju lite komiskt att du tar upp det. Jag jobbade tidigare på ett företag med KA och ville veta mer om mina pensionskostnader. Jag hade insyn i vad min ersättning kostade företaget. Jag kontaktade Collectum (tror jag det var) och frågade hur mycket kostnaderna för min pension skulle öka om jag ökade min lön mid x kr. Svaret var "Det kan jag inte tala om för dig det får jag bara säga till den som är ekonomiansvarig på företaget". Kändes transparent och bra... det är mina pengar och min pension vi pratar om men det enda jag kan få veta är att det är det bästa för dig, säger dom som tjänar pengar på min pension. Behöver jag säga vad det kändes som?perla1975 skrev: ↑18 feb 2024 15:24Det är svårt att veta just i teslafallet deras anställningsavtal omfattas av sekretess. Bara det borde göra att man misstänker att det finns oegentligheter i avtalet. Tydligen gäller delar av avtalet även efter uppsägning.
Av det som framkommit i media som jag sett är det bara några få punkter.
Rätt till övertidsersättning.
Subjektiva ändringar av aktietilldelnlng och hot om att ta bort dessa förmåner.
Som tilägg så sägs det repressentater för tm sagt att de skall lägga sig på den centrala avtalets miniminivå och undvika lokala avtal.
Allt för att skapa osäkerhet och stt man därmed inte vågar strejka.
En annan viktig fördel med kollektivavtalen är att arbetsgivaren har en omfattande skyldighet att förhandla innan han eller hon fattar beslut om viktigare förändringar av anställningsförhållanden.
Detta är ett försök att svara dig, jag skulle kunna vända på frågan och fråga dig vaf som blir bättre av att inte ha kollektivavtal
Pontus skrev: ↑18 feb 2024 15:00Kan du inte förklara själv i stället för att länka statistik ifrån European Trade Union Institute.perla1975 skrev: ↑18 feb 2024 14:47Varsågod, mycket nöje
https://www.regeringen.se/contentassets ... dellen.pdf
Pontus skrev: ↑18 feb 2024 14:43Eftersom jag inte förstår och enligt säkert är för korkad så kan du väl ändå försöka förklara för mig.perla1975 skrev: ↑18 feb 2024 12:24Det är klart att det är problem att förstå om man iinte vill.
Undersökningar (ex novus) visar ett brett stöd för den svenska modellen.
Alla politiska partier i riksdagen stödjer svenska modellen.
Svenskt näringsliv stödjer svenska modellen.
Folket stödjer svenska modellen, de visas både i val och i opinionsundersökningar.
Elon Musk och tm vill inte ha kollektivavtal pga ideologiska skäl inte på grund av omtanke kring sin personal.
De som arbetar på tm har fått mottaga hot som inte varit möjliga med kollektivavtal.
Nåväl blir väl mest intressant hur tm skall lösa situationen utan alltför mycket prestigeförlust. Tror de håller ut ca 2 månader till så de kan få in tjänstebilsordrar i q2 resultatet.
Tror varje såld bil är viktig för tm då marknaden för elbilar både krymper och konkurrenter leverersr riktigt bra bilar.
OM facket KA är så extremt bra som dom säger varför behöver man då tvinga på det på folk som inte vill ha det i stället för att bara presentera alla bra saker och få folk att själva vilja ha det?
Detta beskriver inte varför KA är så extremt bra för de anställda.
Strejk på Tesla i Sverige
Moderator: Redaktion
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- WilleTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 70
- Blev medlem: 13 jul 2020 12:53
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Perla1975, det vore bra om du lägger ditt inlägg efter det du citerar. Tråden blir ju väldigt krånglig att följa om du lägget ditt inlägg innan citatet. Titta tillbaka i tråden så förstår du vad jag menar. Tack på förhand.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Då kör vi igen. Du bad om vad som skulle bli bättre, jag svarade att det var svårt att veta utan att ha sett avtalen.
Rätt till övertidsersättning.
Det dom har skulle inte bli bättre med KA (läs tidigare itråden)
Janis på tm i syds fru twittarade om detta och blev kontaktad av jurister. Aftonbladet
Enligt artikel 11 i tms avtal får msn inte uttala sig om avtalet vilket gör det i stort omöjligt att svara på din fråga.
Men Janus fru är iallafall missnöjd med lvettidsersättningen.
Subjektiva ändringar av aktietilldelnlng och hot om att ta bort dessa förmåner.
Finns redan avtalat kan ej ändras av TM på eget bevåg (Läs tidigare i tråden)
Hot om att ta bort detta vid strejk. https://www.arbetsvarlden.se/experterna ... erkstalls/
Som tilägg så sägs det repressentater för tm sagt att de skall lägga sig på den centrala avtalets miniminivå och undvika lokala avtal.
TM har bättre löner än andra verkstäder med KA (se tidigare i tråden)
Tm har lägre snittlön än andra bilmekaniker med kollektivavtal. Goggla
En annan viktig fördel med kollektivavtalen är att arbetsgivaren har en omfattande skyldighet att förhandla innan han eller hon fattar beslut om viktigare förändringar av anställningsförhållanden. Det har inget med KA att göra gäller alla
Nej
Rätt till övertidsersättning.
Det dom har skulle inte bli bättre med KA (läs tidigare itråden)
Janis på tm i syds fru twittarade om detta och blev kontaktad av jurister. Aftonbladet
Enligt artikel 11 i tms avtal får msn inte uttala sig om avtalet vilket gör det i stort omöjligt att svara på din fråga.
Men Janus fru är iallafall missnöjd med lvettidsersättningen.
Subjektiva ändringar av aktietilldelnlng och hot om att ta bort dessa förmåner.
Finns redan avtalat kan ej ändras av TM på eget bevåg (Läs tidigare i tråden)
Hot om att ta bort detta vid strejk. https://www.arbetsvarlden.se/experterna ... erkstalls/
Som tilägg så sägs det repressentater för tm sagt att de skall lägga sig på den centrala avtalets miniminivå och undvika lokala avtal.
TM har bättre löner än andra verkstäder med KA (se tidigare i tråden)
Tm har lägre snittlön än andra bilmekaniker med kollektivavtal. Goggla
En annan viktig fördel med kollektivavtalen är att arbetsgivaren har en omfattande skyldighet att förhandla innan han eller hon fattar beslut om viktigare förändringar av anställningsförhållanden. Det har inget med KA att göra gäller alla
Nej
Pontus skrev: ↑18 feb 2024 15:59Du har fortfarande inte svarat på vad som är så bra med KA, se mina kommentarer i rött ovan.perla1975 skrev: ↑18 feb 2024 15:24Det är svårt att veta just i teslafallet deras anställningsavtal omfattas av sekretess. Bara det borde göra att man misstänker att det finns oegentligheter i avtalet. Tydligen gäller delar av avtalet även efter uppsägning.
Av det som framkommit i media som jag sett är det bara några få punkter.
Rätt till övertidsersättning. Det dom har skulle inte bli bättre med KA (läs tidigare itråden)
Subjektiva ändringar av aktietilldelnlng och hot om att ta bort dessa förmåner. Finns redan avtalat kan ej ändras av TM på eget bevåg (Läs tidigare i tråden)
Som tilägg så sägs det repressentater för tm sagt att de skall lägga sig på den centrala avtalets miniminivå och undvika lokala avtal. TM har bättre löner än andra verkstäder med KA (se tidigare i tråden)
Allt för att skapa osäkerhet och stt man därmed inte vågar strejka. I intervjuer har anställda sagt att deras chefer är okej med att dom strejkar om dom vill, så det där är bara ett påhittat rykta av Veli-Pekka
En annan viktig fördel med kollektivavtalen är att arbetsgivaren har en omfattande skyldighet att förhandla innan han eller hon fattar beslut om viktigare förändringar av anställningsförhållanden. Det har inget med KA att göra gäller alla avtal.
Detta är ett försök att svara dig, jag skulle kunna vända på frågan och fråga dig vaf som blir bättre av att inte ha kollektivavtal
Pontus skrev: ↑18 feb 2024 15:00Kan du inte förklara själv i stället för att länka statistik ifrån European Trade Union Institute.perla1975 skrev: ↑18 feb 2024 14:47Varsågod, mycket nöje
https://www.regeringen.se/contentassets ... dellen.pdf
Pontus skrev: ↑18 feb 2024 14:43
Eftersom jag inte förstår och enligt säkert är för korkad så kan du väl ändå försöka förklara för mig.
OM facket KA är så extremt bra som dom säger varför behöver man då tvinga på det på folk som inte vill ha det i stället för att bara presentera alla bra saker och få folk att själva vilja ha det?
Detta beskriver inte varför KA är så extremt bra för de anställda.
Det som är bra utan är de anställda är nöjda så som det är nu vilket är det viktigaste att de som jobbar där får som de vill och inte blir påtvingade något.
Med KA skulle lönerna behöva sänkas och det skulle kunna göras med fackets god vilja eftersom man följer KA.
