2022:a AWD vs 2024:a RWD?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Cifius
Inlägg: 3
Blev medlem: 29 feb 2024 22:24

2022:a AWD vs 2024:a RWD?

Inlägg av Cifius »

Hej!

Är i tankarna att köpa min första Tesla och skulle behöva lite råd.

Med en budget på runt 300-500 kkr, skulle ni välja en begagnad Long Range (från 2021-2022) eller en ny Standard Range? Har bara haft möjlighet att provköra den nya Long Range och gillar verkligen accelerationen. Är det något man kommer sakna med den bakhjulsdrivna tror ni?
carlf
Inlägg: 33
Blev medlem: 11 feb 2022 21:41

Re: 2022:a AWD vs 2024:a RWD?

Inlägg av carlf »

Jag gillar iofs draget i LR, men jag upplevde precis ALLT utom avsaknaden av blinkersspak som ett stort lyft i Highland. En helt annan kvalitetskänsla, skönare stolar med ventilation, mjukare chassi och bättre ljuddämpning är ju bara några skillnader som gör bilen riktigt trevlig.
Användarvisningsbild
nesse11
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 04 mar 2020 17:01

Re: 2022:a AWD vs 2024:a RWD?

Inlägg av nesse11 »

Jag provkörde rwd Highland för ett tag sen och måste säga att jag var lite besviken på accelerationen.
Jag kör en 2019 Sr+ idag och dom hade mer/tillräckligt med pulver.
Iofs var det lite dåligt före när jag provkörde men rwd har blivit slöare med åren.
Iaf försök få provköra en innan du bestämmer dig så du inte blir besviken.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Inlägg: 170
Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
Referralkod: ts.la/martin185079

Re: 2022:a AWD vs 2024:a RWD?

Inlägg av airdrive »

Jag tänker att med en 2024 RWD så får du förutom bättre komfort också tåligare LFP-batteri som håller längre över tid. Visst, något mer pengar men jag tycker fortfarande de relativt lätt begagnade bilarna ligger väl högt i pris jämfört med nytt. Såklart pga prissänkningarna...

Samtidigt får du en grymt bra bil om du köper en bil i storleksordningen 300-400k, så har du pengarna kvar för nästa bil. Om några år är säkertelbilspriserna betydligt bättre än nu.
M3 LR 2023
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: 2022:a AWD vs 2024:a RWD?

Inlägg av slugger75 »

Cifius skrev: 01 mar 2024 21:19
Hej!

Är i tankarna att köpa min första Tesla och skulle behöva lite råd.

Med en budget på runt 300-500 kkr, skulle ni välja en begagnad Long Range (från 2021-2022) eller en ny Standard Range? Har bara haft möjlighet att provköra den nya Long Range och gillar verkligen accelerationen. Är det något man kommer sakna med den bakhjulsdrivna tror ni?
Jag skulle välja en ny, med tanke på att försäkringskostnaden på den begagnade är mångdubbelt högre.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Cifius
Inlägg: 3
Blev medlem: 29 feb 2024 22:24

Re: 2022:a AWD vs 2024:a RWD?

Inlägg av Cifius »

nesse11 skrev: 01 mar 2024 23:03
Iaf försök få provköra en innan du bestämmer dig så du inte blir besviken.
Tack för alla synpunkter! Tyvärr verkar Tesla Center i Göteborg där jag bor inte ha tillgång till en bakhjulsdriven demobil, så får försöka hitta något annat ställe att provköra på. Vore ju tråkigt om den skulle kännas mycket segare än Long Range. Har inte hittat några videos där de testar dem sida vid sida heller.
skarj
Inlägg: 37
Blev medlem: 10 jan 2020 15:27

Re: 2022:a AWD vs 2024:a RWD?

Inlägg av skarj »

Jag har en 2025 bakhjulsdriven, en av de sista med blinkersspak kanske...
Kan säga att den är betydligt segare än LR, men det var anledningen att köpa den i mitt fall som inte klarar 3 mån utan körkort...
Tåligare batterier var också anledningen, skönt att kunna ladda till 100 % hela tiden, men när den är kall är den riktigt seg (ingen bromsregenerering heller), även snabbladdning är seg om man inte förvärrat eller kört en bit, typ 2-4 kW och det värmer batteriet, så i praktiken ingen laddning (endast ett problem då man nyss börjat köra och inte förvärrat).

