Vita Teslor sämst?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

NiclasH
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 jan 2024 21:15

Vita Teslor sämst?

Inlägg av NiclasH »

Hejsan! Undrar om någon här har hört eller har personlig erfarenhet av den vita basfärgen av Tesla. Har nämligen hört några fåtal säga att den vita färgen är sämre och börjar lossna nära kanter osv. De spekulerar att den kanske är målad med tunnare lager eller sämre kvalitet osv.
Misstänker ju detta bare är några fåtal som haft otur och knappast är den vita färgen sämre än någon annan, eller har ni också hört samma sak? Skulle vara synd eftersom jag tycker den vita färgen är snyggast
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Vita Teslor sämst?

Inlägg av Legato »

NiclasH skrev: 26 jan 2024 11:05
Hejsan! Undrar om någon här har hört eller har personlig erfarenhet av den vita basfärgen av Tesla. Har nämligen hört några fåtal säga att den vita färgen är sämre och börjar lossna nära kanter osv. De spekulerar att den kanske är målad med tunnare lager eller sämre kvalitet osv.
Misstänker ju detta bare är några fåtal som haft otur och knappast är den vita färgen sämre än någon annan, eller har ni också hört samma sak? Skulle vara synd eftersom jag tycker den vita färgen är snyggast
Jag tycker personligen den vita är en av de bättre.

Soklart sämsta lacken är IMO den svarta.

Midnight Silver tycker jag är den som verkar stå sig bäst, men den vita är inte långt bakom.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
kaffekoko
Inlägg: 208
Blev medlem: 03 aug 2022 15:52

Re: Vita Teslor sämst?

Inlägg av kaffekoko »

Lacken på gamla Teslor var katastrofdålig. Då är det möjligt att den vita var sämst, främst usa-tillverkare. Inte ens samma fabriker bilarna görs i längre och dagens teslor (3 och y), knappast en del är likadan som från början. Men gamla sanningar är svåra att döda .. folk tror fortfarande att Stiga gör bra gräsklippare fast de inte gjort det sen 80-talet. Saker förändras , speciellt när det gäller tesla. Det är som att man kommit på en "hemlighet" som man envist håller fast i tron om att man vet lite mer än andra.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Vita Teslor sämst?

Inlägg av mikebike »

Problemet med vita lacker brukar vara att det kan vara kulörskillnad mellan plast- och plåtdetaljer.
Detta är inte unikt för Tesla.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vita Teslor sämst?

Inlägg av fth »

kaffekoko skrev: 26 jan 2024 11:49
Lacken på gamla Teslor var katastrofdålig.
Det gäller dock inte alla gamla bilar och/eller färger.

Min X90 Titanium från 2016 är fortfarande i stort sett helt felfri i lacken efter >22k mil, överlägset bästa lack jag har haft på någon bil, pansar-nivå på den.

Snygg är den också ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 774
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Vita Teslor sämst?

Inlägg av Jaegaern »

Legato skrev: 26 jan 2024 11:07
NiclasH skrev: 26 jan 2024 11:05
Hejsan! Undrar om någon här har hört eller har personlig erfarenhet av den vita basfärgen av Tesla. Har nämligen hört några fåtal säga att den vita färgen är sämre och börjar lossna nära kanter osv. De spekulerar att den kanske är målad med tunnare lager eller sämre kvalitet osv.
Misstänker ju detta bare är några fåtal som haft otur och knappast är den vita färgen sämre än någon annan, eller har ni också hört samma sak? Skulle vara synd eftersom jag tycker den vita färgen är snyggast
Jag tycker personligen den vita är en av de bättre.

Soklart sämsta lacken är IMO den svarta.

Midnight Silver tycker jag är den som verkar stå sig bäst, men den vita är inte långt bakom.
Ja detta är ju känt sen länge. Basfärgerna som inte är "pärlemo" är absolut tunnast, för de kan vara tunna med bibehållet utseende. Det kan inte en pärlemo lack vara om man ska ha olika lyster i olika ljus. Det krävs djup till detta.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 774
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Vita Teslor sämst?

Inlägg av Jaegaern »

mikebike skrev: 26 jan 2024 11:51
Problemet med vita lacker brukar vara att det kan vara kulörskillnad mellan plast- och plåtdetaljer.
Detta är inte unikt för Tesla.
Ja sånt är lite tråkigt. Jag tycker iof min Y är rätt jäkla bra på detta, men man kan tyvärr se det ibland.

Dock anser jag att behovet av PPF är mångt mycket tråkigare rent utseendemässigt. Hade varit mycket smutt utan denna dassiga plastdetalj :P
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2173
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Vita Teslor sämst?

Inlägg av jpetters »

Jag hade vit pärlemo på min S från 2018 och den höll sig otroligt bra i lacken efter >4 år.
Min nya S i blått är redan visuellt i sämre skick efter ett år.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 774
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Vita Teslor sämst?

Inlägg av Jaegaern »

jpetters skrev: 26 jan 2024 13:49
Jag hade vit pärlemo på min S från 2018 och den höll sig otroligt bra i lacken efter >4 år.
Min nya S i blått är redan visuellt i sämre skick efter ett år.
Det här är lite lurigt. Min Y är vit och min 3 är blå. Båda metallic och rätt tjock lack.

Båda har typ lika mycket stenskott men man ser dem på den blå oerhört bra. Den är liksom vitprickig då grundfärgen är vit. Men det märks knappt på min Y.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Vita Teslor sämst?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

kaffekoko skrev: 26 jan 2024 11:49
Lacken på gamla Teslor var katastrofdålig. Då är det möjligt att den vita var sämst, främst usa-tillverkare. Inte ens samma fabriker bilarna görs i längre och dagens teslor (3 och y), knappast en del är likadan som från början. Men gamla sanningar är svåra att döda .. folk tror fortfarande att Stiga gör bra gräsklippare fast de inte gjort det sen 80-talet. Saker förändras , speciellt när det gäller tesla. Det är som att man kommit på en "hemlighet" som man envist håller fast i tron om att man vet lite mer än andra.
Min upplevelse är precis tvärtom.
Min gamla P85 från 2014 tillverkad i USA hade väldigt stryktålig lack. (Midnight silver)
Den hade färre stenskott efter 13.000 mil än min Model Y tillverkad i Tyskland har efter 3.000 mil. Användandet av bilarna är identiskt, så inget ändrat körmönster.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 657
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Vita Teslor sämst?

Inlägg av HerrNilsson »

Den vita är nog helt OK.

Bytte in min svarta Model Y mot en vit precis. Han på bilfirman som bedömde skicket på min gamla Y konstaterade torrt att svarta Teslor inte är nån höjdare efter att ha rullat ett tag. Känslig lack och varenda tvättrepa eller gnid vid handtagen syns i lacken. Ser ganska dassig ut rätt fort tyvärr.
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
Nils944
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 08 nov 2021 21:10

Re: Vita Teslor sämst?

Inlägg av Nils944 »

Jag kollade en del på Teslas olika färger innan jag köpte min MY hösten 2021. Vit och röd skulle vara de mest tåliga, och flest lager om jag minns rätt. Röd är inte för mig så det blev vit (fast egentligen tycker jag mer om blå…)
Model Y LR 2021
VW ID.3 2021
Nissan Leaf 2019
Användarvisningsbild
pom
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 22 jan 2024 17:36

Re: Vita Teslor sämst?

Inlägg av pom »

Är det någon skillnad nu på senare? Tänker att Berlin fabriken är toppmodern och att alla färger nu för tiden är tåligare än vad det var för några år sedan?
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 31 maj 2019 07:34
Ort: Bankeryd

Re: Vita Teslor sämst?

Inlägg av Front242 »

svarta bilar blir ju enkelt repiga, men å andra sidan kan vilken lackerare som helst måla om utan att det syns efteråt. Multicoatlack i vitt är ju det sämsta av den anledningen. Vit överlag är skitsvårt att få bra.
Användarvisningsbild
Jedis
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 07 maj 2023 02:08

Re: Vita Teslor sämst?

Inlägg av Jedis »

Jaegaern skrev: 26 jan 2024 13:46
Legato skrev: 26 jan 2024 11:07
NiclasH skrev: 26 jan 2024 11:05
Hejsan! Undrar om någon här har hört eller har personlig erfarenhet av den vita basfärgen av Tesla. Har nämligen hört några fåtal säga att den vita färgen är sämre och börjar lossna nära kanter osv. De spekulerar att den kanske är målad med tunnare lager eller sämre kvalitet osv.
Misstänker ju detta bare är några fåtal som haft otur och knappast är den vita färgen sämre än någon annan, eller har ni också hört samma sak? Skulle vara synd eftersom jag tycker den vita färgen är snyggast
Jag tycker personligen den vita är en av de bättre.

Soklart sämsta lacken är IMO den svarta.

Midnight Silver tycker jag är den som verkar stå sig bäst, men den vita är inte långt bakom.
Ja detta är ju känt sen länge. Basfärgerna som inte är "pärlemo" är absolut tunnast, för de kan vara tunna med bibehållet utseende. Det kan inte en pärlemo lack vara om man ska ha olika lyster i olika ljus. Det krävs djup till detta.
Det är samma färgtjocklek oavsett kulör, runt 100 my men varierar lite beroende på var på bilen man mäter. Man har lagt på ett extra lager nere vid trösklarna som inte verkar finnas på de äldre USA-tillverkade bilarna.
Skriv svar