Har räknar på alternativ till gammal Model S.
Moderator: Redaktion
Har räknar på alternativ till gammal Model S.
Har lagt upp lite kalkyler i Dannis eminenta site Teslakalkylen.com. Har räknat både på min nuvarande situation med ca 1500 tjänstemil per år och en alternativ situation med 0 tjänstemil.
Är ett väldigt långt inlägg detta och är mest för min egen skull, att få det på ett översiktligt vis. Tar dock gärna emot åsikter på de förutsättningar jag satt upp.
Ränta: 5% ränta på alla alternativ utom Model Y Performance som har 2%.
Värdeminskning: 55% restvärde med tjänstemil, 60% restvärde utan tjänstemil.
Milersättning: 9,5 kr/mil på tjänstebil, 25 kr/mil på privata alternativ.
Försäkring: 14 000 kr/år på bilar som kräver helförsäkring, 8 000 kr/år för Model Y.
Service: 4 000 kr/år på alla icke-Teslor, 25 000 kr/år på min Model S (reparationer) och 0 kr/år på Model Y.
Elkostnad: 3 kr/mil för alla utom Model Y som får 2,5 kr/mil.
Bilarna på startlinjen är:
Tesla Model S 100D -18. Ingångsvärde 340 000:-
Tesla Model Y Performance -24. Ingångsvärde 680 000:- (midnight cherry typ, klarar inte vitt)
Audi E-Tron S-Line -21. Ingångsvärde 539 000:-
BMW iX 40 -22. Ingångsvärde 650 000:-
Bensinbil modell lite äldre. Ingångsvärde 400 000:-, bränslekostnad 15 kr/mil, reparationer 10 000 kr/år
Dieselbil modell lite äldre. Ingångsvärde 400 000:-, bränslekostnad 12 kr/mil, reparationer 10 000 kr/år
Först ut är min befintliga bil. Model S -18.
Just nu _äger_ jag den på företaget och får alltså inte dra halva momsen. Enligt teslakalkylen är det dock bara värt ~300 kr/mån för mig privat. Förmånsvärde 7 034 kr/mån.
Företagsägd med pendling: 8 000 kr/mån
Företagsägd utan pendling: 8 000 kr/mån
Privatägd med pendling: 6 000 kr/mån
Privatägd utan pendling: 8 700 kr/mån
Här går det argumentera för att reparationskostnaderna antagligen blir mindre om jag kör mindre. Att köpa ut den privat igen skulle bli billigare så länge jag pendlar men inte annars och så vill jag inte ta risken för dyra reparationer privat.
Första utmanare är den omsusade Model Y med låg ränta, låg förbrukning, billiga försäkring osv. Förmånsvärde 6 548 kr/mån.
Företagsägd med pendling: 7 900 kr/mån
Företagsägd utan pendling: 8 000 kr/mån
Privatägd med pendling: 7 600 kr/mån
Privatägd utan pendling: 9 500 kr/mån
Den anser jag det är bättre att ta på företaget. Problemet är att jag inte riktigt gillar bilen... Annars är den ju perfekt på många sätt.
Den andra utmanaren är en välutrustad Audi E-Tron 55 -21. Uppskattat förmånsvärdet 9 000 kr/mån. (S-Line + 100 tkr i utrustning)
Företagsägd med pendling: 9 300 kr/mån
Företagsägd utan pendling: 9 800 kr/mån
Privatägd med pendling: 7 600 kr/mån
Privatägd utan pendling: 9 600 kr/mån
Här är privatägd billigare oavsett pendling. Lustigt nog nästan identisk kostnad mot privatägd Model Y.
Tredje utmanare är en BMW iX 40 -22. Uppskattat förmånsvärde 9 600 kr/mån (130 tkr i utrustning)
Företagsägd med pendling: 10 100 kr/mån
Företagsägd utan pendling: 10 300 kr/mån
Privatägd med pendling: 9 100 kr/mån
Privatägd utan pendling: 11 000 kr/mån
Är väl den jag är mest sugen på och som känns modernare än Audin och så är den av "rätt märke" för mig. Här är det hugget som stucket att ha den privat eller på företaget.
Bensinbil för 400 000:-. Exempelvis BMW 540i -18 eller dylikt.
Privatägd med pendling: 9 900 kr/mån
Privatägd utan pendling: 10 600 kr/mån
Dieselbil för 400 000:-. Exempelvis BMW 530d -18 eller dylikt.
Privatägd med pendling: 9 000 kr/mån
Privatägd utan pendling: 10 100 kr/mån
De fossila alternativen hävdar sig någorlunda men då är det ju betydligt äldre bilar så det stryker jag direkt. Tog bara med de för skojs skull.
Till sist. Alla alternativ har sina distinkta för- och nackdelar. iX 40 och E-Tron har avgjort sämre räckvidd och är slöare i sin karaktär men å andra sidan är det inte hela världen för mig. Model Y matchar min Model S vad gäller räckvidd och prestanda ganska rakt av men har å andra sidan andra nackdelar.
Är ett väldigt långt inlägg detta och är mest för min egen skull, att få det på ett översiktligt vis. Tar dock gärna emot åsikter på de förutsättningar jag satt upp.
Ränta: 5% ränta på alla alternativ utom Model Y Performance som har 2%.
Värdeminskning: 55% restvärde med tjänstemil, 60% restvärde utan tjänstemil.
Milersättning: 9,5 kr/mil på tjänstebil, 25 kr/mil på privata alternativ.
Försäkring: 14 000 kr/år på bilar som kräver helförsäkring, 8 000 kr/år för Model Y.
Service: 4 000 kr/år på alla icke-Teslor, 25 000 kr/år på min Model S (reparationer) och 0 kr/år på Model Y.
Elkostnad: 3 kr/mil för alla utom Model Y som får 2,5 kr/mil.
Bilarna på startlinjen är:
Tesla Model S 100D -18. Ingångsvärde 340 000:-
Tesla Model Y Performance -24. Ingångsvärde 680 000:- (midnight cherry typ, klarar inte vitt)
Audi E-Tron S-Line -21. Ingångsvärde 539 000:-
BMW iX 40 -22. Ingångsvärde 650 000:-
Bensinbil modell lite äldre. Ingångsvärde 400 000:-, bränslekostnad 15 kr/mil, reparationer 10 000 kr/år
Dieselbil modell lite äldre. Ingångsvärde 400 000:-, bränslekostnad 12 kr/mil, reparationer 10 000 kr/år
Först ut är min befintliga bil. Model S -18.
Just nu _äger_ jag den på företaget och får alltså inte dra halva momsen. Enligt teslakalkylen är det dock bara värt ~300 kr/mån för mig privat. Förmånsvärde 7 034 kr/mån.
Företagsägd med pendling: 8 000 kr/mån
Företagsägd utan pendling: 8 000 kr/mån
Privatägd med pendling: 6 000 kr/mån
Privatägd utan pendling: 8 700 kr/mån
Här går det argumentera för att reparationskostnaderna antagligen blir mindre om jag kör mindre. Att köpa ut den privat igen skulle bli billigare så länge jag pendlar men inte annars och så vill jag inte ta risken för dyra reparationer privat.
Första utmanare är den omsusade Model Y med låg ränta, låg förbrukning, billiga försäkring osv. Förmånsvärde 6 548 kr/mån.
Företagsägd med pendling: 7 900 kr/mån
Företagsägd utan pendling: 8 000 kr/mån
Privatägd med pendling: 7 600 kr/mån
Privatägd utan pendling: 9 500 kr/mån
Den anser jag det är bättre att ta på företaget. Problemet är att jag inte riktigt gillar bilen... Annars är den ju perfekt på många sätt.
Den andra utmanaren är en välutrustad Audi E-Tron 55 -21. Uppskattat förmånsvärdet 9 000 kr/mån. (S-Line + 100 tkr i utrustning)
Företagsägd med pendling: 9 300 kr/mån
Företagsägd utan pendling: 9 800 kr/mån
Privatägd med pendling: 7 600 kr/mån
Privatägd utan pendling: 9 600 kr/mån
Här är privatägd billigare oavsett pendling. Lustigt nog nästan identisk kostnad mot privatägd Model Y.
Tredje utmanare är en BMW iX 40 -22. Uppskattat förmånsvärde 9 600 kr/mån (130 tkr i utrustning)
Företagsägd med pendling: 10 100 kr/mån
Företagsägd utan pendling: 10 300 kr/mån
Privatägd med pendling: 9 100 kr/mån
Privatägd utan pendling: 11 000 kr/mån
Är väl den jag är mest sugen på och som känns modernare än Audin och så är den av "rätt märke" för mig. Här är det hugget som stucket att ha den privat eller på företaget.
