Sandviken köpte vätgasbussar – kunde inte tankas på 2,5 år

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Sandviken köpte vätgasbussar – kunde inte tankas på 2,5 år

Inlägg av taliz »

Två vätgasbussar köptes in till Sandviken, eftersom det redan fanns en tankstation på plats. Men ingen verkar ha kollat att det faktiskt gick att tanka bussarna.

Vätgastekniken lider av hönan och äggetproblematiken, brukar det sägas. Utan tankstationer vågar ingen satsa på vätgasfordon, och utan vätgasfordon vågar ingen bygga tankstationer.
Men inte ens när tankstationen redan finns på plats går det tydligen att slappna av. Det visar Sveriges Radio Klotets genomlysning av ett projekt i Sandviken.
Den lilla kommunen har blivit något av en pionjär inom vätgas i Sverige. Redan 2016 öppnade en tankstation.

"Mäkta förvånade"
I slutet av 2021 var det tänkt att två nyinköpta vätgasbussar skulle börja användas av regiontrafikbolaget X-trafik. Men då upptäckte de inblandade att tankstationen inte kunde leverera det tryck om 350 bar som bussarna kräver, utan bara 700 bar anpassade för personbilar.
– Vi blev mäkta förvånade, säger Andreas Eriksson, chef för regiontrafiken på X-trafik, om upptäckten.
Klotet försöker klarlägga vems ansvaret är för att bussarna inte kunde tankas, men meningarna går isär. Linde ägde tankstationen 2021 men har sedan dess sålt den till norska Hynion.
– Jag tror, om jag ska vara riktigt ärlig, att man förutsatte att det räckte att ha ett munstycke som passade bussen, säger Jan Lahenkorva (S) regionråd i Gävleborg och tidigare vice ordförande i hållbarhetsnämnden, till Klotet.
Klart är att det tog den nya ägaren Hynion 1,5 år att få i gång 350-barstankningen, på grund av att ny programvara från en underleverantör drog ut på tiden.
Batteriproblem
Problemen har dessutom varit fler än bara bristen på tankmöjligheter. Under tiden bussarna stått stilla har de drabbats av batteriproblem med verkstadsbesök som följd (även bränslecellsfordon brukar ha batterier som hjälper till att hantera förändringar i effektbehov).
Först nu, 2024, har en av bussarna kunnat premiärtankas i Sandviken.
Enligt X-trafik uppgår kostnaden för avskrivningar under tiden bussarna stått stilla till 3,6 miljoner kronor. De kostade totalt cirka 15 miljoner kronor att köpa in.
https://www.nyteknik.se/fordon/de-nyink ... ar/4241542
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sandviken köpte vätgasbussar – kunde inte tankas på 2,5 år

Inlägg av Jerker »

Vätgas är framtiden! :roll:
niklas12
Inlägg: 2545
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Sandviken köpte vätgasbussar – kunde inte tankas på 2,5 år

Inlägg av niklas12 »

Det är sällan en bra idé att låta politiker sköta inköp av saker de inte begriper
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Sandviken köpte vätgasbussar – kunde inte tankas på 2,5 år

Inlägg av Bjelke »

niklas12 skrev: 07 mar 2024 15:49
Det är sällan en bra idé att låta politiker sköta inköp av saker de inte begriper
Men det KÄNDES säkert bra när dom tog besluten… :lol: :roll:
Och några år senare känns det inte lika bra…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Sandviken köpte vätgasbussar – kunde inte tankas på 2,5 år

Inlägg av bylund »

Jerker skrev: 07 mar 2024 07:06
Vätgas är framtiden! :roll:
Ja, det visade sig ligga 2,5 år i framtiden 8-)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar