TeslaLogger - Tesla statistiklogger

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tobias_rullar
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 24 maj 2021 21:14

TeslaLogger - Tesla statistiklogger

Inlägg av tobias_rullar »

Jag har gjort en installation som jag försöker få något vettigt ur. Min erfarenhet hittills - direkt efter installation var bilen online men efter ett litet tag offline och ingen data samlades. Får hoppas att det endast var ett sammanträffande och man inte behöver uppdatera Tesla tokens så ofta.

Är det någon här som använder TeslaLogger - https://github.com/bassmaster187/TeslaLogger? Eller någon annan applikation för att logga Tesla statistik?

Främsta anledningen till att jag valde Teslalogger är integrationen med både ScanMyTesla och ABRP.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3785
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: TeslaLogger - Tesla statistiklogger

Inlägg av AAKEE »

tobias_rullar skrev:
Jag har gjort en installation som jag försöker få något vettigt ur. Min erfarenhet hittills - direkt efter installation var bilen online men efter ett litet tag offline och ingen data samlades. Får hoppas att det endast var ett sammanträffande och man inte behöver uppdatera Tesla tokens så ofta.

Är det någon här som använder TeslaLogger - https://github.com/bassmaster187/TeslaLogger? Eller någon annan applikation för att logga Tesla statistik?

Främsta anledningen till att jag valde Teslalogger är integrationen med både ScanMyTesla och ABRP.
Jag kör teslalogger, haft det 1 1/2 månad ungefär. Kör teslafi också sedan bilen var några månader.
Jag använder en samsungpadda med scan my tesla som sänder data till teslalogger för att få ut mer information än det API:t kan ge.
Jag har inte behövt uppdatera token än.

Samsungpaddan sitter förövrigt i ett printat fäste på instrumentpanelen bakom(eller, framför faktiskt…) ratten. Där går det välja vad man vill att SMT ska visa, så jag har SOC, Batterieffekt, hastighet, momentan wh/km-förbrukning och såklart 0-100-tiden presenterat.

Teslafi är grymt enkelt men teslalogger är betydligt mer detaljerat om man är tillräckligt intresserad.

Det finns så mycket värden att visa att det skulle kunna se ut som ett trassel ( :D ) , här bara valt räckvidd(=degradering), körsträcka samt batteriets Nomina full pack:
8BA78959-C38D-4B63-AF25-6BF83FE3D00B.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
tobias_rullar
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 24 maj 2021 21:14

Re: TeslaLogger - Tesla statistiklogger

Inlägg av tobias_rullar »

AAKEE skrev:
Jag kör teslalogger, haft det 1 1/2 månad ungefär. Kör teslafi också sedan bilen var några månader.
Jag använder en samsungpadda med scan my tesla som sänder data till teslalogger för att få ut mer information än det API:t kan ge.
Jag har inte behövt uppdatera token än.

Samsungpaddan sitter förövrigt i ett printat fäste på instrumentpanelen bakom(eller, framför faktiskt…) ratten. Där går det välja vad man vill att SMT ska visa, så jag har SOC, Batterieffekt, hastighet, momentan wh/km-förbrukning och såklart 0-100-tiden presenterat.

Teslafi är grymt enkelt men teslalogger är betydligt mer detaljerat om man är tillräckligt intresserad.

Det finns så mycket värden att visa att det skulle kunna se ut som ett trassel ( :D ) , här bara valt räckvidd(=degradering), körsträcka samt batteriets Nomina full pack:
Kul! :)

Intressant att du har en padda som instrumentpanel / dash. Mycket nyfiken på din setup och hur det ser ut. Kan man få be om ett, eller flera, foton?
Om jag förstår rätt har du alltid paddan på. Eller är bara när du kör?
Hur har du löst det med ström?

Jag har funderat på om jag ska ta en gammal telefon och ha som wifi-hub samt installerat scanmytesla. Problemet blir ström samt se till att den startar när jag sätter mig i bilen. Främst är det väl att få den att starta automagiskt antar jag. Men kan jag ha den som dash och den visar något användbart är ju det mycket mer intressant. Har du dessutom löst det automagiska så kopierar jag gärna såvida du inte har något emot det. Jag har till och med en gammal Samsung padda med 3G liggande nånstans nu när jag tänker efter.

