Kan man ha elbil som resande säljare?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Kan man ha elbil som resande säljare?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Joho skrev: 11 mar 2024 10:56
taliz skrev: 11 mar 2024 02:25
...] Så är man sugen på en EQS är det bra köpläge nu.
För privatpersoner som gillar lyx och har räckviddsångest låter det som ett vettigt köp, men företag vill väl leasa NYA bilar.
Volvo v60/v90 ser ut att vara en vanligt förekommande tjänstebil och verkar ha ett nypris kring 650kkr. Så en elbil i den storleksklassen för 800kkr borde gå att motivera ekonomiskt för ett företag!?
Beroende på utrustning så borde ju Model 3 LR, BWM i4, Ioniq 6, VW ID.7 och kanske även Merca EQE kunna fungera för det priset. ID.7 och i4 har halvkombibaklucka. Om man absolut vill ha en SUV/Crossover så gissar jag att det även går med en Model Y. Men för säkerhets skull bör man väl dubbelkolla räckvidd och laddtider. ABRP och Björn Nylands kalkylark har ju nämnts tidigare i tråden.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 334
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Kan man ha elbil som resande säljare?

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

SwedishAdvocate skrev: 10 mar 2024 23:55
Sportbilsentusiasten skrev: 10 mar 2024 23:34
Joho skrev: 08 mar 2024 09:51
Kan inte bara nån vettig biltillverkare bygga en elbil med riktig "håll-käften"-range för dom få som behöver köra 50+ verkliga mil dagligen utan laddstopp? Jag tänker mig storleksmässigt Model 3/Y men med dubbla batterikapaciteten (100+ mil WLTP-range) och 22kw-ombordladdare. Bilen blir ju tyngre och tråkigare att köra men t.ex. en kringresande säljare behöver kanske inte vara iväg först vid varje rödljus. Borde bli ca 150k kr dyrare i inköp men det borde väl sparas in snabbt om man kör 5000+ mil om året. Kanske subventionera el-tjänstemil genom högre skatt på bensil/diesel-tjänstemil!? Företag kan gott betala extra för utsläpp om det finns vettiga alternativ (vilket det ju nu saknas...) tycker jag iaf.
EQS kommer långt. Men är svindyr...
Här finns en 2022 på Blocket där priset i annonsen anges till 695K. Undrar vad man kan pruta ner den till – ~620K? Kollade bara snabbt på annonsen så vet t.ex inte om den har komplett servicehistorik.

EDIT
Missade visst att klistra in länken...
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 1400422142
Bra pris, snart kan man köpa sig en vettig elbil, tack!!
Väntar lite till, ca 500k känns lagom. Har stor familj så är lite försiktig med utgifterna.
Man kanske kan få en EQE för 500k snart
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 334
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Kan man ha elbil som resande säljare?

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

SwedishAdvocate skrev: 11 mar 2024 18:11
Joho skrev: 11 mar 2024 10:56
taliz skrev: 11 mar 2024 02:25
...] Så är man sugen på en EQS är det bra köpläge nu.
För privatpersoner som gillar lyx och har räckviddsångest låter det som ett vettigt köp, men företag vill väl leasa NYA bilar.
Volvo v60/v90 ser ut att vara en vanligt förekommande tjänstebil och verkar ha ett nypris kring 650kkr. Så en elbil i den storleksklassen för 800kkr borde gå att motivera ekonomiskt för ett företag!?
Beroende på utrustning så borde ju Model 3 LR, BWM i4, Ioniq 6, VW ID.7 och kanske även Merca EQE kunna fungera för det priset. ID.7 och i4 har halvkombibaklucka. Om man absolut vill ha en SUV/Crossover så gissar jag att det även går med en Model Y. Men för säkerhets skull bör man väl dubbelkolla räckvidd och laddtider. ABRP och Björn Nylands kalkylark har ju nämnts tidigare i tråden.
Skulle säga att alla du nämner fungerar i de allra flesta fall.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 403
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Kan man ha elbil som resande säljare?

Inlägg av DanneB »

frippe skrev: 11 mar 2024 08:15
DanneB skrev: 11 mar 2024 03:44
Verdi_ skrev: 08 mar 2024 14:05
Svaret är alltså:

Ja man kan men man måste vara väldigt motiverad.


Tänk att det ska vara så förbaskat svårt att erkänna att batteribilar inte är bäst på allt...
Klar man kan, men det underlättar nog om man kan använda Teslas SuperChargers. Så om man åker på vägar där de finns, så borde det inte vara några problem.

Har själv åkt upp till 50 mil/dag med min Tesla, men snittar väl kanske 35 mil. Inga som helst problem, förutom i inre delarna av Småland, där det är ont om snabbladdare. Nu har ju Oskarshamn kommit till, så man får ladda/toppa upp innan man åker inåt.
Skulle jag förlitat mig på andra laddare, hade jag avstått elbil. :lol:
Så jäkla dåligt är det väl inte i Småländskainlandet?
Du har snabbladdare i Vetlanda, Vimmerby, Nybro, Växjö, Oskarshamn, Kalmar, Botorpström, Mönsterås, Edsbruk, bara östra delen av Småland. Lägger du till 50kW så finns det betydligt fler, bl.a. Mariannelund, Eksjö, Lessebo.

