Tesla, Zaptec, Tibber, Ellevio - Hur ladda optimalt?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
The Tog
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 11 jan 2024 09:28

Tesla, Zaptec, Tibber, Ellevio - Hur ladda optimalt?

Inlägg av The Tog »

Ny med elbil sen ett par veckor

Förutsättningar:

Tesla MYRWD -24
Zaptec Go 11kW
Tibber m Pulse
Ellevio Tid-tariff (Överföringsavgift 70 öre/kWh Höglast 6-22 vintern, 12 öre Låglast Övrig tid)

Jag vill alltså aldrig ladda 6-22 på vintern.

Försöker förstå hur jag ska ställa in de olika enheterna för att den alltid ska ladda på Låglast

Bara Zaptec via Tibber-appen kan inte ställa starttid men jag har satt avresetid till 06.00 på vardagar, då bör den väl vara färdigladdad och inte ladda mer?

Om jag också sätter Starttid för laddning 22.00 i Tesla-appen kan den väl inte ladda utanför?

Dock, under helger skulle jag ju gärna se att den får ladda innan 22 om det är förmånligt...

Nån som har något tips?
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Tesla, Zaptec, Tibber, Ellevio - Hur ladda optimalt?

Inlägg av agehall »

Skit i Tibber och ställ in bilen på att börja ladda vid midnatt skulle jag säga.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare
Inlägg: 463
Blev medlem: 12 mar 2019 08:44

Re: Tesla, Zaptec, Tibber, Ellevio - Hur ladda optimalt?

Inlägg av Daven »

Jag hade kört med tibber och valt avresetid 0600. Bilen kommer med största sanolikhet ladda efter klockan 22 och vara klar vi 0600. Då kommer du får tibbers prisgaranti.
OBS, jag har förstått att Tibber ska ändra från prisoptimering till frekvensreglering, vet ej om det kommer påverka detta något.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Tesla, Zaptec, Tibber, Ellevio - Hur ladda optimalt?

Inlägg av agehall »

Problemet med Tiber är att det väcker bilen hela tiden => bilen drar mer ström. Ser ingen anledning till att hålla på och strula med det när det är så pass enkelt att ställa in laddning direkt i bilen och det är oftast billigast mitt i natten, så det är ju inte komplicerat att hitta på en lämplig tid att starta laddningen.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Felixen
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 aug 2021 13:23
Ort: Växjö
Referralkod: ts.la/fredrik68480

Re: Tesla, Zaptec, Tibber, Ellevio - Hur ladda optimalt?

Inlägg av Felixen »

Grejen är väl att smartladdningen hos Tibber ska styra boxen och inte bilen även om bilen också är tillagd i Tibberappen? Så har jag det iallafall och min bil blir inte väckt stup i kvarten utan sover gott på nätterna.

Sen är det så att går jag in i tibberappen ofta så väcks bilen om appen är öppen så länge att den hinner starta en poll för att se batterinivån i bilen. Men går jag in och ska ex. slå på värmen i bilen på morgonen har den varit i sleep i 12 - 14h utan problem och på helger står det iblan mer än en dag.
MSLR -23 Midnight Silver Metallic med svart interiör
Användarvisningsbild
The Tog
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 11 jan 2024 09:28

Re: Tesla, Zaptec, Tibber, Ellevio - Hur ladda optimalt?

Inlägg av The Tog »

Felixen skrev: 15 mar 2024 10:54
Grejen är väl att smartladdningen hos Tibber ska styra boxen och inte bilen även om bilen också är tillagd i Tibberappen? Så har jag det iallafall och min bil blir inte väckt stup i kvarten utan sover gott på nätterna.

Sen är det så att går jag in i tibberappen ofta så väcks bilen om appen är öppen så länge att den hinner starta en poll för att se batterinivån i bilen. Men går jag in och ska ex. slå på värmen i bilen på morgonen har den varit i sleep i 12 - 14h utan problem och på helger står det iblan mer än en dag.
När jag trodde mig fattat hur det funkade i Tibber-appen kom en uppdatering igår som sade att Tesla "power-upen" ska styra smartladdningen.

Missade dock att trycka "Ladda nu" i Zaptec "power-upen" så den laddade inte alls i natt, synd när det var så billigt men tur att jag inte skulle åka långt idag....

Får utvärdera nån vecka vilken väg som är bäst....
Skriv svar