Motorras

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3786
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Motorras

Inlägg av AAKEE »

Firade 12-årsjubileum av uthämtningen av en Audi A5 Sportback vi har igår. Facebook påminde om det.

Bilen har bara gått 17.7K men gått sönder årligen och bärgats några ggr.

Nu har motorn rasat, trots att den är pedantskött med noggrann service osv.
Kommer fixa det själv, men min spontana bedömning är att kostnaden om man hade lämnat in som de flesta gör kanske inte hade vart speciellt långt ifrån 100K.

Följde flera Audiforum tidigare, men ett lades ned och sen blev det Tesla istället.
Nu när jag börjar läsa är samma problem som min bil fått uppenbarligen väldigt vanligt och inte billigt.

Ganska intressant hur oroliga folk är över batteriernas kostnad om det skulle gå sönder utom garantin, men inte mycket sägs om motorras på bilar.

Det är färdigkört Audi.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
perla1975
elbilist
Inlägg: 164
Blev medlem: 14 jan 2024 14:02

Re: Motorras

Inlägg av perla1975 »

Det är väl egentligen inte kostnaden som oroar utan tiden och att hitta ngn som vet hur man gör.

Ett motorbyte på en 12 år gammal bensinmotor till audi bör inte gå på mer än 35, 25 för motorn och 10 för jobbet. Alla verkstäder kan göra det.

Men förstår din tanke att även traditionella bilar har dyra delar som går sönder ibland.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3638
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Motorras

Inlägg av jonasl »

Vad är det för motor i?

Hade tidigare en A6 med 2.4l V6, ökänd för sina dåliga kamkedjesträckare. Det var alltid en gnagande oro kring det, även om just vår bil inte hade rullat mer än 1500 mil mellan varje oljebyte vilket påstods minimera riskerna. För att komma åt sträckare och kamkedja fick man lyfta ur motorn då de satt mot torpedväggen.

Hade innan (och lite samtidigt) en Subaru-diesel, de som efter några år visade sig ha grymma problem med vevlager som rasade i parti och minut. Inga stora problem, och blir det problem tar vi det på goodwill, sa Subaru. Men när den rullat 15000 mil och inte kändes så rolig att betala originalservice på längre så sålde vi den vidare (problemet verkade inte allmänt känt så vi fick bra betalt).

Båda fanns många av på blocket med rasade motorer periodvid, och de flesta diesel-subarus som annonseras ut verkar ha bytt motor minst en gång.

Så som du säger, allt är inte grönare på "andra sidan"!
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3786
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Motorras

Inlägg av AAKEE »

jonasl skrev: 11 feb 2024 22:15
Vad är det för motor i?

Hade tidigare en A6 med 2.4l V6, ökänd för sina dåliga kamkedjesträckare. Det var alltid en gnagande oro kring det, även om just vår bil inte hade rullat mer än 1500 mil mellan varje oljebyte vilket påstods minimera riskerna. För att komma åt sträckare och kamkedja fick man lyfta ur motorn då de satt mot torpedväggen.

Hade innan (och lite samtidigt) en Subaru-diesel, de som efter några år visade sig ha grymma problem med vevlager som rasade i parti och minut. Inga stora problem, och blir det problem tar vi det på goodwill, sa Subaru. Men när den rullat 15000 mil och inte kändes så rolig att betala originalservice på längre så sålde vi den vidare (problemet verkade inte allmänt känt så vi fick bra betalt).

Båda fanns många av på blocket med rasade motorer periodvid, och de flesta diesel-subarus som annonseras ut verkar ha bytt motor minst en gång.

Så som du säger, allt är inte grönare på "andra sidan"!
2.0tfsi, som hade fått en uppgradering och enligt Audi betydligt bättre än några år tidigare 2.0 tfsi - vilket var bullshit.

Kamkedjesträckarna är så dåliga att det vart en sån class act i USA där audi tog på sig att reparera och garantera motorer för rätt stora summor.
När man kollar på det är det skrämmande vanligt, och när det sker kuggar kammarna om och slår ut ventilerna. Strike, liksom.


Nä, tryggare med ett batteri.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Inlägg: 170
Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
Referralkod: ts.la/martin185079

Re: Motorras

Inlägg av airdrive »

jonasl skrev: 11 feb 2024 22:15
Vad är det för motor i?

Hade tidigare en A6 med 2.4l V6, ökänd för sina dåliga kamkedjesträckare. Det var alltid en gnagande oro kring det, även om just vår bil inte hade rullat mer än 1500 mil mellan varje oljebyte vilket påstods minimera riskerna. För att komma åt sträckare och kamkedja fick man lyfta ur motorn då de satt mot torpedväggen.

Hade innan (och lite samtidigt) en Subaru-diesel, de som efter några år visade sig ha grymma problem med vevlager som rasade i parti och minut. Inga stora problem, och blir det problem tar vi det på goodwill, sa Subaru. Men när den rullat 15000 mil och inte kändes så rolig att betala originalservice på längre så sålde vi den vidare (problemet verkade inte allmänt känt så vi fick bra betalt).

Båda fanns många av på blocket med rasade motorer periodvid, och de flesta diesel-subarus som annonseras ut verkar ha bytt motor minst en gång.

Så som du säger, allt är inte grönare på "andra sidan"!
Vad var det för Subaru-modell/årsmodell med diesel? Föräldrarna kör omkring i en forester diesel så kanske läge för sälj där med. 😎
M3 LR 2023
mussla
Inlägg: 173
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Motorras

Inlägg av mussla »

Det är skitläbbigt att köpa bil oavsett om det är ice eller el och oavsett om den är ny eller begagnad. Massa dyra grejer som kan gå sönder på en ice och kan bli dyra reparationer på batteri om det är el. Köper man nytt har man garanti men då är det i stället värdeminskningen som spökar.

Bara ångest med bilar. 😅
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3632
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Motorras

Inlägg av Tellus »

mussla skrev: 11 feb 2024 23:01
Det är skitläbbigt att köpa bil oavsett om det är ice eller el och oavsett om den är ny eller begagnad. Massa dyra grejer som kan gå sönder på en ice och kan bli dyra reparationer på batteri om det är el. Köper man nytt har man garanti men då är det i stället värdeminskningen som spökar.

Bara ångest med bilar. 😅
12 år / 17000 mil är det lugnt med Tesla
IMG_6833.jpeg
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Fredrik j
Inlägg: 10830
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Motorras

Inlägg av Fredrik j »

Tellus skrev: 11 feb 2024 23:27
mussla skrev: 11 feb 2024 23:01
Det är skitläbbigt att köpa bil oavsett om det är ice eller el och oavsett om den är ny eller begagnad. Massa dyra grejer som kan gå sönder på en ice och kan bli dyra reparationer på batteri om det är el. Köper man nytt har man garanti men då är det i stället värdeminskningen som spökar.

Bara ångest med bilar. 😅
12 år / 17000 mil är det lugnt med Tesla
Det har väl dom flesta märkesförsäkringar?
Volvia har det iallafall.
Användarvisningsbild
owallstr
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 24 aug 2017 09:33
Ort: Skellefteå

Re: Motorras

Inlägg av owallstr »

Kan bara intyga. Audi var anledningen till att jag växlade in på elbil 2019, MS och nu M3, byter nog till BMW i4 M50 innan sommaren. Körde Audi 3.2 FSI, bytte kedjesträckarna 2ggr vid 14000mil och vid 26000 mil, samt nåt sorts luftspjäll som kostade 11k. Skräpmotor. Men bilen var grym. Men mycket service.

5000mil med Model S, inga reparationer, mindre garantifix.
6000mil med Model 3, bytt kupefilter, mindre garantifix, lacksläpp, sugen att prova tyskt igen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
- Model 3LR -21Q2. Vit, 19", drag.
- Model S100 -19. Solid Svart.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3632
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Motorras

Inlägg av Tellus »

Jag har en slk 55 amg v8 kvar av nostalgiska skäl, ägt den sen 2008, haft tur med den, bara två fel, men den har inte rullat så långt.
Lite kul att köra den, man blir förvånad varje gång vad slö den är :lol:

Gör ont i hjärtat när man ser folk i nutid hos bilskojarna beställa nya fossilbilar, speciellt diesel och manuell växellåda.
Som att gå in på ginza och beställa VHS filmer.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Motorras

Inlägg av Elof »

Tellus skrev: 12 feb 2024 00:01
Jag har en slk 55 amg v8 kvar av nostalgiska skäl, ägt den sen 2008, haft tur med den, bara två fel, men den har inte rullat så långt.
Lite kul att köra den, man blir förvånad varje gång vad slö den är :lol:

Gör ont i hjärtat när man ser folk i nutid hos bilskojarna beställa nya fossilbilar, speciellt diesel och manuell växellåda.
Som att gå in på ginza och beställa VHS filmer.
Sista chansen på en riktig fossilsportbil med manuell låda och sugmotor, typ Miata eller GR86 eller Cayman GTS är ju en aning lockande. Vinylskiva! 8-)
mussla
Inlägg: 173
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Motorras

Inlägg av mussla »

Fredrik j skrev: 11 feb 2024 23:38
Tellus skrev: 11 feb 2024 23:27
mussla skrev: 11 feb 2024 23:01
Det är skitläbbigt att köpa bil oavsett om det är ice eller el och oavsett om den är ny eller begagnad. Massa dyra grejer som kan gå sönder på en ice och kan bli dyra reparationer på batteri om det är el. Köper man nytt har man garanti men då är det i stället värdeminskningen som spökar.

Bara ångest med bilar. 😅
12 år / 17000 mil är det lugnt med Tesla
Det har väl dom flesta märkesförsäkringar?
Volvia har det iallafall.
Det var bättre än jag trodde! Då kan man behålla pärlan ett bra tag till. 😄
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Motorras

Inlägg av taliz »

mussla skrev: 11 feb 2024 23:01
Det är skitläbbigt att köpa bil oavsett om det är ice eller el och oavsett om den är ny eller begagnad. Massa dyra grejer som kan gå sönder på en ice och kan bli dyra reparationer på batteri om det är el. Köper man nytt har man garanti men då är det i stället värdeminskningen som spökar.

Bara ångest med bilar. 😅
Nästan alla elbilar har ju lång garanti på motorer och batteri.
Även min Zoe har 8 år 16k mil.
Är väl bara Kia som har nått liknande bland avgasbilar, 7 år om jag inte minns fel(antar det är nån milbegränsning också). De flesta övriga avgasbilar har oftast bara 2-3 år.

Som Fredrik skriver så täcker ju många försäkringar också drivlinan, nackdelen med dom är att det brukar bli en rätt saftig självrisk med höga mil. Garanti är det ju ingen självrisk på.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3638
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Motorras

Inlägg av jonasl »

airdrive skrev: 11 feb 2024 22:37
Vad var det för Subaru-modell/årsmodell med diesel? Föräldrarna kör omkring i en forester diesel så kanske läge för sälj där med. 😎
Alla deras dieselmotorer skulle jag säga men det var nog allra värst första åren.

Synd för det var en trevlig bil som motorn passade bra i.
Senast redigerad av jonasl, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
tesla newbie
Inlägg: 502
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Motorras

Inlägg av tesla newbie »

Ja fossibilar är långt ifrån felfria. VAG har ju haft enorma problem med sina TSI-motorer. Kolvringarna var defekta vilket gjorde att motorerna drog absurda mängder olja, men VAG låtsades som ingenting och skruvade istället upp gränsen för "normal" oljeförbrukning i instruktionsboken. Hade en Skoda Superb 1.8 TSI som jag hade inne på oljeförbrukningstest och den drog 0.3 liter/1000 km vilket var "normalt". Fick fylla på olja varje månad. Sedan hade jag en BMW X3 20d som var inne för EGR-relaterade problem 3 gånger. Fick motorstopp (med automatlåda) en gång på grund av felaktig EGR. Var ju flera BMW-bilar som fattade eld på grund av problem med EGR-ventilen.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Motorras

Inlägg av taliz »

tesla newbie skrev: 13 feb 2024 09:42
Ja fossibilar är långt ifrån felfria. VAG har ju haft enorma problem med sina TSI-motorer. Kolvringarna var defekta vilket gjorde att motorerna drog absurda mängder olja, men VAG låtsades som ingenting och skruvade istället upp gränsen för "normal" oljeförbrukning i instruktionsboken. Hade en Skoda Superb 1.8 TSI som jag hade inne på oljeförbrukningstest och den drog 0.3 liter/1000 km vilket var "normalt". Fick fylla på olja varje månad. Sedan hade jag en BMW X3 20d som var inne för EGR-relaterade problem 3 gånger. Fick motorstopp (med automatlåda) en gång på grund av felaktig EGR. Var ju flera BMW-bilar som fattade eld på grund av problem med EGR-ventilen.
EGR korkade igen på min Volvo D4. Efter de fixat den drog den 1L olja per tank diesel. :shock: då sålde jag den...

Förövrigt var den till salu förra året för samma pris jag sålde den för 5 år sedan... :?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3632
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Motorras

Inlägg av Tellus »

Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Skriv svar