Moderator

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Moderator

Inlägg av SwedishAdvocate »

TiborBlomhall skrev: 26 feb 2023 21:45
/Moderatorn
Om jag har en fråga kring moderering – kan jag ta den här eller ska jag ta den i PM?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Moderator

Inlägg av TiborBlomhall »

shoot
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Moderator

Inlägg av SwedishAdvocate »

TiborBlomhall skrev: 07 mar 2024 17:04
shoot
Det finns ju ingenting i forumreglerna om att man kan bli bannlyst för "Pajkastning". Går det att få ett klargörande – gärna även med ett exempel – om vad som klassas som "Pajkastning" på TCS?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 752
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Moderator

Inlägg av Trevlig »

TiborBlomhall skrev: 07 mar 2024 17:04
shoot
Du? Eller förlåt ni.

Det finns inte möjlighet att stänga av boten och varna folk istället :ugeek:
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Moderator

Inlägg av TiborBlomhall »

Både personpåhopp och pajkastning handlar om respekt för andra och deras åsikter. Om god och trevlig ton eller syrlig och nedsättande. Vanlig hederlig hövlighet. Samma åsikt kan framföras på väldigt olika sätt.

"Men hur fan kan du tro att..." - personpåhopp.
"Jag håller inte helt med om att..." - OK

Svarar den andra sedan tillbaka "Tror du att du vet allt..." - pajkastning
"Fast där har jag en annan åsikt, jag tycker att..." - OK

Det värsta är när två personer sätter igång och verbalt misshandlar varandra sida upp och sida ner. Ingen blir glad av att läsa sånt. Det är då jag får gå in och försöka städa upp. (Och forummotorns verktyg för sånt är tyvärr väldigt trubbiga. Ibland får jag sudda även korrekta inlägg, bara för att de hade citerat en tidigare med påhopp.)

Lägg också märke till hur lätt det är att ändra ton på ett inlägg genom att berätta vad jag tycker istället för att skriva hur fel jag tycker den andra har. Det är därför jag införde varningen så snart någon skriver "du".

Som exempel på god och trevlig ton kan jag ge viewtopic.php?p=784095#p784095 och efterföljande konversationen.
Det är lätt att föreställa hur den skulle urartat om Mnil69 istället skulle anklagat spacecoin för att han ljuger, är dum i huvudet eller försöker luras.

Så ser ni att någon har skrivit ett inlägg där de skriver illa om någon annan anmäl inlägget. Svara inte något surt tillbaka, sätt inte igång en pajkastning.

/Moderatorn
Skriv svar