Koppla bort 'varnings'ljud

Här samlar vi inlägg som tipsar om finesser på bilarna som alla ägare kanske inte känner till.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 819
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Koppla bort 'varnings'ljud

Inlägg av Jojo »

Hej
Tänkte det är dags att skaffa ny bil. Det som hittills gjorde att jag inte fått tummen ur är att jag är hur nöjd som helst med min nuvarande samt att nya bilar, på senare tid, har dessa idiotiska konstgjorda ljud när man kör i låg hastighet. Det är en egenskap jag inte värdesätter för fem öre. Jag behöver veta om det finns en möjlighet att stänga av/koppla bort detta galenskap och isåfall hur man ska gå tillvägs. Gärna så att det går att återställa utan större ingrepp inför t e besiktningen eller liknande tillställnig. Någon som kan tipsa? Gäller främst M3 eller MS. Tack på förhand!
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3781
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Koppla bort 'varnings'ljud

Inlägg av AAKEE »

Min S 2023 gör baraljud när man backar.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 724
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Koppla bort 'varnings'ljud

Inlägg av Dinsdale »

Jojo skrev: 13 mar 2024 18:41
Hej
Tänkte det är dags att skaffa ny bil. Det som hittills gjorde att jag inte fått tummen ur är att jag är hur nöjd som helst med min nuvarande samt att nya bilar, på senare tid, har dessa idiotiska konstgjorda ljud när man kör i låg hastighet. Det är en egenskap jag inte värdesätter för fem öre. Jag behöver veta om det finns en möjlighet att stänga av/koppla bort detta galenskap och isåfall hur man ska gå tillvägs. Gärna så att det går att återställa utan större ingrepp inför t e besiktningen eller liknande tillställnig. Någon som kan tipsa? Gäller främst M3 eller MS. Tack på förhand!
Du kan dra ur högtalaren, har för mig du ska ratta fullt vänster sen lossa på plasten framför höger framhjul. Du kan då sticka in handen och koppla ur högtalaren. Tutan slutar förmodligen fungera samtidigt så besiktningen kommer klaga om du glömmer att koppla in högtalaren tre år senare. Eventuellt får du leva en ful varningsnotis på skärmen också.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Koppla bort 'varnings'ljud

Inlägg av Anderzzon »

Man kan lätt koppla bort den som Dinsdale beskriver, iaf på Y. Utgår att det är ungefär samma sak på åtminstone 3:an.
Tutan funkar men boombox funkar inte och du får ett felmeddelande på skärmen.
Jag störde mig för mycket på felmeddelandet så jag köpte en sån här och kopplade in i högtalarsladden:
https://www.conrad.se/sv/p/nikkohm-rnp- ... 55951.html
Man behöver sedan starta om bilen eller skärmen (kommer inte ihåg vilket) för att felmeddelandet ska försvinna.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Koppla bort 'varnings'ljud

Inlägg av themax »

Anderzzon skrev:
Man kan lätt koppla bort den som Dinsdale beskriver, iaf på Y. Utgår att det är ungefär samma sak på åtminstone 3:an.
Tutan funkar men boombox funkar inte och du får ett felmeddelande på skärmen.
Jag störde mig för mycket på felmeddelandet så jag köpte en sån här och kopplade in i högtalarsladden:
https://www.conrad.se/sv/p/nikkohm-rnp- ... 55951.html
Man behöver sedan starta om bilen eller skärmen (kommer inte ihåg vilket) för att felmeddelandet ska försvinna.
Jag gjorde det enklare för mig (och billigare). Tejpade helt enkelt över högtalaren med vävtejp. Nu måste du stå väldigt nära fronten för att höra något, och det går snabbt att ta bort vid besiktning (eller om du vill köra boombox)…
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Koppla bort 'varnings'ljud

Inlägg av mikebike »

Jojo skrev: 13 mar 2024 18:41
Hej
Tänkte det är dags att skaffa ny bil. Det som hittills gjorde att jag inte fått tummen ur är att jag är hur nöjd som helst med min nuvarande samt att nya bilar, på senare tid, har dessa idiotiska konstgjorda ljud när man kör i låg hastighet. Det är en egenskap jag inte värdesätter för fem öre. Jag behöver veta om det finns en möjlighet att stänga av/koppla bort detta galenskap och isåfall hur man ska gå tillvägs. Gärna så att det går att återställa utan större ingrepp inför t e besiktningen eller liknande tillställnig. Någon som kan tipsa? Gäller främst M3 eller MS. Tack på förhand!
Ljud på utsidan stör mig inte ett dugg.
Värre med alla varningsljud inne i bilen, värre i nyare bilmodeller än i äldre.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar