Övertag DNB

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Apako
Inlägg: 6
Blev medlem: 28 feb 2024 22:13

Övertag DNB

Inlägg av Apako »

Hej,
Jag är väldigt intresserad på att skaffa en MY till familjen. Har kikat en hel del på begagnat marknaden & skulle kunna tänka mig att ta över ett DNB kontrakt på någons bil.

De flesta kontrakt går ut i sommar och behöver således förlängas då jag planerar att ha bilen upp emot 10år.

Kontrakten är väl till viss del ganska förmånliga att ta över, men är det någon som vet hur det blir den dagen man vill förlänga kontraktet?

Förlängs det med nytt restvärde på 3år med liknande månads upplägg som de står i idag, eller blir det skyhöga kostnader då man längre inte får amortera emot ett restvärde?

Hjälp mig förstå, tack!
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1558
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Övertag DNB

Inlägg av Klintan »

DNB brukar vilja ha lånet avbetalt på tre eller fyra år vid förlängning. Ingen ränterabatt. Inget restvärde, så månadskostnaden går upp.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Exciter
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 30 jan 2024 11:55
Referralkod: ts.la/sandra952502

Re: Övertag DNB

Inlägg av Exciter »

Apako skrev: 11 mar 2024 19:36
Hej,
Jag är väldigt intresserad på att skaffa en MY till familjen. Har kikat en hel del på begagnat marknaden & skulle kunna tänka mig att ta över ett DNB kontrakt på någons bil.

De flesta kontrakt går ut i sommar och behöver således förlängas då jag planerar att ha bilen upp emot 10år.

Kontrakten är väl till viss del ganska förmånliga att ta över, men är det någon som vet hur det blir den dagen man vill förlänga kontraktet?

Förlängs det med nytt restvärde på 3år med liknande månads upplägg som de står i idag, eller blir det skyhöga kostnader då man längre inte får amortera emot ett restvärde?

Hjälp mig förstå, tack!
Köp ny istället. Speciellt om du tänk ha bilen så länge.
Bör vara billigare. 1,99% ränta om du beställer och hämtar innan 31/3 (ta en lagerbil)
Alla garantier på bilen samt billigare försäkring dom 3 första åren.

Tror inte du hittar en bättre deal begagnat.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3637
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Övertag DNB

Inlägg av jonasl »

Du tar över avtalet som det är, med ren skuld och löptid som är. Sen går det förstås att omförhandal men då försvinner ränterabatten.

Försök hitta någon som köpt bilen med lång köptid, upp till 7 år med 0kr i restvärde är möjligt. Månadskostnaden är högre än på ett 3-årigt med restvärde men det är ju för att du betalar av mer.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Apako
Inlägg: 6
Blev medlem: 28 feb 2024 22:13

Re: Övertag DNB

Inlägg av Apako »

Exciter skrev: 11 mar 2024 20:10
Apako skrev: 11 mar 2024 19:36
Hej,
Jag är väldigt intresserad på att skaffa en MY till familjen. Har kikat en hel del på begagnat marknaden & skulle kunna tänka mig att ta över ett DNB kontrakt på någons bil.

De flesta kontrakt går ut i sommar och behöver således förlängas då jag planerar att ha bilen upp emot 10år.

Kontrakten är väl till viss del ganska förmånliga att ta över, men är det någon som vet hur det blir den dagen man vill förlänga kontraktet?

Förlängs det med nytt restvärde på 3år med liknande månads upplägg som de står i idag, eller blir det skyhöga kostnader då man längre inte får amortera emot ett restvärde?

Hjälp mig förstå, tack!
Köp ny istället. Speciellt om du tänk ha bilen så länge.
Bör vara billigare. 1,99% ränta om du beställer och hämtar innan 31/3 (ta en lagerbil)
Alla garantier på bilen samt billigare försäkring dom 3 första åren.

Tror inte du hittar en bättre deal begagnat.
Det är väl bara att skjuta på ”problemet” 3år framför sig? När dagen D är kommen så står du där med samma fenomen. Fördelen med att ta över ett kontrakt är väl att du slipper handpenningen på 100k. Nackdelen är väl att den verkliga månadskostnaden står innanför dörren tidigare.

Får nog inse att hur ekonomiskt jag än vill få det att äga en el bil, så är det nog inte så pass ekonomiskt för oss som jag vill tro det är.
Apako
Inlägg: 6
Blev medlem: 28 feb 2024 22:13

Re: Övertag DNB

Inlägg av Apako »

Klintan skrev: 11 mar 2024 20:08
DNB brukar vilja ha lånet avbetalt på tre eller fyra år vid förlängning. Ingen ränterabatt. Inget restvärde, så månadskostnaden går upp.
Det är inte möjligt att exempelvis låta en annan bank ta över lånet där man kan förlänga det hos dem med nytt restvärde? Eller åker du på en ny kontantinsats då kanske?
Apako
Inlägg: 6
Blev medlem: 28 feb 2024 22:13

Re: Övertag DNB

Inlägg av Apako »

jonasl skrev: 11 mar 2024 20:39
Du tar över avtalet som det är, med ren skuld och löptid som är. Sen går det förstås att omförhandal men då försvinner ränterabatten.

Försök hitta någon som köpt bilen med lång köptid, upp till 7 år med 0kr i restvärde är möjligt. Månadskostnaden är högre än på ett 3-årigt med restvärde men det är ju för att du betalar av mer.
De 10 talet personer jag pratat med på begagnat marknaden har haft 2-3år. Skulle jag råka komma över en MYP med 7år & 0:- i restvärde så skulle detta vara mycket intressant.
Användarvisningsbild
Exciter
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 30 jan 2024 11:55
Referralkod: ts.la/sandra952502

Re: Övertag DNB

Inlägg av Exciter »

Apako skrev: 11 mar 2024 20:41
Exciter skrev: 11 mar 2024 20:10
Apako skrev: 11 mar 2024 19:36
Hej,
Jag är väldigt intresserad på att skaffa en MY till familjen. Har kikat en hel del på begagnat marknaden & skulle kunna tänka mig att ta över ett DNB kontrakt på någons bil.

De flesta kontrakt går ut i sommar och behöver således förlängas då jag planerar att ha bilen upp emot 10år.

Kontrakten är väl till viss del ganska förmånliga att ta över, men är det någon som vet hur det blir den dagen man vill förlänga kontraktet?

Förlängs det med nytt restvärde på 3år med liknande månads upplägg som de står i idag, eller blir det skyhöga kostnader då man längre inte får amortera emot ett restvärde?

Hjälp mig förstå, tack!
Köp ny istället. Speciellt om du tänk ha bilen så länge.
Bör vara billigare. 1,99% ränta om du beställer och hämtar innan 31/3 (ta en lagerbil)
Alla garantier på bilen samt billigare försäkring dom 3 första åren.

Tror inte du hittar en bättre deal begagnat.
Det är väl bara att skjuta på ”problemet” 3år framför sig? När dagen D är kommen så står du där med samma fenomen. Fördelen med att ta över ett kontrakt är väl att du slipper handpenningen på 100k. Nackdelen är väl att den verkliga månadskostnaden står innanför dörren tidigare.

Får nog inse att hur ekonomiskt jag än vill få det att äga en el bil, så är det nog inte så pass ekonomiskt för oss som jag vill tro det är.

Nu är det väl inte så att någon överlåter ett billån för exakt den summan som återstår på lånet. De vill ju ha en mellanskillnad.
t.ex. Lån återstår 300k och de vill sälja bilen för 400k så måste du ju ändå pröjsa 100k cash.

Om du skulle överta en privatleasing är det en annan sak.

Köp istället nytt, Lägg lånet så lång det går (tror det är 7-8 år) restvärdet är då noll. Casha 20% samt att du får en bra ränta. (de på blocket har ju minst 6% ränta) Och du kan sitta lugnt i båten. Skulle du sedan vilja göra dig av med bilen så har du en toppen deal att överlåta. Satt själv i denna sitsen och försökte pussla. Blev en ny bil på kampanjen tillslut.

Din faktiska månadskostnad beror helt på värdeminskningen när du gör dig av med bilen.
Skriv svar