Ska man köpa elbilar från Kina?
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 510
- Blev medlem: 13 apr 2019 09:29
Re: Ska man köpa elbilar från Kina?
Ju mer jag läser om kinas dominans (monopol?) när det kommer till elbilsbatterier och råvarorna till dessa, desto mer börjar jag ifrågasätta om vår nästa bil verkligen ska vara en elbil.
- Snacka om att svära i kyrkan.
Fast, ska vi återgå till fossilbil så får vi vara noga med var vi tankar så oljan till raffinaderiet inte kommer från nån annan diktatur. De ökade utsläppen är ju illa nog.
https://gronamobilister.se/artiklar/202 ... drivmedel/
https://www.st1.se/privat/vara-statione ... nformation
- Snacka om att svära i kyrkan.
Fast, ska vi återgå till fossilbil så får vi vara noga med var vi tankar så oljan till raffinaderiet inte kommer från nån annan diktatur. De ökade utsläppen är ju illa nog.
https://gronamobilister.se/artiklar/202 ... drivmedel/
https://www.st1.se/privat/vara-statione ... nformation
-
- Inlägg: 5550
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Ska man köpa elbilar från Kina?
Crosspostar pga av relevans:
Professorn: Myndigheter bör inte prata hemligheter i en Volvo
UPPDATERAD 5 JUNI 2023 PUBLICERAD 3 JUNI 2023
Det finns i dag tekniska möjligheter att både kartlägga och avlyssna enskilda som använder nya, smarta bilar. Experter ser stora möjligheter med den nya tekniken – men också risker om den skulle användas fel.
– Om man planerar väldigt hemliga samtal under sina transporter, då kanske man inte ska köra en omodifierad kinesisk bil, säger cybersäkerhetsforskaren Pontus Johnson. [...]
Kinaexperter menar [...] att man inte kan dra en tydlig gräns mellan privata och statliga bolag i Kina, i synnerhet inte efter 2017 års säkerhetslagstiftning som slår fast att alla kineser är skyldiga att bistå Kinas underrättelsetjänst med information. [...
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/prof ... i-en-volvo
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 5550
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Ska man köpa elbilar från Kina?
Det uppstod för övrigt lite diskussion om det här även i den här tråden:
viewtopic.php?p=781797#p781797
viewtopic.php?p=781797#p781797
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Ska man köpa elbilar från Kina?
Håller helt med!NiklasTesla skrev: ↑29 jun 2023 11:59Skulle tycka det var lite pinsamt att köpa elbil helt tillverkad i Kina så enda försvaret skulle vara att den var just superbillig (då jag skulle behöva försvara mitt köp).
När jag läser om Kinas arbetsläger så kan jag tyvärr idag inte se denna förbättring för arbetarna. Om inte Kina snabbt inför Demokrati (lär tyvärr inte hända) och stänger ner sina läger (regioner behöver nog dessutom splitas upp) så bör vi i väst lägga upp rejäla planer för att återstarta mer High-tec tillverkning i väst (höga tullar mot Kina är just nu det som jag ser som ett av dom realistiska stegen i närtid).
Om Kina blir demokrati och dessutom ser till att arbetsvillkor blir bättre kan jag köpa högre pris på Kinesiska produkter.
MVH
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Ska man köpa elbilar från Kina?
Nej det ska man inte. Precis som att man inte ska köpa grejer från Ryssland (vad de nu skulle kunna erbjuda). Kina spelar long game och ju mer vi pumpar in där desto mer kommer vi få äta upp med tiden. Inte precis som att 25 år av handel gjort landet mer demokratiskt utan istället har det gått i motsatt riktning. Klart man inte kan undgå kinesiska produkter men att välja bort rena kinesiska varumärken vid ett så stort köp som en bil borde vara givet kan jag tycka. Fråga dig sen också hur länge du är redo att stötta Elon Muskovich som verkar mer än lovligt tight med Putin.
Tänker ni miljö och omställning, gott så! Kinas intressen kommer dock i längden väga så mycket tyngre än miljön och en konflikt mellan väst och Kina kommer trycka ned miljöfrågorna långt ned i källaren. Dvs se nu till att landet får så små möjligheter som det går att fortsätta sin expansiva utrikespolitik. Köp ngt från Europa förslagsvis.