Bensinbil för 400 000:-. Exempelvis BMW 540i -18 eller dylikt.
Privatägd med pendling: 9 900 kr/mån
Privatägd utan pendling: 10 600 kr/mån
Dieselbil för 400 000:-. Exempelvis BMW 530d -18 eller dylikt.
Privatägd med pendling: 9 000 kr/mån
Privatägd utan pendling: 10 100 kr/mån
De fossila alternativen hävdar sig någorlunda men då är det ju betydligt äldre bilar så det stryker jag direkt. Tog bara med de för skojs skull.
Till sist. Alla alternativ har sina distinkta för- och nackdelar. iX 40 och E-Tron har avgjort sämre räckvidd och är slöare i sin karaktär men å andra sidan är det inte hela världen för mig. Model Y matchar min Model S vad gäller räckvidd och prestanda ganska rakt av men har å andra sidan andra nackdelar.
-
- Inlägg: 5599
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Har räknar på alternativ till gammal Model S.
Minns inte... Är det du som tycker förarstolen är typ som ett skruvstäd i BMW i4?
Kikade i konfiguratorn. Det verkar som justering av ryggstödets bredd för förare är ett tillval. Men å andra sidan så kanske det inte hjälper ifall man t.ex. vill sitta i passagerarstol fram vid t.ex. övningskörning...
Kikade i konfiguratorn. Det verkar som justering av ryggstödets bredd för förare är ett tillval. Men å andra sidan så kanske det inte hjälper ifall man t.ex. vill sitta i passagerarstol fram vid t.ex. övningskörning...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Har räknar på alternativ till gammal Model S.
Köp den bil du gillar bäst? Handlar om hundralappar hit eller dit som jag ser set.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: Har räknar på alternativ till gammal Model S.
Teslabjörn verkar älska ix 40 som trots mindre batteri får längre räckvidd än E-Tron 55. 170 Wh/km i 90-testet och 242 Wh/km i 120-testet. E-Tron fick 225 respektive 308 Wh/km i samma tester. Är rätt stor skillnad det.
Dessutom väger iX 40 ca 200 kg mindre än E-Tron.
Dessutom väger iX 40 ca 200 kg mindre än E-Tron.
Re: Har räknar på alternativ till gammal Model S.
Nått är konstigt. Går jag in på ABRP och kollar på resan upp till vår stuga så behöver min Q8-50 ladda i 12min medans ix40 ca 20min med samma förhållanden. Borde det inte vara tvärtom om ix40 har längre räckvidd? (Eller är det ix40 som laddar extremt sakta?)Verdi_ skrev: ↑03 mar 2024 13:40Teslabjörn verkar älska ix 40 som trots mindre batteri får längre räckvidd än E-Tron 55. 170 Wh/km i 90-testet och 242 Wh/km i 120-testet. E-Tron fick 225 respektive 308 Wh/km i samma tester. Är rätt stor skillnad det.
Dessutom väger iX 40 ca 200 kg mindre än E-Tron.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Har räknar på alternativ till gammal Model S.
Vad har abrp för förbrukningssiffror då?Nect skrev: ↑03 mar 2024 13:55Nått är konstigt. Går jag in på ABRP och kollar på resan upp till vår stuga så behöver min Q8-50 ladda i 12min medans ix40 ca 20min med samma förhållanden. Borde det inte vara tvärtom om ix40 har längre räckvidd? (Eller är det ix40 som laddar extremt sakta?)Verdi_ skrev: ↑03 mar 2024 13:40Teslabjörn verkar älska ix 40 som trots mindre batteri får längre räckvidd än E-Tron 55. 170 Wh/km i 90-testet och 242 Wh/km i 120-testet. E-Tron fick 225 respektive 308 Wh/km i samma tester. Är rätt stor skillnad det.
Dessutom väger iX 40 ca 200 kg mindre än E-Tron.
Re: Har räknar på alternativ till gammal Model S.
Vänta till Y Juniper? Kanske gillar den mer?
Lär ju likt Highland kännas betydligt mer sofistikerad.
Lär ju likt Highland kännas betydligt mer sofistikerad.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Har räknar på alternativ till gammal Model S.
242 på ix40 och 288 på E-tronen.Verdi_ skrev: ↑03 mar 2024 14:04Vad har abrp för förbrukningssiffror då?Nect skrev: ↑03 mar 2024 13:55Nått är konstigt. Går jag in på ABRP och kollar på resan upp till vår stuga så behöver min Q8-50 ladda i 12min medans ix40 ca 20min med samma förhållanden. Borde det inte vara tvärtom om ix40 har längre räckvidd? (Eller är det ix40 som laddar extremt sakta?)Verdi_ skrev: ↑03 mar 2024 13:40Teslabjörn verkar älska ix 40 som trots mindre batteri får längre räckvidd än E-Tron 55. 170 Wh/km i 90-testet och 242 Wh/km i 120-testet. E-Tron fick 225 respektive 308 Wh/km i samma tester. Är rätt stor skillnad det.
Dessutom väger iX 40 ca 200 kg mindre än E-Tron.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Har räknar på alternativ till gammal Model S.
Stämmer inte mot Björns tester alls men fan vet vad som är rätt. Enligt EV-database har de i princip exakt samma räckvidd iaf.Nect skrev: ↑03 mar 2024 15:34242 på ix40 och 288 på E-tronen.Verdi_ skrev: ↑03 mar 2024 14:04Vad har abrp för förbrukningssiffror då?Nect skrev: ↑03 mar 2024 13:55Nått är konstigt. Går jag in på ABRP och kollar på resan upp till vår stuga så behöver min Q8-50 ladda i 12min medans ix40 ca 20min med samma förhållanden. Borde det inte vara tvärtom om ix40 har längre räckvidd? (Eller är det ix40 som laddar extremt sakta?)Verdi_ skrev: ↑03 mar 2024 13:40Teslabjörn verkar älska ix 40 som trots mindre batteri får längre räckvidd än E-Tron 55. 170 Wh/km i 90-testet och 242 Wh/km i 120-testet. E-Tron fick 225 respektive 308 Wh/km i samma tester. Är rätt stor skillnad det.
Dessutom väger iX 40 ca 200 kg mindre än E-Tron.
Re: Har räknar på alternativ till gammal Model S.
Ok!Verdi_ skrev: ↑03 mar 2024 15:43Stämmer inte mot Björns tester alls men fan vet vad som är rätt. Enligt EV-database har de i princip exakt samma räckvidd iaf.Nect skrev: ↑03 mar 2024 15:34242 på ix40 och 288 på E-tronen.Verdi_ skrev: ↑03 mar 2024 14:04Vad har abrp för förbrukningssiffror då?Nect skrev: ↑03 mar 2024 13:55Nått är konstigt. Går jag in på ABRP och kollar på resan upp till vår stuga så behöver min Q8-50 ladda i 12min medans ix40 ca 20min med samma förhållanden. Borde det inte vara tvärtom om ix40 har längre räckvidd? (Eller är det ix40 som laddar extremt sakta?)Verdi_ skrev: ↑03 mar 2024 13:40Teslabjörn verkar älska ix 40 som trots mindre batteri får längre räckvidd än E-Tron 55. 170 Wh/km i 90-testet och 242 Wh/km i 120-testet. E-Tron fick 225 respektive 308 Wh/km i samma tester. Är rätt stor skillnad det.
Dessutom väger iX 40 ca 200 kg mindre än E-Tron.
Tycker ABRP brukar stämma ganska bra på min bil.
De får väl sina siffror (referensförbrukning) från bilar som är ansluten till tjänsten bland annat? (Och räknar sedan upp/ner beroende på väderlek och lastad bil).
Men det står Alpha på ix40 så de kanske inte har tillräckligt med data på den bilen?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Har räknar på alternativ till gammal Model S.
Nect skrev: ↑03 mar 2024 15:51Ok!
Tycker ABRP brukar stämma ganska bra på min bil.
De får väl sina siffror (referensförbrukning) från bilar som är ansluten till tjänsten bland annat? (Och räknar sedan upp/ner beroende på väderlek och lastad bil).
Men det står Alpha på ix40 så de kanske inte har tillräckligt med data på den bilen?
Eller iofs. Stämmer väl hyfsat mot 120-testet där det väl var 242 respektive 308.
Hur långt är det till stugan?
Re: Har räknar på alternativ till gammal Model S.
Ca 35 milVerdi_ skrev: ↑03 mar 2024 16:21Nect skrev: ↑03 mar 2024 15:51Ok!
Tycker ABRP brukar stämma ganska bra på min bil.
De får väl sina siffror (referensförbrukning) från bilar som är ansluten till tjänsten bland annat? (Och räknar sedan upp/ner beroende på väderlek och lastad bil).
Men det står Alpha på ix40 så de kanske inte har tillräckligt med data på den bilen?
Eller iofs. Stämmer väl hyfsat mot 120-testet där det väl var 242 respektive 308.
Hur långt är det till stugan?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Har räknar på alternativ till gammal Model S.
Nect skrev: ↑03 mar 2024 16:36Ca 35 milVerdi_ skrev: ↑03 mar 2024 16:21Nect skrev: ↑03 mar 2024 15:51Ok!
Tycker ABRP brukar stämma ganska bra på min bil.
De får väl sina siffror (referensförbrukning) från bilar som är ansluten till tjänsten bland annat? (Och räknar sedan upp/ner beroende på väderlek och lastad bil).
Men det står Alpha på ix40 så de kanske inte har tillräckligt med data på den bilen?
Eller iofs. Stämmer väl hyfsat mot 120-testet där det väl var 242 respektive 308.
Hur långt är det till stugan?
Och den räknade med samma SOC vid ankomst?
Re: Har räknar på alternativ till gammal Model S.
De ska den ha gjort (inställd på min 10%).Verdi_ skrev: ↑03 mar 2024 17:25Nect skrev: ↑03 mar 2024 16:36Ca 35 milVerdi_ skrev: ↑03 mar 2024 16:21Nect skrev: ↑03 mar 2024 15:51Ok!
Tycker ABRP brukar stämma ganska bra på min bil.
De får väl sina siffror (referensförbrukning) från bilar som är ansluten till tjänsten bland annat? (Och räknar sedan upp/ner beroende på väderlek och lastad bil).
Men det står Alpha på ix40 så de kanske inte har tillräckligt med data på den bilen?
Eller iofs. Stämmer väl hyfsat mot 120-testet där det väl var 242 respektive 308.
Hur långt är det till stugan?
Och den räknade med samma SOC vid ankomst?
Gjorde om planeringarna av någon anledning så kommer ix40 fram med 13%. Sänker jag gränsen till 7% så kommer den fram med 10% (lika som e-tron).
Då sjunker laddtiden med ca 2 min till 18 min.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Har räknar på alternativ till gammal Model S.
Nect skrev: ↑03 mar 2024 17:48De ska den ha gjort (inställd på 10%)Verdi_ skrev: ↑03 mar 2024 17:25Nect skrev: ↑03 mar 2024 16:36Ca 35 milVerdi_ skrev: ↑03 mar 2024 16:21Nect skrev: ↑03 mar 2024 15:51
Ok!
Tycker ABRP brukar stämma ganska bra på min bil.
De får väl sina siffror (referensförbrukning) från bilar som är ansluten till tjänsten bland annat? (Och räknar sedan upp/ner beroende på väderlek och lastad bil).
Men det står Alpha på ix40 så de kanske inte har tillräckligt med data på den bilen?
Eller iofs. Stämmer väl hyfsat mot 120-testet där det väl var 242 respektive 308.
Hur långt är det till stugan?
Och den räknade med samma SOC vid ankomst?
ABRP har lägre referensförbrukning på nyare E-Tron (227 Wh/km) än iX 40 (237 Wh/km). Känns inte helt rätt.
Re: Har räknar på alternativ till gammal Model S.
Nu räknar jag iofs med gamla e-tron 55 i ABRP.
Jag uppdaterade min tidigare post som sänkte laddtiden på ix40 med 2 min.
Q8 har lite lägre förbrukning än gamla e-tron, men det är marginellt tycker jag själv. Men de kan vara bredare däck på ix40 som ökar referensförbrukningen?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Har räknar på alternativ till gammal Model S.
Jo jag räknade på 2021+, dvs de senare årsmodellerna. Inte Q8 alltså.
- tobiasbl
- Teslaägare
- Inlägg: 18
- Blev medlem: 13 maj 2022 14:23
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tobias65666