Sommar eller fullvarmt batteri är den rapp (enligt mig), känns rappare en de flesta andra 300 hk bilar upp till 130.

Men är acceptabelt absolut viktigast så slå till på en Performance alt LR, tydlig skillnad samt 4wd.

Ska den användas som vanlig bil, självklart val med en ny RWD, kanske går att hitta ny med blinkersspak om det är en dealbreaker, eller med väldigt få mil.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: 2022:a AWD vs 2024:a RWD?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Cifius skrev: 02 mar 2024 12:26
nesse11 skrev: 01 mar 2024 23:03
Iaf försök få provköra en innan du bestämmer dig så du inte blir besviken.
Tack för alla synpunkter! Tyvärr verkar Tesla Center i Göteborg där jag bor inte ha tillgång till en bakhjulsdriven demobil, så får försöka hitta något annat ställe att provköra på. Vore ju tråkigt om den skulle kännas mycket segare än Long Range. Har inte hittat några videos där de testar dem sida vid sida heller.
I liknande fall som ditt när det antingen inte finns ett provkörningsex hos Tesla, eller i andra fall när det kan vara långt att köra till en av Teslas bilhallar så brukar det finnas folk på forumet som ställer upp och erbjuder provkörning ifall man frågar... Kanske skulle kunna vara en lösning för dig om du vill provköra innan beställning. Gissar att det finns några i Gbgtrakten som har en bakhjulsdriven Highland...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: 2022:a AWD vs 2024:a RWD?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Cifius skrev: 01 mar 2024 21:19
Hej!

Är i tankarna att köpa min första Tesla och skulle behöva lite råd.

Med en budget på runt 300-500 kkr, skulle ni välja en begagnad Long Range (från 2021-2022) eller en ny Standard Range? [...
Ifall du köper en beg. så är det bra att ha koll på ifall den är importerad eller svensksåld. Importerade bilar kan ha högre försäkringspremie. De har tydligen även sämre andrahandsvärde. Beroende på lite olika faktorer så är ju Teslas bilar kanske inte alltid så populära hos bilhandlare ifall man skulle vilja sälja sin bil till just en handlare. Men det är tydligen extra svårt eller kanske t.o.m omöjligt att sälja en importerad Tesla till en bilhandlare...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 724
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: 2022:a AWD vs 2024:a RWD?

Inlägg av Dinsdale »

SwedishAdvocate skrev: 02 mar 2024 16:03
Cifius skrev: 02 mar 2024 12:26
nesse11 skrev: 01 mar 2024 23:03
Iaf försök få provköra en innan du bestämmer dig så du inte blir besviken.
Tack för alla synpunkter! Tyvärr verkar Tesla Center i Göteborg där jag bor inte ha tillgång till en bakhjulsdriven demobil, så får försöka hitta något annat ställe att provköra på. Vore ju tråkigt om den skulle kännas mycket segare än Long Range. Har inte hittat några videos där de testar dem sida vid sida heller.
I liknande fall som ditt när det antingen inte finns ett provkörningsex hos Tesla, eller i andra fall när det kan vara långt att köra till en av Teslas bilhallar så brukar det finnas folk på forumet som ställer upp och erbjuder provkörning ifall man frågar... Kanske skulle kunna vara en lösning för dig om du vill provköra innan beställning. Gissar att det finns några i Gbgtrakten som har en bakhjulsdriven Highland...
Det är väl samma motor i bakhjulsdrivna Highland som i före-highland? Det innebär isf att du skulle kunna provköra vilken som helst Model 3 med bakhjulsdrift som inte är SR+ om det är motorkraften du vill känna på. SR+ har kraftigare motor än den bakhjulsdrivna Model 3 som inte har nån modellbeteckning. Det kanske kan vara ett alternativ, en begagnad SR+?
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
nesse11
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 04 mar 2020 17:01

Re: 2022:a AWD vs 2024:a RWD?

Inlägg av nesse11 »

Dinsdale skrev:
SwedishAdvocate skrev: 02 mar 2024 16:03
Cifius skrev: 02 mar 2024 12:26
nesse11 skrev: 01 mar 2024 23:03
Iaf försök få provköra en innan du bestämmer dig så du inte blir besviken.
Tack för alla synpunkter! Tyvärr verkar Tesla Center i Göteborg där jag bor inte ha tillgång till en bakhjulsdriven demobil, så får försöka hitta något annat ställe att provköra på. Vore ju tråkigt om den skulle kännas mycket segare än Long Range. Har inte hittat några videos där de testar dem sida vid sida heller.
I liknande fall som ditt när det antingen inte finns ett provkörningsex hos Tesla, eller i andra fall när det kan vara långt att köra till en av Teslas bilhallar så brukar det finnas folk på forumet som ställer upp och erbjuder provkörning ifall man frågar... Kanske skulle kunna vara en lösning för dig om du vill provköra innan beställning. Gissar att det finns några i Gbgtrakten som har en bakhjulsdriven Highland...
Det är väl samma motor i bakhjulsdrivna Highland som i före-highland? Det innebär isf att du skulle kunna provköra vilken som helst Model 3 med bakhjulsdrift som inte är SR+ om det är motorkraften du vill känna på. SR+ har kraftigare motor än den bakhjulsdrivna Model 3 som inte har nån modellbeteckning. Det kanske kan vara ett alternativ, en begagnad SR+?
I så fall måste det vara en äldre Sr+. Alltså dom som hade cromade lister runt fönstren. Inte svarta.
Det är dessa som går hårdast.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 724
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: 2022:a AWD vs 2024:a RWD?

Inlägg av Dinsdale »

nesse11 skrev: 03 mar 2024 07:38
I så fall måste det vara en äldre Sr+. Alltså dom som hade cromade lister runt fönstren. Inte svarta.
Det är dessa som går hårdast.
Det stämmer inte. Jag har en 2021 med svarta lister och den kraftigare motorn så vilken som helst SR+ går bra. Den slöare motorn bytte man till när man satte in 60kWh-batteriet (som fortfarande används) och tog bort beteckningen "SR+".

Om det inte är så att man använt flera olika motorer i SR+ genom åren förstås.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
nesse11
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 04 mar 2020 17:01

Re: 2022:a AWD vs 2024:a RWD?

Inlägg av nesse11 »

Dinsdale skrev:
nesse11 skrev: 03 mar 2024 07:38
I så fall måste det vara en äldre Sr+. Alltså dom som hade cromade lister runt fönstren. Inte svarta.
Det är dessa som går hårdast.
Det stämmer inte. Jag har en 2021 med svarta lister och den kraftigare motorn så vilken som helst SR+ går bra. Den slöare motorn bytte man till när man satte in 60kWh-batteriet (som fortfarande används) och tog bort beteckningen "SR+".

Om det inte är så att man använt flera olika motorer i SR+ genom åren förstås.
Jag kan inte säga till 100% att det är vid listbytet gränsen är.
Vad jag har hört så är det samma motor i alla och att det inte heller har med batteriet att göra utan är mjukvarustyrt.
Det sägs att det var det som tillverkades i freemont fabriken som går bättre.
Det finns filmer på youtube där man kör dragrace med olika Sr+.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1051
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: 2022:a AWD vs 2024:a RWD?

Inlägg av Airlift »

SwedishAdvocate skrev: 02 mar 2024 16:07
Ifall du köper en beg. så är det bra att ha koll på ifall den är importerad eller svensksåld. Importerade bilar kan ha högre försäkringspremie. De har tydligen även sämre andrahandsvärde.
Om den är såpass ny att den svenska motsvarigheten hade varit berättigad med vagnskadegaranti (vilket man betalar för med högre pris i andrahandsvärdet..)

Tittar man på en 2020 så är det snarare fördel som köpare med imp, min erfarenhet..
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1051
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: 2022:a AWD vs 2024:a RWD?

Inlägg av Airlift »

SwedishAdvocate skrev: 02 mar 2024 16:07
Ifall du köper en beg. så är det bra att ha koll på ifall den är importerad eller svensksåld. Importerade bilar kan ha högre försäkringspremie. De har tydligen även sämre andrahandsvärde.
Om den är såpass ny att den svenska motsvarigheten hade varit berättigad med vagnskadegaranti (vilket man betalar för med högre pris i andrahandsvärdet..)

Tittar man på en M3 så är det snarare fördel som köpare med imp, min erfarenhet då priset är lägre men värdeminskning procentuell.
Är den importerade xxxxx kr billigare så det lönar sig att betala helförsäkring snarare än ett högre pris blir kalkylen köparens fördel.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: 2022:a AWD vs 2024:a RWD?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Airlift skrev: 03 mar 2024 09:12
SwedishAdvocate skrev: 02 mar 2024 16:07
Ifall du köper en beg. så är det bra att ha koll på ifall den är importerad eller svensksåld. Importerade bilar kan ha högre försäkringspremie. De har tydligen även sämre andrahandsvärde.
Om den är såpass ny att den svenska motsvarigheten hade varit berättigad med vagnskadegaranti (vilket man betalar för med högre pris i andrahandsvärdet..)

Tittar man på en M3 så är det snarare fördel som köpare med imp, min erfarenhet då priset är lägre men värdeminskning procentuell.
Är den importerade xxxxx kr billigare så det lönar sig att betala helförsäkring snarare än ett högre pris blir kalkylen köparens fördel.
Är inte insatt själv, men det verkar finnas olika uppfattningar på forumet. Oavsett behöver man ju ha koll på att priset för en import måste vara X kr billigare för att det ska kunna löna sig ekonomiskt. Se t.ex (som väl i och för sig verkar handla om en Model S75 från 2017...):
pejvic skrev: 23 feb 2024 10:42
Verdi_ skrev: 23 feb 2024 08:41
pejvic skrev: 22 feb 2024 22:26
Tankarna får väl bli att bilen är importerad slutet av 2023.
De flesta är helt enkelt inte intresserad av den.

Bland annat kan man nog stryka samtliga bilfirmor som tilltänkta köpare.
Importer är generellt knepigt att sälja i Sverige, och kommer man till Tesla så är det nog ännu värre.
Det saknas ju servicehistorik osv på Tesla.

Försöker man sälja till ett pris som motsvarar vad en svensksåld bil kostar så tar man nog bort närmare 100% av intressenterna ungefär.
Kan inte finnas någon som hatar importer som du. :lol: Är ett evigt malande om det. Det saknas ju servicehistorik precis lika mycket på en svensksåld. Eller menar du att en "utlänning" i regel sköter om bilen sämre än en svensk?

Jag har importerat, och sålt, flera bilar. Det går och det är ingen katastrof. Särskilt inte på en bil som ändå inte har vagnskadegaranti kvar.
hej @Verdi, haha ja man kan nästan tro det. Men nä det är en prisfråga. Jag har importerat 3-4 från Tyskland och en hel del från USA.
I många fall är det inte neg alls med en USA-import. Men en Europaimport är kalla handen tyvärr från handlarna.
(har själv kört gratis och gått plus med mina Tysklandsimporter)
Jag tror att han skulle få nej från ALLA handlare om han försökte:)
Det finns dessutom billigare likadan svensksåld till och med på firma... Då omfattas man av ett visst köpskydd.
Så det var mer menat som en kraftig avrådan till köpet. Det var nog bara det han ville veta. (ingen annan hade tagit upp det i svaret)
Drar man först bort 100.000 på priset så kanske man skulle börja kunna diskutera fram något men jag tror att sanningen ligger ännu lägre för denna. Mest pga att man i framtiden sitter med Svarte Petter. Först och främst måste man nog förlika sig med tanken att köra bilen tills den är slut. Först då är det ju ens intresstant att fundera på köpet. Bilen i sig är säkert underbar på alla sätt, förutom historik/pris.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1051
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: 2022:a AWD vs 2024:a RWD?

Inlägg av Airlift »

SwedishAdvocate skrev: 03 mar 2024 13:02
Airlift skrev: 03 mar 2024 09:12
SwedishAdvocate skrev: 02 mar 2024 16:07
Ifall du köper en beg. så är det bra att ha koll på ifall den är importerad eller svensksåld. Importerade bilar kan ha högre försäkringspremie. De har tydligen även sämre andrahandsvärde.
Om den är såpass ny att den svenska motsvarigheten hade varit berättigad med vagnskadegaranti (vilket man betalar för med högre pris i andrahandsvärdet..)

Tittar man på en M3 så är det snarare fördel som köpare med imp, min erfarenhet då priset är lägre men värdeminskning procentuell.
Är den importerade xxxxx kr billigare så det lönar sig att betala helförsäkring snarare än ett högre pris blir kalkylen köparens fördel.
Är inte insatt själv, men det verkar finnas olika uppfattningar på forumet. Oavsett behöver man ju ha koll på att priset för en import måste vara X kr billigare för att det ska kunna löna sig ekonomiskt. Se t.ex (som väl i och för sig verkar handla om en Model S75 från 2017...):
pejvic skrev: 23 feb 2024 10:42
Verdi_ skrev: 23 feb 2024 08:41
pejvic skrev: 22 feb 2024 22:26
Tankarna får väl bli att bilen är importerad slutet av 2023.
De flesta är helt enkelt inte intresserad av den.