Tänker ni miljö och omställning, gott så! Kinas intressen kommer dock i längden väga så mycket tyngre än miljön och en konflikt mellan väst och Kina kommer trycka ned miljöfrågorna långt ned i källaren. Dvs se nu till att landet får så små möjligheter som det går att fortsätta sin expansiva utrikespolitik. Köp ngt från Europa förslagsvis.
Re: Ska man köpa elbilar från Kina?
Du beställde väl en Polestar?macky skrev: ↑23 feb 2024 15:03Nej det ska man inte. Precis som att man inte ska köpa grejer från Ryssland (vad de nu skulle kunna erbjuda). Kina spelar long game och ju mer vi pumpar in där desto mer kommer vi få äta upp med tiden. Inte precis som att 25 år av handel gjort landet mer demokratiskt utan istället har det gått i motsatt riktning. Klart man inte kan undgå kinesiska produkter men att välja bort rena kinesiska varumärken vid ett så stort köp som en bil borde vara givet kan jag tycka. Fråga dig sen också hur länge du är redo att stötta Elon Muskovich som verkar mer än lovligt tight med Putin.
Tänker ni miljö och omställning, gott så! Kinas intressen kommer dock i längden väga så mycket tyngre än miljön och en konflikt mellan väst och Kina kommer trycka ned miljöfrågorna långt ned i källaren. Dvs se nu till att landet får så små möjligheter som det går att fortsätta sin expansiva utrikespolitik. Köp ngt från Europa förslagsvis.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ska man köpa elbilar från Kina?
Det här resonemanget påminner mig om en sak Sam Altman (OpenAI) sa “Elon desperately wants the world to be saved. But only if he can be the one to save it.”BEV[e-Rage] skrev: ↑04 dec 2023 06:12Ju mer jag läser om kinas dominans (monopol?) när det kommer till elbilsbatterier och råvarorna till dessa, desto mer börjar jag ifrågasätta om vår nästa bil verkligen ska vara en elbil.
Om man parafraserar: En vill bara rädda planeten så länge den inte blir räddad av kineser?
Tyvärr är det så att de flesta resonemang vissa applicerar på Kina-märken gäller lika väl för Tesla och andra biltillverkare. Enda anledningen till att de finns är massiva statliga subventioner. Man har dessutom pissiga villkor för arbetare och gör konstanta miljööverträdelser.
När dessa blir jobbiga att tänka kring verkar man ta till övervakningssamhället och förtryckta minoriteter. Hur gick det för urbefolkningen i USA nu igen? Hur är det med rasismen? Som jag försökt säga är det inte så svart-vitt som vissa försöker antyda.
Re: Ska man köpa elbilar från Kina?
spacecoin skrev: ↑24 feb 2024 11:33Det här resonemanget påminner mig om en sak Sam Altman (OpenAI) sa “Elon desperately wants the world to be saved. But only if he can be the one to save it.”BEV[e-Rage] skrev: ↑04 dec 2023 06:12Ju mer jag läser om kinas dominans (monopol?) när det kommer till elbilsbatterier och råvarorna till dessa, desto mer börjar jag ifrågasätta om vår nästa bil verkligen ska vara en elbil.
Om man parafraserar: En vill bara rädda planeten så länge den inte blir räddad av kineser?
Tyvärr är det så att de flesta resonemang vissa applicerar på Kina-märken gäller lika väl för Tesla och andra biltillverkare. Enda anledningen till att de finns är massiva statliga subventioner. Man har dessutom pissiga villkor för arbetare och gör konstanta miljööverträdelser.
När dessa blir jobbiga att tänka kring verkar man ta till övervakningssamhället och förtryckta minoriteter. Hur gick det för urbefolkningen i USA nu igen? Hur är det med rasismen? Som jag försökt säga är det inte så svart-vitt som vissa försöker antyda.
Det räddas ingen värld med elbilar. Fattar ni inte att det inte kommer gå att minska utsläppen totalt när vi blir allt fler på jorden och en större andel kräver en högre materiell standard.
Kina bygger hur många nya kolkraftverk som helst och även i andra stora länder skenar utsläppen.
-
- Inlägg: 510
- Blev medlem: 13 apr 2019 09:29
Re: Ska man köpa elbilar från Kina?
Den bästa vore väl att helt välja bort bilen oavsett drivmedel för att gå, cykla och möjligen åka kollektivt ibland.Verdi_ skrev: ↑24 feb 2024 13:55spacecoin skrev: ↑24 feb 2024 11:33Det här resonemanget påminner mig om en sak Sam Altman (OpenAI) sa “Elon desperately wants the world to be saved. But only if he can be the one to save it.”BEV[e-Rage] skrev: ↑04 dec 2023 06:12Ju mer jag läser om kinas dominans (monopol?) när det kommer till elbilsbatterier och råvarorna till dessa, desto mer börjar jag ifrågasätta om vår nästa bil verkligen ska vara en elbil.
Om man parafraserar: En vill bara rädda planeten så länge den inte blir räddad av kineser?
Tyvärr är det så att de flesta resonemang vissa applicerar på Kina-märken gäller lika väl för Tesla och andra biltillverkare. Enda anledningen till att de finns är massiva statliga subventioner. Man har dessutom pissiga villkor för arbetare och gör konstanta miljööverträdelser.
När dessa blir jobbiga att tänka kring verkar man ta till övervakningssamhället och förtryckta minoriteter. Hur gick det för urbefolkningen i USA nu igen? Hur är det med rasismen? Som jag försökt säga är det inte så svart-vitt som vissa försöker antyda.
Det räddas ingen värld med elbilar. Fattar ni inte att det inte kommer gå att minska utsläppen totalt när vi blir allt fler på jorden och en större andel kräver en högre materiell standard.
Kina bygger hur många nya kolkraftverk som helst och även i andra stora länder skenar utsläppen.
Sedan får vi sluta köpa nytt och istället lappa och laga när kläder och prylar blir gamla och slitna.
PS. Vill man varken stödja Xi Jinping eller Biden/Trump i sitt elbilsköp så finns det ju trots allt kvar viss biltillverkning i Europa men det dröjer väl några år innan ACC och Northvolt kan leverera några (någorlunda) europeiska battericeller till dessa.
Re: Ska man köpa elbilar från Kina?
Japp, och det kändes inte helt bra i magen. Min gräns är väl där ngnstsns volvo/polestar då de iaf till en andel är svenska med intäkter som går tillbaka till Sverige. Andra kanske drar den annorlunda. Nu blev det ju inte så dock.taliz skrev: ↑24 feb 2024 05:03Du beställde väl en Polestar?macky skrev: ↑23 feb 2024 15:03Nej det ska man inte. Precis som att man inte ska köpa grejer från Ryssland (vad de nu skulle kunna erbjuda). Kina spelar long game och ju mer vi pumpar in där desto mer kommer vi få äta upp med tiden. Inte precis som att 25 år av handel gjort landet mer demokratiskt utan istället har det gått i motsatt riktning. Klart man inte kan undgå kinesiska produkter men att välja bort rena kinesiska varumärken vid ett så stort köp som en bil borde vara givet kan jag tycka. Fråga dig sen också hur länge du är redo att stötta Elon Muskovich som verkar mer än lovligt tight med Putin.
Tänker ni miljö och omställning, gott så! Kinas intressen kommer dock i längden väga så mycket tyngre än miljön och en konflikt mellan väst och Kina kommer trycka ned miljöfrågorna långt ned i källaren. Dvs se nu till att landet får så små möjligheter som det går att fortsätta sin expansiva utrikespolitik. Köp ngt från Europa förslagsvis.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5342
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Ska man köpa elbilar från Kina?
Först har du en lång utläggning om varför vi inte ska köpa kinesiska varumärken. Och du påtalar att du tycker det är givet att man inte köper kinesiska bilar.macky skrev: ↑24 feb 2024 17:23Japp, och det kändes inte helt bra i magen. Min gräns är väl där ngnstsns volvo/polestar då de iaf till en andel är svenska med intäkter som går tillbaka till Sverige. Andra kanske drar den annorlunda. Nu blev det ju inte så dock.taliz skrev: ↑24 feb 2024 05:03Du beställde väl en Polestar?macky skrev: ↑23 feb 2024 15:03Nej det ska man inte. Precis som att man inte ska köpa grejer från Ryssland (vad de nu skulle kunna erbjuda). Kina spelar long game och ju mer vi pumpar in där desto mer kommer vi få äta upp med tiden. Inte precis som att 25 år av handel gjort landet mer demokratiskt utan istället har det gått i motsatt riktning. Klart man inte kan undgå kinesiska produkter men att välja bort rena kinesiska varumärken vid ett så stort köp som en bil borde vara givet kan jag tycka. Fråga dig sen också hur länge du är redo att stötta Elon Muskovich som verkar mer än lovligt tight med Putin.