Jag har inte grävt så mycket, då jag inte har någon data än, i grafana men det tycker det är lite förvirrande innan jag får kläm på vad axlarna visar. Som bilden du bifogade, det tar iaf mig nån minut att förstå vad som visas. Men det är väl kanske en vanesak som så mycket annat.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3785
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: TeslaLogger - Tesla statistiklogger

Inlägg av AAKEE »

Jag fick tipset av en på ett annat forum, dvs om man ändå ska ha en iOS eller androidenhet så kan man använda en skärm. Jag har inte hållit på med android innan, men det finns ett par fördelar som jag tipsats av samma kille. Programmet [Tasker] har en massa funktioner som tillsammans med ett plugin [Bolt for Tesla] gör att man kan få enheten att starta själv och starta SMT när bilen vaknar vid lås-upp(pga att det är då den får extern ström)
Just nu låter jag SMT och skärm vara på tills bilen somnar för att data skall skickas efter laddning till teslalogger-appen.
02F7EB11-92F9-4C9F-87E1-C8AD8E408A6B.jpeg
F756E2A5-CACF-4F65-8192-27D6EB977EC3.jpeg
Det finns två olika layouter. Denna(Beta) är snyggare men den saknade någon funktion när jag installerade det så jag valde att köra som ovan för nu.
Fästet är 3d-printat. Det lutar 1.0 grader åt vänster vilket knappt syns men jag ska rita om och printa ny utgåva när jag hinner.

91E87DF7-2F32-467E-88E8-C004FA9DB09D.jpeg
Man bör ha en interruptor-kabel, iblandtappar obd2-dongeln konceptet och behöver en reset. Interruptorkaneln är 50cm med en liten on/off-knapp mitt på.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3785
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: TeslaLogger - Tesla statistiklogger

Inlägg av AAKEE »

Tog en bild som kanske ger mer överblick:
FD6DB851-013A-42D4-81F9-28068C90231B.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
tobias_rullar
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 24 maj 2021 21:14

Re: TeslaLogger - Tesla statistiklogger

Inlägg av tobias_rullar »

Tack för bilderna! :)
Ser ju ut att passa bra mellan ekrarna på ratten.

Kanske jag kan få nån nytta av min gamla padda som mest samlar damm. Få se hur mycket jag måste muta min kompis att printa ut ett fäste. :)

Ser ut som att du även har samma HUD som jag köpt. Funkar den för dig? Jag har aldrig fått den att visa något vettigt. Bara blinkar och visar 12v info.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3785
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: TeslaLogger - Tesla statistiklogger

Inlägg av AAKEE »

tobias_rullar skrev:
Tack för bilderna! :)
Ser ju ut att passa bra mellan ekrarna på ratten.

Kanske jag kan få nån nytta av min gamla padda som mest samlar damm. Få se hur mycket jag måste muta min kompis att printa ut ett fäste. :)

Ser ut som att du även har samma HUD som jag köpt. Funkar den för dig? Jag har aldrig fått den att visa något vettigt. Bara blinkar och visar 12v info.
Min HUD fungerade perfekt tills en uppdatering av bilens programvara på försommaren(ungefär).
Jag har skickat in den till säljaren och det är meningen att den ska uppdateras så att den fungerar igen. Budet är att det kommer ta ett tag innan den är fixad.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
tobias_rullar
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 24 maj 2021 21:14

Re: TeslaLogger - Tesla statistiklogger

Inlägg av tobias_rullar »

Nu har jag kopierat din setup @AAKEE fast jag tog den enkla vägen och köpte ett färdigt fäste och har satt min Note10 där som instrumentkluster. Fördelen med färdig fästet är att den har trådlös laddning och allt är förberett med kablar så man slipper bry sig om det. Nackdelen är att fästet inte var gratis, ~650:-.

Jag testade lite med tasker, men det var mycket enklare med Samsung Bixby routines. Dessutom kan Bixy routines döda programmen vilket verkade vara ett bekymmer med Tasker. Nu har jag bara ett litet bekymmer, att den trådlösa laddningen bara startar när jag tagit bort / flyttat telefonen och sätter tillbaka den. Återstår att se om jag kan lösa det.
IMG_0005.jpeg
IMG_0018.JPEG
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3785
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: TeslaLogger - Tesla statistiklogger

Inlägg av AAKEE »

Blev ju bra!

Tasker fungerar fint för mig, min laddsladd får 12V(= 5V USB C) när bilen är är vaken.
Skärmen slocknar när bilen somnar, vilket gör att SMT hinner skicka data till teslalogger innan skärmen slocknar och SMT stängs ned.
(Det är alltså extern power = ON som är trigger att tända skärmen och start SMT, och extern power OFF släcker/stänger ned).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
marcusw
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 maj 2021 10:41
Ort: Kalmar

Re: TeslaLogger - Tesla statistiklogger

Inlägg av marcusw »

tobias_rullar skrev:
Nu har jag kopierat din setup @AAKEE fast jag tog den enkla vägen och köpte ett färdigt fäste och har satt min Note10 där som instrumentkluster. Fördelen med färdig fästet är att den har trådlös laddning och allt är förberett med kablar så man slipper bry sig om det. Nackdelen är att fästet inte var gratis, ~650:-.

Jag testade lite med tasker, men det var mycket enklare med Samsung Bixby routines. Dessutom kan Bixy routines döda programmen vilket verkade vara ett bekymmer med Tasker. Nu har jag bara ett litet bekymmer, att den trådlösa laddningen bara startar när jag tagit bort / flyttat telefonen och sätter tillbaka den. Återstår att se om jag kan lösa det.
Snyggt! Har du möjlighet att slänga in en länk här till fästet du köpt? Ser ut som att man byter ut övre plastkåpan bakom ratten eller kläms den/tejpas den ovanpå?
M3 SR+ 2021 MiC
Användarvisningsbild
tobias_rullar
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 24 maj 2021 21:14

Re: TeslaLogger - Tesla statistiklogger

Inlägg av tobias_rullar »

AAKEE skrev:
Blev ju bra!

Tasker fungerar fint för mig, min laddsladd får 12V(= 5V USB C) när bilen är är vaken.
Skärmen slocknar när bilen somnar, vilket gör att SMT hinner skicka data till teslalogger innan skärmen slocknar och SMT stängs ned.
(Det är alltså extern power = ON som är trigger att tända skärmen och start SMT, och extern power OFF släcker/stänger ned).
Ja, jag tycker det. Tack för tipset så jag kom igång med det! :)

Jag har gjort något liknande i Bixy Routines. När telefonen inte får extern ström; stängs alla appar + flygläge + power save. När telefonen får extern ström; stänga av flygläge + starta bluetooth + starta SMT. Jag har noterat att det ibland tar ett tag innan SMT hittar ODB-läsaren. Så jag har tänkt testa att alltid ha bluetooth aktiverat.

Tanken var att permanent ha telefonen i fästet men jag lite orolig för en smash'n'grab. Jag har personligen sett, vad som såg ut som helt vanlig snubbe, mitt på dagen och bland folk, slå i sönder en sidoruta för att sträcka sig in och stjäla en ryggsäck.
marcusw skrev:
Snyggt! Har du möjlighet att slänga in en länk här till fästet du köpt? Ser ut som att man byter ut övre plastkåpan bakom ratten eller kläms den/tejpas den ovanpå?
Ja, jag är nöjd. :)

Ja precis, man byter plasten så ingen behöver förändras på orginalplasten.
Här är länken till fästet jag köpte, dock ser jag att dom höjt priset ganska ordentligt. https://www.aliexpress.com/item/1005003264137071.html.
Här är, vad som ser ut att vara exakt rätt, till ett bättre pris: https://www.aliexpress.com/item/1005003422507713.html

Att tänka på ang aliexpress är att frakten tar lång tid men numera betalar man moms och därmed blir det ingen extra hanteringsavgift till posten.
Användarvisningsbild
marcusw
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 maj 2021 10:41
Ort: Kalmar

Re: TeslaLogger - Tesla statistiklogger

Inlägg av marcusw »

tobias_rullar skrev:
Ja, jag är nöjd. :)

Ja precis, man byter plasten så ingen behöver förändras på orginalplasten.
Här är länken till fästet jag köpte, dock ser jag att dom höjt priset ganska ordentligt. https://www.aliexpress.com/item/1005003264137071.html.
Här är, vad som ser ut att vara exakt rätt, till ett bättre pris: https://www.aliexpress.com/item/1005003422507713.html

