Min bil är fast

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Min bil är fast

Inlägg av OfarligTesla »

Pasjostrom skrev: 05 mar 2024 21:36
Tack för alla svar!

Lånade som sagt hem en i4 idag. Den är ju väldigt gedigen och tyst med fin kvalitetskänsla, men känns samtidigt väldigt konservativ och lite gammalmodig i infotainmentsystem och utrustning. Dessutom är den ju rätt liten, speciellt i baksätet och bagaget. Frugan grät nästan när hon såg alla knappar och skärmen och liknande den med en gammal TomTom-GPS :D

Happy wife, happy life = Det får blir en Model Y RWD :(
Ja är man två om bilen får man kompromissa, håller helt med om att infotainmentsystemet känns gammalmodigt. Utrustning tycker jag dock Y ligger efter med egentligen men det krävs väl en välutrustad i4a och att man värdesätter mycket utrustning också.

Min fru kom hem lyrisk efter första gången hon kört vår i4a till jobbet och var så glad över att hon kunnat lyssna på saker i bilen och faktiskt hört hela låten eller podcasten, hon var inte van vid det efter 5 år med Tesla.
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 13 dec 2020 20:29

Re: Min bil är fast

Inlägg av Pasjostrom »

BMWn är ju helt klart en bättre BIL, men idag är ju en bil så mycket mer än bara en bil… 😀
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 13 dec 2020 20:29

Re: Min bil är fast

Inlägg av Pasjostrom »

Aaargh, jag blir galen på den här soppan.
Nu visar det sig att Teslan som jag kan ta över (Model Y Rwd, helt utan tillval) är beställd i slutet av 2022 och kostade då 729 000kr, vilket medför att förmånsvärdet är högre än på en ny Model Y Long Range då priserna gick ner kraftigt i början på 2023.

Känns ju lagom sugit att betala mer för en sämre bil…
perla1975
elbilist
Inlägg: 162
Blev medlem: 14 jan 2024 14:02

Re: Min bil är fast

Inlägg av perla1975 »

Pasjostrom skrev: 06 mar 2024 22:07
Aaargh, jag blir galen på den här soppan.
Nu visar det sig att Teslan som jag kan ta över (Model Y Rwd, helt utan tillval) är beställd i slutet av 2022 och kostade då 729 000kr, vilket medför att förmånsvärdet är högre än på en ny Model Y Long Range då priserna gick ner kraftigt i början på 2023.

Känns ju lagom sugit att betala mer för en sämre bil…

Vad är förmånsvärdet?
Tror min kollega hade över 9000 på sin Y.

Är det liknande är det ju typ 2000 i nettokostnadskillnad. Det är mycket för att ta en begagnad bil. Jag hade väntat om det är möjligt.
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 13 dec 2020 20:29

Re: Min bil är fast

Inlägg av Pasjostrom »

Nej det är visserligen vara drygt 6000kr, men en Long Range från 2023 har ca 5400kr.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3637
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Min bil är fast

Inlägg av jonasl »

Antar att du kommer få byta när bilen är 3 år så du sitter ju inte med den i 3 år i alla fall.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 13 dec 2020 20:29

Re: Min bil är fast

Inlägg av Pasjostrom »

jonasl skrev: 07 mar 2024 14:30
Antar att du kommer få byta när bilen är 3 år så du sitter ju inte med den i 3 år i alla fall.
Ja precis, två år istället för tre!
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Min bil är fast

Inlägg av TiborBlomhall »

Det går nu åter igen utmärkt att beställa Teslor för leasing via AutoPlan och Carpay.
Tesla levererar bilar med skyltar till dem så de slipper hålla på och hantera lösa skyltar.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3637
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Min bil är fast

Inlägg av jonasl »

Spricker ju nästan av nyfikenhet, undrar hur de får tag på skyltarna, en del kanske slinker igenom på något vis

Men som sagt, vi ska nog inte gräva i det
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 13 dec 2020 20:29

Re: Min bil är fast

Inlägg av Pasjostrom »

Det är toppen att leasingbolagen inte längre sätter stopp för att beställa nya Teslor. Tyvärr hör jag att många stora svenska bolag inte längre tillåter beställning av Tesla. Det kan bero på att de både försöker blidka facken och att de inte vågar på grund av problemen med att få bilen lagad vid en eventuell skada.
roffe_s
elbilist
Inlägg: 624
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Min bil är fast

Inlägg av roffe_s »

Pasjostrom skrev: 12 mar 2024 22:18
Det är toppen att leasingbolagen inte längre sätter stopp för att beställa nya Teslor. Tyvärr hör jag att många stora svenska bolag inte längre tillåter beställning av Tesla. Det kan bero på att de både försöker blidka facken och att de inte vågar på grund av problemen med att få bilen lagad vid en eventuell skada.
Mmm, jag pratade i veckan i annat ärende med en fordonsansvarig för ett större regionalt bolag. Personen menade att de lade ned 50% av sin arbetstid relaterad till bilarna på de 5-10% av bilflottan som utgjordes av Tesla. De hade nu ett par bilar med plåtskador som inte reparerats samt många samtal från medarbetare kring oklara leveranstider och därmed återlämnande av gamla bilen.

De hade därför plockat bort Tesla som alternativ för nybeställning tills vidare.

Jag kan förstå att det är tråkigt för medarbetarna, som Model 3 ligger i pris är det för många tjänstebilsförare med snävare ramar en av få realistiska bilar om de prioriterar fyrhjulsdrift. Men som personen sa ”-…handlar det om att frakta häcken, inte en livskamrat.”. Visst kan inställningen luckras upp med tiden men denna personen lät tämligen less vid vårt samtal.

Facket nämndes inte särskilt vid vårt samtal, jag är osäker på om företaget i någon av sina verksamheter omfattas av avtalsområdet IF Metall.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Min bil är fast

Inlägg av frippe »

Är inte ett av problemen det osäkra andrahandsvärdet i och med prissänkningen på Tesla? Tyckte mig fattat att det fått bl.a. vissa hyrfirmor och leasingbolag att stoppa Teslor då det är så svårt att få grepp om ett säkert värde efter tre år.

Finns någon artikel i DN om detta:
https://www.dn.se/motor/ny-small-mot-bi ... rsattning/
Model Y LR.
Model S70D
Skriv svar