Finns säkert bra saker med KA, men ingen av de ivrigaste fackföljarna verkar kunna någonting om det. Kommer det upp någonting som är bra med KA så är det någon av de mer eftertänksamma forummedlemmarna som kommer med det. Lite lustigt kan jag tycka.
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Strejk på Tesla i Sverige
https://www.dagensjuridik.se/debatt/deb ... a-villkor/
DEBATT: ”Det är facket som borde tillämpa schyssta villkor”
DEBATT: ”Det är facket som borde tillämpa schyssta villkor”
Teslastrejken är en utmärkt illustration över hur lätt facket tar på att trampa på den lilla människan. Trots att facket kan ha mycket stort inflytande över människors liv, är deras ansvar i princip obefintligt. Det gäller inte minst de egna medlemmarna, som de kan behandla nästan hur de vill.
Som tydligast blir maktmissbruket i konfliktsituationer. I Sverige är det facket centralt som bestämmer om att inleda konflikt. Som medlem är man skyldig att lyda. Annars riskerar man att bli utesluten och gå miste om försäkringar och hjälp i helt andra frågor.
I andra länder, såsom Tyskland och Storbritannien, röstar medlemmarna istället om huruvida man ska gå ut i strejk. I fallet Tesla är det lätt att räkna ut hur en sådan omröstning skulle sluta. Medlemmarna slipper klä skott för fanatiska pampar.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
- WilleTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 70
- Blev medlem: 13 jul 2020 12:53
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Skärp dig Perla1975, lägg ditt inlägg efter det du citerar. Tråden blir ju väldigt krånglig att följa om du lägger ditt inlägg innan citatet. Titta tillbaka i tråden så förstår du vad jag menar. Eller vill du sabba tråden? Tack på förhand.perla1975 skrev: ↑18 feb 2024 16:23Då kör vi igen. Du bad om vad som skulle bli bättre, jag svarade att det var svårt att veta utan att ha sett avtalen.
Rätt till övertidsersättning.
Det dom har skulle inte bli bättre med KA (läs tidigare itråden)
Janis på tm i syds fru twittarade om detta och blev kontaktad av jurister. Aftonbladet
Enligt artikel 11 i tms avtal får msn inte uttala sig om avtalet vilket gör det i stort omöjligt att svara på din fråga.
Men Janus fru är iallafall missnöjd med lvettidsersättningen.
Subjektiva ändringar av aktietilldelnlng och hot om att ta bort dessa förmåner.
Finns redan avtalat kan ej ändras av TM på eget bevåg (Läs tidigare i tråden)
Hot om att ta bort detta vid strejk. https://www.arbetsvarlden.se/experterna ... erkstalls/
Som tilägg så sägs det repressentater för tm sagt att de skall lägga sig på den centrala avtalets miniminivå och undvika lokala avtal.
TM har bättre löner än andra verkstäder med KA (se tidigare i tråden)
Tm har lägre snittlön än andra bilmekaniker med kollektivavtal. Goggla
En annan viktig fördel med kollektivavtalen är att arbetsgivaren har en omfattande skyldighet att förhandla innan han eller hon fattar beslut om viktigare förändringar av anställningsförhållanden. Det har inget med KA att göra gäller alla
Nej
Pontus skrev: ↑18 feb 2024 15:59Du har fortfarande inte svarat på vad som är så bra med KA, se mina kommentarer i rött ovan.perla1975 skrev: ↑18 feb 2024 15:24Det är svårt att veta just i teslafallet deras anställningsavtal omfattas av sekretess. Bara det borde göra att man misstänker att det finns oegentligheter i avtalet. Tydligen gäller delar av avtalet även efter uppsägning.
Av det som framkommit i media som jag sett är det bara några få punkter.
Rätt till övertidsersättning. Det dom har skulle inte bli bättre med KA (läs tidigare itråden)
Subjektiva ändringar av aktietilldelnlng och hot om att ta bort dessa förmåner. Finns redan avtalat kan ej ändras av TM på eget bevåg (Läs tidigare i tråden)
Som tilägg så sägs det repressentater för tm sagt att de skall lägga sig på den centrala avtalets miniminivå och undvika lokala avtal. TM har bättre löner än andra verkstäder med KA (se tidigare i tråden)
Allt för att skapa osäkerhet och stt man därmed inte vågar strejka. I intervjuer har anställda sagt att deras chefer är okej med att dom strejkar om dom vill, så det där är bara ett påhittat rykta av Veli-Pekka
En annan viktig fördel med kollektivavtalen är att arbetsgivaren har en omfattande skyldighet att förhandla innan han eller hon fattar beslut om viktigare förändringar av anställningsförhållanden. Det har inget med KA att göra gäller alla avtal.
Detta är ett försök att svara dig, jag skulle kunna vända på frågan och fråga dig vaf som blir bättre av att inte ha kollektivavtal
Det som är bra utan är de anställda är nöjda så som det är nu vilket är det viktigaste att de som jobbar där får som de vill och inte blir påtvingade något.
Med KA skulle lönerna behöva sänkas och det skulle kunna göras med fackets god vilja eftersom man följer KA.
Finns säkert bra saker med KA, men ingen av de ivrigaste fackföljarna verkar kunna någonting om det. Kommer det upp någonting som är bra med KA så är det någon av de mer eftertänksamma forummedlemmarna som kommer med det. Lite lustigt kan jag tycka.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Extra roligt blir det väl av att Timro ägs av svenskt näringsliv, och här har högsta chefen uttalat sig negativt om konflikten.
Skillnaden på många här och timro är att de försöker förändra framtidens villkor genom att peka på dagens konflikt.
Slutsatsen är att både timro och svenskt näringsliv står bakom svenska modellen men försöker påverka framtida politiska beslut.
Dvs ingen hjälp i sikte för tm
Skillnaden på många här och timro är att de försöker förändra framtidens villkor genom att peka på dagens konflikt.
Slutsatsen är att både timro och svenskt näringsliv står bakom svenska modellen men försöker påverka framtida politiska beslut.
Dvs ingen hjälp i sikte för tm
Credde skrev: ↑18 feb 2024 16:34https://www.dagensjuridik.se/debatt/deb ... a-villkor/
DEBATT: ”Det är facket som borde tillämpa schyssta villkor”
Teslastrejken är en utmärkt illustration över hur lätt facket tar på att trampa på den lilla människan. Trots att facket kan ha mycket stort inflytande över människors liv, är deras ansvar i princip obefintligt. Det gäller inte minst de egna medlemmarna, som de kan behandla nästan hur de vill.
Som tydligast blir maktmissbruket i konfliktsituationer. I Sverige är det facket centralt som bestämmer om att inleda konflikt. Som medlem är man skyldig att lyda. Annars riskerar man att bli utesluten och gå miste om försäkringar och hjälp i helt andra frågor.
I andra länder, såsom Tyskland och Storbritannien, röstar medlemmarna istället om huruvida man ska gå ut i strejk. I fallet Tesla är det lätt att räkna ut hur en sådan omröstning skulle sluta. Medlemmarna slipper klä skott för fanatiska pampar.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Håller med, blev superrörigt. Ber om ursäkt
WilleTesla skrev: ↑18 feb 2024 16:50Skärp dig Perla1975, lägg ditt inlägg efter det du citerar. Tråden blir ju väldigt krånglig att följa om du lägger ditt inlägg innan citatet. Titta tillbaka i tråden så förstår du vad jag menar. Eller vill du sabba tråden? Tack på förhand.perla1975 skrev: ↑18 feb 2024 16:23Då kör vi igen. Du bad om vad som skulle bli bättre, jag svarade att det var svårt att veta utan att ha sett avtalen.
Rätt till övertidsersättning.
Det dom har skulle inte bli bättre med KA (läs tidigare itråden)
Janis på tm i syds fru twittarade om detta och blev kontaktad av jurister. Aftonbladet
Enligt artikel 11 i tms avtal får msn inte uttala sig om avtalet vilket gör det i stort omöjligt att svara på din fråga.
Men Janus fru är iallafall missnöjd med lvettidsersättningen.
Subjektiva ändringar av aktietilldelnlng och hot om att ta bort dessa förmåner.
Finns redan avtalat kan ej ändras av TM på eget bevåg (Läs tidigare i tråden)
Hot om att ta bort detta vid strejk. https://www.arbetsvarlden.se/experterna ... erkstalls/
Som tilägg så sägs det repressentater för tm sagt att de skall lägga sig på den centrala avtalets miniminivå och undvika lokala avtal.
TM har bättre löner än andra verkstäder med KA (se tidigare i tråden)
Tm har lägre snittlön än andra bilmekaniker med kollektivavtal. Goggla
En annan viktig fördel med kollektivavtalen är att arbetsgivaren har en omfattande skyldighet att förhandla innan han eller hon fattar beslut om viktigare förändringar av anställningsförhållanden. Det har inget med KA att göra gäller alla
Nej
Pontus skrev: ↑18 feb 2024 15:59Du har fortfarande inte svarat på vad som är så bra med KA, se mina kommentarer i rött ovan.perla1975 skrev: ↑18 feb 2024 15:24Det är svårt att veta just i teslafallet deras anställningsavtal omfattas av sekretess. Bara det borde göra att man misstänker att det finns oegentligheter i avtalet. Tydligen gäller delar av avtalet även efter uppsägning.
