All-season däck som sommardäck?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Fluff
Inlägg: 39
Blev medlem: 27 mar 2021 11:50

All-season däck som sommardäck?

Inlägg av Fluff »

Hej på er,

Det är dags för nya sommardäck för min Model 3 (LR 2021). Jag undrar om jag inte borde skaffa all-season däck att använda som sommardäck. Jag kollar mer specifikt på Michelin Cross Climate 2. Här är vad jag kunde lista ut för för- och nackdelar. Kan ni hjälpa mig resonera?

Fördelar:

1. Jag bor i Norrland. Lång vinter och kort sommar. I regel är dubbade vinterdäcken på lite mer än halva året. Med en all-season däck skulle jag kanske kunna ha sommardäcken på lite längre.

2. Familjen och jag åker till Frankrike minst en gång per år. Hittills har vi bara kunnat åka på sommaren när sommardäcken har varit på. Med all-season däck skulle vi kunna åka året runt. Inte minst för att vinterdäck (eller all-season däck) är ett krav i delar av Frankrike på vintern.

Nackdelar:

3. Inte lika bra sommardäck, speciellt om det ska köras genom Europa på sommaren. Men samtidigt har en massa Volvo Cross Climate 2 i Frankrike året runt.

4. Minskad effektivitet jämfört med "vanliga" sommardäck. Vad jag förstår drar Cross Climate 2 ca 15% mer än Pilot Sport vilket är lite jobbigt.

Har ni några tankar/tips? Tack på förhand :)
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2414
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: All-season däck som sommardäck?

Inlägg av NiklasTesla »

Kör! Bästa all season däcket på marknaden enl Tyre Review:



Själv kört ca 8000mil på nuvarande uppsättning Cross Climate 2 på vår Model 3 i allt mellan -20 till +40 (nästa lika bra som vinterdäck friktion vintertid och sommardäck sommartid).

Lycka till samt MVH
Fluff
Inlägg: 39
Blev medlem: 27 mar 2021 11:50

Re: All-season däck som sommardäck?

Inlägg av Fluff »

NiklasTesla skrev: 05 mar 2024 15:12
Själv kört ca 8000mil på nuvarande uppsättning Cross Climate 2 på vår Model 3 i allt mellan -20 till +40 (nästa lika bra som vinterdäck friktion vintertid och sommardäck sommartid).
Tack så mycket för din input @NiklasTesla. Använder du de alltid året runt eller har du också andra t.ex sommardäck?
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1129
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: All-season däck som sommardäck?

Inlägg av bjornnilsson »

På förra bilen körde jag tre uppsättningar däck, till en början för att jag hade de tillgängliga och med syftet att slita så lite som möjligt på gummit (läs mer jämnt över alla däck). Vilket visade sig vara ganska smart. Sommardäcken fick bli findäcken. De dubbfria åkte på vid höst och vår och kördes på rätt skiftande underlag (som ofta kunde vara nysnö eller vårslask). Och så var det de riktiga dubbade däcken, som jag inte kan leva utan. Eller kanske snarare - som jag inte överlever utan. Bor i Örnsköldsvik, har historiskt lagt mellan 4-5000 mil per år på mina Teslor som körs året om i samma utsträckning.

Nu har jag åter bara två uppsättningar (sommardäck samt dubbade vinterdäck) men funderar på att skaffa mig en tredje (odubbade) och göra samma sak igen. Det blir en del skiftande men det här upplägget passade mig väldigt bra.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Fluff
Inlägg: 39
Blev medlem: 27 mar 2021 11:50

Re: All-season däck som sommardäck?

Inlägg av Fluff »

bjornnilsson skrev: 05 mar 2024 16:35
På förra bilen körde jag tre uppsättningar däck, till en början för att jag hade de tillgängliga och med syftet att slita så lite som möjligt på gummit (läs mer jämnt över alla däck). Vilket visade sig vara ganska smart. Sommardäcken fick bli findäcken. De dubbfria åkte på vid höst och vår och kördes på rätt skiftande underlag (som ofta kunde vara nysnö eller vårslask). Och så var det de riktiga dubbade däcken, som jag inte kan leva utan. Eller kanske snarare - som jag inte överlever utan. Bor i Örnsköldsvik, har historiskt lagt mellan 4-5000 mil per år på mina Teslor som körs året om i samma utsträckning.

Nu har jag åter bara två uppsättningar (sommardäck samt dubbade vinterdäck) men funderar på att skaffa mig en tredje (odubbade) och göra samma sak igen. Det blir en del skiftande men det här upplägget passade mig väldigt bra.
Tack. Ja precis, alternativet är att ha 3 uppsättningar däck. Egentligen är det det "bästa" lösningen på det sättet att man alltid har rätt däck för förhållandena. Men jag hade gärna skippat all skiftande och därför funderade på Cross Climate som sommardäck.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: All-season däck som sommardäck?

Inlägg av taliz »

Nackdelen är väl främst att de lär slitas snabbare än sommardäck, samt är relativt dyra.
Men kör du lugnt går det säkert att få ut en hel del mil ur dem.
Jag tycker det låter som värt ett försök.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3632
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: All-season däck som sommardäck?

Inlägg av Tellus »

Körde cross climate 2 på egolf i vinter i mellansverige. Var rätt mycket snö och funkade mycket bra, kändes som vinterdäck.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Fluff
Inlägg: 39
Blev medlem: 27 mar 2021 11:50

Re: All-season däck som sommardäck?

Inlägg av Fluff »

taliz skrev: 06 mar 2024 01:40
Nackdelen är väl främst att de lär slitas snabbare än sommardäck, samt är relativt dyra.
Men kör du lugnt går det säkert att få ut en hel del mil ur dem.
Jag tycker det låter som värt ett försök.
Cross Climate 2 var faktiskt lite billigare än Pilot Sport 5 just nu ser jag. Men ja de kanske slits snabbare som du säger. Mina nuvarande sommardäck klarade 2300 mil. Jag får lov att köra lugnare då kanske :mrgreen:
Fluff
Inlägg: 39
Blev medlem: 27 mar 2021 11:50

Re: All-season däck som sommardäck?

Inlägg av Fluff »

Tellus skrev: 06 mar 2024 06:44
Körde cross climate 2 på egolf i vinter i mellansverige. Var rätt mycket snö och funkade mycket bra, kändes som vinterdäck.
Bra att höra. Hade du någon speciell anledning att inte använda de även på sommaren?
Användarvisningsbild
pitemacc
Teslaägare
Inlägg: 130
Blev medlem: 30 jul 2015 13:41
Ort: Piteå

Re: All-season däck som sommardäck?

Inlägg av pitemacc »

Men varför ?
Sämre vinterdäck och sämre sommardäck.
Bilen har kontakt med vägen med 4 st handflator, så varför snåla med säkerheten.
FD: vw egolf -15 SÅLD, Porsche TT -10 SÅLD, MXP100D-17 SÅLD
NU: MSP85D-15, Renault Zoe 41kw, Porsche GT4
FR:Cybertruck awd beställt, MX Plaid 2023 beställt
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5318
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: All-season däck som sommardäck?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

pitemacc skrev: 06 mar 2024 08:35
Men varför ?
Sämre vinterdäck och sämre sommardäck.
Bilen har kontakt med vägen med 4 st handflator, så varför snåla med säkerheten.
Vi har mer än 2 årstider
Under vår och höst kan ett All-season däck vara det bästa och säkraste alternativet.

Och på många håll i landet är vår och höst betydligt längre än sommaren eller vintern.
Model Y P
Model S P
Model S P
Fluff
Inlägg: 39
Blev medlem: 27 mar 2021 11:50

Re: All-season däck som sommardäck?

Inlägg av Fluff »

Nicke Nyfiken skrev: 06 mar 2024 08:44
pitemacc skrev: 06 mar 2024 08:35
Men varför ?
Sämre vinterdäck och sämre sommardäck.
Bilen har kontakt med vägen med 4 st handflator, så varför snåla med säkerheten.
Vi har mer än 2 årstider
Under vår och höst kan ett All-season däck vara det bästa och säkraste alternativet.

Och på många håll i landet är vår och höst betydligt längre än sommaren eller vintern.
Precis. Och för att förtydliga, min idé är att använda Cross Climate 2 på sen vår, sommar och tidig höst och fortfarande dubbade vinterdäck mellan ca november-april.
Användarvisningsbild
pitemacc
Teslaägare
Inlägg: 130
Blev medlem: 30 jul 2015 13:41
Ort: Piteå

Re: All-season däck som sommardäck?

Inlägg av pitemacc »

Nicke Nyfiken skrev: 06 mar 2024 08:44
pitemacc skrev: 06 mar 2024 08:35
Men varför ?
Sämre vinterdäck och sämre sommardäck.
Bilen har kontakt med vägen med 4 st handflator, så varför snåla med säkerheten.
Vi har mer än 2 årstider
Under vår och höst kan ett All-season däck vara det bästa och säkraste alternativet.

Och på många håll i landet är vår och höst betydligt längre än sommaren eller vintern.
ja 3 omgångar däck är ju det bästa alternativet förstås.
FD: vw egolf -15 SÅLD, Porsche TT -10 SÅLD, MXP100D-17 SÅLD
NU: MSP85D-15, Renault Zoe 41kw, Porsche GT4
FR:Cybertruck awd beställt, MX Plaid 2023 beställt
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: All-season däck som sommardäck?

Inlägg av BrooklynS »

Om du tänker i banorna att överbrygga de långa perioderna med halkrisk under vår och höst så är rådet att skaffa tre uppsättningar däck. Det är främst en utgift, kostnaden blir inte så farlig i längden då däcken håller längre, särskilt vinterdäcken.

Då sätter man på de dubbfria däcken redan i september och byter till dubbat i början av december eller så. Tillbaka till dubbfritt i februari-mars och sommardäcken maj till september. Särskilt för norrbottningar som åker mycket mellan fjäll och kust är detta ett klokt alternativ.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3632
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: All-season däck som sommardäck?

Inlägg av Tellus »

Fluff skrev: 06 mar 2024 08:27
Tellus skrev: 06 mar 2024 06:44
Körde cross climate 2 på egolf i vinter i mellansverige. Var rätt mycket snö och funkade mycket bra, kändes som vinterdäck.
Bra att höra. Hade du någon speciell anledning att inte använda de även på sommaren?
Sålt bilen, men tänkte köra dom på sommaren också.
Men på Tesla med mycket motoreffekt blir dom lite för mediokra för min smak
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Fluff
Inlägg: 39
Blev medlem: 27 mar 2021 11:50

Re: All-season däck som sommardäck?

Inlägg av Fluff »

BrooklynS skrev: 06 mar 2024 09:20
Om du tänker i banorna att överbrygga de långa perioderna med halkrisk under vår och höst så är rådet att skaffa tre uppsättningar däck. Det är främst en utgift, kostnaden blir inte så farlig i längden då däcken håller längre, särskilt vinterdäcken.

Då sätter man på de dubbfria däcken redan i september och byter till dubbat i början av december eller så. Tillbaka till dubbfritt i februari-mars och sommardäcken maj till september. Särskilt för norrbottningar som åker mycket mellan fjäll och kust är detta ett klokt alternativ.
Tack för ditt svar. Jag förstår att det är ett mycket bra alternativ med 3 uppsättningar däck. Huvudanledningen för mig är att en bra all season däck kan göra att jag kan åka mellan Västerbotten och Frankrike på vinterhalvåret och klara mig hela resan (eller på höst/vår). Det där med överbrygga under vår och höst skulle bara vara en bonus.

Jag kanske borde testa med Cross Climate 2 nu under 2024, och om jag inte blir nöjd med det som sommardäck kan jag alltid skaffa mig ett tredje uppsättning däck och använda CC2 som "mellansäsong"-däck framöver?
Fluff
Inlägg: 39
Blev medlem: 27 mar 2021 11:50

Re: All-season däck som sommardäck?

Inlägg av Fluff »

NiklasTesla skrev: 05 mar 2024 15:12
Kör! Bästa all season däcket på marknaden enl Tyre Review:



Själv kört ca 8000mil på nuvarande uppsättning Cross Climate 2 på vår Model 3 i allt mellan -20 till +40 (nästa lika bra som vinterdäck friktion vintertid och sommardäck sommartid).

Lycka till samt MVH
@NiklasTesla, har du märkt någon signifikant ändring på konsumtion med CC2? Jag läste någonstans att man ska räkna med ca +15% när däcken är nya jämfört med "vanliga" sommardäck och sen ner till ca +5-10% efter ca 500 mil. Stämmer det överens med din erfarenhet?
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2414
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: All-season däck som sommardäck?

Inlägg av NiklasTesla »

Fluff skrev: 05 mar 2024 15:31
NiklasTesla skrev: 05 mar 2024 15:12
Själv kört ca 8000mil på nuvarande uppsättning Cross Climate 2 på vår Model 3 i allt mellan -20 till +40 (nästa lika bra som vinterdäck friktion vintertid och sommardäck sommartid).
Tack så mycket för din input @NiklasTesla. Använder du de alltid året runt eller har du också andra t.ex sommardäck?
Bor i södra Sverige och kör dom året runt, då vi till skillnad från många andra i Sverige åker söderut till kontinenten vintertid och till Norrland sommartid.

MVH
Senast redigerad av NiklasTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2414
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: All-season däck som sommardäck?

Inlägg av NiklasTesla »

Fluff skrev: 06 mar 2024 10:17
NiklasTesla skrev: 05 mar 2024 15:12
Kör! Bästa all season däcket på marknaden enl Tyre Review:



Själv kört ca 8000mil på nuvarande uppsättning Cross Climate 2 på vår Model 3 i allt mellan -20 till +40 (nästa lika bra som vinterdäck friktion vintertid och sommardäck sommartid).

Lycka till samt MVH
@NiklasTesla, har du märkt någon signifikant ändring på konsumtion med CC2? Jag läste någonstans att man ska räkna med ca +15% när däcken är nya jämfört med "vanliga" sommardäck och sen ner till ca +5-10% efter ca 500 mil. Stämmer det överens med din erfarenhet?
Jo det kan nog stämma.

Märkte strax innan byte (sommartid) med par som började bli nedslitna att förbrukningen var lägre än sommaren innan (samma sträcka och liknande körmönster).

Dock så är Cross Climate 2 lättrullande däck så förbrukningen är bra ändå. Kört som lägst på platt sträcka under 1kwh /mil i Skåne på landsväg sommartid med Cross Climate 2 (Model 3 LR AWD -19 18" fälg utan Aero kåpa).

MVH
Screenshot_20240307-085221.png
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2414
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: All-season däck som sommardäck?

Inlägg av NiklasTesla »

Fluff skrev: 06 mar 2024 08:24
taliz skrev: 06 mar 2024 01:40
Nackdelen är väl främst att de lär slitas snabbare än sommardäck, samt är relativt dyra.
Men kör du lugnt går det säkert att få ut en hel del mil ur dem.
Jag tycker det låter som värt ett försök.
Cross Climate 2 var faktiskt lite billigare än Pilot Sport 5 just nu ser jag. Men ja de kanske slits snabbare som du säger. Mina nuvarande sommardäck klarade 2300 mil. Jag får lov att köra lugnare då kanske :mrgreen:
Cross Climate däcken är inte som vinterdäck friktion (alltså att dom slits snabbt om dom används sommartid) dom är som sommardäck med lång livslängd som kan köras när det är snö/vinterväg (ca 8000mil på en lite tyngre bil med så pass stark motoreffekt som Model 3 LR AWD har är bra):



MVH
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5318
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: All-season däck som sommardäck?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Levererades idag.
Michelin Cross Climate 2.
Färska och fina. Tillverkade vecka 6 2024.
20240307_113453.jpg
Model Y P
Model S P
Model S P
Skriv svar