Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mlmmax
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 13 jan 2020 16:21
Referralkod: ts.la/max85535

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mlmmax »

Nicke Nyfiken skrev: 16 feb 2024 16:52

Nja... "ev någon minut" är väl inte riktigt sant? Det är större skillnad än så

Att ladda 10-80% med varmt batteri tar:
19 min BYD
29 min CATL

10-90%
26 min BYD
38 min CATL

Är batterierna kalla är skillnaden i laddtid ännu större.
För mig är det "någon minut"... ;)


...

Tog leverans av Model Y LR Quicksilver idag, Trelleborg.
Totalt odramatiskt, allting i ordning.
Tesla Model Y LR (2024)
Tesla Model 3 SR+ (2020)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5351
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nicke Nyfiken »

mlmmax skrev: 19 feb 2024 17:23
Nicke Nyfiken skrev: 16 feb 2024 16:52

Nja... "ev någon minut" är väl inte riktigt sant? Det är större skillnad än så

Att ladda 10-80% med varmt batteri tar:
19 min BYD
29 min CATL

10-90%
26 min BYD
38 min CATL

Är batterierna kalla är skillnaden i laddtid ännu större.
För mig är det "någon minut"... ;)


...

Tog leverans av Model Y LR Quicksilver idag, Trelleborg.
Totalt odramatiskt, allting i ordning.
Jag tolkar ditt svar som att du har en bil med CATL-batteri. ;)

Faktum är att CATL-batterierna tar 50% längre tid att ladda. Så det är betydligt mycket mer skillnad än bara någon eventuell minut.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
mlmmax
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 13 jan 2020 16:21
Referralkod: ts.la/max85535

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mlmmax »

Nicke Nyfiken skrev: 19 feb 2024 18:01
mlmmax skrev: 19 feb 2024 17:23
Nicke Nyfiken skrev: 16 feb 2024 16:52

Nja... "ev någon minut" är väl inte riktigt sant? Det är större skillnad än så

Att ladda 10-80% med varmt batteri tar:
19 min BYD
29 min CATL

10-90%
26 min BYD
38 min CATL

Är batterierna kalla är skillnaden i laddtid ännu större.
För mig är det "någon minut"... ;)


...

Tog leverans av Model Y LR Quicksilver idag, Trelleborg.
Totalt odramatiskt, allting i ordning.
Jag tolkar ditt svar som att du har en bil med CATL-batteri. ;)

Faktum är att CATL-batterierna tar 50% längre tid att ladda. Så det är betydligt mycket mer skillnad än bara någon eventuell minut.
Nu säger du 50%, innan snackade vi minuter. Jag förstår att du vill argumentera för din poäng, men det är ändå 13min skillnad mellan 10-80%. Jag ser det som en mindre inkrementell förbättring, men j-vlar vad det skall "hypas" på YouTube och i artiklar! :)

Jag hämtade ut en LR modell, de har inte ens LFP, därmed inget BYD batteri heller. Hade jag hämtat ut en RWD med CATL skulle jag inte brytt mig, lagt cancel och strulat med leverans, men det är kanske bara jag.

Det är nog inte jättelång tid tills vi ser nästa generations batterier (i en Tesla) och där kan man se verklig skillnad.
Kolla in CATL Shenxing, kanske inte redo för Juniper, men kanske till Juniper rev 2.0.
Tesla Model Y LR (2024)
Tesla Model 3 SR+ (2020)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5351
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nicke Nyfiken »

mlmmax skrev: 19 feb 2024 18:37

Det är nog inte jättelång tid tills vi ser nästa generations batterier (i en Tesla) och där kan man se verklig skillnad.
Kolla in CATL Shenxing, kanske inte redo för Juniper, men kanske till Juniper rev 2.0.
Äsch, vad gör någon eventuell minut hit eller dit.
Det är säkert bra en jävla "hype".
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Knews
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 feb 2024 13:06

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Knews »

Där kom även min VIN kod! Beställde 31/1. Ändrad uppsk. Leverans från 19/2-1/3 till 4/3-18/3. Får hoppas det inte blir nära månadsskifte, då blir det en riktig nagelbitare.. Tycker dom borde ha förlängt erbjudande med tankte på att produktionen varit nere i veckor..
Användarvisningsbild
morgel
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 15 aug 2019 15:20

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av morgel »

Jag fick också precis VIN synlig igen (samma som jag fick direkt vid beställning men som sedan försvann även om den funnits i källkoden hela tiden) och leveransdatum förflyttat från 28/2-13/3 till 4/3-18/3. Kanske är överdrivet optimistisk men tar det faktum att saker händer som något positivt :D
Model 3 SR+ -19
Model Y LR -24 (beställd)
Användarvisningsbild
mYperformance
Inlägg: 21
Blev medlem: 19 feb 2024 21:47

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mYperformance »

Hej allihopa!

Nu har jag också anslutit mig till skaran som väntar på leverans av en MY Performance. Jag var verkligen förtjust i den gråa Quicksilver-färgen, men det slutade med att jag beställde en vit.

Ser fram emot att följa era inlägg och dela erfarenheter under väntetiden!
Model Y Performance-24
Användarvisningsbild
Beppo
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 26 feb 2021 08:14
Ort: Kvicksund

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Beppo »

Där fick jag också ett VIN-nummer, efter att ha fått datumet ändrat många gånger, och sedan helt borta under en period.
Model 3 Performance - 21
Model Y Performance - 24
VW iD3 Pro Performance - 21
BMW M Roadster - 00
Audi A3 1.8T - 03
Användarvisningsbild
pom
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 22 jan 2024 17:36

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av pom »

Jag har inte fått VIN-kod ännu :( Mitt leveransdatum har dock ändrats och ligger nu nästan 2 veckor tidigare än innan.
ph_hederstedt
Inlägg: 14
Blev medlem: 29 jan 2024 21:24

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av ph_hederstedt »

Jag fick ett VIN idag också. Ingen ändring i leveransdag dock.
Piwar
Inlägg: 8
Blev medlem: 03 feb 2024 18:35

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Piwar »

ph_hederstedt skrev: 20 feb 2024 15:58
Jag fick ett VIN idag också. Ingen ändring i leveransdag dock.
Exakt samma här.
Användarvisningsbild
Nouveau
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 11 feb 2024 07:22

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nouveau »

Jag fick också VIN och ändrad uppskattad leverans till 4 - 18 mars idag. Beställde 12 februari. Är en LR Quicksilver.

Det öppnades också upp möjligheten till att betala kontantinsatsen nu. Hur ska man tänka där? Jag vill inte betala innan jag är säker på att jag får leverans innan 31 mars och får ränterabatten. Ska man vänta till man får förslag på faktiska dagar att hämta ut?
ph_hederstedt
Inlägg: 14
Blev medlem: 29 jan 2024 21:24

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av ph_hederstedt »

Nouveau skrev: 20 feb 2024 20:10
Jag fick också VIN och ändrad uppskattad leverans till 4 - 18 mars idag. Beställde 12 februari. Är en LR Quicksilver.

Det öppnades också upp möjligheten till att betala kontantinsatsen nu. Hur ska man tänka där? Jag vill inte betala innan jag är säker på att jag får leverans innan 31 mars och får ränterabatten. Ska man vänta till man får förslag på faktiska dagar att hämta ut?
Jag vet inte men jag ser inte att jag kommer avboka bilen I vilket fall så jag betalade direkt. Men man kan ju alltid avvakta tills man fått en uthämtningsdag antar jag.
ph_hederstedt
Inlägg: 14
Blev medlem: 29 jan 2024 21:24

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av ph_hederstedt »

patrickarlsson skrev: 16 feb 2024 09:19
"För att avgöra vilket batteri som är installerat är den 7:e siffran i chassinumret avgörande. För fordon med bakhjulsdrift från Tyskland:

E i denna position betyder BYD-batteri

F i denna position betyder CATL-batteri"

Jag hade hoppats på ett BYD batteri. Enda sättet man kan veta vilken typ av batteri man får är väl egentligen bara om man köper en lagerbil då det redan finns ett VIN?

Så frågan är om jag kanske ska avboka denna och ringa Tesla och kolla VIN på kommande bilar med samma konfig och se om det finns någon med BYD batteriet 🤔
Jag verkar få ett CATL-batteri om jag tolkar det rätt vilket är synd om det då har sämre laddegenskaper. Lite lotteri känns det som.
Användarvisningsbild
Nouveau
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 11 feb 2024 07:22

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nouveau »

Knews skrev: 20 feb 2024 11:50
Där kom även min VIN kod! Beställde 31/1. Ändrad uppsk. Leverans från 19/2-1/3 till 4/3-18/3. Får hoppas det inte blir nära månadsskifte, då blir det en riktig nagelbitare.. Tycker dom borde ha förlängt erbjudande med tankte på att produktionen varit nere i veckor..
När jag kollar på det registreringsnummer som visas i appen för min beställning så är bilen tillverkad 25 januari – så de har nog bilar på väg upp som är tillverkade före stängningen.
sommar
Inlägg: 9
Blev medlem: 04 dec 2023 14:11

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av sommar »

Beställde MY RWD (lager) igår. Fick ber. leveranstid redan 27 feb -10 mars.

Dock fick jag också CATL om man ska lita på VIN-teorin att F i sjunde position =CATL och E = BYD. Finns det fler skillnader med BYD än snabbare laddningskurva som man känner till idag? Funderar om det är värt att ringa och försöka bli reassigned, men bara om det finns en annan lagerbil med samma specs fast med BYD. Vill inte riskera att ramla över 31 mars. Eller är oron överdriven?
patrickarlsson
Inlägg: 35
Blev medlem: 25 jan 2024 07:43

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av patrickarlsson »

Jag kontaktade min TA och gjorde faktiskt ett byte. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så hade jag ju blivit tilldelad en MY RWD med CATL batteriet och kände att det är tråkigt att slumpen ska avgöra vilket batteri man får. Jag överreagerar säkert men psykologisk kändes det tråkigt att veta att man hade ett äldre batteri.

Jag kollade upp bilar i lager och såg att att det inte fanns någon med just min spec, men pratade med min TA och bad honom kolla VIN på de bilar som var "på väg" och fick då tag i en med BYD batteriet. Det som skilde mot min spec. var färgen som nu istället blev en quicksilver (vilket var färgen som jag först ville ha, men snålade in på den) istället för vit som jag beställt.
Användarvisningsbild
mlmmax
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 13 jan 2020 16:21
Referralkod: ts.la/max85535

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mlmmax »

Nouveau skrev: 20 feb 2024 20:10
Jag fick också VIN och ändrad uppskattad leverans till 4 - 18 mars idag. Beställde 12 februari. Är en LR Quicksilver.

Det öppnades också upp möjligheten till att betala kontantinsatsen nu. Hur ska man tänka där? Jag vill inte betala innan jag är säker på att jag får leverans innan 31 mars och får ränterabatten. Ska man vänta till man får förslag på faktiska dagar att hämta ut?
Jag betalade in insatsen 4 bankdagar innan upphämtning, bara för att vara säker på att de har pengarna innan upphämtning.
Om jag inte minns fel tror jag pengarna syntes hos Tesla redan dagen efter.
Tesla Model Y LR (2024)
Tesla Model 3 SR+ (2020)
sommar
Inlägg: 9
Blev medlem: 04 dec 2023 14:11

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av sommar »

patrickarlsson skrev: 21 feb 2024 08:57
Jag kontaktade min TA och gjorde faktiskt ett byte. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så hade jag ju blivit tilldelad en MY RWD med CATL batteriet och kände att det är tråkigt att slumpen ska avgöra vilket batteri man får. Jag överreagerar säkert men psykologisk kändes det tråkigt att veta att man hade ett äldre batteri.

Jag kollade upp bilar i lager och såg att att det inte fanns någon med just min spec, men pratade med min TA och bad honom kolla VIN på de bilar som var "på väg" och fick då tag i en med BYD batteriet. Det som skilde mot min spec. var färgen som nu istället blev en quicksilver (vilket var färgen som jag först ville ha, men snålade in på den) istället för vit som jag beställt.
Oki, kanske värt att ändå göra ett försök då. Men hur ser man vem som är "min TA"? Och vad är TA :?
patrickarlsson
Inlägg: 35
Blev medlem: 25 jan 2024 07:43

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av patrickarlsson »

sommar skrev: 21 feb 2024 10:00
patrickarlsson skrev: 21 feb 2024 08:57
Jag kontaktade min TA och gjorde faktiskt ett byte. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så hade jag ju blivit tilldelad en MY RWD med CATL batteriet och kände att det är tråkigt att slumpen ska avgöra vilket batteri man får. Jag överreagerar säkert men psykologisk kändes det tråkigt att veta att man hade ett äldre batteri.

Jag kollade upp bilar i lager och såg att att det inte fanns någon med just min spec, men pratade med min TA och bad honom kolla VIN på de bilar som var "på väg" och fick då tag i en med BYD batteriet. Det som skilde mot min spec. var färgen som nu istället blev en quicksilver (vilket var färgen som jag först ville ha, men snålade in på den) istället för vit som jag beställt.
Oki, kanske värt att ändå göra ett försök då. Men hur ser man vem som är "min TA"? Och vad är TA :?
Jag vet inte hur man ser det egentligen. Men fick ett mail från personen jag var i kontakt med första gången jag var inne på tesla och provkörde bil några dagar efter provkörningen och efter det har vi haft kontakt fram och tillbaka och han berättade då att han var min TA (Tesla Advisor) 😊
Användarvisningsbild
morgel
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 15 aug 2019 15:20

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av morgel »

morgel skrev: 20 feb 2024 12:01
Jag fick också precis VIN synlig igen (samma som jag fick direkt vid beställning men som sedan försvann även om den funnits i källkoden hela tiden) och leveransdatum förflyttat från 28/2-13/3 till 4/3-18/3. Kanske är överdrivet optimistisk men tar det faktum att saker händer som något positivt :D
Betalade in handpenningen igår och fick för typ en timme sms om att boka leveransdatum, så nu är det bokat till den 6/3!
Model 3 SR+ -19
Model Y LR -24 (beställd)
Användarvisningsbild
h4nk
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 27 jan 2024 06:53

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av h4nk »

Fick tillbaka mitt vin häromdagen, samma som jag hade från början, och idag fick även jag sms för att boka leveransdatum, 8/3 bokat!
MY LR 2024
ph_hederstedt
Inlägg: 14
Blev medlem: 29 jan 2024 21:24

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av ph_hederstedt »

Nu har jag också fått en bokad dag för leverans, 7/3.
Känner inte så stor oro för CATL-batteriet att jag orkar ändra, kommer bli kanon oavsett.
patrickarlsson
Inlägg: 35
Blev medlem: 25 jan 2024 07:43

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av patrickarlsson »

Även jag har fått bokat datum (18/3) nu och jag är nöjd att jag orkade ta tag i och gjorde bytet till ett BYD batteri.
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 461
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nogo »

Har ni planerat att ladda mycket på snabbladdning? CATL batteriet är riktigt bra. 60kWh samt låg degraderingskurva. Den har tappat knappa 2kWh efter 14 månader och 8000mil. Ligger inte BYD batteriet på under 60kWh? Bara där hade jag inte varit glad över mindre batterikapacitet redan från början.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Skriv svar