Tänker ni miljö och omställning, gott så! Kinas intressen kommer dock i längden väga så mycket tyngre än miljön och en konflikt mellan väst och Kina kommer trycka ned miljöfrågorna långt ned i källaren. Dvs se nu till att landet får så små möjligheter som det går att fortsätta sin expansiva utrikespolitik. Köp ngt från Europa förslagsvis.
Samtidigt köper du själv en bil tillverkad i Kina av ett kinesiskt företag
Jag tror det brukar kallas hyckleri...
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Ska man köpa elbilar från Kina?
Jag har inte köpt ngn Polestar. Hade en bokad som är avbokad sen i mars/april 2023. Så var det med det. Min övertygelse har vuxit fram med tiden.Nicke Nyfiken skrev: ↑24 feb 2024 17:43Först har du en lång utläggning om varför vi inte ska köpa kinesiska varumärken. Och du påtalar att du tycker det är givet att man inte köper kinesiska bilar.macky skrev: ↑24 feb 2024 17:23Japp, och det kändes inte helt bra i magen. Min gräns är väl där ngnstsns volvo/polestar då de iaf till en andel är svenska med intäkter som går tillbaka till Sverige. Andra kanske drar den annorlunda. Nu blev det ju inte så dock.taliz skrev: ↑24 feb 2024 05:03Du beställde väl en Polestar?macky skrev: ↑23 feb 2024 15:03Nej det ska man inte. Precis som att man inte ska köpa grejer från Ryssland (vad de nu skulle kunna erbjuda). Kina spelar long game och ju mer vi pumpar in där desto mer kommer vi få äta upp med tiden. Inte precis som att 25 år av handel gjort landet mer demokratiskt utan istället har det gått i motsatt riktning. Klart man inte kan undgå kinesiska produkter men att välja bort rena kinesiska varumärken vid ett så stort köp som en bil borde vara givet kan jag tycka. Fråga dig sen också hur länge du är redo att stötta Elon Muskovich som verkar mer än lovligt tight med Putin.
Tänker ni miljö och omställning, gott så! Kinas intressen kommer dock i längden väga så mycket tyngre än miljön och en konflikt mellan väst och Kina kommer trycka ned miljöfrågorna långt ned i källaren. Dvs se nu till att landet får så små möjligheter som det går att fortsätta sin expansiva utrikespolitik. Köp ngt från Europa förslagsvis.
Samtidigt köper du själv en bil tillverkad i Kina av ett kinesiskt företag
Jag tror det brukar kallas hyckleri...
En annan fråga är om man kan köpa en begagnad kinesisk bil? ”Skadan” är redan skedd så att säga. Kan man fundera på.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5342
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Ska man köpa elbilar från Kina?
Okej, uppfattade som att det var en ny beställning.macky skrev: ↑24 feb 2024 17:56Jag har inte köpt ngn Polestar. Hade en bokad som är avbokad sen i mars/april 2023. Så var det med det. Min övertygelse har vuxit fram med tiden.Nicke Nyfiken skrev: ↑24 feb 2024 17:43Först har du en lång utläggning om varför vi inte ska köpa kinesiska varumärken. Och du påtalar att du tycker det är givet att man inte köper kinesiska bilar.macky skrev: ↑24 feb 2024 17:23Japp, och det kändes inte helt bra i magen. Min gräns är väl där ngnstsns volvo/polestar då de iaf till en andel är svenska med intäkter som går tillbaka till Sverige. Andra kanske drar den annorlunda. Nu blev det ju inte så dock.taliz skrev: ↑24 feb 2024 05:03Du beställde väl en Polestar?macky skrev: ↑23 feb 2024 15:03Nej det ska man inte. Precis som att man inte ska köpa grejer från Ryssland (vad de nu skulle kunna erbjuda). Kina spelar long game och ju mer vi pumpar in där desto mer kommer vi få äta upp med tiden. Inte precis som att 25 år av handel gjort landet mer demokratiskt utan istället har det gått i motsatt riktning. Klart man inte kan undgå kinesiska produkter men att välja bort rena kinesiska varumärken vid ett så stort köp som en bil borde vara givet kan jag tycka. Fråga dig sen också hur länge du är redo att stötta Elon Muskovich som verkar mer än lovligt tight med Putin.
Tänker ni miljö och omställning, gott så! Kinas intressen kommer dock i längden väga så mycket tyngre än miljön och en konflikt mellan väst och Kina kommer trycka ned miljöfrågorna långt ned i källaren. Dvs se nu till att landet får så små möjligheter som det går att fortsätta sin expansiva utrikespolitik. Köp ngt från Europa förslagsvis.
Samtidigt köper du själv en bil tillverkad i Kina av ett kinesiskt företag
Jag tror det brukar kallas hyckleri...
En annan fråga är om man kan köpa en begagnad kinesisk bil? ”Skadan” är redan skedd så att säga. Kan man fundera på.
Så länge bilarna köps begagnade hålls andrahandsvärdet uppe och då fortsätter folk att köpa nya bilar av samma märke. Så nej, det går inte att köpa begagnat, om man inte vill gynna tillverkaren.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Ska man köpa elbilar från Kina?
Stämmer förstås. Det blir en gräns som man själv behöver sätta gällande det mesta av den här typen av konsumtion. Ska man blir riktigt strikt måste man säkerställa att man inte har kinesiska batterier i sin EQE eller Renault osv. Inte helt enkelt förstås och den gränsen får man sätta som individ. Förhoppningsvis iallafall med en tanke på vad valet kan medföra.Nicke Nyfiken skrev: ↑24 feb 2024 18:13Okej, uppfattade som att det var en ny beställning.macky skrev: ↑24 feb 2024 17:56Jag har inte köpt ngn Polestar. Hade en bokad som är avbokad sen i mars/april 2023. Så var det med det. Min övertygelse har vuxit fram med tiden.Nicke Nyfiken skrev: ↑24 feb 2024 17:43Först har du en lång utläggning om varför vi inte ska köpa kinesiska varumärken. Och du påtalar att du tycker det är givet att man inte köper kinesiska bilar.
Samtidigt köper du själv en bil tillverkad i Kina av ett kinesiskt företag
Jag tror det brukar kallas hyckleri...
En annan fråga är om man kan köpa en begagnad kinesisk bil? ”Skadan” är redan skedd så att säga. Kan man fundera på.
Så länge bilarna köps begagnade hålls andrahandsvärdet uppe och då fortsätter folk att köpa nya bilar av samma märke. Så nej, det går inte att köpa begagnat, om man inte vill gynna tillverkaren.
Re: Ska man köpa elbilar från Kina?
Enkelt svar - NEJ.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Re: Ska man köpa elbilar från Kina?
Bra kommentar, och ett bra balanserat beslut som jag absolut kan förstå din tanke bakom.macky skrev: ↑24 feb 2024 17:23Japp, och det kändes inte helt bra i magen. Min gräns är väl där ngnstsns volvo/polestar då de iaf till en andel är svenska med intäkter som går tillbaka till Sverige. Andra kanske drar den annorlunda. Nu blev det ju inte så dock.taliz skrev: ↑24 feb 2024 05:03Du beställde väl en Polestar?macky skrev: ↑23 feb 2024 15:03Nej det ska man inte. Precis som att man inte ska köpa grejer från Ryssland (vad de nu skulle kunna erbjuda). Kina spelar long game och ju mer vi pumpar in där desto mer kommer vi få äta upp med tiden. Inte precis som att 25 år av handel gjort landet mer demokratiskt utan istället har det gått i motsatt riktning. Klart man inte kan undgå kinesiska produkter men att välja bort rena kinesiska varumärken vid ett så stort köp som en bil borde vara givet kan jag tycka. Fråga dig sen också hur länge du är redo att stötta Elon Muskovich som verkar mer än lovligt tight med Putin.
Tänker ni miljö och omställning, gott så! Kinas intressen kommer dock i längden väga så mycket tyngre än miljön och en konflikt mellan väst och Kina kommer trycka ned miljöfrågorna långt ned i källaren. Dvs se nu till att landet får så små möjligheter som det går att fortsätta sin expansiva utrikespolitik. Köp ngt från Europa förslagsvis.
Skönt med lite balanserat tänkande. Blir annars så svart/vitt mellan de som helst struntar i hemskheterna i den kinesiska diktaturen, och de som totalt tycker man måste vägra allt som monterats i Kina (vilket blir i princip praktiskt omöjligt).
Så är glad för precis denna typ av balancerade diskussioner kring kinesiska produkter. Bra diskussion!
En annan fördel (jämfört med rena kineskska Geely-utvecklade bilar) är att även mjukvaran i Volvo XC40 och PS2 inte är utvecklad i Kina, och därmed mindre risk att data läcker och skickas till CCP.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ska man köpa elbilar från Kina?
