Resa till Branäs - ladda till 100% vid ankomst och låta stå?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3839
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Resa till Branäs - ladda till 100% vid ankomst och låta stå?

Inlägg av AAKEE »

martinsson skrev: 24 feb 2024 15:31
[

Jag ser två bilder på några grafer men ingen utredning.

Energimyndigheten borde väl rimligtvis ha rätt i vad dem skriver

https://www.energimyndigheten.se/nyhets ... atteriliv/

Jag väljer i alla fall att tro mer på Energimyndigheten än några staplar i ett diagram. Det känns betydligt säkrare :-)
Jag kommer inte idas, men Energimyndigheten har fel. Om någon ids skulle man kunna fråga om de har fakta som stödjer deras påstående.

Vi lämnar mobiler tycker jag, även om det är ungefär samma sorts batterier.

Bilden nedan visar faktiska model 3-celler (tagna ir en model 3) som cyklats i 10%-steg.

Skalan nere är Full Cycle Equivalent (FCE) som motsvarar energimängden för 100-0%. Det faktiska antalet cykler ( i- och urladdningar) är därför 10 ggr det FCE-tal vi ser.

De celler som är cyklade 5-15% är alltså cyklade för det som motsvarar 0-10% på våra displayer, eftersom 4.5% av totala kapaciteten ligger under 0% på skärmen.

Det kan se ut på Bilden som de drabbas *hårt* men vi måste förstå bilden innan vi uttalar oss:
De cellerna tappar alltså cirka 17.5% på 3000 FCE.
3000 FCE x (minst) 400km = 120.000 mil.

Kör man cellerna 0-10-0% upprepat 30.000 ggr ( t r e t t i o t u s e n) så tappar de 17.5%.
Normalbillisten kör 1200 mil per år, men säg 2000 mil för en Tesla så är det 1/60-del av 17.5% vilket blir 0.29% per år.
Detta om man konstant kör sin model 3 mellan 10 och 0% på skärmen.

Jag skulle kalla det rätt okey och inte direkt dödligt för batterierna 😅
IMG_5171.jpeg
Kollar man på calendar aging så är den lägre ju lägre SOC man har ned till 0%.

100% är där batteritillverkaren säger att man ska avbryta laddningen, för att det är lagom mycket. (4.20V för de lithiumion Tesla använder i LR/P)
0% är där tillverkaren säger att man avbryta urladdningen (2.5V för de lithiumion Tesla använder i LR/P).

Lithiumbatterier är inte jättekänsliga om man råkar dra ut lite till, men de mår inte bra pm man kör dem till de är helt döda på ström.

Calendar aging för Panasonic NCA som i S/X och tidigare 3 i europa. Används i 3/Y i USA.
Det är tydligt att Calendar aging är lite grupperat över 55% och under 55%

Det är ingen större skillnad på 70 till 100%
IMG_7623.jpeg
En annan bild på calendar aging på samma batterityp
.
IMG_7592.jpeg
Jag återkommer med länkar, är så bökigt att plocka fram hela tiden. (Normalt brukar jag göra det men eftersom jg håller mig i närheten av @Danne888 och kontrollerar temperaturen för hans batteriers skull så har jag inte all tid i världen när jag gör ett inlägg 😂)
Senast redigerad av AAKEE, redigerad totalt 1 gånger.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3839
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Resa till Branäs - ladda till 100% vid ankomst och låta stå?

Inlägg av AAKEE »

martinsson skrev: 24 feb 2024 16:05

Jag har alltid läst att 100% laddning ökar risken för reaktioner som inte kan ta vägen någonstans om batteriet är fullt.
Men det är kanske 20 - 50% som är det nya rätta. Jag tror mer på det än att ladda till 100% någon gång.
Med dagens storlek på batterier så borde 50% laddning räcka för daglig laddning.
Jag började studera lite kring lithiumbatterier 2006-2007, när svågern fick in mig på att flyga modelhelikoptrar. Anledningen är att det fanns en del myter redan då, som uppenbarligen var fel. Det behövdes inte mycket studier för att lära sig ungefär vad som var bra och dåligt. Tex sas det att man absolut inte skulle ladda batterierna när de var varma efter att man använt dem.

