Klimatanläggning från app

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Ostberg
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 28 aug 2021 16:31

Klimatanläggning från app

Inlägg av Ostberg »

Någon som vet hur jag avaktiverar att sätesvärmarna och rattvärme alltid startar när jag startar klimatanläggningen från app?
IMG_9326.png
Lurkern
Inlägg: 906
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Klimatanläggning från app

Inlägg av Lurkern »

Har du provat att inte ha dem på auto?
Användarvisningsbild
Ostberg
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 28 aug 2021 16:31

Re: Klimatanläggning från app

Inlägg av Ostberg »

Avaktiverad auto i bilen, när jag trycker på auto i appen måste jag ”dutta” 8 ggr för att få ner och av allt. Vid nästa start är det tillbaka!
skarj
Inlägg: 37
Blev medlem: 10 jan 2020 15:27

Re: Klimatanläggning från app

Inlägg av skarj »

Jag har samma irriterande problem, det borde finnas en liten "swipe" för av/på i appen för detta, det har andra märken, irriterande duttande varje gång, ibland är det fördröjning innan det visas i appen att sätes och rattvärme är aktiverat.

Tesla har att göra här för att förbättra användandet, om det inte finns men vi inte vet hur. Jag vill aldrig ha sätesvärmen aktiv, rattvärmen ibland men den är snabb nog för att jag kan aktivera den i bilen när resan börjar.
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 213
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: Klimatanläggning från app

Inlägg av Earplugged »

skarj skrev: 03 mar 2024 07:26
Jag har samma irriterande problem, det borde finnas en liten "swipe" för av/på i appen för detta, det har andra märken, irriterande duttande varje gång, ibland är det fördröjning innan det visas i appen att sätes och rattvärme är aktiverat.

Tesla har att göra här för att förbättra användandet, om det inte finns men vi inte vet hur. Jag vill aldrig ha sätesvärmen aktiv, rattvärmen ibland men den är snabb nog för att jag kan aktivera den i bilen när resan börjar.
Blir lite nyfiken varför man vill stänga av automatiken som i mina ögon fungerar klockrent? Ställde det på auto när jag hämtade bilen och aldrig behövt fundera på att justera något?
Förbrukningsmässigt drar de i princip ingenting och värmen följer inställd temperatur i kupén så varför vill ni stänga av det?
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
Ostberg
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 28 aug 2021 16:31

Re: Klimatanläggning från app

Inlägg av Ostberg »

Det fungerar väl inte ”klockrent” att sätta på funktioner man inte vill ha. Automatik betyder för mig att utföra saker för att underlätta. Jag vill inte att bilen ska slå på detta och definitivt inte passagerarsätet (och det är ju klart att det drar ström). Jag tycker det är störande och onödigt och du undrar varför och dessutom att det fungerar klockrent? Skulle det vara mer ”klockrent” om den slog på baksäten också, enligt dig!
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 219
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Re: Klimatanläggning från app

Inlägg av SkipperO »

” Blir lite nyfiken varför man vill stänga av automatiken som i mina ögon fungerar klockrent?”
I mina skinkor funkar auto i
Allt annat än klockrent. Vill ha ungefär ett bacon varmare än auto på vinterhalvåret. Man har helt enkelt olika smak. Använder därför aldrig auto.
Tycker inte heller jag får, nån vidare värme i sätet när jag förvärmer oavsett auto eller 3 bacon i appen.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 219
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Re: Klimatanläggning från app

Inlägg av SkipperO »

Delete
Senast redigerad av SkipperO, redigerad totalt 1 gånger.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 219
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Re: Klimatanläggning från app

Inlägg av SkipperO »

” Blir lite nyfiken varför man vill stänga av automatiken som i mina ögon fungerar klockrent?”
I mina skinkor funkar auto i allt annat än klockrent. Vill ha ungefär ett bacon varmare än auto på vinterhalvåret. Man har helt enkelt olika smak. Använder därför aldrig auto.
Tycker inte heller jag får, nån vidare värme i sätet när jag förvärmer oavsett auto eller 3 bacon i appen.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 213
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: Klimatanläggning från app

Inlägg av Earplugged »

Ostberg skrev: 10 mar 2024 10:05
Det fungerar väl inte ”klockrent” att sätta på funktioner man inte vill ha. Automatik betyder för mig att utföra saker för att underlätta. Jag vill inte att bilen ska slå på detta och definitivt inte passagerarsätet (och det är ju klart att det drar ström). Jag tycker det är störande och onödigt och du undrar varför och dessutom att det fungerar klockrent? Skulle det vara mer ”klockrent” om den slog på baksäten också, enligt dig!
Jag tycker helt klart att det fungerar klockrent och underlättar för mig och uppskattar att slippa fundera om den är av/på eller om rätt nivå är i ställd.
Den slår ju bara på värmen när någon sitter i sätet så har du ingen passagerare så är den inte på, jag saknar absolut den funktionen i baksätet, att när någon sitter i sätet så värms det upp till bilens inställda innertemperatur.

Angående förbrukningen så drar det uppskattningsvis 20w under några minuter tills sitsen är varm jämfört med att värma sätet genom klimatanläggningen som drar 2000w, är ju ett klassiskt spartips att sänka kupévärmen och slå på sätesvärmen istället.

Argumentet att du helt enkelt inte vill ha funktionen är helt ok och respekteras även att jag inte förstår varför... 😀
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3630
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Klimatanläggning från app

Inlägg av Tellus »

Lite jobbigt när man är varm efter ett gympass och bara vill avimma/avisa bilen lite innan avfärd, att då mot sin vilja få sitt nyduschade arsle uppvärmt är kontraproduktivt.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Klimatanläggning från app

Inlägg av renes »

Ostberg skrev: 10 mar 2024 10:05
Jag vill inte att bilen ska slå på detta och definitivt inte passagerarsätet (och det är ju klart att det drar ström).
Mindre strömförbrukning än man kan tro (någon annan i tråden sa 20W effekt, kanske är så). Dessutom bidrar hela den effekten till uppvärmningen av kupén, så kupévärmebehovet minskar i samma utsträckning.

Jovisst, sätena värms med direktverkande el och kupén med värmepump, så en liten skillnad blir det fortfarande. Men det kan inte vara mycket.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 213
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: Klimatanläggning från app

Inlägg av Earplugged »

Tellus skrev: 10 mar 2024 10:43
Lite jobbigt när man är varm efter ett gympass och bara vill avimma/avisa bilen lite innan avfärd, att då mot sin vilja få sitt nyduschade arsle uppvärmt är kontraproduktivt.
Blir ditt säte verkligen varmt när du bara förvärmer/avisar och har auto inställt? Säker på att du inte kör med manuell inställning?
Ellar har du klimatanläggningen satt på extremt hög värme?
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 213
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: Klimatanläggning från app

Inlägg av Earplugged »

SkipperO skrev: 10 mar 2024 10:17
” Blir lite nyfiken varför man vill stänga av automatiken som i mina ögon fungerar klockrent?”
I mina skinkor funkar auto i
Allt annat än klockrent. Vill ha ungefär ett bacon varmare än auto på vinterhalvåret. Man har helt enkelt olika smak. Använder därför aldrig auto.
Tycker inte heller jag får, nån vidare värme i sätet när jag förvärmer oavsett auto eller 3 bacon i appen.

En inställning med valbar offset hade ju inte varit fel så man kunde som i ditt fall köra lite varmare i rumpan än man har i kupén eller tvärtom. På samma sätt som man sätter hastigheten i autopiloten .
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3630
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Klimatanläggning från app

Inlägg av Tellus »

Earplugged skrev: 10 mar 2024 11:56
Tellus skrev: 10 mar 2024 10:43
Lite jobbigt när man är varm efter ett gympass och bara vill avimma/avisa bilen lite innan avfärd, att då mot sin vilja få sitt nyduschade arsle uppvärmt är kontraproduktivt.
Blir ditt säte verkligen varmt när du bara förvärmer/avisar och har auto inställt? Säker på att du inte kör med manuell inställning?
Ellar har du klimatanläggningen satt på extremt hög värme?
Jo den är auto på både stol och klima, ändå kör den på bacon initialt även vid till exempel 18,5 graders inställning och relativt hög kupé temp.
Men är inte på så lång stund men räcker för att "förstöra"
Man kan lätt testa i appen och se hur den beter sig.

