Min bil är fast

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11633
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Min bil är fast

Inlägg av martinot »

Pasjostrom skrev: 18 feb 2024 22:48
Mitt företag tillåter mig att beställa VW ID4, Skoda Enyaq och Audi Q4. Vilken av dem är bäst tro?
MEB-plattformen är ju ingen superhöjdare för detta mellanklasssegmentet (fungerar bättre för ID3 och Cupra Born), och alla är i stort sett exakt samma tråkiga bil med lite olika design. Sorry att jag framstår som så negativ, och speciellt om du inte har andra val. :(

Välj den som du tycker har snyggast interiör. ID4 är väl den som är mest plastig och tråkig interiörmässigt, så den skulle jag nog personligen valt bort av de tre. Men som sagt; det är i stort sett samma bil.

Synd att ni verkligen inte kan välja något från tex. Kia/Hyundai, Volvo, BMW eller Mercedes?

Där har du mycket bättre elbilar och flera modeller med betydligt effektivare drivlinor (tom Volvo som varit kassa, börjar bli bättre). Speciellt i vinterklimat så är ju MEB rätt dålig i jämförelse med flera av dessa (och med Tesla).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Erxon
elbilist
Inlägg: 411
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Min bil är fast

Inlägg av Erxon »

martinot skrev: 19 feb 2024 01:37
Pasjostrom skrev: 18 feb 2024 22:48
Mitt företag tillåter mig att beställa VW ID4, Skoda Enyaq och Audi Q4. Vilken av dem är bäst tro?
MEB-plattformen är ju ingen superhöjdare för detta mellanklasssegmentet (fungerar bättre för ID3 och Cupra Born), och alla är i stort sett exakt samma tråkiga bil med lite olika design. Sorry att jag framstår som så negativ, och speciellt om du inte har andra val. :(

Välj den som du tycker har snyggast interiör. ID4 är väl den som är mest plastig och tråkig interiörmässigt, så den skulle jag nog personligen valt bort av de tre. Men som sagt; det är i stort sett samma bil.

Synd att ni verkligen inte kan välja något från tex. Kia/Hyundai, Volvo, BMW eller Mercedes?

Där har du mycket bättre elbilar och flera modeller med betydligt effektivare drivlinor (tom Volvo som varit kassa, börjar bli bättre). Speciellt i vinterklimat så är ju MEB rätt dålig i jämförelse med flera av dessa (och med Tesla).
Dubbelsvar, visst att MEB inte har den bästa och högsta laddkurvan av bilarna som finns ute men en annan faktor att ha med är även vilket körmönster man har. I mitt fall som har laddmöjlighet både hemma och på jobbet gör att jag kanske snabbladdar ca 5 ggr/år på de dryga 2000 mil om året jag kör gör det inte så mycket för mig att den laddar ish 100 kWh när vi stannar för laddning/mat. Bilen är ändå klar före oss...

Sen, årsmodell 24 på dessa är nu väl ändå uppgraderade till att ladda 175 kWh mot tidigare 135 kWh, i alla fall på Audi Q4 som jag har samt även tittat på en ny.

Frågan på vilken av VW, Skoda eller Audi så är mitt val Q4:an. Kanske för att jag har en sådan idag men JAG tycker den är trevligast invändigt jämfört med de andra. Av Enyaq eller ID.4 skulle jag välja Enyaq om jag behöver välja mellan dessa då den har knappar istället för touch på flera funktioner.

Lite OT, men MB/BMW går fetbort för mig då det är Hedin Bil som har försäljning/service i mitt närområde. Tyvärr även Koreanerna men det beror på att de har så satans j-a mycket pling i bilarna för alla möjliga varningar...
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare
Inlägg: 270
Blev medlem: 13 dec 2020 20:29

Re: Min bil är fast

Inlägg av Pasjostrom »

Jag kan också välja Volvo XC40, men upplever den som lite för liten i baksäte och bagage då bilen ska funka som familjens förstabil.

Kollade på Q4 igår, den såg okej ut men den känns inte modern när man kommer från en Tesla…
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 366
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Min bil är fast

Inlägg av Freez »

Pasjostrom skrev: 18 feb 2024 22:48
martinot skrev: 18 feb 2024 11:01
Pasjostrom skrev: 17 feb 2024 22:57
Jag tycker inte alls att det märkligt om man har lite erfarenhet av hur facken fungerar, de har en historia av att stötta varandra och kanske framförallt göra vad de kan för att utöva makt. Vi har de vanliga fackförbunden, tex Unionen.
Nej, jag är lite nyfiken och tycker detta är mycket intressant om fackföreningar, på eget bevåg och initiativ förstärker och utökar konflikten i sådan här fall.

Speciellt som jag själv är med i Unionen så är detta mycket bra att veta för mig om de spär på denna typ av konfrontation, som jag själv inte tycker är berättigad i proportioner redan innan.

Men oavsett dina egna åsikter så tackar jag för informationen att detta är ett verk från Unionen. För mig kan detta vara en orsak till att gå ur Unionen, och byta till en annan fackförening som inte agerar lika konfrontativt och emot mina egna intressen.
Jag vill poängtera att facken givetvis gör mycket bra också och jag är ingen generell motståndare till fackföreningar. Men för mig personligen har de bara haft negativ påverkan och specifikt i det här fallet är jag såklart besviken över att de inte låter mig beställa en ny Tesla.

Mitt företag tillåter mig att beställa VW ID4, Skoda Enyaq och Audi Q4. Vilken av dem är bäst tro?
Q4:an är ingen höjdare. ID4 eller Enyaq är väl två ok bilar som är ganska likvärdiga. Handlar mer om ditt tycke och smak.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1115
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Min bil är fast

Inlägg av DanneLKPG »

Pasjostrom skrev: 18 feb 2024 22:48
Mitt företag tillåter mig att beställa VW ID4, Skoda Enyaq och Audi Q4. Vilken av dem är bäst tro?
Lite OT, men Enyaq 85/85x skulle jag valt om jag var tvungen att välja mellan dessa tre.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11633
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Min bil är fast

Inlägg av martinot »

Freez skrev: 19 feb 2024 11:44
Pasjostrom skrev: 18 feb 2024 22:48
martinot skrev: 18 feb 2024 11:01
Pasjostrom skrev: 17 feb 2024 22:57
Jag tycker inte alls att det märkligt om man har lite erfarenhet av hur facken fungerar, de har en historia av att stötta varandra och kanske framförallt göra vad de kan för att utöva makt. Vi har de vanliga fackförbunden, tex Unionen.
Nej, jag är lite nyfiken och tycker detta är mycket intressant om fackföreningar, på eget bevåg och initiativ förstärker och utökar konflikten i sådan här fall.

Speciellt som jag själv är med i Unionen så är detta mycket bra att veta för mig om de spär på denna typ av konfrontation, som jag själv inte tycker är berättigad i proportioner redan innan.

Men oavsett dina egna åsikter så tackar jag för informationen att detta är ett verk från Unionen. För mig kan detta vara en orsak till att gå ur Unionen, och byta till en annan fackförening som inte agerar lika konfrontativt och emot mina egna intressen.
Jag vill poängtera att facken givetvis gör mycket bra också och jag är ingen generell motståndare till fackföreningar. Men för mig personligen har de bara haft negativ påverkan och specifikt i det här fallet är jag såklart besviken över att de inte låter mig beställa en ny Tesla.

Mitt företag tillåter mig att beställa VW ID4, Skoda Enyaq och Audi Q4. Vilken av dem är bäst tro?
Q4:an är ingen höjdare. ID4 eller Enyaq är väl två ok bilar som är ganska likvärdiga. Handlar mer om ditt tycke och smak.
I stort samma bilar, men hade skippat ID4 då den är så enormt plastig och billig interiört. Enyaq är bättre på den punkten.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11633
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Min bil är fast

Inlägg av martinot »

Erxon skrev: 19 feb 2024 08:46
Dubbelsvar, visst att MEB inte har den bästa och högsta laddkurvan av bilarna som finns ute men en annan faktor att ha med är även vilket körmönster man har. I mitt fall som har laddmöjlighet både hemma och på jobbet gör att jag kanske snabbladdar ca 5 ggr/år på de dryga 2000 mil om året jag kör gör det inte så mycket för mig att den laddar ish 100 kWh när vi stannar för laddning/mat. Bilen är ändå klar före oss...
Absolut. Snabbladdar man så extremt sällan som du gör kan man ha nästan vilken elbil som helst. Har själv kört med en Mini (som endast snabbladdas i 50 kW) till Norge och tillbaka utan problem.

För vardagspendling och enbart/främst ladda på AC så duger i princip vilken elbil du än väljer.

Men skall man ha en bil som går mycket på långresa så fördrar jag helt klart bilar med effektiva drivlinor (snåla) och med bra laddeffekt av batterierna, och då går allt MEB-baserat fetbort för mig. Då är det Tesla, BMW, Mercedes och KIA/Hyundai som gäller (som största exempel).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare
Inlägg: 270
Blev medlem: 13 dec 2020 20:29

Re: Min bil är fast

Inlägg av Pasjostrom »

Jag kör relativt ofta lite längre sträckor både i jobbet och privat. Förra året hade jag 15-20 jobbresor på 50-60 mil + ett par resor till fjällen och en tur till Berlin (126mil på en dag). Så jag uppskattar snabb laddning och hyfsad räckvidd.

Enyaq har iaf fått förkonditionering nu 2024, vilket är ett måste anser jag. Tyvärr är alla MEB-bilarna jag testat ganska oinspirerande att köra och rätt omoderna invändigt. Till och med sambon (som inte bryr sig särskilt mycket om bilar över huvudtaget) tyckte att Enyaqen kändes som bil från förra seklet, hon jämförde den med vår gamla V70 :)

Nåväl, nu har jag sagt till HR att jag kan ta en begagnad Tesla om någon på jobbet slutar som har tid kvar på leasingperioden. Det är mitt sista hopp… :)
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4197
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Min bil är fast

Inlägg av nek0 »

martinot skrev: 19 feb 2024 01:37
Pasjostrom skrev: 18 feb 2024 22:48
Mitt företag tillåter mig att beställa VW ID4, Skoda Enyaq och Audi Q4. Vilken av dem är bäst tro?
MEB-plattformen är ju ingen superhöjdare för detta mellanklasssegmentet (fungerar bättre för ID3 och Cupra Born), och alla är i stort sett exakt samma tråkiga bil med lite olika design. Sorry att jag framstår som så negativ, och speciellt om du inte har andra val. :(

Välj den som du tycker har snyggast interiör. ID4 är väl den som är mest plastig och tråkig interiörmässigt, så den skulle jag nog personligen valt bort av de tre. Men som sagt; det är i stort sett samma bil.

Synd att ni verkligen inte kan välja något från tex. Kia/Hyundai, Volvo, BMW eller Mercedes?

Där har du mycket bättre elbilar och flera modeller med betydligt effektivare drivlinor (tom Volvo som varit kassa, börjar bli bättre). Speciellt i vinterklimat så är ju MEB rätt dålig i jämförelse med flera av dessa (och med Tesla).
Skoda Enyaq är ingen MEB bil, den byggs på MQB-A plattformen som ska vara bättre och dyrare än MEB.
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare
Inlägg: 270
Blev medlem: 13 dec 2020 20:29

Re: Min bil är fast

Inlägg av Pasjostrom »

nek0 skrev: 20 feb 2024 05:29
martinot skrev: 19 feb 2024 01:37
Pasjostrom skrev: 18 feb 2024 22:48
Mitt företag tillåter mig att beställa VW ID4, Skoda Enyaq och Audi Q4. Vilken av dem är bäst tro?
MEB-plattformen är ju ingen superhöjdare för detta mellanklasssegmentet (fungerar bättre för ID3 och Cupra Born), och alla är i stort sett exakt samma tråkiga bil med lite olika design. Sorry att jag framstår som så negativ, och speciellt om du inte har andra val. :(

Välj den som du tycker har snyggast interiör. ID4 är väl den som är mest plastig och tråkig interiörmässigt, så den skulle jag nog personligen valt bort av de tre. Men som sagt; det är i stort sett samma bil.

Synd att ni verkligen inte kan välja något från tex. Kia/Hyundai, Volvo, BMW eller Mercedes?

Där har du mycket bättre elbilar och flera modeller med betydligt effektivare drivlinor (tom Volvo som varit kassa, börjar bli bättre). Speciellt i vinterklimat så är ju MEB rätt dålig i jämförelse med flera av dessa (och med Tesla).
Skoda Enyaq är ingen MEB bil, den byggs på MQB-A plattformen som ska vara bättre och dyrare än MEB.
Nä, det är MEB.

Men nu kanske vi är lite väl långt off topic.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11633
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Min bil är fast

Inlägg av martinot »

Pasjostrom skrev: 19 feb 2024 22:48
Jag kör relativt ofta lite längre sträckor både i jobbet och privat. Förra året hade jag 15-20 jobbresor på 50-60 mil + ett par resor till fjällen och en tur till Berlin (126mil på en dag). Så jag uppskattar snabb laddning och hyfsad räckvidd.

Enyaq har iaf fått förkonditionering nu 2024, vilket är ett måste anser jag. Tyvärr är alla MEB-bilarna jag testat ganska oinspirerande att köra och rätt omoderna invändigt. Till och med sambon (som inte bryr sig särskilt mycket om bilar över huvudtaget) tyckte att Enyaqen kändes som bil från förra seklet, hon jämförde den med vår gamla V70 :)

Nåväl, nu har jag sagt till HR att jag kan ta en begagnad Tesla om någon på jobbet slutar som har tid kvar på leasingperioden. Det är mitt sista hopp… :)
Kan förstå din fru. Skulle själv föredra V70 designmässigt, och interiörmässigt, framför Enyaq (även om Enyaq är bäst jämfört med syskonen).

Synd att någon på HR/bilinköp blockar er anställda från att beställa nya Teslor (undrar om det verkligen är OK att personal tar själva initiativ till egna blockader), men håller tummarna för dig att det slutar lite folk som kör Tesla i dag. 👍
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare
Inlägg: 270
Blev medlem: 13 dec 2020 20:29

Re: Min bil är fast

Inlägg av Pasjostrom »

Idag tog saken en ny vändning när HR meddelade att jag inte kommer få beställa en ny bil utan måste välja en av de befintliga leasingbilarna som blir över i en pågående omorganisation. De jag kan välja på är:
- Tesla Model Y RWD
- Kia EV6 GT-line
- BMW i4 M50
- VW ID5 GTX

Från början hade jag tänkt välja en Model Y LR, så Model Y RWD ligger såklart nära till hands, men jag är rädd att den kortare räckvidden kommer bli jobbigt på långresor.

Mest sugen blev jag på BMW i4 M50, men det kanske inte är det smartaste valet :) Kör Model 3 idag så gissar att utrymmet räcker även med två barn i baksätet?

Kia EV6 känns som en bra kompromiss, men också lite tråkig, eller är den något att ha? Bakluckan känns väldigt liten jämfört med Model Y och då förstår jag inte varför man ska välja en ”SUV”?

ID5 lockar inte alls…

Vad ska jag välja?
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 366
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Min bil är fast

Inlägg av Freez »

MY RWD, räckvidden är inget problem. Har kört över 2000 mil sedan i somras och är grymt nöjd.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare
Inlägg: 270
Blev medlem: 13 dec 2020 20:29

Re: Min bil är fast

Inlägg av Pasjostrom »

Ungefär vilken räckvidd får man ut i motorvägsfart sommar vs vinter?
roffe_s
elbilist
Inlägg: 631
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Min bil är fast

Inlägg av roffe_s »

Pasjostrom skrev: 04 mar 2024 19:45
Idag tog saken en ny vändning när HR meddelade att jag inte kommer få beställa en ny bil utan måste välja en av de befintliga leasingbilarna som blir över i en pågående omorganisation. De jag kan välja på är:
- Tesla Model Y RWD
- Kia EV6 GT-line
- BMW i4 M50
- VW ID5 GTX

Från början hade jag tänkt välja en Model Y LR, så Model Y RWD ligger såklart nära till hands, men jag är rädd att den kortare räckvidden kommer bli jobbigt på långresor.

Mest sugen blev jag på BMW i4 M50, men det kanske inte är det smartaste valet :) Kör Model 3 idag så gissar att utrymmet räcker även med två barn i baksätet?

Kia EV6 känns som en bra kompromiss, men också lite tråkig, eller är den något att ha? Bakluckan känns väldigt liten jämfört med Model Y och då förstår jag inte varför man ska välja en ”SUV”?

ID5 lockar inte alls…

Vad ska jag välja?
Tycker Ni att Ni har råd är ju BMWn enligt min personliga uppfattning den absolut trevligaste och mest körglada bilen i kvartetten med EV6 som god tvåa. ID5 och MY RWD ett snäpp ned i körupplevelse imho, men spargrisen i sällskapet är ju MY. Den lastar bra och är ju tillräckligt pigg för vardagsbruk.

Känns väl vart och ett som bra val på sitt sätt. Men den där Bumsen bör Du definitivt överväga…

Lycka till med Ert val :)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Nect
elbilist
Inlägg: 1615
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Min bil är fast

Inlägg av Nect »

Pasjostrom skrev: 04 mar 2024 19:45
Idag tog saken en ny vändning när HR meddelade att jag inte kommer få beställa en ny bil utan måste välja en av de befintliga leasingbilarna som blir över i en pågående omorganisation. De jag kan välja på är:
- Tesla Model Y RWD
- Kia EV6 GT-line
- BMW i4 M50
- VW ID5 GTX

Från början hade jag tänkt välja en Model Y LR, så Model Y RWD ligger såklart nära till hands, men jag är rädd att den kortare räckvidden kommer bli jobbigt på långresor.

Mest sugen blev jag på BMW i4 M50, men det kanske inte är det smartaste valet :) Kör Model 3 idag så gissar att utrymmet räcker även med två barn i baksätet?

Kia EV6 känns som en bra kompromiss, men också lite tråkig, eller är den något att ha? Bakluckan känns väldigt liten jämfört med Model Y och då förstår jag inte varför man ska välja en ”SUV”?

ID5 lockar inte alls…

Vad ska jag välja?
Frågar du mig så fick du helt plötsligt bättre bilar att välja på!

Ev6:an upplevde jag som mindre än i4 m50 (iaf skuffen). Funkar i4:an storleksmässigt så hade jag tagit den direkt 😊
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 366
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Min bil är fast

Inlägg av Freez »

Pasjostrom skrev: 04 mar 2024 21:07
Ungefär vilken räckvidd får man ut i motorvägsfart sommar vs vinter?
Svårt att säga jag kör sällan bara motorvägsfart. Skulle uppskatta ca 30 mil på sommaren i 110-120. Men körde 21 mil idag på landsväg 80,90,100 och hade 45% kvar. Batteriet var förvärmt.

Sommar/höst
Snittförbrukning landade på 1,48 kWh/mil vilket borde innebära en teoretisk snitträckvidd om ca 39 mil (sommar/höst). Har Geminifälgar 19" med navkapslar.

Vinter
Har kört över 800 mil sedan början av November tom idag. Snittförbrukning denna period 1,71 kWh/mil (siffror från färddatorn). Riktigt bra enligt min mening med tanke på hur kallt det var under januari och att min bil oftast står utan möjlighet till förvärmning.

Tillkommer gör så klart förbrukning vid förvärmning av batteri/kupé innan avfärd, standby, laddförluster osv

Finns gott om SuC. Men räcker oftast att ladda hemma eller på destinationen.

I4 är trevlig men väldigt liten i kupén och i bagagen jmft med MY.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
Referralkod: ts.la/martin185079

Re: Min bil är fast

Inlägg av airdrive »

Pasjostrom skrev: 04 mar 2024 19:45
Idag tog saken en ny vändning när HR meddelade att jag inte kommer få beställa en ny bil utan måste välja en av de befintliga leasingbilarna som blir över i en pågående omorganisation. De jag kan välja på är:
- Tesla Model Y RWD
- Kia EV6 GT-line
- BMW i4 M50
- VW ID5 GTX

Från början hade jag tänkt välja en Model Y LR, så Model Y RWD ligger såklart nära till hands, men jag är rädd att den kortare räckvidden kommer bli jobbigt på långresor.

Mest sugen blev jag på BMW i4 M50, men det kanske inte är det smartaste valet :) Kör Model 3 idag så gissar att utrymmet räcker även med två barn i baksätet?

Kia EV6 känns som en bra kompromiss, men också lite tråkig, eller är den något att ha? Bakluckan känns väldigt liten jämfört med Model Y och då förstår jag inte varför man ska välja en ”SUV”?

ID5 lockar inte alls…

Vad ska jag välja?
Har hyrt M3 RWD för långresa i riktigt varmt väder (25-30 grader). Funkade utmärkt. MY RWD visst något kortare räckvidd än M3 men fullt jämförbar och den har bra batterivärme etc som gör att det blir smidigt på långresa. Laddar snabbt särkskilt om man kommer ner i SOC, så bör inte vara något problem.

Lite OT men så länge man har snabb laddning är räckvidd i de flesta fall inte ett jätteproblem. Undantag så klart om man reser i glesbygd osv.
M3 LR 2023
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare
Inlägg: 270
Blev medlem: 13 dec 2020 20:29

Re: Min bil är fast

Inlägg av Pasjostrom »

Fan, det lutar mer och mer år BMWn. Kommer troligen aldrig kunna välja en sådan bil som tjänstebil igen, så kanske ska passa på. Dessutom är barnen fortfarande små, så de får plats i baksätet :)

Tesla Model Y kommer jag säker ha igen i framtiden… leasingperioden är bara två år!
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5513
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Min bil är fast

Inlägg av OfarligTesla »

Pasjostrom skrev: 04 mar 2024 22:49
Fan, det lutar mer och mer år BMWn. Kommer troligen aldrig kunna välja en sådan bil som tjänstebil igen, så kanske ska passa på. Dessutom är barnen fortfarande små, så de får plats i baksätet :)

Tesla Model Y kommer jag säker ha igen i framtiden… leasingperioden är bara två år!
i4 M50 är nog den trevligaste bil jag haft, riktigt bekväm, tyst och välbyggd samt att alla standardsaker som regnsensor, 360 kamera mm alltid fungerade perfekt var trevligt efter ett antal år med Tesla.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7387
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Min bil är fast

Inlägg av TiborBlomhall »

Pasjostrom skrev: 04 mar 2024 21:07
Ungefär vilken räckvidd får man ut i motorvägsfart sommar vs vinter?
Jag fick ut exakt 30 mil i somras från min fullpackade MY RWD i konstant fart 130 km/h på motorväg.

BMW i4 M50 är dock också en otroligt trevlig elbil. Synd på bagageutrymmet bara.
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare
Inlägg: 270
Blev medlem: 13 dec 2020 20:29

Re: Min bil är fast

Inlägg av Pasjostrom »

TiborBlomhall skrev: 05 mar 2024 13:02
Pasjostrom skrev: 04 mar 2024 21:07
Ungefär vilken räckvidd får man ut i motorvägsfart sommar vs vinter?
Jag fick ut exakt 30 mil i somras från min fullpackade MY RWD i konstant fart 130 km/h på motorväg.

BMW i4 M50 är dock också en otroligt trevlig elbil. Synd på bagageutrymmet bara.
Det är ju riktigt bra! Inte mycket mindre än min nuvarande M3 LR med 580km WLTP!

Ska låna hem en i4 ikväll så får vi se vad frugan säger :)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5337
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Min bil är fast

Inlägg av Nicke Nyfiken »

TiborBlomhall skrev: 05 mar 2024 13:02
Pasjostrom skrev: 04 mar 2024 21:07
Ungefär vilken räckvidd får man ut i motorvägsfart sommar vs vinter?
Jag fick ut exakt 30 mil i somras från min fullpackade MY RWD i konstant fart 130 km/h på motorväg.
Imponerande.
Din bil har nog längre räckvidd än både LR och P i den hastigheten.
För jag förutsätter för inläggets relevans, att det inte var någon höjdskillnad mellan start och målpunkt eller påtaglig medvind.

När Tesla Björn gjorde sommartest med RWD kom han 397 km i 90 km/h och 281 km i 120 km/h. Då var den heller inte fullpackad.

Så fullastad och 130 km/h skulle han nog hamna kring 23-24 mil.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare
Inlägg: 270
Blev medlem: 13 dec 2020 20:29

Re: Min bil är fast

Inlägg av Pasjostrom »

Tack för alla svar!

Lånade som sagt hem en i4 idag. Den är ju väldigt gedigen och tyst med fin kvalitetskänsla, men känns samtidigt väldigt konservativ och lite gammalmodig i infotainmentsystem och utrustning. Dessutom är den ju rätt liten, speciellt i baksätet och bagaget. Frugan grät nästan när hon såg alla knappar och skärmen och liknande den med en gammal TomTom-GPS :D

Happy wife, happy life = Det får blir en Model Y RWD :(
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 214
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: Min bil är fast

Inlägg av Earplugged »

Pasjostrom skrev: 05 mar 2024 21:36
Tack för alla svar!

Lånade som sagt hem en i4 idag. Den är ju väldigt gedigen och tyst med fin kvalitetskänsla, men känns samtidigt väldigt konservativ och lite gammalmodig i infotainmentsystem och utrustning. Dessutom är den ju rätt liten, speciellt i baksätet och bagaget. Frugan grät nästan när hon såg alla knappar och skärmen och liknande den med en gammal TomTom-GPS :D

Happy wife, happy life = Det får blir en Model Y RWD :(
Ja kvalitetskänslan och utseendet är tilltalande på i4 men det lyser igenom för mycket att det inte är en "riktig" elbil i grunden, bara avsaknaden av frunk skulle göra mig tokig.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Skriv svar