När jag beställde min första Tesla återupptogs studierna avseende lithiumbatterier. Det är att läsa forskning med faktiska tester. Samtidigt såg jag när jag började läsa Teslaforum att det fanns hur mycket felaktiga påståenden som helst, så det krävdes en rejäl läsinsats för att se att sanningarna från då inte hade ändrats, eller att lithiumionbatterier hade ändrats så att det gamla inte stämde.

Jag har tappat räkningen, men har garanterat läst > 200 forskningsrapporter ( troligen >300 också) varav i storleksordningen 100st är sparade hemma, då de har haft information av värde.
Ett litet antal har haft helt galna slutsatser, tex den rapport som kom fram till att LFP kommer hålla >100 år, bara man ser till att hålla dem
full-laddade. De hade gjort ett antal grundäggande missar, tex antagit ett antal saker som de inte kontrollerade med någon extra testpunkt vilket gjorde att slutsatserna blev uppåt väggarna.
Själva testresultatet matchar alla andra tester klockrent.
Utöver det lilla antalet tester som är felaktiga så är i princip alla andra tester grymt samstämmiga. Man kommer fram till samma sak helt enkelt.

Väldigt många har åkt på batterimyterna och folk är såpass säkra på sin sak att det är svårt att få in en riktig förståelse. Man är helt enkelt hjärntvättad, om man får använda det uttrycket.( lite skämtsamt, men det beskriver bäst hur säker man är på sin sak).

Det vanligaste är att man emotsäger att forskningen inte är på Teslas egna batterier.
Jag har redan postat den för cyclic aging.

Här kommer Tesla
Model S celler tagna ur en nästan ny model S:
Vi ser att låg SOC är jättebra, och vi ser att 100% är mindre dåligt än 80% vid alla temperaturer. (Vilket även syntes på bilden i förra inlägget)
IMG_2969.jpeg
Nu är det inte alls så att jag förespråkar 100%.

Tvärtom är det bevisat att för NCA-celler så är det <57% som gäller, vilket blir 55% eller lägre på displayen (displayad SOC är lite förskjuten pga buffern).

Jag kör normalt med laddningsnivå 55% ända sedan jag köpte första Teslan.
När jag sålde den efter 2.5 år och 6600 mil hade den mindre än halva degraderingen jämfört med normala Teslor med samma batteri och miltal. Faktiskt cirka 1/3 mot genomsnittet på alla likadana bilar som teslafi trackar (det var nog runt 4-500 st när jag sålde min).
Trots det hade jag ofta kört ned bilen till väldigt låg SOC, så 0% hade bilen sett ganska många ggr. Samma sak med full laddning, jag hade laddat till 100% någonstans 40 ggr och hade ~ 55-60 Superchargingsessioner.

Vill man minimera degraderingen, sett på summan av all forskning så ska man:

- Inte ladda mer än man behöver
- Ladda ofta (minimerar behovet ovan)
- Ladda sent så bilen är klar innan avfärd( minimerar tiden med högre SOC)

- Man behöver inte vara rädd att köra ned till 0%, det är bara planera så inte räckviddsångest uppstår.
-Man behöver inte vara rädd att ladda till 100% när man behöver (eller tom som jag, när man vill för att man vill se räckvidd/ detradering eller annat). Det hjälper inte att ladda till 80% och toppa sent man kommer ha ungefär samma degradering. Däremot, om man håller sig under 55% så mycket som möjligt minimerar man degraderingen.

Det har vart lite svårt att nå igenom ytan på myten här, men det finns en del som har börjat använda låg-SOC-stategin med gott resultat.

