Motorras
Moderator: Redaktion
Motorras
Firade 12-årsjubileum av uthämtningen av en Audi A5 Sportback vi har igår. Facebook påminde om det.
Bilen har bara gått 17.7K men gått sönder årligen och bärgats några ggr.
Nu har motorn rasat, trots att den är pedantskött med noggrann service osv.
Kommer fixa det själv, men min spontana bedömning är att kostnaden om man hade lämnat in som de flesta gör kanske inte hade vart speciellt långt ifrån 100K.
Följde flera Audiforum tidigare, men ett lades ned och sen blev det Tesla istället.
Nu när jag börjar läsa är samma problem som min bil fått uppenbarligen väldigt vanligt och inte billigt.
Ganska intressant hur oroliga folk är över batteriernas kostnad om det skulle gå sönder utom garantin, men inte mycket sägs om motorras på bilar.
Det är färdigkört Audi.
Bilen har bara gått 17.7K men gått sönder årligen och bärgats några ggr.
Nu har motorn rasat, trots att den är pedantskött med noggrann service osv.
Kommer fixa det själv, men min spontana bedömning är att kostnaden om man hade lämnat in som de flesta gör kanske inte hade vart speciellt långt ifrån 100K.
Följde flera Audiforum tidigare, men ett lades ned och sen blev det Tesla istället.
Nu när jag börjar läsa är samma problem som min bil fått uppenbarligen väldigt vanligt och inte billigt.
Ganska intressant hur oroliga folk är över batteriernas kostnad om det skulle gå sönder utom garantin, men inte mycket sägs om motorras på bilar.
Det är färdigkört Audi.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Motorras
Det är väl egentligen inte kostnaden som oroar utan tiden och att hitta ngn som vet hur man gör.
Ett motorbyte på en 12 år gammal bensinmotor till audi bör inte gå på mer än 35, 25 för motorn och 10 för jobbet. Alla verkstäder kan göra det.
Men förstår din tanke att även traditionella bilar har dyra delar som går sönder ibland.
Ett motorbyte på en 12 år gammal bensinmotor till audi bör inte gå på mer än 35, 25 för motorn och 10 för jobbet. Alla verkstäder kan göra det.
Men förstår din tanke att även traditionella bilar har dyra delar som går sönder ibland.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3637
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Motorras
Vad är det för motor i?
Hade tidigare en A6 med 2.4l V6, ökänd för sina dåliga kamkedjesträckare. Det var alltid en gnagande oro kring det, även om just vår bil inte hade rullat mer än 1500 mil mellan varje oljebyte vilket påstods minimera riskerna. För att komma åt sträckare och kamkedja fick man lyfta ur motorn då de satt mot torpedväggen.
Hade innan (och lite samtidigt) en Subaru-diesel, de som efter några år visade sig ha grymma problem med vevlager som rasade i parti och minut. Inga stora problem, och blir det problem tar vi det på goodwill, sa Subaru. Men när den rullat 15000 mil och inte kändes så rolig att betala originalservice på längre så sålde vi den vidare (problemet verkade inte allmänt känt så vi fick bra betalt).
Båda fanns många av på blocket med rasade motorer periodvid, och de flesta diesel-subarus som annonseras ut verkar ha bytt motor minst en gång.
Så som du säger, allt är inte grönare på "andra sidan"!
Hade tidigare en A6 med 2.4l V6, ökänd för sina dåliga kamkedjesträckare. Det var alltid en gnagande oro kring det, även om just vår bil inte hade rullat mer än 1500 mil mellan varje oljebyte vilket påstods minimera riskerna. För att komma åt sträckare och kamkedja fick man lyfta ur motorn då de satt mot torpedväggen.
Hade innan (och lite samtidigt) en Subaru-diesel, de som efter några år visade sig ha grymma problem med vevlager som rasade i parti och minut. Inga stora problem, och blir det problem tar vi det på goodwill, sa Subaru. Men när den rullat 15000 mil och inte kändes så rolig att betala originalservice på längre så sålde vi den vidare (problemet verkade inte allmänt känt så vi fick bra betalt).
Båda fanns många av på blocket med rasade motorer periodvid, och de flesta diesel-subarus som annonseras ut verkar ha bytt motor minst en gång.
Så som du säger, allt är inte grönare på "andra sidan"!
Model Y LR AWD 2022
Re: Motorras
2.0tfsi, som hade fått en uppgradering och enligt Audi betydligt bättre än några år tidigare 2.0 tfsi - vilket var bullshit.jonasl skrev: ↑11 feb 2024 22:15Vad är det för motor i?
Hade tidigare en A6 med 2.4l V6, ökänd för sina dåliga kamkedjesträckare. Det var alltid en gnagande oro kring det, även om just vår bil inte hade rullat mer än 1500 mil mellan varje oljebyte vilket påstods minimera riskerna. För att komma åt sträckare och kamkedja fick man lyfta ur motorn då de satt mot torpedväggen.
Hade innan (och lite samtidigt) en Subaru-diesel, de som efter några år visade sig ha grymma problem med vevlager som rasade i parti och minut. Inga stora problem, och blir det problem tar vi det på goodwill, sa Subaru. Men när den rullat 15000 mil och inte kändes så rolig att betala originalservice på längre så sålde vi den vidare (problemet verkade inte allmänt känt så vi fick bra betalt).
Båda fanns många av på blocket med rasade motorer periodvid, och de flesta diesel-subarus som annonseras ut verkar ha bytt motor minst en gång.
Så som du säger, allt är inte grönare på "andra sidan"!
Kamkedjesträckarna är så dåliga att det vart en sån class act i USA där audi tog på sig att reparera och garantera motorer för rätt stora summor.
När man kollar på det är det skrämmande vanligt, och när det sker kuggar kammarna om och slår ut ventilerna. Strike, liksom.
Nä, tryggare med ett batteri.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- airdrive
- Teslaägare
- Inlägg: 170
- Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
- Referralkod: ts.la/martin185079
Re: Motorras
Vad var det för Subaru-modell/årsmodell med diesel? Föräldrarna kör omkring i en forester diesel så kanske läge för sälj där med.jonasl skrev: ↑11 feb 2024 22:15Vad är det för motor i?
Hade tidigare en A6 med 2.4l V6, ökänd för sina dåliga kamkedjesträckare. Det var alltid en gnagande oro kring det, även om just vår bil inte hade rullat mer än 1500 mil mellan varje oljebyte vilket påstods minimera riskerna. För att komma åt sträckare och kamkedja fick man lyfta ur motorn då de satt mot torpedväggen.
Hade innan (och lite samtidigt) en Subaru-diesel, de som efter några år visade sig ha grymma problem med vevlager som rasade i parti och minut. Inga stora problem, och blir det problem tar vi det på goodwill, sa Subaru. Men när den rullat 15000 mil och inte kändes så rolig att betala originalservice på längre så sålde vi den vidare (problemet verkade inte allmänt känt så vi fick bra betalt).
Båda fanns många av på blocket med rasade motorer periodvid, och de flesta diesel-subarus som annonseras ut verkar ha bytt motor minst en gång.
Så som du säger, allt är inte grönare på "andra sidan"!
M3 LR 2023
Re: Motorras
Det är skitläbbigt att köpa bil oavsett om det är ice eller el och oavsett om den är ny eller begagnad. Massa dyra grejer som kan gå sönder på en ice och kan bli dyra reparationer på batteri om det är el. Köper man nytt har man garanti men då är det i stället värdeminskningen som spökar.
Bara ångest med bilar.
Bara ångest med bilar.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3631
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Motorras
12 år / 17000 mil är det lugnt med Teslamussla skrev: ↑11 feb 2024 23:01Det är skitläbbigt att köpa bil oavsett om det är ice eller el och oavsett om den är ny eller begagnad. Massa dyra grejer som kan gå sönder på en ice och kan bli dyra reparationer på batteri om det är el. Köper man nytt har man garanti men då är det i stället värdeminskningen som spökar.
Bara ångest med bilar.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Motorras
Det har väl dom flesta märkesförsäkringar?Tellus skrev: ↑11 feb 2024 23:2712 år / 17000 mil är det lugnt med Teslamussla skrev: ↑11 feb 2024 23:01Det är skitläbbigt att köpa bil oavsett om det är ice eller el och oavsett om den är ny eller begagnad. Massa dyra grejer som kan gå sönder på en ice och kan bli dyra reparationer på batteri om det är el. Köper man nytt har man garanti men då är det i stället värdeminskningen som spökar.
Bara ångest med bilar.
Volvia har det iallafall.
Re: Motorras
Kan bara intyga. Audi var anledningen till att jag växlade in på elbil 2019, MS och nu M3, byter nog till BMW i4 M50 innan sommaren. Körde Audi 3.2 FSI, bytte kedjesträckarna 2ggr vid 14000mil och vid 26000 mil, samt nåt sorts luftspjäll som kostade 11k. Skräpmotor. Men bilen var grym. Men mycket service.
5000mil med Model S, inga reparationer, mindre garantifix.
6000mil med Model 3, bytt kupefilter, mindre garantifix, lacksläpp, sugen att prova tyskt igen.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
5000mil med Model S, inga reparationer, mindre garantifix.
6000mil med Model 3, bytt kupefilter, mindre garantifix, lacksläpp, sugen att prova tyskt igen.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
- Model 3LR -21Q2. Vit, 19", drag.
-Model S100 -19. Solid Svart.
-
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3631
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Motorras
Jag har en slk 55 amg v8 kvar av nostalgiska skäl, ägt den sen 2008, haft tur med den, bara två fel, men den har inte rullat så långt.
Lite kul att köra den, man blir förvånad varje gång vad slö den är
Gör ont i hjärtat när man ser folk i nutid hos bilskojarna beställa nya fossilbilar, speciellt diesel och manuell växellåda.
Som att gå in på ginza och beställa VHS filmer.
Lite kul att köra den, man blir förvånad varje gång vad slö den är
Gör ont i hjärtat när man ser folk i nutid hos bilskojarna beställa nya fossilbilar, speciellt diesel och manuell växellåda.
Som att gå in på ginza och beställa VHS filmer.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Motorras
Sista chansen på en riktig fossilsportbil med manuell låda och sugmotor, typ Miata eller GR86 eller Cayman GTS är ju en aning lockande. Vinylskiva!Tellus skrev: ↑12 feb 2024 00:01Jag har en slk 55 amg v8 kvar av nostalgiska skäl, ägt den sen 2008, haft tur med den, bara två fel, men den har inte rullat så långt.
Lite kul att köra den, man blir förvånad varje gång vad slö den är
Gör ont i hjärtat när man ser folk i nutid hos bilskojarna beställa nya fossilbilar, speciellt diesel och manuell växellåda.
Som att gå in på ginza och beställa VHS filmer.
Re: Motorras
Det var bättre än jag trodde! Då kan man behålla pärlan ett bra tag till.Fredrik j skrev: ↑11 feb 2024 23:38Det har väl dom flesta märkesförsäkringar?Tellus skrev: ↑11 feb 2024 23:2712 år / 17000 mil är det lugnt med Teslamussla skrev: ↑11 feb 2024 23:01Det är skitläbbigt att köpa bil oavsett om det är ice eller el och oavsett om den är ny eller begagnad. Massa dyra grejer som kan gå sönder på en ice och kan bli dyra reparationer på batteri om det är el. Köper man nytt har man garanti men då är det i stället värdeminskningen som spökar.
Bara ångest med bilar.
Volvia har det iallafall.
Re: Motorras
Nästan alla elbilar har ju lång garanti på motorer och batteri.mussla skrev: ↑11 feb 2024 23:01Det är skitläbbigt att köpa bil oavsett om det är ice eller el och oavsett om den är ny eller begagnad. Massa dyra grejer som kan gå sönder på en ice och kan bli dyra reparationer på batteri om det är el. Köper man nytt har man garanti men då är det i stället värdeminskningen som spökar.
Bara ångest med bilar.
Även min Zoe har 8 år 16k mil.
Är väl bara Kia som har nått liknande bland avgasbilar, 7 år om jag inte minns fel(antar det är nån milbegränsning också). De flesta övriga avgasbilar har oftast bara 2-3 år.
Som Fredrik skriver så täcker ju många försäkringar också drivlinan, nackdelen med dom är att det brukar bli en rätt saftig självrisk med höga mil. Garanti är det ju ingen självrisk på.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3637
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Motorras
Alla deras dieselmotorer skulle jag säga men det var nog allra värst första åren.
Synd för det var en trevlig bil som motorn passade bra i.
Senast redigerad av jonasl, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y LR AWD 2022
-
- Inlägg: 502
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Motorras
Ja fossibilar är långt ifrån felfria. VAG har ju haft enorma problem med sina TSI-motorer. Kolvringarna var defekta vilket gjorde att motorerna drog absurda mängder olja, men VAG låtsades som ingenting och skruvade istället upp gränsen för "normal" oljeförbrukning i instruktionsboken. Hade en Skoda Superb 1.8 TSI som jag hade inne på oljeförbrukningstest och den drog 0.3 liter/1000 km vilket var "normalt". Fick fylla på olja varje månad. Sedan hade jag en BMW X3 20d som var inne för EGR-relaterade problem 3 gånger. Fick motorstopp (med automatlåda) en gång på grund av felaktig EGR. Var ju flera BMW-bilar som fattade eld på grund av problem med EGR-ventilen.
Re: Motorras
EGR korkade igen på min Volvo D4. Efter de fixat den drog den 1L olja per tank diesel. då sålde jag den...tesla newbie skrev: ↑13 feb 2024 09:42Ja fossibilar är långt ifrån felfria. VAG har ju haft enorma problem med sina TSI-motorer. Kolvringarna var defekta vilket gjorde att motorerna drog absurda mängder olja, men VAG låtsades som ingenting och skruvade istället upp gränsen för "normal" oljeförbrukning i instruktionsboken. Hade en Skoda Superb 1.8 TSI som jag hade inne på oljeförbrukningstest och den drog 0.3 liter/1000 km vilket var "normalt". Fick fylla på olja varje månad. Sedan hade jag en BMW X3 20d som var inne för EGR-relaterade problem 3 gånger. Fick motorstopp (med automatlåda) en gång på grund av felaktig EGR. Var ju flera BMW-bilar som fattade eld på grund av problem med EGR-ventilen.
Förövrigt var den till salu förra året för samma pris jag sålde den för 5 år sedan...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3631
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Motorras
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler