Vehicle May not restart BMS_a035. Ingen värme. Snabb service

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Vehicle May not restart BMS_a035. Ingen värme. Snabb service

Inlägg av Elix747 »

En kort berättelse om snabb service.

Fick följande fel imorse kl 8:30 strax utanför Göteborg: “Vehicle May not restart. Service needed”, BMS_a035. Ånej tänker jag i en stor suck. Strax därefter försvann värmen från klimatanläggningen. Hade läst om att bli stående med ”vehicle May not restart”, vilket jag inte hade lust med. Jag ställde om navigatorn till Tesla SC på Hisingen. Anländer kl 9:15 och ber om hjälp. Tesla gör remote felsökning och konstaterar trasig PTC heater. Bilen är nu vaken, men går inte att köra. Tesla återkommer och säger att vi kan klämma in din service inom kort och att jag har tur att de har en PTC heater hemma. Som tur är så kan jag jobba remote med datorn i Teslas gästrum. Kl 11:15 lämnar jag tesla med värme i bilen igen, glad för snabb service, men lite fattigare. Jag får nog se det som underhållskostnad på en 5år och 20000 mil gammal bil. Jag är även glad att det inte hände på skidsemestern förra veckan.

+ snabb service
+ trevligt bemötande
+ tur att jag var nära SC.
- 9000kr fattigare
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Oryd
Inlägg: 113
Blev medlem: 19 dec 2021 11:06

Re: Vehicle May not restart BMS_a035. Ingen värme. Snabb service

Inlägg av Oryd »

Tack för infon.
Bra att det funkade så väl med service.

Råkade ut för liknande med 12v problem och hade inte lika behaglig upplevelse blev helt stående, bärgning, byte 12v.

Tycker fortfarande att Tesla borde gå ut med info om problemen med 12v. Många M3 och Y som kommer bli
helt stående framöver, i många fall i nödsituationer.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5317
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Vehicle May not restart BMS_a035. Ingen värme. Snabb service

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Oryd skrev: 15 mar 2024 16:55
Tack för infon.
Bra att det funkade så väl med service.

Råkade ut för liknande med 12v problem och hade inte lika behaglig upplevelse blev helt stående, bärgning, byte 12v.

Tycker fortfarande att Tesla borde gå ut med info om problemen med 12v. Många M3 och Y som kommer bli
helt stående framöver, i många fall i nödsituationer.
Det tror jag inte. Oftast kommer det en varning i god tid innan batteriet behöver bytas. (Dock inte alltid)
Och så värst många Y lär det inte bli. Det var bara bilar levererade under första halvåret som hade 12V batteri. Sedan kom 15,5V litiumbatteriet som ska ha väldigt mycket bättre livslängd.

På min S behövde jag byta 12V batteri efter 6 år. Och det kom en varning i god tid så inga problem eller stillestånd.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Vehicle May not restart BMS_a035. Ingen värme. Snabb service

Inlägg av Elix747 »

Tesla-teknikern kollade även batteriet enligt serviceinstruktionen vid PTC-heater byte. Ofta har 12v batteriet blivit urladdat om det tar några dagar innan service är gjord. Dock var mitt 12v batteri i god kondition, så det behövde ej ännu bytas. Han sade även att det skall varna innan byta behövs. Jag har ju dock hört fallen då 12v fallerat utan varning. Så jag funderar på att byta det snart iallafall.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
Top12
Teslaägare
Inlägg: 89
Blev medlem: 13 mar 2014 09:10

Re: Vehicle May not restart BMS_a035. Ingen värme. Snabb service

Inlägg av Top12 »

Enig med dig att man vet idag dom vanligaste problemen med typ 8- 10 år gamla S. Förmodligen är dörr-handtagen bytta, lika så någon av pumpar 4 way valves för HV batteri kylmedel cirkulation och även elementet för förvärmning av kylmedlet, 12 volt batteriet , PTC heater, samt parkeringsbromsen och vindrutetorkar modulen. Är något av dessa inte bytta är det värt att byta dessa saker i förebyggande för att slippa bli bärgad. Allt annat verkar fungera om bilen inte blivit hårt körd.
Bäst på detta i södra Sverige förutom SC är EV Repair i Malmö. Snabba, prisvärda , bra dokumentation, experter på HV även andra fabrikat än Tesla.
Skriv svar