Av det som framkommit i media som jag sett är det bara några få punkter.
Rätt till övertidsersättning. Det dom har skulle inte bli bättre med KA (läs tidigare itråden)
Subjektiva ändringar av aktietilldelnlng och hot om att ta bort dessa förmåner. Finns redan avtalat kan ej ändras av TM på eget bevåg (Läs tidigare i tråden)
Som tilägg så sägs det repressentater för tm sagt att de skall lägga sig på den centrala avtalets miniminivå och undvika lokala avtal. TM har bättre löner än andra verkstäder med KA (se tidigare i tråden)
Allt för att skapa osäkerhet och stt man därmed inte vågar strejka. I intervjuer har anställda sagt att deras chefer är okej med att dom strejkar om dom vill, så det där är bara ett påhittat rykta av Veli-Pekka
En annan viktig fördel med kollektivavtalen är att arbetsgivaren har en omfattande skyldighet att förhandla innan han eller hon fattar beslut om viktigare förändringar av anställningsförhållanden. Det har inget med KA att göra gäller alla avtal.
Detta är ett försök att svara dig, jag skulle kunna vända på frågan och fråga dig vaf som blir bättre av att inte ha kollektivavtal
Det som är bra utan är de anställda är nöjda så som det är nu vilket är det viktigaste att de som jobbar där får som de vill och inte blir påtvingade något.
Med KA skulle lönerna behöva sänkas och det skulle kunna göras med fackets god vilja eftersom man följer KA.
Finns säkert bra saker med KA, men ingen av de ivrigaste fackföljarna verkar kunna någonting om det. Kommer det upp någonting som är bra med KA så är det någon av de mer eftertänksamma forummedlemmarna som kommer med det. Lite lustigt kan jag tycka.
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Men Dagens Arbete (som ju ägs av bland annat IF Metall...) är sanningen istället? Kan du påpeka några fel i artikeln eller är det egentligen inte rimliga argument och fakta som i artikeln?perla1975 skrev: ↑18 feb 2024 16:54Extra roligt blir det väl av att Timro ägs av svenskt näringsliv, och här har högsta chefen uttalat sig negativt om konflikten.
Skillnaden på många här och timro är att de försöker förändra framtidens villkor genom att peka på dagens konflikt.
Slutsatsen är att både timro och svenskt näringsliv står bakom svenska modellen men försöker påverka framtida politiska beslut.
Dvs ingen hjälp i sikte för tm
Credde skrev: ↑18 feb 2024 16:34https://www.dagensjuridik.se/debatt/deb ... a-villkor/
DEBATT: ”Det är facket som borde tillämpa schyssta villkor”
Teslastrejken är en utmärkt illustration över hur lätt facket tar på att trampa på den lilla människan. Trots att facket kan ha mycket stort inflytande över människors liv, är deras ansvar i princip obefintligt. Det gäller inte minst de egna medlemmarna, som de kan behandla nästan hur de vill.
Som tydligast blir maktmissbruket i konfliktsituationer. I Sverige är det facket centralt som bestämmer om att inleda konflikt. Som medlem är man skyldig att lyda. Annars riskerar man att bli utesluten och gå miste om försäkringar och hjälp i helt andra frågor.
I andra länder, såsom Tyskland och Storbritannien, röstar medlemmarna istället om huruvida man ska gå ut i strejk. I fallet Tesla är det lätt att räkna ut hur en sådan omröstning skulle sluta. Medlemmarna slipper klä skott för fanatiska pampar.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Till alla som anser att det funnits hot från Tesla till dess anställda, det verkar inte vara grönare gräs på andra sidan. Verkar gå att hitta lika mycket dålig moral i behandlandet av medmänniskor på båda sidor om man bara letar ordentligt.Credde skrev: ↑18 feb 2024 16:34https://www.dagensjuridik.se/debatt/deb ... a-villkor/
DEBATT: ”Det är facket som borde tillämpa schyssta villkor”
Teslastrejken är en utmärkt illustration över hur lätt facket tar på att trampa på den lilla människan. Trots att facket kan ha mycket stort inflytande över människors liv, är deras ansvar i princip obefintligt. Det gäller inte minst de egna medlemmarna, som de kan behandla nästan hur de vill.
Som tydligast blir maktmissbruket i konfliktsituationer. I Sverige är det facket centralt som bestämmer om att inleda konflikt. Som medlem är man skyldig att lyda. Annars riskerar man att bli utesluten och gå miste om försäkringar och hjälp i helt andra frågor.
I andra länder, såsom Tyskland och Storbritannien, röstar medlemmarna istället om huruvida man ska gå ut i strejk. I fallet Tesla är det lätt att räkna ut hur en sådan omröstning skulle sluta. Medlemmarna slipper klä skott för fanatiska pampar.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Artikeln ligger helt inom Timros område.
Timro verkar för helt fri företagsamhet samt en fri marknad. De är marknadsliberala och därmed per definition mot allt som begränsar fritt företagande.
Ock har artikeln inget med tm här och nu att göra, de vill bara öka sitt politiska stöd.
Går väl sådär, kanske kan de få med sig sd och kd på mycket lång sikt. Sd känns tveksamt att de ger sitt stöd till liberala tankesmedjor på längre sikt.
Timro verkar för helt fri företagsamhet samt en fri marknad. De är marknadsliberala och därmed per definition mot allt som begränsar fritt företagande.
Ock har artikeln inget med tm här och nu att göra, de vill bara öka sitt politiska stöd.
Går väl sådär, kanske kan de få med sig sd och kd på mycket lång sikt. Sd känns tveksamt att de ger sitt stöd till liberala tankesmedjor på längre sikt.
Credde skrev: ↑18 feb 2024 17:18Men Dagens Arbete (som ju ägs av bland annat IF Metall...) är sanningen istället? Kan du påpeka några fel i artikeln eller är det egentligen inte rimliga argument och fakta som i artikeln?perla1975 skrev: ↑18 feb 2024 16:54Extra roligt blir det väl av att Timro ägs av svenskt näringsliv, och här har högsta chefen uttalat sig negativt om konflikten.
Skillnaden på många här och timro är att de försöker förändra framtidens villkor genom att peka på dagens konflikt.
Slutsatsen är att både timro och svenskt näringsliv står bakom svenska modellen men försöker påverka framtida politiska beslut.
Dvs ingen hjälp i sikte för tm
Credde skrev: ↑18 feb 2024 16:34https://www.dagensjuridik.se/debatt/deb ... a-villkor/
DEBATT: ”Det är facket som borde tillämpa schyssta villkor”
Teslastrejken är en utmärkt illustration över hur lätt facket tar på att trampa på den lilla människan. Trots att facket kan ha mycket stort inflytande över människors liv, är deras ansvar i princip obefintligt. Det gäller inte minst de egna medlemmarna, som de kan behandla nästan hur de vill.
Som tydligast blir maktmissbruket i konfliktsituationer. I Sverige är det facket centralt som bestämmer om att inleda konflikt. Som medlem är man skyldig att lyda. Annars riskerar man att bli utesluten och gå miste om försäkringar och hjälp i helt andra frågor.
I andra länder, såsom Tyskland och Storbritannien, röstar medlemmarna istället om huruvida man ska gå ut i strejk. I fallet Tesla är det lätt att räkna ut hur en sådan omröstning skulle sluta. Medlemmarna slipper klä skott för fanatiska pampar.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7394
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Vänligen avstå från personpåhopp och pajkastning.
I den här tråden diskuterar vi IF Metalls konfliktåtgärder mot Tesla, inte vad vi anser om andra forummedlemmar.
Vänligen avstå även att skriva hur ni tycker andra forummedlemmar borde känna sig.
Kräv heller inte att någon ska svara på provokativa frågor ni ställer.
Det är lätt hänt att känslorna tar överhanden när man diskuterar ämnen man brinner för. Men det ursäktar inte elaka inlägg som är avsedda att få andra forummedlemmar må dåligt. Att "men han började" är heller ingen bra ursäkt.
Jag har nu tillfälligt bannat ett antal forummedlemmar, hoppas var och en kan tänka igenom hur man ska respektera varandra även om man har avvikande åsikter.
/Moderatorn
I den här tråden diskuterar vi IF Metalls konfliktåtgärder mot Tesla, inte vad vi anser om andra forummedlemmar.
Vänligen avstå även att skriva hur ni tycker andra forummedlemmar borde känna sig.
Kräv heller inte att någon ska svara på provokativa frågor ni ställer.
Det är lätt hänt att känslorna tar överhanden när man diskuterar ämnen man brinner för. Men det ursäktar inte elaka inlägg som är avsedda att få andra forummedlemmar må dåligt. Att "men han började" är heller ingen bra ursäkt.
Jag har nu tillfälligt bannat ett antal forummedlemmar, hoppas var och en kan tänka igenom hur man ska respektera varandra även om man har avvikande åsikter.
/Moderatorn
- Fosilfri2035
- Teslaägare
- Inlägg: 153
- Blev medlem: 17 sep 2023 11:47
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Med all respekt så är förhandlingsskyldigheten något som regleras i MBL och har inget med KA och göra.perla1975 skrev: ↑18 feb 2024 16:23Då kör vi igen. Du bad om vad som skulle bli bättre, jag svarade att det var svårt att veta utan att ha sett avtalen.
Rätt till övertidsersättning.
Det dom har skulle inte bli bättre med KA (läs tidigare itråden)
Janis på tm i syds fru twittarade om detta och blev kontaktad av jurister. Aftonbladet
Enligt artikel 11 i tms avtal får msn inte uttala sig om avtalet vilket gör det i stort omöjligt att svara på din fråga.
Men Janus fru är iallafall missnöjd med lvettidsersättningen.
Subjektiva ändringar av aktietilldelnlng och hot om att ta bort dessa förmåner.
Finns redan avtalat kan ej ändras av TM på eget bevåg (Läs tidigare i tråden)
Hot om att ta bort detta vid strejk. https://www.arbetsvarlden.se/experterna ... erkstalls/
Som tilägg så sägs det repressentater för tm sagt att de skall lägga sig på den centrala avtalets miniminivå och undvika lokala avtal.
TM har bättre löner än andra verkstäder med KA (se tidigare i tråden)
Tm har lägre snittlön än andra bilmekaniker med kollektivavtal. Goggla
En annan viktig fördel med kollektivavtalen är att arbetsgivaren har en omfattande skyldighet att förhandla innan han eller hon fattar beslut om viktigare förändringar av anställningsförhållanden. Det har inget med KA att göra gäller alla
Nej
Pontus skrev: ↑18 feb 2024 15:59Du har fortfarande inte svarat på vad som är så bra med KA, se mina kommentarer i rött ovan.perla1975 skrev: ↑18 feb 2024 15:24Det är svårt att veta just i teslafallet deras anställningsavtal omfattas av sekretess. Bara det borde göra att man misstänker att det finns oegentligheter i avtalet. Tydligen gäller delar av avtalet även efter uppsägning.
Av det som framkommit i media som jag sett är det bara några få punkter.
Rätt till övertidsersättning. Det dom har skulle inte bli bättre med KA (läs tidigare itråden)
Subjektiva ändringar av aktietilldelnlng och hot om att ta bort dessa förmåner. Finns redan avtalat kan ej ändras av TM på eget bevåg (Läs tidigare i tråden)
Som tilägg så sägs det repressentater för tm sagt att de skall lägga sig på den centrala avtalets miniminivå och undvika lokala avtal. TM har bättre löner än andra verkstäder med KA (se tidigare i tråden)
Allt för att skapa osäkerhet och stt man därmed inte vågar strejka. I intervjuer har anställda sagt att deras chefer är okej med att dom strejkar om dom vill, så det där är bara ett påhittat rykta av Veli-Pekka
En annan viktig fördel med kollektivavtalen är att arbetsgivaren har en omfattande skyldighet att förhandla innan han eller hon fattar beslut om viktigare förändringar av anställningsförhållanden. Det har inget med KA att göra gäller alla avtal.
Detta är ett försök att svara dig, jag skulle kunna vända på frågan och fråga dig vaf som blir bättre av att inte ha kollektivavtal
Det som är bra utan är de anställda är nöjda så som det är nu vilket är det viktigaste att de som jobbar där får som de vill och inte blir påtvingade något.
Med KA skulle lönerna behöva sänkas och det skulle kunna göras med fackets god vilja eftersom man följer KA.
Finns säkert bra saker med KA, men ingen av de ivrigaste fackföljarna verkar kunna någonting om det. Kommer det upp någonting som är bra med KA så är det någon av de mer eftertänksamma forummedlemmarna som kommer med det. Lite lustigt kan jag tycka.
Handlar det om anställningsavtalet och eventuella förändringar så kan inte AG göra förändringar på eget bevåg.
Det skulle då strida mot MBL.
Så att bara skriva nej tror jag måste förtydligas annars är det som att säga att man inte får köra för rött och du svarar jo men utan att förtydliga att det gäller utryckningsfordon.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Håller med om att det blev otydligt, bra ifyllt. Tack
Fosilfri2035 skrev: ↑18 feb 2024 19:06Med all respekt så är förhandlingsskyldigheten något som regleras i MBL och har inget med KA och göra.perla1975 skrev: ↑18 feb 2024 16:23Då kör vi igen. Du bad om vad som skulle bli bättre, jag svarade att det var svårt att veta utan att ha sett avtalen.
Rätt till övertidsersättning.
Det dom har skulle inte bli bättre med KA (läs tidigare itråden)
Janis på tm i syds fru twittarade om detta och blev kontaktad av jurister. Aftonbladet
Enligt artikel 11 i tms avtal får msn inte uttala sig om avtalet vilket gör det i stort omöjligt att svara på din fråga.
Men Janus fru är iallafall missnöjd med lvettidsersättningen.
Subjektiva ändringar av aktietilldelnlng och hot om att ta bort dessa förmåner.
Finns redan avtalat kan ej ändras av TM på eget bevåg (Läs tidigare i tråden)
Hot om att ta bort detta vid strejk. https://www.arbetsvarlden.se/experterna ... erkstalls/
Som tilägg så sägs det repressentater för tm sagt att de skall lägga sig på den centrala avtalets miniminivå och undvika lokala avtal.
TM har bättre löner än andra verkstäder med KA (se tidigare i tråden)
Tm har lägre snittlön än andra bilmekaniker med kollektivavtal. Goggla
En annan viktig fördel med kollektivavtalen är att arbetsgivaren har en omfattande skyldighet att förhandla innan han eller hon fattar beslut om viktigare förändringar av anställningsförhållanden. Det har inget med KA att göra gäller alla
Nej
Pontus skrev: ↑18 feb 2024 15:59Du har fortfarande inte svarat på vad som är så bra med KA, se mina kommentarer i rött ovan.perla1975 skrev: ↑18 feb 2024 15:24Det är svårt att veta just i teslafallet deras anställningsavtal omfattas av sekretess. Bara det borde göra att man misstänker att det finns oegentligheter i avtalet. Tydligen gäller delar av avtalet även efter uppsägning.
Av det som framkommit i media som jag sett är det bara några få punkter.
Rätt till övertidsersättning. Det dom har skulle inte bli bättre med KA (läs tidigare itråden)
Subjektiva ändringar av aktietilldelnlng och hot om att ta bort dessa förmåner. Finns redan avtalat kan ej ändras av TM på eget bevåg (Läs tidigare i tråden)
Som tilägg så sägs det repressentater för tm sagt att de skall lägga sig på den centrala avtalets miniminivå och undvika lokala avtal. TM har bättre löner än andra verkstäder med KA (se tidigare i tråden)
Allt för att skapa osäkerhet och stt man därmed inte vågar strejka. I intervjuer har anställda sagt att deras chefer är okej med att dom strejkar om dom vill, så det där är bara ett påhittat rykta av Veli-Pekka
En annan viktig fördel med kollektivavtalen är att arbetsgivaren har en omfattande skyldighet att förhandla innan han eller hon fattar beslut om viktigare förändringar av anställningsförhållanden. Det har inget med KA att göra gäller alla avtal.
Detta är ett försök att svara dig, jag skulle kunna vända på frågan och fråga dig vaf som blir bättre av att inte ha kollektivavtal
Det som är bra utan är de anställda är nöjda så som det är nu vilket är det viktigaste att de som jobbar där får som de vill och inte blir påtvingade något.
Med KA skulle lönerna behöva sänkas och det skulle kunna göras med fackets god vilja eftersom man följer KA.
Finns säkert bra saker med KA, men ingen av de ivrigaste fackföljarna verkar kunna någonting om det. Kommer det upp någonting som är bra med KA så är det någon av de mer eftertänksamma forummedlemmarna som kommer med det. Lite lustigt kan jag tycka.
Handlar det om anställningsavtalet och eventuella förändringar så kan inte AG göra förändringar på eget bevåg.
Det skulle då strida mot MBL.
Så att bara skriva nej tror jag måste förtydligas annars är det som att säga att man inte får köra för rött och du svarar jo men utan att förtydliga att det gäller utryckningsfordon.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Hur facken eventuellt binder sig partipolitiskt har väl inget med att göra om det är fler eller färre som är med i facket? Att det var färre som var med i facket påstods i inlägget jag svarade på. Vilket åtminstone för 2023 inte verkar gälla över lag.wannabee skrev: ↑18 feb 2024 13:34TCO är väl partiobundet och LO är partibundet, stöder S, betalar S valrörelse till 50%. Är enligt mig en enorm skillnad, har tillhört TCO men aldrig LOfrippe skrev: ↑18 feb 2024 10:27Oklart, eller är det tvärt om?Pontus skrev: ↑18 feb 2024 10:15En absolut majoritet? Antalet medlemmar i facken går väl stadigt ner och skulle någon fråga de som är arbetsföra idag så tror jag inte en absolut majoritet är för det om man ställer frågan på ett riktigt sätt. Dessutom tror jag att det är stora skillnader i olika arbetsområden samt åldersgrupper.perla1975 skrev: ↑17 feb 2024 09:46Nu funkar ju inte den svenska modellen så, hur gör ni för att påverka så det blir som ni vill?
Som det är idag räcker det om 1 medarbetare vill ha kollektivavtal så inleds förhandlingar kring det. Hemska tanke tänk om någon känner sig förfördelad och kräver kollektivavtal på er arbetsplats.
Alla politiska partier, svenskt näringsliv och en absolut majoritet av befolkningen står bakom dagens regler.
Sammantaget så minskas stödet för facket med tiden, tror jag.
https://sverigesradio.se/artikel/allt-f ... d-i-facket
25000 fler i TCOs fack och 6000 färre i LO, är snarare så att fler då är med i facket totalt.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Bra att du säger det får i varje fall mig att tänka till en extra gång.TiborBlomhall skrev: ↑18 feb 2024 17:57Vänligen avstå från personpåhopp och pajkastning.
I den här tråden diskuterar vi IF Metalls konfliktåtgärder mot Tesla, inte vad vi anser om andra forummedlemmar.
Vänligen avstå även att skriva hur ni tycker andra forummedlemmar borde känna sig.
Kräv heller inte att någon ska svara på provokativa frågor ni ställer.
Det är lätt hänt att känslorna tar överhanden när man diskuterar ämnen man brinner för. Men det ursäktar inte elaka inlägg som är avsedda att få andra forummedlemmar må dåligt. Att "men han började" är heller ingen bra ursäkt.
Jag har nu tillfälligt bannat ett antal forummedlemmar, hoppas var och en kan tänka igenom hur man ska respektera varandra även om man har avvikande åsikter.
/Moderatorn
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Det är ju något som går bägge vägarna. Som man frågar får man svar. Det enda jag sagt vad det gäller strejken är vad de flesta på Tesla tycker och vad de har för hållning och hur service-ärenden fungerar nu. Vad facket tycker vet de redan. När de börjar förstå situationen och vad de anställda vill, går det upp ett ljus hos de flesta. Då har inte jag sagt vad jag tycker ännu, då jag försökt vara neutral inför mina kunder.perla1975 skrev: ↑18 feb 2024 10:05Det finns 2 opinionsundersökningar gjorda av novus.DanneB skrev: ↑18 feb 2024 05:21Earplugged skrev: ↑17 feb 2024 22:45Blir lite tröttsamt med dessa nya användare som inte verkar ha något intresse av Tesla i synnerhet eller elbilar i allmänhet, något som enligt mig borde vara den gemensamma nämnaren för att hänga på ett Teslaforum... om man nu ändå bestämt sig för att detta är rätt plats att vara på och ägna sig åt att bara skriva ensidig propaganda om strejken kan man väl åtminstonde läsa igenom argumenten som redan bemötts och presenterats och inte upprepa allt på nytt?perla1975 skrev: ↑17 feb 2024 17:36Lite roligt att du kallar mig troll, du har inte en enda gång i diskussionen kommit med fakta , endast känslor. Inte kunnat förklara hur dina drömmar skall verkställas.
Finns troligtvis en anledning att reglerna är som de är.
Rekommenderar dig en ännu större tröja.
Facket har ju varit suveräna på att försöka förminska, förtala och trycka ut propaganda. Är detta det nya sättet för if metall att förminska Tesla genom att skriva Tesla med liten bokstav?perla1975 skrev: ↑17 feb 2024 23:05Om det är mig du försöker förminska genom att säga att jag inte har intresse för elbilar i allmänhet och tesla i synnerhet så kan jag upplysa dig om att du har fel.
Angående strejken borde du vara tacksam om att upplysas om direkta felaktigheter så det inte blir någon ensidig propaganda här. Nästan konstigt att inte förstå skillnaden på hur arbetsmarknaden fungerar och ensidig propaganda trots 300 sidors debatt.
Jag tror att de som äger teslor är som folk i allmänhet, dvs de stödjer strejken.
Sedan finns det alltid en minoritet som gillar att höras men som inte på något sätt är representativa för teslaägarna.
Nej, folk i allmänhet stödjer inte facket i detta. Möter folk i mitt jobb hela tiden som inte gör det, men även en del som gör det.
Om du undrar varför jag får prata om detta med folk, är för att jag kör in till mina kunder med en Tesla och de börjar fråga.
Tror facket gärna vill tro att de har ett väldigt brett stöd, men från min synvinkel ser det inte ut så.
Tycker facken ska börja förstå att det är 2024 och inte i början av 1900-talet.
Den ena är slumpmässig den andra bland metalls medlemmar, båda visar starkt stöd för strejken.
Sedan upplever du att undersökningarna inte stämmer för att de du träffar på dina tjänstebesök håller med dig.
Är ett ganska vanligt fenomen att man upplever stark medhåll i saker som engagerar en, det beror på att de du interagerar med inte tycker det är en stor fråga och det är onödigt att bråka om ngt som inte berör dem.
Testa att vara positiv till strejken och se om du får medhåll då med.
Tesla Model S 90D
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Jag tror den stora skiljelinjen här är om man ska respektera de anställdas vilja eller inte.DanneB skrev: ↑19 feb 2024 03:14Det är ju något som går bägge vägarna. Som man frågar får man svar. Det enda jag sagt vad det gäller strejken är vad de flesta på Tesla tycker och vad de har för hållning och hur service-ärenden fungerar nu. Vad facket tycker vet de redan. När de börjar förstå situationen och vad de anställda vill, går det upp ett ljus hos de flesta. Då har inte jag sagt vad jag tycker ännu, då jag försökt vara neutral inför mina kunder.perla1975 skrev: ↑18 feb 2024 10:05Det finns 2 opinionsundersökningar gjorda av novus.DanneB skrev: ↑18 feb 2024 05:21Earplugged skrev: ↑17 feb 2024 22:45Blir lite tröttsamt med dessa nya användare som inte verkar ha något intresse av Tesla i synnerhet eller elbilar i allmänhet, något som enligt mig borde vara den gemensamma nämnaren för att hänga på ett Teslaforum... om man nu ändå bestämt sig för att detta är rätt plats att vara på och ägna sig åt att bara skriva ensidig propaganda om strejken kan man väl åtminstonde läsa igenom argumenten som redan bemötts och presenterats och inte upprepa allt på nytt?perla1975 skrev: ↑17 feb 2024 17:36Lite roligt att du kallar mig troll, du har inte en enda gång i diskussionen kommit med fakta , endast känslor. Inte kunnat förklara hur dina drömmar skall verkställas.
Finns troligtvis en anledning att reglerna är som de är.
Rekommenderar dig en ännu större tröja.
Facket har ju varit suveräna på att försöka förminska, förtala och trycka ut propaganda. Är detta det nya sättet för if metall att förminska Tesla genom att skriva Tesla med liten bokstav?perla1975 skrev: ↑17 feb 2024 23:05Om det är mig du försöker förminska genom att säga att jag inte har intresse för elbilar i allmänhet och tesla i synnerhet så kan jag upplysa dig om att du har fel.
Angående strejken borde du vara tacksam om att upplysas om direkta felaktigheter så det inte blir någon ensidig propaganda här. Nästan konstigt att inte förstå skillnaden på hur arbetsmarknaden fungerar och ensidig propaganda trots 300 sidors debatt.
Jag tror att de som äger teslor är som folk i allmänhet, dvs de stödjer strejken.
Sedan finns det alltid en minoritet som gillar att höras men som inte på något sätt är representativa för teslaägarna.
Nej, folk i allmänhet stödjer inte facket i detta. Möter folk i mitt jobb hela tiden som inte gör det, men även en del som gör det.
Om du undrar varför jag får prata om detta med folk, är för att jag kör in till mina kunder med en Tesla och de börjar fråga.
Tror facket gärna vill tro att de har ett väldigt brett stöd, men från min synvinkel ser det inte ut så.
Tycker facken ska börja förstå att det är 2024 och inte i början av 1900-talet.
Den ena är slumpmässig den andra bland metalls medlemmar, båda visar starkt stöd för strejken.
Sedan upplever du att undersökningarna inte stämmer för att de du träffar på dina tjänstebesök håller med dig.
Är ett ganska vanligt fenomen att man upplever stark medhåll i saker som engagerar en, det beror på att de du interagerar med inte tycker det är en stor fråga och det är onödigt att bråka om ngt som inte berör dem.
Testa att vara positiv till strejken och se om du får medhåll då med.
De flesta som argumenterar för IF Metall här verkar ju mena att de anställda inte förstår sitt eget bästa, alternativt är hotade, eller inte förstår sitt anställningsavtal och så vidare.
Det verkar betydligt viktigare vad alla andra (enligt Novus eller någon annan) tycker och framförallt vad IF Metall tycker oavsett hur dessa kommit fram till sin ståndpunkt. Spelar ingen roll så länge ståndpunkten är rätt.
Har själv otaliga exempel på den upplevelse du har att när de anställdas vilja som inte har tagits upp i media kommer fram så vänder de flesta i frågan men det beror tydligen inte på sakfrågan utan att jag är jobbig.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Det måste du väl inse att det har inte med saken att göra utan det du som är jobbig som avgör vad folk tyckerJonasH skrev: ↑19 feb 2024 06:28Jag tror den stora skiljelinjen här är om man ska respektera de anställdas vilja eller inte.DanneB skrev: ↑19 feb 2024 03:14Det är ju något som går bägge vägarna. Som man frågar får man svar. Det enda jag sagt vad det gäller strejken är vad de flesta på Tesla tycker och vad de har för hållning och hur service-ärenden fungerar nu. Vad facket tycker vet de redan. När de börjar förstå situationen och vad de anställda vill, går det upp ett ljus hos de flesta. Då har inte jag sagt vad jag tycker ännu, då jag försökt vara neutral inför mina kunder.perla1975 skrev: ↑18 feb 2024 10:05Det finns 2 opinionsundersökningar gjorda av novus.DanneB skrev: ↑18 feb 2024 05:21Earplugged skrev: ↑17 feb 2024 22:45
Blir lite tröttsamt med dessa nya användare som inte verkar ha något intresse av Tesla i synnerhet eller elbilar i allmänhet, något som enligt mig borde vara den gemensamma nämnaren för att hänga på ett Teslaforum... om man nu ändå bestämt sig för att detta är rätt plats att vara på och ägna sig åt att bara skriva ensidig propaganda om strejken kan man väl åtminstonde läsa igenom argumenten som redan bemötts och presenterats och inte upprepa allt på nytt?Facket har ju varit suveräna på att försöka förminska, förtala och trycka ut propaganda. Är detta det nya sättet för if metall att förminska Tesla genom att skriva Tesla med liten bokstav?perla1975 skrev: ↑17 feb 2024 23:05Om det är mig du försöker förminska genom att säga att jag inte har intresse för elbilar i allmänhet och tesla i synnerhet så kan jag upplysa dig om att du har fel.
Angående strejken borde du vara tacksam om att upplysas om direkta felaktigheter så det inte blir någon ensidig propaganda här. Nästan konstigt att inte förstå skillnaden på hur arbetsmarknaden fungerar och ensidig propaganda trots 300 sidors debatt.
Jag tror att de som äger teslor är som folk i allmänhet, dvs de stödjer strejken.
Sedan finns det alltid en minoritet som gillar att höras men som inte på något sätt är representativa för teslaägarna.
Nej, folk i allmänhet stödjer inte facket i detta. Möter folk i mitt jobb hela tiden som inte gör det, men även en del som gör det.
Om du undrar varför jag får prata om detta med folk, är för att jag kör in till mina kunder med en Tesla och de börjar fråga.
Tror facket gärna vill tro att de har ett väldigt brett stöd, men från min synvinkel ser det inte ut så.
Tycker facken ska börja förstå att det är 2024 och inte i början av 1900-talet.
Den ena är slumpmässig den andra bland metalls medlemmar, båda visar starkt stöd för strejken.
Sedan upplever du att undersökningarna inte stämmer för att de du träffar på dina tjänstebesök håller med dig.
Är ett ganska vanligt fenomen att man upplever stark medhåll i saker som engagerar en, det beror på att de du interagerar med inte tycker det är en stor fråga och det är onödigt att bråka om ngt som inte berör dem.
Testa att vara positiv till strejken och se om du får medhåll då med.
De flesta som argumenterar för IF Metall här verkar ju mena att de anställda inte förstår sitt eget bästa, alternativt är hotade, eller inte förstår sitt anställningsavtal och så vidare.
Det verkar betydligt viktigare vad alla andra (enligt Novus eller någon annan) tycker och framförallt vad IF Metall tycker oavsett hur dessa kommit fram till sin ståndpunkt. Spelar ingen roll så länge ståndpunkten är rätt.
Har själv otaliga exempel på den upplevelse du har att när de anställdas vilja som inte har tagits upp i media kommer fram så vänder de flesta i frågan men det beror tydligen inte på sakfrågan utan att jag är jobbig.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Lite of topic, men ibland kan facket vara snälla.
När jag jobbade på Electrolux på 90-talet som diskmaskins-montör bestämde sig Electrolux för att flytta hela tillverkningen utomlands. Med andra ord skulle vi alla sägas upp över en tid (man flyttar inte direkt monteringen på en vecka).
Jag jobbade som avbytare, dvs där det fattades folk fick jag hoppa in. Men det gjorde också att Electrolux ville inte säga upp mig direkt utan jag fick förlängd anställning hela tiden - för att underlätta när andra sas upp.
Men jag verkligen hatade jobbet och ville inte vara kvar. Självklart ville jag inte säga upp mig själv och få 5 veckors karens på a-kassan.
Så, jag gick till facket (den enda gången jag har använt dem själva) och bad dem fixa så jag inte fick förlängt utan blev uppsagd.
De var snälla och lyssnade på mig och jag fick bli uppsagd av Electrolux.
Så, visst kan facket lyssna på den lilla människan
När jag jobbade på Electrolux på 90-talet som diskmaskins-montör bestämde sig Electrolux för att flytta hela tillverkningen utomlands. Med andra ord skulle vi alla sägas upp över en tid (man flyttar inte direkt monteringen på en vecka).
Jag jobbade som avbytare, dvs där det fattades folk fick jag hoppa in. Men det gjorde också att Electrolux ville inte säga upp mig direkt utan jag fick förlängd anställning hela tiden - för att underlätta när andra sas upp.
Men jag verkligen hatade jobbet och ville inte vara kvar. Självklart ville jag inte säga upp mig själv och få 5 veckors karens på a-kassan.
Så, jag gick till facket (den enda gången jag har använt dem själva) och bad dem fixa så jag inte fick förlängt utan blev uppsagd.
De var snälla och lyssnade på mig och jag fick bli uppsagd av Electrolux.
Så, visst kan facket lyssna på den lilla människan
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1148
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Strejk på Tesla i Sverige
https://www.dn.se/ekonomi/tva-av-tre-st ... esvikelse/
Ända sen IF Metall gick ut i strejk på Tesla den 27 oktober har frågor ställts till förbundet om hur många av deras medlemmar som deltar i konflikten. Facket varslade 120-130 personer, men har efter det vägrat svara på hur många av dem som faktiskt lagt ner sitt arbete. De har hänvisat till medlemmarnas integritet och föreningsfrihet.
Eftersom Teslas verkstäder har fortsatt fungera, om än med reducerad kapacitet, har det länge varit uppenbart att strejkviljan inte är hundraprocentig. Strax före jul offentliggjorde också IF Metall att 20 medlemmar uteslutits på grund av strejkbryteri. Men andra siffror har uteblivit.
Tills nu.
I den färska årsrapporten från statliga Medlingsinstitutet framgår att 1 936 dagar förlorats på svensk arbetsmarknad under 2023 på grund av Teslakonflikten. Det motsvarar 44 heltidstjänster och betyder att endast cirka en tredjedel av den potentiella strejkstyrkan aktivt deltagit i konflikten.
– Det är så klart en besvikelse, säger Marie Nilsson, ordförande för IF Metall.
– När vi gick ut i konflikt hade vi organiserat över hälften av arbetarna på Tesla och hoppades självklart att alla skulle delta. Men en del förstod nog inte att de faktiskt behövde lämna arbetsplatsen, och andra blev hårt trängda av Tesla. Det är mänskligt, men jävligt tråkigt.
Vad säger det om legitimiteten för strejken?
– Vi har ingen sån princip i Sverige. Det räcker med att en enda medlem vill ha kollektivavtal så är vi skyldiga att hjälpa till med det. Men det är klart att vi aldrig hade gått ut i strejk om vi inte trodde att vi skulle få med oss en majoritet av medlemmarna.
Så det är ett misslyckande?
– Det är en besvikelse, säger Nilsson.
Sättet att räkna ut detta - innebär det att Medlingsinstitutet även bakat in varslet hos Hydro i siffrorna? Någon som vet?
Ända sen IF Metall gick ut i strejk på Tesla den 27 oktober har frågor ställts till förbundet om hur många av deras medlemmar som deltar i konflikten. Facket varslade 120-130 personer, men har efter det vägrat svara på hur många av dem som faktiskt lagt ner sitt arbete. De har hänvisat till medlemmarnas integritet och föreningsfrihet.
Eftersom Teslas verkstäder har fortsatt fungera, om än med reducerad kapacitet, har det länge varit uppenbart att strejkviljan inte är hundraprocentig. Strax före jul offentliggjorde också IF Metall att 20 medlemmar uteslutits på grund av strejkbryteri. Men andra siffror har uteblivit.
Tills nu.
I den färska årsrapporten från statliga Medlingsinstitutet framgår att 1 936 dagar förlorats på svensk arbetsmarknad under 2023 på grund av Teslakonflikten. Det motsvarar 44 heltidstjänster och betyder att endast cirka en tredjedel av den potentiella strejkstyrkan aktivt deltagit i konflikten.
– Det är så klart en besvikelse, säger Marie Nilsson, ordförande för IF Metall.
– När vi gick ut i konflikt hade vi organiserat över hälften av arbetarna på Tesla och hoppades självklart att alla skulle delta. Men en del förstod nog inte att de faktiskt behövde lämna arbetsplatsen, och andra blev hårt trängda av Tesla. Det är mänskligt, men jävligt tråkigt.
Vad säger det om legitimiteten för strejken?
– Vi har ingen sån princip i Sverige. Det räcker med att en enda medlem vill ha kollektivavtal så är vi skyldiga att hjälpa till med det. Men det är klart att vi aldrig hade gått ut i strejk om vi inte trodde att vi skulle få med oss en majoritet av medlemmarna.
Så det är ett misslyckande?
– Det är en besvikelse, säger Nilsson.
Sättet att räkna ut detta - innebär det att Medlingsinstitutet även bakat in varslet hos Hydro i siffrorna? Någon som vet?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Vore intressant att veta hur dom räknat eftersom det skiljer sig en hel del mot vad vi har antagit här på forumet. Men siffrorna kommer väl i grunden ifrån Metall så vi lär väl aldrig få veta på riktigt hur det gått till annat än att man vet att dom har vänt och vridit på siffror tidigare för att få det att låta mindre dåligt för deras del.bjornnilsson skrev: ↑19 feb 2024 08:28https://www.dn.se/ekonomi/tva-av-tre-st ... esvikelse/
Ända sen IF Metall gick ut i strejk på Tesla den 27 oktober har frågor ställts till förbundet om hur många av deras medlemmar som deltar i konflikten. Facket varslade 120-130 personer, men har efter det vägrat svara på hur många av dem som faktiskt lagt ner sitt arbete. De har hänvisat till medlemmarnas integritet och föreningsfrihet.
Eftersom Teslas verkstäder har fortsatt fungera, om än med reducerad kapacitet, har det länge varit uppenbart att strejkviljan inte är hundraprocentig. Strax före jul offentliggjorde också IF Metall att 20 medlemmar uteslutits på grund av strejkbryteri. Men andra siffror har uteblivit.
Tills nu.
I den färska årsrapporten från statliga Medlingsinstitutet framgår att 1 936 dagar förlorats på svensk arbetsmarknad under 2023 på grund av Teslakonflikten. Det motsvarar 44 heltidstjänster och betyder att endast cirka en tredjedel av den potentiella strejkstyrkan aktivt deltagit i konflikten.
– Det är så klart en besvikelse, säger Marie Nilsson, ordförande för IF Metall.
– När vi gick ut i konflikt hade vi organiserat över hälften av arbetarna på Tesla och hoppades självklart att alla skulle delta. Men en del förstod nog inte att de faktiskt behövde lämna arbetsplatsen, och andra blev hårt trängda av Tesla. Det är mänskligt, men jävligt tråkigt.
Vad säger det om legitimiteten för strejken?
– Vi har ingen sån princip i Sverige. Det räcker med att en enda medlem vill ha kollektivavtal så är vi skyldiga att hjälpa till med det. Men det är klart att vi aldrig hade gått ut i strejk om vi inte trodde att vi skulle få med oss en majoritet av medlemmarna.
Så det är ett misslyckande?
– Det är en besvikelse, säger Nilsson.
Sättet att räkna ut detta - innebär det att Medlingsinstitutet även bakat in varslet hos Hydro i siffrorna? Någon som vet?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- Collin87
- Teslaägare
- Inlägg: 506
- Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
- Ort: Bohuslän
- Referralkod: ts.la/kenny368061
Re: Strejk på Tesla i Sverige
"Ett internationellt mått för stridsåtgärder på arbetsmarknaden är antalet förlorade arbetsdagar på grund av strejker och lockouter. Uppgifter om andra slags stridsåtgärder (till exempel blockader av olika slag) redovisas inte i den internationella konfliktstatistiken.bjornnilsson skrev: ↑19 feb 2024 08:28https://www.dn.se/ekonomi/tva-av-tre-st ... esvikelse/
Ända sen IF Metall gick ut i strejk på Tesla den 27 oktober har frågor ställts till förbundet om hur många av deras medlemmar som deltar i konflikten. Facket varslade 120-130 personer, men har efter det vägrat svara på hur många av dem som faktiskt lagt ner sitt arbete. De har hänvisat till medlemmarnas integritet och föreningsfrihet.
Eftersom Teslas verkstäder har fortsatt fungera, om än med reducerad kapacitet, har det länge varit uppenbart att strejkviljan inte är hundraprocentig. Strax före jul offentliggjorde också IF Metall att 20 medlemmar uteslutits på grund av strejkbryteri. Men andra siffror har uteblivit.
Tills nu.
I den färska årsrapporten från statliga Medlingsinstitutet framgår att 1 936 dagar förlorats på svensk arbetsmarknad under 2023 på grund av Teslakonflikten. Det motsvarar 44 heltidstjänster och betyder att endast cirka en tredjedel av den potentiella strejkstyrkan aktivt deltagit i konflikten.
– Det är så klart en besvikelse, säger Marie Nilsson, ordförande för IF Metall.
– När vi gick ut i konflikt hade vi organiserat över hälften av arbetarna på Tesla och hoppades självklart att alla skulle delta. Men en del förstod nog inte att de faktiskt behövde lämna arbetsplatsen, och andra blev hårt trängda av Tesla. Det är mänskligt, men jävligt tråkigt.
Vad säger det om legitimiteten för strejken?
– Vi har ingen sån princip i Sverige. Det räcker med att en enda medlem vill ha kollektivavtal så är vi skyldiga att hjälpa till med det. Men det är klart att vi aldrig hade gått ut i strejk om vi inte trodde att vi skulle få med oss en majoritet av medlemmarna.
Så det är ett misslyckande?
– Det är en besvikelse, säger Nilsson.
Sättet att räkna ut detta - innebär det att Medlingsinstitutet även bakat in varslet hos Hydro i siffrorna? Någon som vet?
För svensk del redovisas en arbetsmarknadskonflikts omfattning i antalet hela förlorade arbetsdagar. Det betyder exempelvis att en strejk av tio personer under en halv arbetsdag räknas som fem förlorade arbetsdagar. Alla typer av konflikter med arbetsnedläggelse tas med i statistiken, såväl lovliga som olovliga."
Källa: Medlingsinstitutet
https://www.mi.se/nyheter/2024/sa-manga ... ades-2023/
Min Tolkning av den texten är att varslet i Vetlanda är med i siffrorna.
Vilket då gör att DNs siffror om att det skulle vara 44 heltidstjänster på Tesla en aning missvisande.
Men jag kan tolka det fel.
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Det som gör en lite fundersam är ju att då borde även Werksta vara med och skulle det då vara 20 personer där också så är väl det 1000 dagar bara där samt 500 dagar hos Hydro och då blir det lite väl lite kvar hos Tesla eller?Collin87 skrev: ↑19 feb 2024 09:03"Ett internationellt mått för stridsåtgärder på arbetsmarknaden är antalet förlorade arbetsdagar på grund av strejker och lockouter. Uppgifter om andra slags stridsåtgärder (till exempel blockader av olika slag) redovisas inte i den internationella konfliktstatistiken.bjornnilsson skrev: ↑19 feb 2024 08:28https://www.dn.se/ekonomi/tva-av-tre-st ... esvikelse/
Ända sen IF Metall gick ut i strejk på Tesla den 27 oktober har frågor ställts till förbundet om hur många av deras medlemmar som deltar i konflikten. Facket varslade 120-130 personer, men har efter det vägrat svara på hur många av dem som faktiskt lagt ner sitt arbete. De har hänvisat till medlemmarnas integritet och föreningsfrihet.
Eftersom Teslas verkstäder har fortsatt fungera, om än med reducerad kapacitet, har det länge varit uppenbart att strejkviljan inte är hundraprocentig. Strax före jul offentliggjorde också IF Metall att 20 medlemmar uteslutits på grund av strejkbryteri. Men andra siffror har uteblivit.
Tills nu.
I den färska årsrapporten från statliga Medlingsinstitutet framgår att 1 936 dagar förlorats på svensk arbetsmarknad under 2023 på grund av Teslakonflikten. Det motsvarar 44 heltidstjänster och betyder att endast cirka en tredjedel av den potentiella strejkstyrkan aktivt deltagit i konflikten.
– Det är så klart en besvikelse, säger Marie Nilsson, ordförande för IF Metall.
– När vi gick ut i konflikt hade vi organiserat över hälften av arbetarna på Tesla och hoppades självklart att alla skulle delta. Men en del förstod nog inte att de faktiskt behövde lämna arbetsplatsen, och andra blev hårt trängda av Tesla. Det är mänskligt, men jävligt tråkigt.
Vad säger det om legitimiteten för strejken?
– Vi har ingen sån princip i Sverige. Det räcker med att en enda medlem vill ha kollektivavtal så är vi skyldiga att hjälpa till med det. Men det är klart att vi aldrig hade gått ut i strejk om vi inte trodde att vi skulle få med oss en majoritet av medlemmarna.
Så det är ett misslyckande?
– Det är en besvikelse, säger Nilsson.
Sättet att räkna ut detta - innebär det att Medlingsinstitutet även bakat in varslet hos Hydro i siffrorna? Någon som vet?
För svensk del redovisas en arbetsmarknadskonflikts omfattning i antalet hela förlorade arbetsdagar. Det betyder exempelvis att en strejk av tio personer under en halv arbetsdag räknas som fem förlorade arbetsdagar. Alla typer av konflikter med arbetsnedläggelse tas med i statistiken, såväl lovliga som olovliga."
Källa: Medlingsinstitutet
https://www.mi.se/nyheter/2024/sa-manga ... ades-2023/
Min Tolkning av den texten är att varslet i Vetlanda är med i siffrorna.
Vilket då gör att DNs siffror om att det skulle vara 44 heltidstjänster på Tesla en aning missvisande.
Men jag kan tolka det fel.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Även plåt och lack verkstäder borde väl ingå i så fall. Eller ha de haft fullt upp ändå även om de inte jobbat något på Tesla bilar?Collin87 skrev:"Ett internationellt mått för stridsåtgärder på arbetsmarknaden är antalet förlorade arbetsdagar på grund av strejker och lockouter. Uppgifter om andra slags stridsåtgärder (till exempel blockader av olika slag) redovisas inte i den internationella konfliktstatistiken.bjornnilsson skrev: ↑19 feb 2024 08:28https://www.dn.se/ekonomi/tva-av-tre-st ... esvikelse/
Ända sen IF Metall gick ut i strejk på Tesla den 27 oktober har frågor ställts till förbundet om hur många av deras medlemmar som deltar i konflikten. Facket varslade 120-130 personer, men har efter det vägrat svara på hur många av dem som faktiskt lagt ner sitt arbete. De har hänvisat till medlemmarnas integritet och föreningsfrihet.
Eftersom Teslas verkstäder har fortsatt fungera, om än med reducerad kapacitet, har det länge varit uppenbart att strejkviljan inte är hundraprocentig. Strax före jul offentliggjorde också IF Metall att 20 medlemmar uteslutits på grund av strejkbryteri. Men andra siffror har uteblivit.
Tills nu.
I den färska årsrapporten från statliga Medlingsinstitutet framgår att 1 936 dagar förlorats på svensk arbetsmarknad under 2023 på grund av Teslakonflikten. Det motsvarar 44 heltidstjänster och betyder att endast cirka en tredjedel av den potentiella strejkstyrkan aktivt deltagit i konflikten.
– Det är så klart en besvikelse, säger Marie Nilsson, ordförande för IF Metall.
– När vi gick ut i konflikt hade vi organiserat över hälften av arbetarna på Tesla och hoppades självklart att alla skulle delta. Men en del förstod nog inte att de faktiskt behövde lämna arbetsplatsen, och andra blev hårt trängda av Tesla. Det är mänskligt, men jävligt tråkigt.
Vad säger det om legitimiteten för strejken?
– Vi har ingen sån princip i Sverige. Det räcker med att en enda medlem vill ha kollektivavtal så är vi skyldiga att hjälpa till med det. Men det är klart att vi aldrig hade gått ut i strejk om vi inte trodde att vi skulle få med oss en majoritet av medlemmarna.
Så det är ett misslyckande?
– Det är en besvikelse, säger Nilsson.
Sättet att räkna ut detta - innebär det att Medlingsinstitutet även bakat in varslet hos Hydro i siffrorna? Någon som vet?
För svensk del redovisas en arbetsmarknadskonflikts omfattning i antalet hela förlorade arbetsdagar. Det betyder exempelvis att en strejk av tio personer under en halv arbetsdag räknas som fem förlorade arbetsdagar. Alla typer av konflikter med arbetsnedläggelse tas med i statistiken, såväl lovliga som olovliga."
Källa: Medlingsinstitutet
https://www.mi.se/nyheter/2024/sa-manga ... ades-2023/
Min Tolkning av den texten är att varslet i Vetlanda är med i siffrorna.
Vilket då gör att DNs siffror om att det skulle vara 44 heltidstjänster på Tesla en aning missvisande.
Men jag kan tolka det fel.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Min tolkning är nog tvärt om. Om du strejkar får du inte göra något annat arbete alls för arbetsgivaren, oavsett uppgift. Om du däremot lagt åtgärder på vissa arbetsuppgifter då strejkar du inte utan har möjlighet att göra annat arbete eller samma arbetsuppgifter men för andra uppdragsgivare. Det är alltså inte ett nedläggande av arbete i så fall som en strejk är.Collin87 skrev: ↑19 feb 2024 09:03"Ett internationellt mått för stridsåtgärder på arbetsmarknaden är antalet förlorade arbetsdagar på grund av strejker och lockouter. Uppgifter om andra slags stridsåtgärder (till exempel blockader av olika slag) redovisas inte i den internationella konfliktstatistiken.bjornnilsson skrev: ↑19 feb 2024 08:28https://www.dn.se/ekonomi/tva-av-tre-st ... esvikelse/
Ända sen IF Metall gick ut i strejk på Tesla den 27 oktober har frågor ställts till förbundet om hur många av deras medlemmar som deltar i konflikten. Facket varslade 120-130 personer, men har efter det vägrat svara på hur många av dem som faktiskt lagt ner sitt arbete. De har hänvisat till medlemmarnas integritet och föreningsfrihet.
Eftersom Teslas verkstäder har fortsatt fungera, om än med reducerad kapacitet, har det länge varit uppenbart att strejkviljan inte är hundraprocentig. Strax före jul offentliggjorde också IF Metall att 20 medlemmar uteslutits på grund av strejkbryteri. Men andra siffror har uteblivit.
Tills nu.
I den färska årsrapporten från statliga Medlingsinstitutet framgår att 1 936 dagar förlorats på svensk arbetsmarknad under 2023 på grund av Teslakonflikten. Det motsvarar 44 heltidstjänster och betyder att endast cirka en tredjedel av den potentiella strejkstyrkan aktivt deltagit i konflikten.
– Det är så klart en besvikelse, säger Marie Nilsson, ordförande för IF Metall.
– När vi gick ut i konflikt hade vi organiserat över hälften av arbetarna på Tesla och hoppades självklart att alla skulle delta. Men en del förstod nog inte att de faktiskt behövde lämna arbetsplatsen, och andra blev hårt trängda av Tesla. Det är mänskligt, men jävligt tråkigt.
Vad säger det om legitimiteten för strejken?
– Vi har ingen sån princip i Sverige. Det räcker med att en enda medlem vill ha kollektivavtal så är vi skyldiga att hjälpa till med det. Men det är klart att vi aldrig hade gått ut i strejk om vi inte trodde att vi skulle få med oss en majoritet av medlemmarna.
Så det är ett misslyckande?
– Det är en besvikelse, säger Nilsson.
Sättet att räkna ut detta - innebär det att Medlingsinstitutet även bakat in varslet hos Hydro i siffrorna? Någon som vet?
För svensk del redovisas en arbetsmarknadskonflikts omfattning i antalet hela förlorade arbetsdagar. Det betyder exempelvis att en strejk av tio personer under en halv arbetsdag räknas som fem förlorade arbetsdagar. Alla typer av konflikter med arbetsnedläggelse tas med i statistiken, såväl lovliga som olovliga."
Källa: Medlingsinstitutet
https://www.mi.se/nyheter/2024/sa-manga ... ades-2023/
Min Tolkning av den texten är att varslet i Vetlanda är med i siffrorna.
Vilket då gör att DNs siffror om att det skulle vara 44 heltidstjänster på Tesla en aning missvisande.
Men jag kan tolka det fel.
Brevbärare får dela ut post till alla andra än tesla, mekaniker på werkstad får laga alla andra bilar än Teslor, industriarbetare på Hydro får göra delar till alla andra kunder än Tesla.
På hydro gäller enbart att det är tillverkning och leverans av delar till Tesla som är lagt i blockad, inte att göra delar till andra kunder.
Tror nog statistiken är så snäv faktiskt.
Model Y LR.
Model S70D