Vilka är det ”som helst struntar i hemskheterna i den kinesiska diktaturen” som du påstår?? Jag har aldrig sett någon här som gett uttryck för det.martinot skrev: ↑24 feb 2024 22:07Bra kommentar, och ett bra balanserat beslut som jag absolut kan förstå din tanke bakom.macky skrev: ↑24 feb 2024 17:23Japp, och det kändes inte helt bra i magen. Min gräns är väl där ngnstsns volvo/polestar då de iaf till en andel är svenska med intäkter som går tillbaka till Sverige. Andra kanske drar den annorlunda. Nu blev det ju inte så dock.taliz skrev: ↑24 feb 2024 05:03Du beställde väl en Polestar?macky skrev: ↑23 feb 2024 15:03Nej det ska man inte. Precis som att man inte ska köpa grejer från Ryssland (vad de nu skulle kunna erbjuda). Kina spelar long game och ju mer vi pumpar in där desto mer kommer vi få äta upp med tiden. Inte precis som att 25 år av handel gjort landet mer demokratiskt utan istället har det gått i motsatt riktning. Klart man inte kan undgå kinesiska produkter men att välja bort rena kinesiska varumärken vid ett så stort köp som en bil borde vara givet kan jag tycka. Fråga dig sen också hur länge du är redo att stötta Elon Muskovich som verkar mer än lovligt tight med Putin.
Tänker ni miljö och omställning, gott så! Kinas intressen kommer dock i längden väga så mycket tyngre än miljön och en konflikt mellan väst och Kina kommer trycka ned miljöfrågorna långt ned i källaren. Dvs se nu till att landet får så små möjligheter som det går att fortsätta sin expansiva utrikespolitik. Köp ngt från Europa förslagsvis.
Skönt med lite balanserat tänkande. Blir annars så svart/vitt mellan de som helst struntar i hemskheterna i den kinesiska diktaturen, och de som totalt tycker man måste vägra allt som monterats i Kina (vilket blir i princip praktiskt omöjligt).
Så är glad för precis denna typ av balancerade diskussioner kring kinesiska produkter. Bra diskussion!
En annan fördel (jämfört med rena kineskska Geely-utvecklade bilar) är att även mjukvaran i Volvo XC40 och PS2 inte är utvecklad i Kina, och därmed mindre risk att data läcker och skickas till CCP.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Ska man köpa elbilar från Kina?
Det är många som missar kopplingen av sina konsumtionsval av produkter kopplat till den kinesiska dikaturen. En del som tom. skrattar åt oss och tycker att vi som inte vill stötta diktaturen på olika sätt är löjliga. Kallas för olika epitet som att "sitta på höga hästar", "se sig som bättre än andra", "vilja vara moraliskt överlägsna", etc. Trist attityd och inget bra för samtalet i forumet.Maw skrev: ↑24 feb 2024 22:39Vilka är det ”som helst struntar i hemskheterna i den kinesiska diktaturen” som du påstår?? Jag har aldrig sett någon här som gett uttryck för det.martinot skrev: ↑24 feb 2024 22:07Bra kommentar, och ett bra balanserat beslut som jag absolut kan förstå din tanke bakom.macky skrev: ↑24 feb 2024 17:23Japp, och det kändes inte helt bra i magen. Min gräns är väl där ngnstsns volvo/polestar då de iaf till en andel är svenska med intäkter som går tillbaka till Sverige. Andra kanske drar den annorlunda. Nu blev det ju inte så dock.taliz skrev: ↑24 feb 2024 05:03Du beställde väl en Polestar?macky skrev: ↑23 feb 2024 15:03Nej det ska man inte. Precis som att man inte ska köpa grejer från Ryssland (vad de nu skulle kunna erbjuda). Kina spelar long game och ju mer vi pumpar in där desto mer kommer vi få äta upp med tiden. Inte precis som att 25 år av handel gjort landet mer demokratiskt utan istället har det gått i motsatt riktning. Klart man inte kan undgå kinesiska produkter men att välja bort rena kinesiska varumärken vid ett så stort köp som en bil borde vara givet kan jag tycka. Fråga dig sen också hur länge du är redo att stötta Elon Muskovich som verkar mer än lovligt tight med Putin.
Tänker ni miljö och omställning, gott så! Kinas intressen kommer dock i längden väga så mycket tyngre än miljön och en konflikt mellan väst och Kina kommer trycka ned miljöfrågorna långt ned i källaren. Dvs se nu till att landet får så små möjligheter som det går att fortsätta sin expansiva utrikespolitik. Köp ngt från Europa förslagsvis.
Skönt med lite balanserat tänkande. Blir annars så svart/vitt mellan de som helst struntar i hemskheterna i den kinesiska diktaturen, och de som totalt tycker man måste vägra allt som monterats i Kina (vilket blir i princip praktiskt omöjligt).
Så är glad för precis denna typ av balancerade diskussioner kring kinesiska produkter. Bra diskussion!
En annan fördel (jämfört med rena kineskska Geely-utvecklade bilar) är att även mjukvaran i Volvo XC40 och PS2 inte är utvecklad i Kina, och därmed mindre risk att data läcker och skickas till CCP.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ska man köpa elbilar från Kina?
Tråkigt att du tycker det.martinot skrev: ↑24 feb 2024 22:45Det är många som missar kopplingen av sina konsumtionsval av produkter kopplat till den kinesiska dikaturen. En del som tom. skrattar åt oss och tycker att vi som inte vill stötta diktaturen på olika sätt är löjliga. Kallas för olika epitet som att "sitta på höga hästar", "se sig som bättre än andra", "vilja vara moraliskt överlägsna", etc. Trist attityd och inget bra för samtalet i forumet.
Jag tänker att det är många som väljer att glömma att deras konsumptionsval är 80% Kinagjorda och skapar godtyckliga moraliska linjer för att rättfärdiga sina handlingar och kastar skit på andra. Vad ska vi kalla det för?
Jag argumenterar för att man ska sluta upp med dubbelmoral och sluta tala om för andra vad som är "rätt". Det om något är en trist attityd.
Det är fortfarande ingen som kan tala om för mig varför världen blir bättre av att en svensk person köper en Shanghaitillverkad Tesla Model 3 istället för en BYD tillverkad i Ungern.
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 353
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Ska man köpa elbilar från Kina?
Gör ett försök
Så här har jag tänkt om elbilar under 1-2år
Jag delar inte in elbilar i A-E som på någon sida tillbaks.
Det intressanta för mig är.
1. är det Kinabaserat ägande (=styr) bolaget
2. var sker R/D, vem bestämmer om utvecklingen
3. var sker tillverkning
De som har makten i firman är de som bestämmer, vill man ha en ledning som går Kinas ärende?
Vill man ha en bil utvecklad i Kina, eller där utvecklingen är styrd av kina?
Vi vet att kina skiter i miljö och mänskliga rättigheter.
Utifrån dessa aspekter är en Tesla klart att föredra över BYD, oavsett var den tillverkas.
Alla får gÖra som de vill men vi lade ned kärnkraft i EU och gjorde oss beroende av olja/gas från ryssland, et beroende vars hållhakar Putin utnyttjade.
Vi bör inte göra om detta misstag, enl mig.
Men alla är fria att göra som de vill.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Re: Ska man köpa elbilar från Kina?
Kinabil går fetbort. Jag är nationalist och värnar om vårt land. Jag köper livsmedel från Svenska bönder, handlar närodlat så gott jag kan och värnar om Svenska och Europeiska arbetstillfällen.
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Ska man köpa elbilar från Kina?
Vad är en Kinabil då, enligt dig?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: Ska man köpa elbilar från Kina?
Tack för försöket Jag kan försöka spela djävulens advokat. Syftet med det här inlägget är inte att "trycka till någon" och jag hopppas inte att det uppfattas så.Sportbilsentusiasten skrev: ↑25 feb 2024 14:18Gör ett försök
Så här har jag tänkt om elbilar under 1-2år
Jag delar inte in elbilar i A-E som på någon sida tillbaks.
Det intressanta för mig är.
1. är det Kinabaserat ägande (=styr) bolaget
2. var sker R/D, vem bestämmer om utvecklingen
3. var sker tillverkning
De som har makten i firman är de som bestämmer, vill man ha en ledning som går Kinas ärende?
Vill man ha en bil utvecklad i Kina, eller där utvecklingen är styrd av kina?
Vi vet att kina skiter i miljö och mänskliga rättigheter.
Utifrån dessa aspekter är en Tesla klart att föredra över BYD, oavsett var den tillverkas.
Alla får gÖra som de vill men vi lade ned kärnkraft i EU och gjorde oss beroende av olja/gas från ryssland, et beroende vars hållhakar Putin utnyttjade.
Vi bör inte göra om detta misstag, enl mig.
Men alla är fria att göra som de vill.
1, Kinabaserat ägande.
Är det inte kopplingar till CCP som är problemet, eller har du andra grunder för att inte göra affärer med Kineser? Tror du att alla kinesiska bolag är statligt ägda eller kontrollerade?
2. Jag förstår inte varför R&D är viktigare för dig än t ex var bilen monteras. Om man inte vill stödja ett vissa lands ekonomi så bör man väl snarare se på antal arbetstillfällen multiplicerat med något form av kvalificerings koefficient för att bedöma värdet som tillförs respektive land?
"Designed in California" är marknadsföring, likaså varumärken. Man kan köpa ett par Boss-jeans för 3000 kr eller de jag brukar köpa för 350 kr. Bägge är antagligen gjorda i Kina eller Indonesien och av samma tyg.
På samma sätt har Tesla ett starkare varumärke än Skoda, Fiat eller Zeekr, än så länge trots att Tesla har problem med rasism och hellre väljer miljöböter än att åtgärda fel.
3. Minst 40% av värdet av en USA/EU-tillverkad Tesla har kinesiskt ursprung. De i EU antagligen uppåt 60%.
Baserat på din lista skulle man kunna argumentera för att en ICE från Tyskland är ett överlägset moraliskt val över Tesla och en el-tysk är det näst bästa. Så det måste vara andra parametrar än de du listar med i spelet.
4. "Vi vet att kina skiter i miljö"
Vet vi? Jämfört med vad? Kina gör all världens tillverkning och har en kraftigt expanderade ekonomi. Visst innebär det att de bygger t ex ny kolkraft, men de är även den största elbils-marknaden med marginal och bygger ut sol/vind med mer effekt VARJE ÅR än vad som finns i totalt i USA.
Det är ju praktiskt som europé att skicka iväg tillverkning till andra sidan jorden så vi slipper exploatera älvar, bygga massa kärnkraft, vindsnurror, kolkraftverk på knuten och slippa utsläppen och smogen.
Vi kan ju knappt få en enda kommun i Sverige att acceptera vindkraft eller kärnkraft. Alla vill ha el, men ingen vill göra el.
Det jag vill ha sagt med detta är att det är komplicerat, och det finns inget självklart moraliskt "rätt" som är allmängiltigt som vissa forum-medlemmar verkar övertygade över.
Är man nationalist bör man inte köpa Tesla, då bör man köpa europeiskt. Så på samma sätt som man argumenterar emot Kinesiska bilar skulle jag kunna börja raljera över hur man ABSOLUT INTE kan köpa amerikanska bilar. Kanske gå in och trakassera folk som ens funderar på att köpa en sån bil i varje jäkla tråd...
Trump, abortförbud, rasism, olje-eldande och miljöskandaler på löpande band. Är USA en fungerande demokrati ens? Enligt The Economist (Democracy index) är USA en "flawed democracy" och Tyskland är en "full democracy".
TLDR; Varför är en 50% Kina / 50% USA-Tesla det bästa jämfört med t ex Audi om man nu är mer nationalist?
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Ska man köpa elbilar från Kina?
Steg ett borde varsitt göra sig kvitt med Kinas monopol ställning inom många områden.
Batterimineraler och Sällsynta jordartsmetallerär ett bra exempel som vi för svensk del kan bidra med.
Men då måste vi börja tillåta och acceptera gruvdrift och inte ständigt stoppa och protestera samtidigt som man importerar samma mineraler från kinesiska gruvor.
Batterimineraler och Sällsynta jordartsmetallerär ett bra exempel som vi för svensk del kan bidra med.
Men då måste vi börja tillåta och acceptera gruvdrift och inte ständigt stoppa och protestera samtidigt som man importerar samma mineraler från kinesiska gruvor.
Re: Ska man köpa elbilar från Kina?
Själv vill jag inte köpa någon av de, om det finns några alternativ (vilket kan vara svårt ibland). Men det är jag det.
Men skulle jag personligen tvingas välja så skulle jag hellre ta en Tesla (eller annan västerländsk produkt som iPhone) tillverkad i Kina, än en kinesisk produkt som BYD (eller Huawei) tillverkad utanför Kina.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik