Kan inte öppna dörrar

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 31 aug 2021 16:18

Kan inte öppna dörrar

Inlägg av ducce916m »

Igår började dörrelektroniken att konstra utan att jag gjort någonting (annat än dammsugit) För det mesta går ingen dörr att öppna utan att använda kortet, emellanåt går förardörren att öppna genom att ta i ytterhandtaget. Då går förardörren att öppna, men inte de övriga.
Inte heller går det att öppna bakluckan med knappen på luckan. Däremot funkar det att öppna luckan från skärmen och från appen.
Bak-och passagerardörrar går däremot inte att öppna på något sätt utan att trycka på öppningsknappen på insidan.
Naturligtvis har jag gjort omstart(er) med Stäng av bilen på skärman samt med rattrullarna i kombination med tryck på bromspedalen.
Någon som varit med om liknande?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Kan inte öppna dörrar

Inlägg av taliz »

Nått med att den inte känner av din telefon riktigt?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 724
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Kan inte öppna dörrar

Inlägg av Dinsdale »

Råkat slå av bluetooth på telefonen?
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Kan inte öppna dörrar

Inlägg av renes »

Det finns ju en inställning under "locks" där man väljer om endast förardörren ska låsas upp av telefonen eller alla dörrar och baklucka. Jag har glömt vad inställningen heter, men det var något vi alla tyckte här på forumet inte var så glasklart.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Kan inte öppna dörrar

Inlägg av renes »

Kollade i manualen och så här skrivs det:
Om du aktiverar Reglage > Lås > Upplåsning av förardörren låses bara förardörren upp när du låser upp Model 3. Förardörren låses endast upp om det finns en nyckel på fordonets förarsida, inte på passagerarsidan. Om du vill låsa upp de återstående dörrarna ska du trycka länge på knappen längst upp på det invändiga dörrhandtaget, använda pekskärmen, mobilappen.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Azap
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 30 mar 2020 17:34

Re: Kan inte öppna dörrar

Inlägg av Azap »

Behövs lite mer information för att kunna ge nått vettigt svar.

Men lite enkla saker att prova.
Iphone eller Android?
Har telefonen på bluetooth? (gissar -ja eftersom det fungerar "lite")
Har du senaste versionen av Tesla appen?
..
Sen en sak som händer mig i bland (2020 M3) Är att jag inte kan öppna bilen direkt om jag pratar i telefonen. Är som att bluetooth becon inte sänds lika ofta under ett samtal.. eller nått. (iphone)

En annan sak som händer lite då och då är att jag har Airpods i jackfickan och telefonen i byxfikan "bakom" så att säga. Då känner den inte av signalen. Kanske alla magneter i airpodsfodralet som ställer till det.

Om inget av detta verkar stämma med ditt problem så skulle jag kolla 12/16V batteriet i bilen.
--
Det var min 5 cent.
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 31 aug 2021 16:18

Re: Kan inte öppna dörrar

Inlägg av ducce916m »

Tack för alla tips och ert engagemang!
De flesta saker har jag testat utan resultat. Det underliga är att jag inte ändrat något alls, det enda jag gjort sedan allt fungerade utan problem är att dammsuga bilen, den gillade kanske inte det? :D
Besökte Tesla Malmö idag och de kunde inte lösa problemet då utan skrev en servicebegäran så vi får väl se vad resultatet blir. Kommer att rapportera här.
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 31 aug 2021 16:18

Re: Kan inte öppna dörrar

Inlägg av ducce916m »

renes skrev: 29 feb 2024 18:35
Kollade i manualen och så här skrivs det:
Om du aktiverar Reglage > Lås > Upplåsning av förardörren låses bara förardörren upp när du låser upp Model 3. Förardörren låses endast upp om det finns en nyckel på fordonets förarsida, inte på passagerarsidan. Om du vill låsa upp de återstående dörrarna ska du trycka länge på knappen längst upp på det invändiga dörrhandtaget, använda pekskärmen, mobilappen.
Det verkar som att du har helt rätt, nu fungerar upplåsning och låsning (som fungerade till o ifrån) igen. Lite underligt ändå, har inte ens varit inne i menyn och alltså inte ändrat något. Hände kanske något i samband med senaste uppdateringen? Tack för tipset!
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Kan inte öppna dörrar

Inlägg av Tellus »

Kudos till Tesla Malmö ;)
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 31 aug 2021 16:18

Re: Kan inte öppna dörrar

Inlägg av ducce916m »

Tellus skrev: 01 mar 2024 13:04
Kudos till Tesla Malmö ;)
Absolut!
Var där igår och de skrev en servicerapport. Redan idag ringde en servicekille när jag redan fått det att fungera. Han meddelade att han kunde se att skärmens kylsystem fått en liten luftblåsa och meddelade att han beställt en ny skärm ifall det inte skulle gå att fixa den gamla. Så fort de får skärmen kommer de att meddela mig. Imponerande att de kunde se detta, hade ingen aning om detta problem eller att skärmen var vätskekyld. Undrar hur/om det fungerar med andra bilmärken?
Skriv svar