Man bör alltså komma ihåg att manuellt gå in i klimat delen i appen och stänga av stolsvärmen efter varje start av kliman.
IMG_4287.jpeg
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 213
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: Klimatanläggning från app

Inlägg av Earplugged »

Tellus skrev: 10 mar 2024 13:54
Earplugged skrev: 10 mar 2024 11:56
Tellus skrev: 10 mar 2024 10:43
Lite jobbigt när man är varm efter ett gympass och bara vill avimma/avisa bilen lite innan avfärd, att då mot sin vilja få sitt nyduschade arsle uppvärmt är kontraproduktivt.
Blir ditt säte verkligen varmt när du bara förvärmer/avisar och har auto inställt? Säker på att du inte kör med manuell inställning?
Ellar har du klimatanläggningen satt på extremt hög värme?
Jo den är auto på både stol och klima, ändå kör den på bacon initialt även vid till exempel 18,5 graders inställning och relativt hög kupé temp.
Men är inte på så lång stund men räcker för att "förstöra"
Man kan lätt testa i appen och se hur den beter sig.

Man bör alltså komma ihåg att manuellt gå in i klimat delen i appen och stänga av stolsvärmen efter varje start av kliman.
Men blir verkligen stolen varm? Den blir inte varm i min bil så har vi samma modell är risken att du gör massa klick i onödan 😀
Testade precis att värma min bil och direkt när appen sa att bilen var varm gick jag ut och sätet visade inga tecken på att vara varmt.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
JockeO
Inlägg: 8
Blev medlem: 24 sep 2023 13:15
Ort: Stockholm

Re: Klimatanläggning från app

Inlägg av JockeO »

Jag fick för mig att stolsvärmen aktiveras när sätet känner av tyngd, även om den är påslagen som funktion.
Ungefär som bältesvarnaren.
Kan det stämma?
Tesla Model 3P FSD 2021
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 213
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: Klimatanläggning från app

Inlägg av Earplugged »

JockeO skrev: 10 mar 2024 15:35
Jag fick för mig att stolsvärmen aktiveras när sätet känner av tyngd, även om den är påslagen som funktion.
Ungefär som bältesvarnaren.
Kan det stämma?
Helt korrekt, aktiveras först när någon sitter i sätet på samma sätt som högra klimatzonen stängs av när ingen sitter där, trodde först det var en bugg när temperaturkontrollerna ibland syntes och ibland var borta tills jag fattade att de bara kom fram när någon satt i passagerarstolen 😀

Ps du kan överstyra via appen så den värmer stolen trots att ingen sitter i den om man skulle vilja men kör man auto så sköter bilen det själv.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3630
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Klimatanläggning från app

Inlägg av Tellus »

JockeO skrev: 10 mar 2024 15:35
Jag fick för mig att stolsvärmen aktiveras när sätet känner av tyngd, även om den är påslagen som funktion.
Ungefär som bältesvarnaren.
Kan det stämma?
Nej, stolen är varm när man sätter sig (om man förvärmt bilen) och det är väl bra i 95% av fallen
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Ostberg
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 28 aug 2021 16:31

Re: Klimatanläggning från app

Inlägg av Ostberg »

Alltså, är det Tesla ni har eller annan bil. Varje sätesvärmare drar 400 watt och ratten drar 200 watt. 1000 watt. Jag vill helt enkelt själv styra vad som sätts på? Ni som skriver att den endast sätts på när man sätter sig i sätet kanske har en gammal M3. Klart som fasiken att det är en bugg, Tesla skulle aldrig låta någon el dra i onödan eller hur!

Och är dina säten och ratt kalla när du sätter dig i bilen efter 30 min förvärmning, är din bil defekt.
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 213
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: Klimatanläggning från app

Inlägg av Earplugged »

Ostberg skrev: 15 mar 2024 00:35
Alltså, är det Tesla ni har eller annan bil. Varje sätesvärmare drar 400 watt och ratten drar 200 watt. 1000 watt. Jag vill helt enkelt själv styra vad som sätts på? Ni som skriver att den endast sätts på när man sätter sig i sätet kanske har en gammal M3. Klart som fasiken att det är en bugg, Tesla skulle aldrig låta någon el dra i onödan eller hur!

Och är dina säten och ratt kalla när du sätter dig i bilen efter 30 min förvärmning, är din bil defekt.
Vad sätesvärme i teorin skulle kunna dra som max är inte samma sak som vad som förbrukas eller att det faktiskt har förbrukat något mer alls när det varit påslaget.
Att värma upp luften inne i en bil är extremt inffektivt då det inte finns någon isolering och stor del av värmen försvinner ut, att då indirekt värma upp inredningen inklusive säten med kupefläkten till önskad temperatur kommer med stor sannolikhet att dra mer ström än att du värmer upp sätet direkt med de inbyggda slingorna.

