Alternativa laddare längs vägarna?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

FredrikkorTesla
Inlägg: 42
Blev medlem: 20 nov 2023 14:55

Alternativa laddare längs vägarna?

Inlägg av FredrikkorTesla »

Ny här.
Jag har bara laddat på Tesla Supercharger och destinationsladdare. Om Teslas laddare slutar att fungera pga strejken, vilka alternativa snabbladdare rekommenderas?
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Alternativa laddare längs vägarna?

Inlägg av Niklas Z »

Det beror helt på var du färdas. Kolla i chargefinder.com eller Chargefinders app (eller liknande) så ser du vilka stationer som ligger lämpligt till där du åker.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Alternativa laddare längs vägarna?

Inlägg av fth »

Med tanke på hur det har sett ut historiskt med tillgänglighet så tror jag nog Superchargers även helt utan service är väsentligt mer pålitliga än övriga operatörer.

Nu är det ju dessutom "bara" kollektivanslutna elektriker som inte kommer att serva SuC, all service och support som sker i Teslas egen regi antar jag kommer fortsätta som vanligt.

Du kan nog lugnt fortsätta planera med SuC för dina resor, skulle det mot förmodan vara problem på någon station så kommer ju det också visa sig i planeraren och rutten anpassas.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 07 feb 2023 09:42
Ort: Östergötland

Re: Alternativa laddare längs vägarna?

Inlägg av MY_piraya »

Circle K , har jag använt vid ett par gånger, har fungerat utmärkt.
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 | Upphämtning 22/5 | Hemleverans 24/5
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Alternativa laddare längs vägarna?

Inlägg av Niklas Z »

MY_piraya skrev: 24 nov 2023 10:31
Circle K , har jag använt vid ett par gånger, har fungerat utmärkt.
Samma här. Har fungerat bra med Circle K. Det brukar fungera bra med de flesta operatörer. Självklart är det smidigast med Teslas plug and charge, men hellre en annan operatör vars station ligger där jag hellre vill stanna än en SuC som ligger lite "off".
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Sfbones
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 22 nov 2023 19:32

Re: Alternativa laddare längs vägarna?

Inlägg av Sfbones »

Sålänge det inte är nått rent sabotage så tror jag Teslas Superchargers håller i flera flera år, slitage på själva kabeln eller handsken är nog det som sätter dom ur bruk först innan något internt går sönder.

Jag rekommenderar appen ChargeFinder för en mycket utförlig lista över laddare i Sverige som är lätt att filtrera efter behov.
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare
Inlägg: 232
Blev medlem: 04 sep 2023 21:31

Re: Alternativa laddare längs vägarna?

Inlägg av xms67 »

Beroende på var du bor/reser/destination finns det betydligt fler laddare än vad jag hade föreställt mig innan jag på allvar kollade inför köp av elbil. Som du redan fått tips om så är det bara att kolla via Chargefinders. Deras app till iOS är dessutom väldigt bra.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5518
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Alternativa laddare längs vägarna?

Inlägg av Gustafsson »

De laddare jag haft problem med är äldre 50kW fortumladdare och nån ABB. På senare tid provat OK, eviny/bilkraft. OK var i Skellefteå där man har gamla V2 SuC som delar effekt mellan två stall. Då laddade jag betydligt snabbare på OKs laddare. Funkar utmärkt, men det är lite meck första gången man ska ladda med appar, kort eller RFID typ.
Nu har jag lagt in en och samma RFID bricka i alla stora leverantörers websidor, vilket är praktiskt om man vill destinationsladda med AC också.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
Ort: Stockholm

Re: Alternativa laddare längs vägarna?

Inlägg av Skyltspurtaren »

CircleK har Plug and Charge (kallas Autocharge) med Tesla på sina nyare 300kW-laddare. Sjukt bra!

Utöver det har Bilkraft de bästa laddarna jag använt utöver Tesla SuC. Och kvittot! Med laddkurva o allt :-)
IMG_6336.jpeg
krille
Inlägg: 204
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: Alternativa laddare längs vägarna?

Inlägg av krille »

Skyltspurtaren skrev: 01 dec 2023 22:53
CircleK har Plug and Charge (kallas Autocharge) med Tesla på sina nyare 300kW-laddare. Sjukt bra!

Utöver det har Bilkraft de bästa laddarna jag använt utöver Tesla SuC. Och kvittot! Med laddkurva o allt :-)
Plug and Charge och Autocharge är två helt olika tekniker och bör inte blandas ihop.
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 10 jun 2015 11:49

Re: Alternativa laddare längs vägarna?

Inlägg av mjwahl »

FredrikkorTesla skrev: 20 nov 2023 14:58
Ny här.
Jag har bara laddat på Tesla Supercharger och destinationsladdare. Om Teslas laddare slutar att fungera pga strejken, vilka alternativa snabbladdare rekommenderas?
Det är ingen risk att supercharger kommer sluta fungera pga strejken. Det finns många elektriker som inte omfattas av strejkåtgärderna. Ta bara alla enmansföretagare inom elektrikerbranschen - det finns många hundratals eller rent av tusen sådan firmor runt om i landet.
Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
Ort: Stockholm

Re: Alternativa laddare längs vägarna?

Inlägg av Skyltspurtaren »

krille skrev: 02 dec 2023 10:38
Plug and Charge och Autocharge är två helt olika tekniker och bör inte blandas ihop.
För slutanvändaren upplevs dom extremt lika dock :-)
stgus
elbilist
Inlägg: 7
Blev medlem: 22 jan 2019 14:06

Re: Alternativa laddare längs vägarna?

Inlägg av stgus »

Är det nån som har provat NIMAs laddare? En relativt ny spelare som ser väldigt lovande ut på pappret. Just nu finns laddare i Kristianstad (E22 vid Vä), Skillingaryd (E4) och Munkedal (E6). De har en aggressiv utbyggnadsplan, låga priser (just nu 2kr/kWh i Kristianstad!) och hög laddeffekt (300kW och 400kW). Enligt uppgift har de även plug-and-charge och enkelt betalsystem.
Användarvisningsbild
psonne
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 23 dec 2023 12:14

Re: Alternativa laddare längs vägarna?

Inlägg av psonne »

Jag testade Nima Energy i helgen.
Startade först en laddning och aktiverade autocharge.
Stoppade efter några minuter för att sedan ansluta igen och då fungerade autocharge direkt
Skriv svar