”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av SwedishAdvocate »

Lerumsexpressen skrev: 19 feb 2024 19:48
mjwahl skrev: 17 feb 2024 16:04
Lerumsexpressen skrev: 17 feb 2024 15:46
frippe skrev: 17 feb 2024 14:44
Det går också att se stödet till Ukraina som något bra för försvarsindustrin. Läste en studie där 90% av det amerikanska stödet går direkt till amerikanska företag. Gäller speciellt ammunition, missiler m.m. som behöver ersättas med nytt, något som industrin i usa står för.

Så, egentligen är stödet till Ukraina ett gigantiskt industristöd till usas egna industri.

Bör för Ukraina, bra för Europa och bra för USA. Som ett kinderegg, tre saker i ett.
Enligt vissa är just det du skriver anledningen till alla krig.
Att målet inte är fred utan att hålla igång krig.
Jag tror inte att ukrainarna håller med dig. Särskilt inte de som dött eller våldtagits av ryska styrkor.

Det orimliga i ditt påstående kan belysas i följande strof skriven av svensk diktare Per Lagerkvist vid tiden för 2:a världskriget.

"Barbaren väljer vapen - du välja må som han."

Vid tidpunkten gick samhällsdiskussion om huruvida de demokratiska staterna skulle resa sig och ta till vapen mot Nazismen.
Det är inte jag som vill ha krig, jag vill ha fred.
Jag tror att alla människor i det fria, rätt skapligt demokratiska Ukraina vill ha fred. Jag tror även att de vill kunna ha möjligheten att fritt bosätta sig innanför de internationellt erkända gränserna i sitt eget land. Och slutligen så tror jag att de vill att det landet ska styras demokratiskt.

https://freedomhouse.org/country/ukrain ... world/2022
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 10 jun 2015 11:49

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av mjwahl »

Lerumsexpressen skrev: 19 feb 2024 19:48
mjwahl skrev: 17 feb 2024 16:04
Lerumsexpressen skrev: 17 feb 2024 15:46
frippe skrev: 17 feb 2024 14:44
Det går också att se stödet till Ukraina som något bra för försvarsindustrin. Läste en studie där 90% av det amerikanska stödet går direkt till amerikanska företag. Gäller speciellt ammunition, missiler m.m. som behöver ersättas med nytt, något som industrin i usa står för.

Så, egentligen är stödet till Ukraina ett gigantiskt industristöd till usas egna industri.

Bör för Ukraina, bra för Europa och bra för USA. Som ett kinderegg, tre saker i ett.
Enligt vissa är just det du skriver anledningen till alla krig.
Att målet inte är fred utan att hålla igång krig.
Jag tror inte att ukrainarna håller med dig. Särskilt inte de som dött eller våldtagits av ryska styrkor.

Det orimliga i ditt påstående kan belysas i följande strof skriven av svensk diktare Per Lagerkvist vid tiden för 2:a världskriget.

"Barbaren väljer vapen - du välja må som han."

Vid tidpunkten gick samhällsdiskussion om huruvida de demokratiska staterna skulle resa sig och ta till vapen mot Nazismen.
Det är inte jag som vill ha krig, jag vill ha fred.
Du är förstås inte är intresserad av krig men vad hjälper det när kriget är intresserat av dig? Du kan inte välja spelregler som ger dig ett frikort mot våldet - angriparen skiter fullständigt i internationella lagar och dina och mina känslor. Hur mycket vi än ogillar den starkes rätt så är det den principen som styr över hela världen.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av martinot »

gjohansson skrev: 19 feb 2024 23:21
martinot skrev: 19 feb 2024 21:52
gjohansson skrev: 19 feb 2024 11:28
martinot skrev: 17 feb 2024 21:30
ONSatan skrev: 15 feb 2024 22:47


I denna stund gör han vad han kan för att stoppa USAs stöd till Ukraina.
Vidrigt och ynklig medlöpare.

De som köper Teslor efter detta kan lika gärna köra runt med Ryska flaggor på bilen.
Jag kan sympatisera med det, men samtidigt undrar jag ibland varför bryr sig inte folk på forumet (avser inte dig eller någon specifik person) inte om att Musk stöttar Xi och de brutala kinesiska diktaturen. Känns väldigt inkonsekvent för mig.

Jo Elons förhållande till Kina kan absolut också ses som ett problem. Det är dock inget rimligt argument för att förminska problem
med Elons Ukrainauttalanden (den typen av argument brukar kallas whataboutism).

Jag tycker också att Elons motstånd mot Ukrainastöd är betydligt värre - Kina bedriver ju ännu inte anfallskrig i den skalan
som Ryssland gör och vad gäller Kina kan man ändå ha en viss förståelse för att Elon och Tesla måste kröka rygg inför XI när man
väl valt att etablera sig där i stor skala.
Det är också väldigt många andra som kröker rygg inför XI också både i bilbranschen och utanför - även om det inte är något
försvar.

Men varför driva ett stopp för stödet till Ukraina? Elon har ju ingen verksamhet i Ryssland och det är en mycket liten bilmarknad.
Det verkar mer vara självskadebeteende?
Fast Kina stöttar ju Ryssland mycket mer än vad Elon gör.

Dels med att köpa olja/gas för att finansiera kriget, men även att de exporterar en massa som används direkt i kriget mot Ukraina.
Du har naturligtvis helt rätt i det du skriver. Det är ju dock inte ett argument som gör Elons handlande ett dyft bättre?
Eller hur tänker du?
Jag försvara inte Elon alls.

Är bara förvånad över att så många i forumet är endast kritisk till när Elon stöttar Putin/Ryssland, men är helt tysta och låtsas som inget när Elon stöttar Xi/Kina.

Inkonsekvent.

Tycker själv att Elon gör fel i bägge fallen - inte bara det ena. Så tänkte jag. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 334
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

gjohansson skrev: 19 feb 2024 11:28
martinot skrev: 17 feb 2024 21:30
ONSatan skrev: 15 feb 2024 22:47
Verdi_ skrev: 15 feb 2024 22:43
ONSatan skrev: 15 feb 2024 22:39


Ryssland vinner om väst låter dom vinna. För det krävs ynkryggar och medlöpare som Musk.
Har han gjort nåt aktivt för att stötta Ryssland eller har han bara sagt vad han tror kommer hända?

Ukraina kommer få slut på material och personal. Ska vi fylla på med svenska soldater? Eller hur ska det gå till?
I denna stund gör han vad han kan för att stoppa USAs stöd till Ukraina.
Vidrigt och ynklig medlöpare.

De som köper Teslor efter detta kan lika gärna köra runt med Ryska flaggor på bilen.
Jag kan sympatisera med det, men samtidigt undrar jag ibland varför bryr sig inte folk på forumet (avser inte dig eller någon specifik person) inte om att Musk stöttar Xi och de brutala kinesiska diktaturen. Känns väldigt inkonsekvent för mig.

Jo Elons förhållande till Kina kan absolut också ses som ett problem. Det är dock inget rimligt argument för att förminska problem
med Elons Ukrainauttalanden (den typen av argument brukar kallas whataboutism).

Jag tycker också att Elons motstånd mot Ukrainastöd är betydligt värre - Kina bedriver ju ännu inte anfallskrig i den skalan
som Ryssland gör och vad gäller Kina kan man ändå ha en viss förståelse för att Elon och Tesla måste kröka rygg inför XI när man
väl valt att etablera sig där i stor skala.
Det är också väldigt många andra som kröker rygg inför XI också både i bilbranschen och utanför - även om det inte är något
försvar.

Men varför driva ett stopp för stödet till Ukraina? Elon har ju ingen verksamhet i Ryssland och det är en mycket liten bilmarknad.
Det verkar mer vara självskadebeteende?
Nu är det svårt att verkligen veta vad Elon i själva verket tycker.
Mitt intryck är att han går på känsla och säger saker utan att egentligen tänka efter på konsekvenserna.
Frågan är vad han EGENTLIGEN menar.
Men såklart är hans uttalanden och actions problematiska.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
gjohansson
Inlägg: 59
Blev medlem: 19 dec 2023 19:43

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av gjohansson »

Sportbilsentusiasten skrev: 25 feb 2024 14:14
gjohansson skrev: 19 feb 2024 11:28
martinot skrev: 17 feb 2024 21:30
ONSatan skrev: 15 feb 2024 22:47
Verdi_ skrev: 15 feb 2024 22:43


Har han gjort nåt aktivt för att stötta Ryssland eller har han bara sagt vad han tror kommer hända?

Ukraina kommer få slut på material och personal. Ska vi fylla på med svenska soldater? Eller hur ska det gå till?
I denna stund gör han vad han kan för att stoppa USAs stöd till Ukraina.
Vidrigt och ynklig medlöpare.

De som köper Teslor efter detta kan lika gärna köra runt med Ryska flaggor på bilen.
Jag kan sympatisera med det, men samtidigt undrar jag ibland varför bryr sig inte folk på forumet (avser inte dig eller någon specifik person) inte om att Musk stöttar Xi och de brutala kinesiska diktaturen. Känns väldigt inkonsekvent för mig.

Jo Elons förhållande till Kina kan absolut också ses som ett problem. Det är dock inget rimligt argument för att förminska problem
med Elons Ukrainauttalanden (den typen av argument brukar kallas whataboutism).

Jag tycker också att Elons motstånd mot Ukrainastöd är betydligt värre - Kina bedriver ju ännu inte anfallskrig i den skalan
som Ryssland gör och vad gäller Kina kan man ändå ha en viss förståelse för att Elon och Tesla måste kröka rygg inför XI när man
väl valt att etablera sig där i stor skala.
Det är också väldigt många andra som kröker rygg inför XI också både i bilbranschen och utanför - även om det inte är något
försvar.

Men varför driva ett stopp för stödet till Ukraina? Elon har ju ingen verksamhet i Ryssland och det är en mycket liten bilmarknad.
Det verkar mer vara självskadebeteende?
Nu är det svårt att verkligen veta vad Elon i själva verket tycker.
Mitt intryck är att han går på känsla och säger saker utan att egentligen tänka efter på konsekvenserna.
Frågan är vad han EGENTLIGEN menar.
Men såklart är hans uttalanden och actions problematiska.
Håller helt med dig om att vad han "verkligen tycker" är omöjligt att veta säkert. Men det gäller alla människor inte bara Elon.
Därför är det enda rimliga att bedöma människor efter vad de säger och gör och inget annat.
Dvs vi kan lämna vad han "verkligen tycker" därhän och kritisera honom för hans uttalande om stopp av stöd till Ukraina.

Däremot har jag väldigt svårt att förstå ditt och många andras behov av att ursäkta Elons ageranden, särskilt som det låter
som du omyndigförklarar honom genom att säga han nog går på känsla och inte tänker efter före och egentligen kanske
menar något annat. Jag undrar jag om han själv hade uppskattat den typen av "försvar" som inte ger någon snygg bild av
hans förståndsgåvor.

Skulle gissa att de som argumenterar på det sättet har lite helgonförklarat Elon pga hans magiska entreprenörsbragder
och sedan kan de inte acceptera att en människa kan ha flera sidor? Men jag kan ju ha helt fel också.

Jag tycker i alla fall det är helt orimligt att tro att Elon är så korkad att han inte begriper vad ett stopp av stödet till Ukraina
skulle innebära.
Jag ser heller inget konstigt med att han är en gudabenådad entreprenör och samtidigt en i vissa stycken mycket obehaglig människa.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 334
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

gjohansson skrev: 25 feb 2024 21:47
Sportbilsentusiasten skrev: 25 feb 2024 14:14
gjohansson skrev: 19 feb 2024 11:28
martinot skrev: 17 feb 2024 21:30
ONSatan skrev: 15 feb 2024 22:47


I denna stund gör han vad han kan för att stoppa USAs stöd till Ukraina.
Vidrigt och ynklig medlöpare.

De som köper Teslor efter detta kan lika gärna köra runt med Ryska flaggor på bilen.
Jag kan sympatisera med det, men samtidigt undrar jag ibland varför bryr sig inte folk på forumet (avser inte dig eller någon specifik person) inte om att Musk stöttar Xi och de brutala kinesiska diktaturen. Känns väldigt inkonsekvent för mig.

Jo Elons förhållande till Kina kan absolut också ses som ett problem. Det är dock inget rimligt argument för att förminska problem
med Elons Ukrainauttalanden (den typen av argument brukar kallas whataboutism).

Jag tycker också att Elons motstånd mot Ukrainastöd är betydligt värre - Kina bedriver ju ännu inte anfallskrig i den skalan
som Ryssland gör och vad gäller Kina kan man ändå ha en viss förståelse för att Elon och Tesla måste kröka rygg inför XI när man
väl valt att etablera sig där i stor skala.
Det är också väldigt många andra som kröker rygg inför XI också både i bilbranschen och utanför - även om det inte är något
försvar.

Men varför driva ett stopp för stödet till Ukraina? Elon har ju ingen verksamhet i Ryssland och det är en mycket liten bilmarknad.
Det verkar mer vara självskadebeteende?
Nu är det svårt att verkligen veta vad Elon i själva verket tycker.
Mitt intryck är att han går på känsla och säger saker utan att egentligen tänka efter på konsekvenserna.
Frågan är vad han EGENTLIGEN menar.
Men såklart är hans uttalanden och actions problematiska.
Håller helt med dig om att vad han "verkligen tycker" är omöjligt att veta säkert. Men det gäller alla människor inte bara Elon.
Därför är det enda rimliga att bedöma människor efter vad de säger och gör och inget annat.
Dvs vi kan lämna vad han "verkligen tycker" därhän och kritisera honom för hans uttalande om stopp av stöd till Ukraina.

Däremot har jag väldigt svårt att förstå ditt och många andras behov av att ursäkta Elons ageranden, särskilt som det låter
som du omyndigförklarar honom genom att säga han nog går på känsla och inte tänker efter före och egentligen kanske
menar något annat. Jag undrar jag om han själv hade uppskattat den typen av "försvar" som inte ger någon snygg bild av
hans förståndsgåvor.

Skulle gissa att de som argumenterar på det sättet har lite helgonförklarat Elon pga hans magiska entreprenörsbragder
och sedan kan de inte acceptera att en människa kan ha flera sidor? Men jag kan ju ha helt fel också.

Jag tycker i alla fall det är helt orimligt att tro att Elon är så korkad att han inte begriper vad ett stopp av stödet till Ukraina
skulle innebära.
Jag ser heller inget konstigt med att han är en gudabenådad entreprenör och samtidigt en i vissa stycken mycket obehaglig människa.
Fördelen med att vara okänd är att varje inte helt genomtänkt uttalande inte finns kvar för alltid.
Varje sak en känd person säger vänds in/ut.
Tycker man bör ha med sig det.

Det jag skriver ska inte tolkas som försvar, det var en analys av det jag sett han säga.
Ja han borde hålla tyst!
Och stödja Ukraina och övrig demokrati runt vår jord.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1227
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Hertsh »

EDIT: Raderat. Jag svarade på ett mycket gammalt inlägg.
MX LR (Raven) 2019
Xanthopteryx
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Xanthopteryx »

Love_O skrev: 29 jan 2024 06:35
Xanthopteryx skrev: 27 jan 2024 19:41
Verdi_ skrev: 16 dec 2023 22:26
SwedishAdvocate skrev: 16 dec 2023 21:42
Verdi_ skrev: 16 dec 2023 21:36


Jag tror inte du vet vad en låsmutter är, ärligt talat.
Kanske inte det. Vad är det Tesla använder då?
"Låset" är väl ett mönster på muttern/bulten. Spelar ingen roll om det är en bult eller en mutter.

https://th-pettersson.se/sv/artiklar/fa ... index.html
Det finns vad jag vet inga bultar på en bil idag. Särskilt inte i hjulen.
Det är (hjul)skruvar eller (hjul)muttrar.
Är du officer eller före detta officer ?
Nope. Vad skulle det ha med saken att göra?
Xanthopteryx
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Xanthopteryx »

Earplugged skrev: 29 jan 2024 07:50
toppo skrev: 29 jan 2024 06:40
kenjon skrev: 29 jan 2024 00:37
För mej är bult en skalle som kräver typ skiftnyckel eller fast nyckel (oftast sexkant). En skruv kräver skruvmejsel (spår, Philips, Pozidriv, Torx, insex etc). Har den inga gängor skulle jag kalla den för en nit.
Men det är bara jag det...
Fast just det är ju helt fel definition, finns en uppsjö skruvar med sexkantshuvud. En skruv har gängor och kan därför ta upp både dragkraft och skjuvkraft medans en bult saknar gängor och kan därför enbart ta skjuvkraft.
Sen kan en bult faktiskt också ha gängor och ändå kallas bult men då är gängorna bara där för att hålla bulten på plats och inte för att ta upp någon dragkraft.
Då är det rent krasst likväl en skruv. Ett exempel är passkruv/ansatsskruv.
Xanthopteryx
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Xanthopteryx »

Love_O skrev: 29 jan 2024 07:57
Maw skrev: 29 jan 2024 07:17
Love_O skrev: 29 jan 2024 06:35
Xanthopteryx skrev: 27 jan 2024 19:41
Verdi_ skrev: 16 dec 2023 22:26


"Låset" är väl ett mönster på muttern/bulten. Spelar ingen roll om det är en bult eller en mutter.

https://th-pettersson.se/sv/artiklar/fa ... index.html
Det finns vad jag vet inga bultar på en bil idag. Särskilt inte i hjulen.
Det är (hjul)skruvar eller (hjul)muttrar.
Är du officer eller före detta officer ?
Ingenjör/civilingenjör kanske?
Jag fick lära mig att en skruv har gängor och att en bult inte har det när jag läste till civilingenjör.

Inte för att det spelar så stor roll, de flesta begriper nog vad man menar om man säger hjulbultar.
Det är möjligt. Men har aldrig varit med om att en ingenjör påpekar liknande även om kunskapen finns där. Däremot väldigt ofta inom militären där det minsann skall visa att det är en grad och vet skillnad på skruv och bult. Kan ju testa bromsvätska också, för det är väldigt sugna på att säga bromsolja då.
Blir du glad nu om jag kommer och lägger till här att det de facto är just bromsvätska, och inte bromsolja?
Xanthopteryx
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Xanthopteryx »

Earplugged skrev: 29 jan 2024 09:54
Fredrik j skrev: 29 jan 2024 08:38
Det finns ju massor med uttryck som används där man inte behöver spela dum.
Däckhotell t.ex. Eller att folk lägger saker i bakluckan.
Ja så länge man fattar fattar vad som menas så spelar det ingen större roll kan jag tycka 👍
Lite jobbigt bara när du skall hitta din speciella "bult" men du hittar inget för du borde sökt på "skruv" i stället.

https://www.autoexperten.se/sok/?query=hjulbult

https://www.autoexperten.se/sok/?query=hjulskruv
Xanthopteryx
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Xanthopteryx »

Sportbilsentusiasten skrev: 04 feb 2024 11:11
Xanthopteryx skrev: 27 jan 2024 19:36
Sportbilsentusiasten skrev: 16 dec 2023 09:19
-AG- skrev: 08 dec 2023 23:25
Spelar ingen roll om kameran är ren om det är snörök. Då behövs radar. De funkar trots att man inte kan se bilarna framför. Samma problem finns vid svagt ljus, starkt motljus, kraftigt regn, dimma etc… Det är anmärkningsvärt att man marknadsför ett ”full self driving” system som inte ens har en teoretisk chans att komma att bli godkänt som ett sådant. De kommer att behöva redundans på olika nivåer, bland annat genom olika typer av sensorer (kameror, radar, lidar, etc…).
Varför byttes radar mot kamera? Enbart kostnad eller finns det fördelar?
Komponentbrist, så för att kunna trycka ut maximalt antal bilar togs den bort. Man ljög och hävdade annan anledning.
Likadant med parkeringssensorerna.
Mycket troligt att spakarna var samma.
Som bonus sparar man några kronor per bil.
Tack, nu har jag testat en Model 3 Highlind.
Blinkerknappar är inga problem i vanlig trafik men utmanande i rondeller. Kan nog vänja sig. 
Vindrutetorkarautomatiken är dålig, torkade trots att det inte var regn några ggr på 30min provkörning.
Värst var dock att man skulle växla fram/bak på skärmen, snabba manövrar är ju kass ergonomi (testade på en parkering vid IKEA med gott om plats)

Detta är tyvärr en smolk i bägaren.
Tesla är fortfarande ett alternativ men trist med växlingen. Kommer bli svår att uthärda
"Kan nog vänja sig."
Inte riktigt vad man kanske skall känna för en extremt väl använd och viktig funktion som körriktningsvisare, för en bil för över en halv miljon kronor. Enligt min ringa mening.
Så urbota korkat att de gör på detta sätt.
Likaså växlingen - det är ju självklart att en skärm som dessutom är knasigt placerad i förhållande till hur man kör en bil som skall parkeras exempelvis inte är i närheten av lika smidigt som en växelspak på ratten eller i mittkonsolen. Du behöver inte titta. Du bara lägger handen där och så känner du och du vet och det är otvetydigt huruvida du har lyckats ändra växelläge eller inte.
Och torkarautomatik, det har ju fungerat skitbra i hur länge som helst med en billig regnsensor. Vad kan en sådan kosta? 200 spänn kanske? Dumsnålt är bara förnamnet.
Användarvisningsbild
Nateer
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 08 feb 2024 16:51
Referralkod: ts.la/oscar429660

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Nateer »

Tror inte det riktigt
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 334
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Xanthopteryx skrev: 05 mar 2024 07:38
Sportbilsentusiasten skrev: 04 feb 2024 11:11
Xanthopteryx skrev: 27 jan 2024 19:36
Sportbilsentusiasten skrev: 16 dec 2023 09:19
-AG- skrev: 08 dec 2023 23:25
Spelar ingen roll om kameran är ren om det är snörök. Då behövs radar. De funkar trots att man inte kan se bilarna framför. Samma problem finns vid svagt ljus, starkt motljus, kraftigt regn, dimma etc… Det är anmärkningsvärt att man marknadsför ett ”full self driving” system som inte ens har en teoretisk chans att komma att bli godkänt som ett sådant. De kommer att behöva redundans på olika nivåer, bland annat genom olika typer av sensorer (kameror, radar, lidar, etc…).
Varför byttes radar mot kamera? Enbart kostnad eller finns det fördelar?
Komponentbrist, så för att kunna trycka ut maximalt antal bilar togs den bort. Man ljög och hävdade annan anledning.
Likadant med parkeringssensorerna.
Mycket troligt att spakarna var samma.
Som bonus sparar man några kronor per bil.
Tack, nu har jag testat en Model 3 Highlind.
Blinkerknappar är inga problem i vanlig trafik men utmanande i rondeller. Kan nog vänja sig. 
Vindrutetorkarautomatiken är dålig, torkade trots att det inte var regn några ggr på 30min provkörning.
Värst var dock att man skulle växla fram/bak på skärmen, snabba manövrar är ju kass ergonomi (testade på en parkering vid IKEA med gott om plats)

Detta är tyvärr en smolk i bägaren.
Tesla är fortfarande ett alternativ men trist med växlingen. Kommer bli svår att uthärda
"Kan nog vänja sig."
Inte riktigt vad man kanske skall känna för en extremt väl använd och viktig funktion som körriktningsvisare, för en bil för över en halv miljon kronor. Enligt min ringa mening.
Så urbota korkat att de gör på detta sätt.
Likaså växlingen - det är ju självklart att en skärm som dessutom är knasigt placerad i förhållande till hur man kör en bil som skall parkeras exempelvis inte är i närheten av lika smidigt som en växelspak på ratten eller i mittkonsolen. Du behöver inte titta. Du bara lägger handen där och så känner du och du vet och det är otvetydigt huruvida du har lyckats ändra växelläge eller inte.
Och torkarautomatik, det har ju fungerat skitbra i hur länge som helst med en billig regnsensor. Vad kan en sådan kosta? 200 spänn kanske? Dumsnålt är bara förnamnet.
Ja vore såklart bättre med spakar.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1445
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av kenjon »

Öppnar man dörren så läggs ju P-läget i automatiskt....
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
Sigelria
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 03 jul 2023 18:31

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Sigelria »

Lite urspårad tråd. Känner ändå för att kommentera lite på Esse, kör själv modell Y och ingen av hans "show stoppers" är inget för mig, jag hittar lätt 2 andra som är betydligt mer irriterande. Ändå inga show stoppers.
Jag anser nog att dessa såkallade Youtubern behöver steppa upp lite de flesta har inte någon större kunskap utan verkar mer vara lyckosökare. Inget fel med det när det finns fler som tittar och lyssnar på dem. By the way har även en MB fossil den vill ingen i familjen köra :D
Användarvisningsbild
electrobob
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 30 aug 2022 22:33

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av electrobob »

Blev till slut ändå en ny MY. Haft svårt o hitta någon annan elbil som funkar lika smidigt som tesla. Några faktorer:
1. Vår M3 har krävt lite service men det har funkat smidigt med lånebil.

2. Strul hos andra laddoperatörer, senast jag laddade på ionity strulade Appen och laddaren. Laddade till slut i 15 min o brände sedan ner till närmsta SUC o bara plugga in bilen o njöt av lite Netflix 😄

3. När vi kört genom Europa har tesla SUC funkat smidigt, så för mig vart det fortsatt tesla då de löst laddningen smidigt, bilen håller sig fint på vägen med AP, piper inte en massa när jag ska in eller ut ur bilen.
Model Y LR 2024
Model 3 LR 2022
Kia E-Niro 2021
Electron
Inlägg: 398
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Electron »

electrobob skrev: 07 apr 2024 10:31
Blev till slut ändå en ny MY. Haft svårt o hitta någon annan elbil som funkar lika smidigt som tesla. Några faktorer:
1. Vår M3 har krävt lite service men det har funkat smidigt med lånebil.

2. Strul hos andra laddoperatörer, senast jag laddade på ionity strulade Appen och laddaren. Laddade till slut i 15 min o brände sedan ner till närmsta SUC o bara plugga in bilen o njöt av lite Netflix 😄

3. När vi kört genom Europa har tesla SUC funkat smidigt, så för mig vart det fortsatt tesla då de löst laddningen smidigt, bilen håller sig fint på vägen med AP, piper inte en massa när jag ska in eller ut ur bilen.
Håller med, så skönt när man inte behöver strula med appar/brickor etc utan det bara fungerar.
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Freez »

electrobob skrev: 07 apr 2024 10:31
Blev till slut ändå en ny MY. Haft svårt o hitta någon annan elbil som funkar lika smidigt som tesla. Några faktorer:
1. Vår M3 har krävt lite service men det har funkat smidigt med lånebil.

2. Strul hos andra laddoperatörer, senast jag laddade på ionity strulade Appen och laddaren. Laddade till slut i 15 min o brände sedan ner till närmsta SUC o bara plugga in bilen o njöt av lite Netflix 😄

3. När vi kört genom Europa har tesla SUC funkat smidigt, så för mig vart det fortsatt tesla då de löst laddningen smidigt, bilen håller sig fint på vägen med AP, piper inte en massa när jag ska in eller ut ur bilen.
Grattis till ett bra köp!
MY RWD Vit 2023
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av chaffis75 »

electrobob skrev: 07 apr 2024 10:31
Blev till slut ändå en ny MY. Haft svårt o hitta någon annan elbil som funkar lika smidigt som tesla. Några faktorer:
1. Vår M3 har krävt lite service men det har funkat smidigt med lånebil.

2. Strul hos andra laddoperatörer, senast jag laddade på ionity strulade Appen och laddaren. Laddade till slut i 15 min o brände sedan ner till närmsta SUC o bara plugga in bilen o njöt av lite Netflix 😄

3. När vi kört genom Europa har tesla SUC funkat smidigt, så för mig vart det fortsatt tesla då de löst laddningen smidigt, bilen håller sig fint på vägen med AP, piper inte en massa när jag ska in eller ut ur bilen.
Även andra elbilar än tesla kan ladda på tesla suc.
Men grattis till ny bil.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
electrobob
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 30 aug 2022 22:33

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av electrobob »

Ja vi provade o ladda vår Kia på en SUC förra sommaren men de strulade, kanske var en station som inte var öppen för andra märken just då.
Model Y LR 2024
Model 3 LR 2022
Kia E-Niro 2021
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2173
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av jpetters »

Kia verkar ju ha det lite svårt med SuC än så länge.
Var en av huvudanledningarna till att jag skippade en EV9.
Utan väl fungerande, alltså snabbt och >99.9% tillförlitlig laddnätverk blir det ju en "lokalbil".
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av juristen »

jpetters skrev: 07 apr 2024 18:59
Kia verkar ju ha det lite svårt med SuC än så länge.
Var en av huvudanledningarna till att jag skippade en EV9.
Utan väl fungerande, alltså snabbt och >99.9% tillförlitlig laddnätverk blir det ju en "lokalbil".
Har kört Hyundai Ioniq 5 sedan i början av oktober, och kör långresor någon gång i månaden. Har aldrig laddat på SUC, men det funkar bra med laddning från andra leverantörer. Som numera är så väletablerade att jag inte saknat något, inte ens här i Norrland. Kört mellan Haparanda och Boden i norr samt ner till Umeå. Går att betala med kort och/eller app och Circle K, OKQ8, Eviny med flera lämnar inget att önska. Det jag stört mig på är begränsningar hos bilen, som att den inte förvärmer under 20% SOC och att den behöver över en timme på sig att förvärma innan den laddar snabbt.

Ja, det är smidigare med en Tesla och SUC, att bara stoppa i laddhandtaget är supernice - särskilt på vintern. När jag körde Tesla laddade jag uteslutande på SUC, något annat behövdes inte. Men omvänt klarar man sig utmärkt utan SUC nuförtiden. Uttalandet att det inte finns ett snabbt, fungerande och tillförlitligt laddnätverk förutom SUC idag 2024, det håller jag inte alls med om. Och det lär bara bli bättre.

Skulle jag vilja ladda på SUC så får Hyundai/Kia ut nästan 100kW även på V3 nuförtiden. Och håller den laddeffekten upp till 82% SOC, så jämför vi tid för att ladda 10-80% är det knappast mycket som skiljer.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Skriv svar