Så, riktigt så illa är det inte. Med lunchpaus på rätt ställe, även en 50kW-are blir det bra med laddning över lunchen. Förutsatt att laddarna är ledigaste fungerar.

Tingsryd Älmhults trakten är det dåligt, men då finns gott om det på andra sidan länsgränsen till Skåne/blekinge.
Finns spridda laddare, men oftast inte snabbare än 50kW där, jag kör. Innan Oskarshamn kom till, så var det nära att jag inte klarade mig. Det var på sommaren och första orten där jag tänkte ladda var det upptaget och hade varit det hela förmiddagen. Någon som ställt sig på den enda laddaren och lämnat bilen i flera timmar. :roll:
Nästa ort var laddaren trasig. Orten efter den hade fler laddare, men de var upptagna eller trasiga. Hade nu 11 mil hem och 7 mil till Tindered och enligt bilen kunde jag köra 5 mil till. :shock:
Förbannad på alla skitladdare som inte fungerade, började jag köra mot Tindered och la mig bakom ett husvagnsekipage. Det lönade sig och hade en mil kvar i batteriet, när jag kom fram till SC där. 8-)
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 219
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Re: Kan man ha elbil som resande säljare?

Inlägg av SkipperO »

Joho skrev: 08 mar 2024 09:51
Kan inte bara nån vettig biltillverkare bygga en elbil med riktig "håll-käften"-range
Skulle så gärna vilja säga att det går utmärkt med elbil om man kör mycket i tjänsten, men skulle ljuga för mig själv. Kör model 3 privat och oftast ID4/5 hyrbil i tjänsten. Bedömer att med WLTP på 70+ skulle det bli acceptabelt flexibelt.
En räckviddsoptimerad Model 3 LR RWD skulle jag vilja se som alternativ på marknaden. 70WLTP borde vara möjligt tycker jag, om man tex sneglar på EQXX och accepterar vissa kompromisser.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Kan man ha elbil som resande säljare?

Inlägg av frippe »

DanneB skrev: 14 mar 2024 04:31
frippe skrev: 11 mar 2024 08:15
DanneB skrev: 11 mar 2024 03:44
Verdi_ skrev: 08 mar 2024 14:05
Svaret är alltså:

Ja man kan men man måste vara väldigt motiverad.


Tänk att det ska vara så förbaskat svårt att erkänna att batteribilar inte är bäst på allt...
Klar man kan, men det underlättar nog om man kan använda Teslas SuperChargers. Så om man åker på vägar där de finns, så borde det inte vara några problem.

Har själv åkt upp till 50 mil/dag med min Tesla, men snittar väl kanske 35 mil. Inga som helst problem, förutom i inre delarna av Småland, där det är ont om snabbladdare. Nu har ju Oskarshamn kommit till, så man får ladda/toppa upp innan man åker inåt.
Skulle jag förlitat mig på andra laddare, hade jag avstått elbil. :lol:
Så jäkla dåligt är det väl inte i Småländskainlandet?
Du har snabbladdare i Vetlanda, Vimmerby, Nybro, Växjö, Oskarshamn, Kalmar, Botorpström, Mönsterås, Edsbruk, bara östra delen av Småland. Lägger du till 50kW så finns det betydligt fler, bl.a. Mariannelund, Eksjö, Lessebo.

Så, riktigt så illa är det inte. Med lunchpaus på rätt ställe, även en 50kW-are blir det bra med laddning över lunchen. Förutsatt att laddarna är ledigaste fungerar.

Tingsryd Älmhults trakten är det dåligt, men då finns gott om det på andra sidan länsgränsen till Skåne/blekinge.
Finns spridda laddare, men oftast inte snabbare än 50kW där, jag kör. Innan Oskarshamn kom till, så var det nära att jag inte klarade mig. Det var på sommaren och första orten där jag tänkte ladda var det upptaget och hade varit det hela förmiddagen. Någon som ställt sig på den enda laddaren och lämnat bilen i flera timmar. :roll:
Nästa ort var laddaren trasig. Orten efter den hade fler laddare, men de var upptagna eller trasiga. Hade nu 11 mil hem och 7 mil till Tindered och enligt bilen kunde jag köra 5 mil till. :shock:
Förbannad på alla skitladdare som inte fungerade, började jag köra mot Tindered och la mig bakom ett husvagnsekipage. Det lönade sig och hade en mil kvar i batteriet, när jag kom fram till SC där. 8-)
Ja, det är väl det som är abert, att det kanske finns en laddare som ingen riktigt bryr sig om, antingen trasig eller upptagen av någon som inte tror det finns fler som behöver ladda.

Så ja, finns så klart blinda fläckar men de börjar bli få även i småländskainlandet.
Model Y LR.
Model S70D
Skriv svar