Att tänka på ang aliexpress är att frakten tar lång tid men numera betalar man moms och därmed blir det ingen extra hanteringsavgift till posten.
Härligt! Tack för det! Googlade, letade på Amazon och Ali säkert 30 min utan att se denna bland resultaten, men helt klart snyggaste lösningen!
Har hittat en 2-3 år gammal OnePlus (okänd modell än så länge) på jobbet som jag ska använda (är annars iPhone-nörd sedan 2008 då jag köpte iPhone 2G i USA...). Har beställt OBD2-bluetooth-adapter och Tesla-adaptern på Amazon, kommer om knappt 14 dagar, så innan jag beställer fästet ska jag testa så allt fungerar först :)
M3 SR+ 2021 MiC
Användarvisningsbild
tobias_rullar
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 24 maj 2021 21:14

Re: TeslaLogger - Tesla statistiklogger

Inlägg av tobias_rullar »

marcusw skrev:
Härligt! Tack för det! Googlade, letade på Amazon och Ali säkert 30 min utan att se denna bland resultaten, men helt klart snyggaste lösningen!
Har hittat en 2-3 år gammal OnePlus (okänd modell än så länge) på jobbet som jag ska använda (är annars iPhone-nörd sedan 2008 då jag köpte iPhone 2G i USA...). Har beställt OBD2-bluetooth-adapter och Tesla-adaptern på Amazon, kommer om knappt 14 dagar, så innan jag beställer fästet ska jag testa så allt fungerar först :)
Ja, Aliexpress och Amazons sökfunktioner är allt annat än bra. Speciellt Aliexpress. Jag skapade ett service ärende på Aliexpress där jag klagade på att sökfunktionen var bara något bättre än en random-generator. Jag fick aldrig något svar på det. :D

Jag har nyligen skaffat en iPhone 12 så jag är väldigt färsk med iOS men vad jag sett på nätet så funkar inte iPhone bluetooth med alla ODB2-adaptrar. Jag har ingen aning vad det är som ev strular men kan vara bra att ha koll på om du någon gång vill koppla upp din iPhone till ODB2-adaptern.

Om du känner dig mer bekväm med iOS så finns 'Scan My Tesla' i Apples app store. Jag har inte testat SMT i iOS, bara med Android.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3785
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: TeslaLogger - Tesla statistiklogger

Inlägg av AAKEE »

tobias_rullar skrev:
marcusw skrev:
Härligt! Tack för det! Googlade, letade på Amazon och Ali säkert 30 min utan att se denna bland resultaten, men helt klart snyggaste lösningen!
Har hittat en 2-3 år gammal OnePlus (okänd modell än så länge) på jobbet som jag ska använda (är annars iPhone-nörd sedan 2008 då jag köpte iPhone 2G i USA...). Har beställt OBD2-bluetooth-adapter och Tesla-adaptern på Amazon, kommer om knappt 14 dagar, så innan jag beställer fästet ska jag testa så allt fungerar först :)
Ja, Aliexpress och Amazons sökfunktioner är allt annat än bra. Speciellt Aliexpress. Jag skapade ett service ärende på Aliexpress där jag klagade på att sökfunktionen var bara något bättre än en random-generator. Jag fick aldrig något svar på det. :D

Jag har nyligen skaffat en iPhone 12 så jag är väldigt färsk med iOS men vad jag sett på nätet så funkar inte iPhone bluetooth med alla ODB2-adaptrar. Jag har ingen aning vad det är som ev strular men kan vara bra att ha koll på om du någon gång vill koppla upp din iPhone till ODB2-adaptern.

Om du känner dig mer bekväm med iOS så finns 'Scan My Tesla' i Apples app store. Jag har inte testat SMT i iOS, bara med Android.
Man ska ha adaptern som heter MX+ om
Man har apple/ios. MX+ fungerar med bpde android och apple. Den enklare( LX ?) fungerar med andriod men ikke med apple/ ios.