Skulle dina 1000w stämma så tappar du 1000w under förvärmningen om du stänger av säte/ratt som då klimatanläggningen behöver kompensera genom att vara igång en längre stund för att uppnå samma temperatur och under den extra tiden förvinner massa energi ut ur bilen... i slutändan har du troligtvis förbrukat i princip lika mycket energi och istället fått vänta någon minut extra.

Precis som du skriver lär inte Tesla acceptera att något drar i onödan och har räknat ut att detta är det smartaste snabbaste och effektivaste sättet att värma upp bilen på.

Argumentet att du vill kunna styra det själv på jag däremot inte argumentera emot :-)
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
Knix
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 04 jun 2022 09:38

Re: Klimatanläggning från app

Inlägg av Knix »

Ostberg skrev: 15 mar 2024 00:35
Alltså, är det Tesla ni har eller annan bil. Varje sätesvärmare drar 400 watt och ratten drar 200 watt. 1000 watt. Jag vill helt enkelt själv styra vad som sätts på? Ni som skriver att den endast sätts på när man sätter sig i sätet kanske har en gammal M3. Klart som fasiken att det är en bugg, Tesla skulle aldrig låta någon el dra i onödan eller hur!

Och är dina säten och ratt kalla när du sätter dig i bilen efter 30 min förvärmning, är din bil defekt.
Var har du fått dessa uppgifter ifrån?
Den nivån av effekt känns som en extrem brandrisk. Om termostaten skulle sättas ur funktion tar det inte många minuter innan det börjar brinna med 400 w i ett säte. En sätesvärmare är ju i princip ett övertäckt element. Det finns en anledning till att elelement är märkta får ej övertäckas.
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 213
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: Klimatanläggning från app

Inlägg av Earplugged »

Knix skrev: 15 mar 2024 09:01
Ostberg skrev: 15 mar 2024 00:35
Alltså, är det Tesla ni har eller annan bil. Varje sätesvärmare drar 400 watt och ratten drar 200 watt. 1000 watt. Jag vill helt enkelt själv styra vad som sätts på? Ni som skriver att den endast sätts på när man sätter sig i sätet kanske har en gammal M3. Klart som fasiken att det är en bugg, Tesla skulle aldrig låta någon el dra i onödan eller hur!

Och är dina säten och ratt kalla när du sätter dig i bilen efter 30 min förvärmning, är din bil defekt.
Var har du fått dessa uppgifter ifrån?
Den nivån av effekt känns som en extrem brandrisk. Om termostaten skulle sättas ur funktion tar det inte många minuter innan det börjar brinna med 400 w i ett säte. En sätesvärmare är ju i princip ett övertäckt element. Det finns en anledning till att elelement är märkta får ej övertäckas.
Som referens är en lös värmedyna till bilen med massage ifrån Jula specad till 36w när den går på max....
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 593
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Klimatanläggning från app

Inlägg av macksie »

Inte ett svar på frågan så som den är ställd, men en workaround.
Om du använder iphone
Skapa en shortcut som gör det du vill.
Blir också snabbare och enklare vid användning eftersom du kan skapa en genväg som ligger på skrivbordet och bara gör exakt det du vill.
I det här scenariet skulle den väl kunna se ut ungefär så här:

Set temperature to 22C on Vehicle X
Start precondition on Vehicle X
Set Front Left seat heater to Off on vehicle X
Set Front Right seat heater to Off on vehicle X

(Tyvärr har inte Tesla appen stöd för att kontrollera rattvärmen, så antingen får man leva med det, eller installera nån tredjepartsapp som har det stödet. Tex "Tesla Remote")

Se till att för varje steg slå av "show when run"
Testa en gång genom att trycka på play.
Spara den sen som en genväg på skrivbordet.

Nu kan du enkelt, enklare än med appen, starta uppvärmning på din bil genom att bara klicka på en symbol på skrivbordet.

Det går såklart att göra skriptet betydligt mer komplicerat.

Till exempel
Visa temperatur i bilen.
Fråga om du ska ha med nån passagerare.
Starta rumpvärme och rattvärme baserat på föregående svar.
Om temperaturen är under minus 5, starta uppvärming av kupen med temperatur satt på 16 gr för att minimera risken att framrutan spricker. Efter 10 minuter, öka till 22 grader.
Annars starta på 22gr direkt
MYP
X90d
Skriv svar