På Teslamotorsclub (USA-baserat) där jag skrivit betydligt mer så var det faktiskt lite mindre svårt av ngn anledning att bryta myten och det är ganska många som börjat köra med låg-SOC-stategin och där har proppen fullständigt släppt efter att folk insett att det är såhär det fungerar. Jag har inte sett en enda med negativa erfarenheter av det.
Myten finns såklart kvar men det är tillräckligt många där numera som förstått hur det fungerar i verkligheten så där finns det stöd att döda myterna.

Bilden visar de vanligaste batterikemierna och calendar aging:
Man vill hålla batteriet under den branten, så på eller under 55% för NCA, på eller under 60% för NMC och på eller under 70% för LFP.
(justerat så att det är det värde vi avläser på skärmen och det vi ställer in på laddningsslidern).
IMG_1548.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3839
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Resa till Branäs - ladda till 100% vid ankomst och låta stå?

Inlägg av AAKEE »

Om man forfarande anser att myterna inte är myter utan är korrekta så rekommenderar att man söker stöd i forskningen för det.

Man bör undvika såna EV-hemsidor, eftersom 99.9% av reportrarna också har gått på myterna.

Det finns en sida som heter batteryuniversity.com. Grymt bra ide, men tyvärr har de ganska mycket felaktigheter eftersom man tex tagit bilder ur forskning utan att egentligen förstå vad den testen gick ut på och dragit egna felaktiga slutsatser.
(Jag har redan besvarat just den sidan ganska många ggr och slipper det helst. Jag kan isf länka till tidigare svar, men det är mer besvär med den sidan än nytta idag tyvärr).

Forskningen är oemotsäglig på det sätt att om man tar en typ av batteri och utsätter den för cykler av ngn art, eller laddar cellerna till 100% och låter dem ligga ett tag och testar dem efteråt så är ju det resultatet giltigt för den testen.
Ibland är testerna lite felaktigt ihopsatta så att de döljer viktig fakta, tex om man testar calendar aging vid 30% och 70% och drar en rak linje mellan 30 och 70% blir det ett felaktigt antagande. Det kommer inte stämma med verkligheten mellan 30 och 70%.

Med det sagt, rekommenderar jag att man googlar på calendar aging och/ eller cyclic aging om man fortfarande tycker att det jag kallar myter korrekt fakta.
Man kan specificera med NCA NMC eller LFP om man vill.

Det man bör göra är att hitta stöd för att batterier mår dåligt under 20% (oklart om myten avser cyclic eller calendar aging).
Man bör även hitta stöd för att 100% är så akut dåligt som myten påstår.
Om man inte lyckas hitta något stöd rekommenderar jag att man söker i Teslas manual där Tesla skriver att man inte ska lämna bilen med 100% länge. För om det är lika illa som myten säger, bör det rimligen finnas i manualen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3839
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Resa till Branäs - ladda till 100% vid ankomst och låta stå?

Inlägg av AAKEE »

Danne888 skrev: 23 feb 2024 11:12
Vi åker från Sthlm till Branäs under sportlovet
Hoppas det inte blev alltför rörigt för att förstå med alla emotsägande inlägg.

Du kan relaxa, det är ingen fara. Helt säkert!
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3839
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Resa till Branäs - ladda till 100% vid ankomst och låta stå?

Inlägg av AAKEE »

Här är en liten quiz om batterier:

Har man åkt dit på myterna är det risk att man får några fel. Några av frågorna är lite extra tillspetsade, men i sak korrekta.
Sannolikt kommer någon att nästan bli irriterad pga flera fel på testet, men det är meningen att make a statement för att väcka frågan om myterna:

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIp ... Q/viewform
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5537
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Resa till Branäs - ladda till 100% vid ankomst och låta stå?

Inlägg av Gustafsson »

Det står säkert någonstans ibland alla inlägg. Men vad är Calendar aging rent kemiskt? Är det litium plating? Läste nånstans att det går att cykla batterierna på nåt speciellt sätt för att återställa dem till ett ”yngre” tillstånd.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Resa till Branäs - ladda till 100% vid ankomst och låta stå?

Inlägg av martinsson »

Apple och Tesla har väl också fel då:
https://www.apple.com/se/batteries/maxi ... rformance/

https://www.tesla.com/sv_se/support/range

Du får ge dem en lektion med :-)
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2284
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Resa till Branäs - ladda till 100% vid ankomst och låta stå?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jag tycker det sällan nämns att vid låga temperaturer typ -10 grader så är det försumbart att stå med 100% SoC en vecka.

Den mesta forskningen verkar ligga mella plus 15-40 grader.

Jag laddar alltid upp till 100% direkt jag kommer fram till fjällstugan. Batteriet är då varmt och i perfekt form för att laddas upp. Jag har tillgång till en fulladdat elbil hela tiden, ifall det skulle uppstå behov för till exempel ett sjukhusbesök ett antal mil bort.

Sen toppar jag upp det som gått åt inför hemresan.

Finns det någon forskning på elbilar som parkerar utomhus respektive i varmgarage i nordiskt klimat?
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3338
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Resa till Branäs - ladda till 100% vid ankomst och låta stå?

Inlägg av Niklas Z »

martinsson skrev: 25 feb 2024 11:31
Apple och Tesla har väl också fel då:
https://www.apple.com/se/batteries/maxi ... rformance/

https://www.tesla.com/sv_se/support/range

Du får ge dem en lektion med :-)
När det gäller mobiltelefoner så belastas deras batterier på ett delvis annat sätt än elbilsbatterier. Det är inte ovanligt att en mobiltelefons batteri cyclas en gång per dygn. Att cycla på det sättet ofta med en elbil skulle medföra enormt många mil per år. Det betyder att cyclic aging får en mer framträdande roll hos en mobiltelefon, jämfört med en elbil. I den senare så blir calendar aging mer framträdande.
De handhavanderåd som Tesla och Apple ger betingas inte bara av batterihälsa, utan är en kombination av hänsynstaganden. Troligen är de rädda att fler bilar/mobiltelefoner skulle bli strandade om de skrev 0 % som lägsta nivå, vilket skulle leda till klagomål från kunder (kanske till och med stämningar), inte minst eftersom BMS kan visa lite fel. Det är inte rimligt att ta länkarna du givit till intäkt för att batterierna skulle ta skada av att hålla lägre laddningsnivå än 20 %.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3839
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Resa till Branäs - ladda till 100% vid ankomst och låta stå?

Inlägg av AAKEE »

Gustafsson skrev: 25 feb 2024 10:29
Det står säkert någonstans ibland alla inlägg. Men vad är Calendar aging rent kemiskt? Är det litium plating? Läste nånstans att det går att cykla batterierna på nåt speciellt sätt för att återställa dem till ett ”yngre” tillstånd.
Calendar aging är alla saker som påverkar batteriet när det inte används. Beroende på SOC så varierar de kemiska reaktionerna lite.

Men i huvudsak är det att gränsskiktet mellan anod och katod (Solid Electrolyte Interphase, SEI) ökar i tjocklek. Det stjäl lithium som annars kunde röra sig, vilket är grunden i energileveransen. Mindre ’cykelbart’ lithium - mindre kapacitet.
SEI står för den allra största delen av calendar aging.

Det är generellt INTE lithium plating. Lithium plating uppstår under laddning/urladdning när batteriet inte klarar av mängden trafik av lithiumjoner, då blir det trafikstockning och de fastnar, och bildar klumpar (plättar/plates).
Har man inga lithiumjoner som är ute och far runt i batteriet får man ingen lithium plating.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3661
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Resa till Branäs - ladda till 100% vid ankomst och låta stå?

Inlägg av jonasl »

Många av myterna tycks bero på en vilja att förenkla och få så många som möjligt att göra hyggligt rätt. Jag kan förstå det, det är inte helt enkelt och många skulle antagligen bli avskräckta från elbilar om de presenterades med för mycket fakta.

Sen spelar det ju i verkligheten mindre roll trots allt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5537
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Resa till Branäs - ladda till 100% vid ankomst och låta stå?

Inlägg av Gustafsson »

AAKEE skrev: 25 feb 2024 12:32
Gustafsson skrev: 25 feb 2024 10:29
Det står säkert någonstans ibland alla inlägg. Men vad är Calendar aging rent kemiskt? Är det litium plating? Läste nånstans att det går att cykla batterierna på nåt speciellt sätt för att återställa dem till ett ”yngre” tillstånd.
Calendar aging är alla saker som påverkar batteriet när det inte används. Beroende på SOC så varierar de kemiska reaktionerna lite.

Men i huvudsak är det att gränsskiktet mellan anod och katod (Solid Electrolyte Interphase, SEI) ökar i tjocklek. Det stjäl lithium som annars kunde röra sig, vilket är grunden i energileveransen. Mindre ’cykelbart’ lithium - mindre kapacitet.
SEI står för den allra största delen av calendar aging.

Det är generellt INTE lithium plating. Lithium plating uppstår under laddning/urladdning när batteriet inte klarar av mängden trafik av lithiumjoner, då blir det trafikstockning och de fastnar, och bildar klumpar (plättar/plates).
Har man inga lithiumjoner som är ute och far runt i batteriet får man ingen lithium plating.
Har du nån länk till någon bra artikel om detta? Att kapaciteten minskar bekymrar mig egentligen inte, det är ju mycket marginal i dagens batterier. Det som jag tror de flesta oroar sig för mer är plötsligt batterihaveri. Men det är kanske vanligare pga yttre faktorer som vatteninträngning å sånt? Problemet med resistiva celler är också intressant - ökar risken med tiden för det?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1563
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Resa till Branäs - ladda till 100% vid ankomst och låta stå?

Inlägg av Klintan »

Off Grid Byggaren skrev: 25 feb 2024 11:49
Jag tycker det sällan nämns att vid låga temperaturer typ -10 grader så är det försumbart att stå med 100% SoC en vecka.

Den mesta forskningen verkar ligga mella plus 15-40 grader.

Jag laddar alltid upp till 100% direkt jag kommer fram till fjällstugan. Batteriet är då varmt och i perfekt form för att laddas upp. Jag har tillgång till en fulladdat elbil hela tiden, ifall det skulle uppstå behov för till exempel ett sjukhusbesök ett antal mil bort.

Sen toppar jag upp det som gått åt inför hemresan.

Finns det någon forskning på elbilar som parkerar utomhus respektive i varmgarage i nordiskt klimat?
Håller med om detta, kanske inte optimalt med 100% men i kallt klimat och enstaka tillfällen är det inget problem. Bättre att ladda med varmt batteri än att försöka få igång snabb laddning vid avfärd och kallt batteri, då kan den mesta energin gå åt för att värma batteriet. Särskilt stökigt om man inte har tillgång till dedikerad laddare vid stugan.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3839
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Resa till Branäs - ladda till 100% vid ankomst och låta stå?

Inlägg av AAKEE »

martinsson skrev: 25 feb 2024 11:31
Apple och Tesla har väl också fel då:
https://www.apple.com/se/batteries/maxi ... rformance/

https://www.tesla.com/sv_se/support/range

Du får ge dem en lektion med :-)
Jag skippar att läsa applegrejen, men du kan väl peka på var Tesla säger något som motsäger det jag påstår? Jag ser inget sånt.

Man bör tänka på att en biltillverkare kan ha (väldigt sannolikt har) andra agendor än minimum degradering.
De är helt enkelt inte intresserade av det.

Rent logiskt:
Tesla vill att det ska uppstå så få garantiärenden som möjligt på batterier.
De vet var de kan lägga nivån så att garanti pga ren degradering i princip aldrig inträffar oavsett vart i världen de säljer bilar.

När det är säkerställt vill man i övrigt erbjuda en så liten inskränkning som möjligt på ägandet.
Hade vi fått en massa begränsningar hade vi knappast jublat.

Skulle Tesla göra så lägsta inställbara laddningsnivå är 20% och säga att de rekommenderar så låg laddning som möjligt skulle de sannolikt bli stämda eftersom bilen inte leverar det den EPA/WLTP-range som det står.

Man måste skilja på vad tillverkaren säger, och faktiskt läsa vad som står utan att lägga till egna antaganden.
20% i länken refererar enbart till räckvidden ombord, det står inget om batteriet skulle må illa.
Dina laddningsvanor
Laddningsrutin
Försök att undvika att hålla batteriet under 20 % laddning under en längre tid. När batteriet har för låg laddningsnivå kommer batteriikonen bli gul och den tillgängliga räckvidden minskar om fordonet parkeras i kallare temperatur.
Det finns alldeles tillräckligt med forskning som visar på samma sak, och det finns inga kvalitativa fakta som säger emot.

Forskningen är inte osäker: Det är fakta och det finns hundratals forskningsrapporter som testat mängder med batterier i varje test.

Jag skulle tro att vi inte kommer längre, eftersom du är fast övertygad om att du har rätt.
Försök hitta stöd i vetenskapen för din teori och återkom när du har fakta på bordet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1980
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Resa till Branäs - ladda till 100% vid ankomst och låta stå?

Inlägg av pejvic »

martinsson skrev: 25 feb 2024 11:31
Apple och Tesla har väl också fel då:
https://www.apple.com/se/batteries/maxi ... rformance/

https://www.tesla.com/sv_se/support/range

Du får ge dem en lektion med :-)
Det står ju faktiskt tydligt att man skall förvara telefonen på Max 50% vid långtidsförvaring.
Dessutom dra upp den till 50 efter en period.

För att det inte skall bli totalt 0 så de pajar.
Helt i paritet med vad man ser att de själva väljer att leverera dem med. De förvaras länge då.
Tror du AAKE har fel på riktigt??
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3839
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Resa till Branäs - ladda till 100% vid ankomst och låta stå?

Inlägg av AAKEE »

Gustafsson skrev: 25 feb 2024 13:32

Har du nån länk till någon bra artikel om detta?
Det kan vara svårt att rekommendera exakt en rapport, då det finns hundratals i ämnet mite beroende på hur djupt du vill loda i ämnet.

Rekommenderar att söka på calendar aging tillsammans med:

- Evelina Wikner har gjort många bra rapporter som är relativt lättlästa och ganska bra förklarade. Sök på henne.

- Peter Keil har gjort många bra rapporter, med relativt bra beskrivningar.

Det är annars vanligt att det far iväg rent tekniskt så att det inte passar så bra för den som läser sin första rapport.

Den här rapporten är på många sidor men är även en sorts bibel då deb tar upp och avhandlar de flesta områdena runt lithiumbatterier:
https://mediatum.ub.tum.de/doc/1355829/file.pdf

Ett par till med Peter:
https://iopscience.iop.org/article/10.1 ... pdf#page19


https://www.researchgate.net/journal/Jo ... F0aW9uIn19

Evelina Wikner:
https://research.chalmers.se/publicatio ... pdf#page19

https://publications.lib.chalmers.se/re ... 249356.pdf


Gustafsson skrev: 25 feb 2024 13:32

Att kapaciteten minskar bekymrar mig egentligen inte, det är ju mycket marginal i dagens batterier. Det som jag tror de flesta oroar sig för mer är plötsligt batterihaveri. Men det är kanske vanligare pga yttre faktorer som vatteninträngning å sånt? Problemet med resistiva celler är också intressant - ökar risken med tiden för det?
Det sitter en hel del elektronik som kan gå sönder i ett batteri, det är inte bara celler så att säga. Störst risk där.
Förhoppningsvis har tesla löst det så att batterierna inte tar in vatten numera.

Normalt ökar inre resistansen med tiden.
Standarden för lithiumbatterier är att de anses förbrukade när de tappat 20% eller fördubblat inre resistansen.

För EV’s är nog inre resistansen ett mindre problem. Vi tar normalt inte ut så mycket effekt (om man inte har en P och verkligen vill behålla effekten) så det är kapaciteten som blir vår issue. Intern resistans ger högre värmeförluster så det kommer även ingå i den minskning av kapacitet vi upplever.

Celler som åldras tillsammans får samma ökning av inre resistans och kapacitetsförlust så det är normalt inte ett problem.

Celler kan ju bli dåliga och kortsluta, lithium plating ger långsiktigt kortslutning pch där drabbas sannolikt inte alla celler precis samtidigt utan den cell som från början har lite mindre kapacitet kanske drabbas mer/fortare och utvecklar kortslutning vilket i sin tur ändå ställer till det för hela batteriet.

Det vanligaste problemet med teslabatterier verkar ändå vara tunna kablar som lossnar och orsakar mätfel, eller kretskort som ger upp.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 311
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Resa till Branäs - ladda till 100% vid ankomst och låta stå?

Inlägg av enoch85 »

AAKEE skrev: 24 feb 2024 22:11
Här är en liten quiz om batterier:

Har man åkt dit på myterna är det risk att man får några fel. Några av frågorna är lite extra tillspetsade, men i sak korrekta.
Sannolikt kommer någon att nästan bli irriterad pga flera fel på testet, men det är meningen att make a statement för att väcka frågan om myterna:

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIp ... Q/viewform
3 fel.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1904
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Resa till Branäs - ladda till 100% vid ankomst och låta stå?

Inlägg av themax »

AAKEE skrev:
Här är en liten quiz om batterier:

Har man åkt dit på myterna är det risk att man får några fel. Några av frågorna är lite extra tillspetsade, men i sak korrekta.
Sannolikt kommer någon att nästan bli irriterad pga flera fel på testet, men det är meningen att make a statement för att väcka frågan om myterna:

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIp ... Q/viewform
Det här tillskriver jag AAKEEs utmärkta skola. Håller med om att några frågor var tillspetsade men kul quiz.

Bild
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7210
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Resa till Branäs - ladda till 100% vid ankomst och låta stå?

Inlägg av fth »

AAKEE skrev: 24 feb 2024 22:11
Här är en liten quiz om batterier:

Har man åkt dit på myterna är det risk att man får några fel. Några av frågorna är lite extra tillspetsade, men i sak korrekta.
Sannolikt kommer någon att nästan bli irriterad pga flera fel på testet, men det är meningen att make a statement för att väcka frågan om myterna:

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIp ... Q/viewform
Alla rätt, 13/13, men det beror bara på att jag tagit till mig det du skrivit här på TCS. Hade jag svarat på quizzen för något/några år sedan hade jag nog fått max 5-6 rätt. :D

Det är intressant hur fast man blir i gamla ”sanningar”. ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3633
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Resa till Branäs - ladda till 100% vid ankomst och låta stå?

Inlägg av Tellus »

Har inte läst apple rekommendationer, men när jag kollade på min iphone 13 tror jag det var, så var 100% 4,35 volt!
Så deras 80% kanske är ca 4,10 volt som är 100% på många elbilar (ej tesla)
Vår egolf hade 4,05 volt vid "100%"

Uppdaterade bms på en xiaomi scooter innan uppdatering var 100% 4,04 volt. Efter uppdatering 4,14 volt vilket gav ca 5km extra räckvidd av tot 45km. Original uppdatering från xiaomi alltså.
IMG_6852.jpeg
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1980
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Resa till Branäs - ladda till 100% vid ankomst och låta stå?

Inlägg av pejvic »

Tellus skrev: 26 feb 2024 20:18
Har inte läst apple rekommendationer, men när jag kollade på min iphone 13 tror jag det var, så var 100% 4,35 volt!
Så deras 80% kanske är ca 4,10 volt som är 100% på många elbilar (ej tesla)
Vår egolf hade 4,05 volt vid "100%"

Uppdaterade bms på en xiaomi scooter innan uppdatering var 100% 4,04 volt. Efter uppdatering 4,14 volt vilket gav ca 5km extra räckvidd av tot 45km. Original uppdatering från xiaomi alltså.
Vad jag vet så levereras iPhone med ungefär 4 % i toppbuffer. Stämmer ganska bra med känslan att man har 100% rätt länge enligt statusen för att från 99% tappa rätt snabbt ner till 89%.
Den verkar av någon anledning stanna upp där ett tag. Kan inte förstå varför?
Någon som har en förklaring?

Testat 4-5 stycken 13+14-lurar med exakt samma resultat.
Det finns ett bra program som heter coconutbattery men ej kollat.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3839
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Resa till Branäs - ladda till 100% vid ankomst och låta stå?

Inlägg av AAKEE »

Tellus skrev: 26 feb 2024 20:18
Har inte läst apple rekommendationer, men när jag kollade på min iphone 13 tror jag det var, så var 100% 4,35 volt!
iPhone använder LiHV-batterier. (High Voltage)
Lithiumbatterier specade för högre spänning = mer energitäthet. Jag tror man är uppe på 4.45V nu.

Det är ingen större skillnad i kemi vad jag har kunnat läsa mig fram till men precis som vanliga lithiumbatterier som har 4.2V/cell som max för att ge bra livslängd men som går ladda till 4.3-4.4V så har LiHV högre spånning/energitäthet men en klart begränsad livslängd, och de som använder den i radiostyrda modelvärlden upplever att de tappar kapacitet betydligt fortare än klassiska.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3839
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Resa till Branäs - ladda till 100% vid ankomst och låta stå?

Inlägg av AAKEE »

Tellus skrev: 26 feb 2024 20:18
Har inte läst apple rekommendationer, men när jag kollade på min iphone 13 tror jag det var, så var 100% 4,35 volt!
Så deras 80% kanske är ca 4,10 volt som är 100% på många elbilar (ej tesla)
Den första generationen LiHV (4.35V) som jag har bättre koll på hade 80% vid 4.14V någonstans.
Med 4.45V ligger 80% sannolikt runt 4.20V, dvs ungefär vid 100% på en Tesla, så att använda Apples 80% för att bevisa att 100% på en Tesla är farligt fungerar extremt dåligt
i mina ögon eftersom iPhone 80% är ~ som
tesla 100%.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Inlägg: 147
Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
Ort: Stockholm

Re: Resa till Branäs - ladda till 100% vid ankomst och låta stå?

Inlägg av Skyltspurtaren »

Ingen forskningsrapport men direkt ur Volkswagens manual som säger att man Måste sänka laddnivån om bilen ska stå längre. VW e-Up!: ”Om bilen står parkerad för en längre tid utan att användas, måste man se till att laddningsnivån ligger mellan ca 40 till 60 %”.

Dagligen har vi dock mest laddat fullt för att det är praktiskt och den funkar fortfarande bra efter åtta år. Så så jäkla känsligt det där med laddnivå verkar det inte vara, även om 100 % på Up:en motsvarar väl typ drygt 90 % på en Tesla.
IMG_2209.jpeg
HenrikC
Inlägg: 665
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Resa till Branäs - ladda till 100% vid ankomst och låta stå?

Inlägg av HenrikC »

Skyltspurtaren skrev: 27 feb 2024 09:05
Ingen forskningsrapport men direkt ur Volkswagens manual som säger att man Måste sänka laddnivån om bilen ska stå längre. VW e-Up!: ”Om bilen står parkerad för en längre tid utan att användas, måste man se till att laddningsnivån ligger mellan ca 40 till 60 %”.
Jag har en manual till Volkswagen där det står att Särskilda vinterdäck inte längre behövs med moderna radialdäck.

De har med andra ord haft fel förr och kan ha fel igen. 😁
Skriv svar