Bland annat kan man nog stryka samtliga bilfirmor som tilltänkta köpare.
Importer är generellt knepigt att sälja i Sverige, och kommer man till Tesla så är det nog ännu värre.
Det saknas ju servicehistorik osv på Tesla.

Försöker man sälja till ett pris som motsvarar vad en svensksåld bil kostar så tar man nog bort närmare 100% av intressenterna ungefär.
Kan inte finnas någon som hatar importer som du. :lol: Är ett evigt malande om det. Det saknas ju servicehistorik precis lika mycket på en svensksåld. Eller menar du att en "utlänning" i regel sköter om bilen sämre än en svensk?

Jag har importerat, och sålt, flera bilar. Det går och det är ingen katastrof. Särskilt inte på en bil som ändå inte har vagnskadegaranti kvar.
hej @Verdi, haha ja man kan nästan tro det. Men nä det är en prisfråga. Jag har importerat 3-4 från Tyskland och en hel del från USA.
I många fall är det inte neg alls med en USA-import. Men en Europaimport är kalla handen tyvärr från handlarna.
(har själv kört gratis och gått plus med mina Tysklandsimporter)
Jag tror att han skulle få nej från ALLA handlare om han försökte:)
Det finns dessutom billigare likadan svensksåld till och med på firma... Då omfattas man av ett visst köpskydd.
Så det var mer menat som en kraftig avrådan till köpet. Det var nog bara det han ville veta. (ingen annan hade tagit upp det i svaret)
Drar man först bort 100.000 på priset så kanske man skulle börja kunna diskutera fram något men jag tror att sanningen ligger ännu lägre för denna. Mest pga att man i framtiden sitter med Svarte Petter. Först och främst måste man nog förlika sig med tanken att köra bilen tills den är slut. Först då är det ju ens intresstant att fundera på köpet. Bilen i sig är säkert underbar på alla sätt, förutom historik/pris.

Ser en tydlig diskrepans från samma inlägg av personen med ”iskallt och osäljbar” till ”själv kört gratis och gått plus på mina Tysklandsimporter”…nära nog i samma mening dessutom. Hej hå.. åsikter har alla.. svensken måste vara unik isf, som Europas mest nationalkonservativa köpare. Det är inte gamla Mercedes med mekaniska mätare vi har att göra med idag..

Var och en till sitt så att säga..
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3637
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: 2022:a AWD vs 2024:a RWD?

Inlägg av jonasl »

Problemet är ju att handlarna inte tar emot utlandssålda bilar i inbyte, det är något av att sitta med svarte petter. Ska man ändå sälja privat så är det ett mindre problem, men priserna ÄR ändå lägre, det är ett faktum. Undantaget mera udda bilar som knappt sålts i sverige.

Förr var det dyrare att försäkra importbilar också men det tror jag mer eller mindre försvunnit nu.

Har själv köpt importerade bilar, i Sverige, och varit väldigt nöjd med dem.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1051
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: 2022:a AWD vs 2024:a RWD?

Inlägg av Airlift »

jonasl skrev: 03 mar 2024 14:56
Problemet är ju att handlarna inte tar emot utlandssålda bilar i inbyte, det är något av att sitta med svarte petter. Ska man ändå sälja privat så är det ett mindre problem, men priserna ÄR ändå lägre, det är ett faktum. Undantaget mera udda bilar som knappt sålts i sverige.

Förr var det dyrare att försäkra importbilar också men det tror jag mer eller mindre försvunnit nu.

Har själv köpt importerade bilar, i Sverige, och varit väldigt nöjd med dem.
Ja de ska vara lägre med, de har lägre inköpspris utomlands (normalt Tyskland.) pga avsaknad av vagnskadegaranti och lägre moms. Dessutom fanns det en gång en statlig subvention för just elbilar i Tyskland som också höll nere priserna i andrahand. För ett par år sen var det drag hos handlarna även för importerade, jag vet då jag sålt 4 st bilar senaste 5åren..

Att de är svarte Petter stämmer bara på den som ska sälja en importerad och tror sig få motsvarande som en som sålts med högre moms och har vagnskadegaranti att nyttja. Men som sagt, när de börjar bli 4-5år så försvinner skillnaderna nästan helt.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Skriv svar