Jag kör MX+ mot androidplatta numera men började med iphone.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
marcusw
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 maj 2021 10:41
Ort: Kalmar

Re: TeslaLogger - Tesla statistiklogger

Inlägg av marcusw »

AAKEE skrev:
tobias_rullar skrev:
marcusw skrev:
Härligt! Tack för det! Googlade, letade på Amazon och Ali säkert 30 min utan att se denna bland resultaten, men helt klart snyggaste lösningen!
Har hittat en 2-3 år gammal OnePlus (okänd modell än så länge) på jobbet som jag ska använda (är annars iPhone-nörd sedan 2008 då jag köpte iPhone 2G i USA...). Har beställt OBD2-bluetooth-adapter och Tesla-adaptern på Amazon, kommer om knappt 14 dagar, så innan jag beställer fästet ska jag testa så allt fungerar först :)
Ja, Aliexpress och Amazons sökfunktioner är allt annat än bra. Speciellt Aliexpress. Jag skapade ett service ärende på Aliexpress där jag klagade på att sökfunktionen var bara något bättre än en random-generator. Jag fick aldrig något svar på det. :D

Jag har nyligen skaffat en iPhone 12 så jag är väldigt färsk med iOS men vad jag sett på nätet så funkar inte iPhone bluetooth med alla ODB2-adaptrar. Jag har ingen aning vad det är som ev strular men kan vara bra att ha koll på om du någon gång vill koppla upp din iPhone till ODB2-adaptern.

Om du känner dig mer bekväm med iOS så finns 'Scan My Tesla' i Apples app store. Jag har inte testat SMT i iOS, bara med Android.
Man ska ha adaptern som heter MX+ om
Man har apple/ios. MX+ fungerar med bpde android och apple. Den enklare( LX ?) fungerar med andriod men ikke med apple/ ios.

Jag kör MX+ mot androidplatta numera men började med iphone.
Det är väl så att BT-adaptrar generellt inte fungerar med iOS då Apple inte tillåter en del av de profiler i BT-protokollet som BT-adaptrarna använder sig av, det har jag fått för mig iaf :)
Så för iOS behöver man WiFi-adapter, vilket jag gissar på att MX+ är då? Nackdelen är ju då att WiFi i telefonen är upptaget med att vara uppkopplad mot OBD-adaptern.
Eller så använder sig MX+ av BT-protokollet på ett sätt som Apple tillåter...
M3 SR+ 2021 MiC
Användarvisningsbild
MNA
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 22 apr 2023 08:05
Referralkod: ts.la/martin705425

Re: TeslaLogger - Tesla statistiklogger

Inlägg av MNA »

Väcker liv i tråden igen, kör ni med raspberry pi eller någon cloud funktion?
Model Y LR -23. Vit/svart. Beställd 22/4. Upphämtad 19/5.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3785
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: TeslaLogger - Tesla statistiklogger

Inlägg av AAKEE »

MNA skrev: 10 feb 2024 10:54
Väcker liv i tråden igen, kör ni med raspberry pi eller någon cloud funktion?
Raspberry pie (4).

Det finns andra lösningar som jag tolkat det men Raspberrylösningen är väldigt enkel. Färdig installation.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
MNA
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 22 apr 2023 08:05
Referralkod: ts.la/martin705425

Re: TeslaLogger - Tesla statistiklogger

Inlägg av MNA »

AAKEE skrev: 10 feb 2024 11:15
MNA skrev: 10 feb 2024 10:54
Väcker liv i tråden igen, kör ni med raspberry pi eller någon cloud funktion?
Raspberry pie (4).

Det finns andra lösningar som jag tolkat det men Raspberrylösningen är väldigt enkel. Färdig installation.

Jo läst om andra lösningar också. Men funderar på att köpa den där färdig installerade kittet från e-mobility. Verkar inte som att man kommer undan så mycket billigare med att köpa en separat raspberry och installera på. Hade varit en annan sak om man redan haft en raspberry.
Model Y LR -23. Vit/svart. Beställd 22/4. Upphämtad 19/5.
Användarvisningsbild
MNA
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 22 apr 2023 08:05
Referralkod: ts.la/martin705425

Re: TeslaLogger - Tesla statistiklogger

Inlägg av MNA »

Blev en förinstallerad, snabb leverans! Ska bli kul att se nu när man är på en liten turne i helgen. Inte fixat en android lösning än så måste komma ihåg att koppla ihop telen med gen2 commandern inför varje resa. Får se hur det ser ut när man väl kommer hem igen. Har inte kört nån port forwarding så kommer inte åt den om jag inte är på hemma nätverket.
Model Y LR -23. Vit/svart. Beställd 22/4. Upphämtad 19/5.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3785
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: TeslaLogger - Tesla statistiklogger

Inlägg av AAKEE »

MNA skrev: 24 feb 2024 10:56
Blev en förinstallerad, snabb leverans! Ska bli kul att se nu när man är på en liten turne i helgen. Inte fixat en android lösning än så måste komma ihåg att koppla ihop telen med gen2 commandern inför varje resa. Får se hur det ser ut när man väl kommer hem igen. Har inte kört nån port forwarding så kommer inte åt den om jag inte är på hemma nätverket.
Jag har inte löst det än heller, efter ~ 3 år.
Ett litet jobb, men det ska ju göras innan man kommer åt det på håll.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
MNA
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 22 apr 2023 08:05
Referralkod: ts.la/martin705425

Re: TeslaLogger - Tesla statistiklogger

Inlägg av MNA »

AAKEE skrev: 24 feb 2024 12:01
MNA skrev: 24 feb 2024 10:56
Blev en förinstallerad, snabb leverans! Ska bli kul att se nu när man är på en liten turne i helgen. Inte fixat en android lösning än så måste komma ihåg att koppla ihop telen med gen2 commandern inför varje resa. Får se hur det ser ut när man väl kommer hem igen. Har inte kört nån port forwarding så kommer inte åt den om jag inte är på hemma nätverket.
Jag har inte löst det än heller, efter ~ 3 år.
Ett litet jobb, men det ska ju göras innan man kommer åt det på håll.
Jo, är väll kanske inte nödvändigt, men lite kul att kunna koll under resans gång ibland oxå. Men prio blir att fixa en android enhet och fixa med tasker som ni andra gjort. Verkar riktigt smidigt.
Model Y LR -23. Vit/svart. Beställd 22/4. Upphämtad 19/5.
Användarvisningsbild
MNA
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 22 apr 2023 08:05
Referralkod: ts.la/martin705425

Re: TeslaLogger - Tesla statistiklogger

Inlägg av MNA »

Någon av er som fixat så att ni använder official Tesla fleet Telemetry server?
Model Y LR -23. Vit/svart. Beställd 22/4. Upphämtad 19/5.
Användarvisningsbild
MNA
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 22 apr 2023 08:05
Referralkod: ts.la/martin705425

Re: TeslaLogger - Tesla statistiklogger

Inlägg av MNA »

Nu har jag fixat en android telefon. Och den säger att den godkänt tokenen. Men ingen data kommer in. Någon som varit med om det? Funkade klockrent från min iphone. Måste man uppdatera tokens eller nått i teslaloggern när man byter telefon?
Model Y LR -23. Vit/svart. Beställd 22/4. Upphämtad 19/5.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3785
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: TeslaLogger - Tesla statistiklogger

Inlägg av AAKEE »

MNA skrev: 18 apr 2024 16:53
Nu har jag fixat en android telefon. Och den säger att den godkänt tokenen. Men ingen data kommer in. Någon som varit med om det? Funkade klockrent från min iphone. Måste man uppdatera tokens eller nått i teslaloggern när man byter telefon?
Du har samma token angiven i teslalogger som androiden?

Generera nya token och uppdatera både refresh- och access token. (Inte för att deg är säkert att det behövs men ändå)
Jag kör appen auth for Tesla.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
MNA
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 22 apr 2023 08:05
Referralkod: ts.la/martin705425

Re: TeslaLogger - Tesla statistiklogger

Inlägg av MNA »

:cry:
AAKEE skrev: 18 apr 2024 21:17
MNA skrev: 18 apr 2024 16:53
Nu har jag fixat en android telefon. Och den säger att den godkänt tokenen. Men ingen data kommer in. Någon som varit med om det? Funkade klockrent från min iphone. Måste man uppdatera tokens eller nått i teslaloggern när man byter telefon?
Du har samma token angiven i teslalogger som androiden?

Generera nya token och uppdatera både refresh- och access token. (Inte för att deg är säkert att det behövs men ändå)
Jag kör appen auth for Tesla.
Yes, har nog hittat felet. Provade att uppdatera credentials. Blev samma tasker token men tror k te att det är problemet, är nog de att när telefonen är ansluten till s3xy commanderns wifi så vägrar den använda mobildata. Det funkar på iphone men inte på android. Så vet i te riktigt hur jag ska lösa det utan att köpa en ny dongel.
Model Y LR -23. Vit/svart. Beställd 22/4. Upphämtad 19/5.
Skriv svar