2 barnstolar + 1 vuxen där bak

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Fregatten
Inlägg: 11
Blev medlem: 18 jun 2019 18:18

Re: 2 barnstolar + 1 vuxen där bak

Inlägg av Fregatten »

MarkusL skrev:
Fregatten skrev:
MarkusL skrev:
Hej, har också tre barn, dock har vi en tvååring som sitter i en Britax bakåtvänd och så har vi en 6 åring som sitter i en framåtvänd. Funkar jättebra men har också en gigantisk Maxi cosi bakåtvänd som jag inte provat med men skulle tro att det blir trångt med den. Välj rätt stolar så går det m.a.o. var bor du?
Så en vuxen kan sitta mellan dem? I en model 3? Låter kanon! Vår 2-åring sitter också i Britax bakåtvänd. Jag bor i närförort strax norr om Stockholm...
Ja, en vuxen sitter bättre här jämfört med en Passat som vi körde med innan tac vare avsaknaden av kardantunnel. Tyvärr bor jag inte nära dig, annars hade jag kunnat visa.
Ok, skönt att någon har gjort det varje fall och att det är fysiskt möjligt. Jag får kanske boka provkörning och testa om vi får plats, hade velat undvika provkörningen men men...
Användarvisningsbild
MEF
Teslaägare
Inlägg: 58
Blev medlem: 27 maj 2019 21:12

Re: 2 barnstolar + 1 vuxen där bak

Inlägg av MEF »

Listen vid bakluckan är uppdaterad så vatten som rinner in är inget problem längre. Däremot lär snö göra det så man får komma ihåg att borsta ordentligt först.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: 2 barnstolar + 1 vuxen där bak

Inlägg av NEO »

MEF skrev:
Listen vid bakluckan är uppdaterad så vatten som rinner in är inget problem längre. Däremot lär snö göra det så man får komma ihåg att borsta ordentligt först.
Säker? Till leverans av min 3a fick jag tips om att köpa en extra gummilist, skulle googla och hitta på forum var man kunde köpa. Min bil hade VIN 384xxx
Användarvisningsbild
Hillstreet
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 03 jul 2019 19:35

Re: 2 barnstolar + 1 vuxen där bak

Inlägg av Hillstreet »

Vi har en bakåtvänd stol i framsätet och framåtvänd i baksätet. Funkar perfekt.
Nyligen bytt till framåtvänd i baksätet (äldsta barnet är över 4 år), i gamla bilen (BMW 3-serie) körde vi två bakåtvända utan problem.

Tyvärr ingen ISOFIX i framsätet men det finns jättebra stolar med remmar och annat.
20190705_090641.jpg
---

2019 Model 3 Performance
2022 Model Y Performance
Användarvisningsbild
MEF
Teslaägare
Inlägg: 58
Blev medlem: 27 maj 2019 21:12

Re: 2 barnstolar + 1 vuxen där bak

Inlägg av MEF »

MDurante skrev:
MEF skrev:
Listen vid bakluckan är uppdaterad så vatten som rinner in är inget problem längre. Däremot lär snö göra det så man får komma ihåg att borsta ordentligt först.
Säker? Till leverans av min 3a fick jag tips om att köpa en extra gummilist, skulle googla och hitta på forum var man kunde köpa. Min bil hade VIN 384xxx
Min bakluckelist ser då iaf annorlunda ut mot den i filmen, den har en annan utformning och är lite högre. Bil byggd i juli.
Användarvisningsbild
Hillstreet
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 03 jul 2019 19:35

Re: 2 barnstolar + 1 vuxen där bak

Inlägg av Hillstreet »

MEF skrev:
MDurante skrev:
MEF skrev:
Listen vid bakluckan är uppdaterad så vatten som rinner in är inget problem längre. Däremot lär snö göra det så man får komma ihåg att borsta ordentligt först.
Säker? Till leverans av min 3a fick jag tips om att köpa en extra gummilist, skulle googla och hitta på forum var man kunde köpa. Min bil hade VIN 384xxx
Min bakluckelist ser då iaf annorlunda ut mot den i filmen, den har en annan utformning och är lite högre. Bil byggd i juli.
Den är definitivt uppdaterad på min också men rinner fortfarande in lite vatten när man öppnar bakluckan.
Could be worse :-)

---

2019 Model 3 Performance
2022 Model Y Performance
Fregatten
Inlägg: 11
Blev medlem: 18 jun 2019 18:18

Re: 2 barnstolar + 1 vuxen där bak

Inlägg av Fregatten »

Hillstreet skrev:
Vi har en bakåtvänd stol i framsätet och framåtvänd i baksätet. Funkar perfekt.
Nyligen bytt till framåtvänd i baksätet (äldsta barnet är över 4 år), i gamla bilen (BMW 3-serie) körde vi två bakåtvända utan problem.

Tyvärr ingen ISOFIX i framsätet men det finns jättebra stolar med remmar och annat.
Tack för bilden, såg det nu. Just nu står det sig mellan M3 eller Passat GTE, ska försöka få med mig hustrun på en M3. Med 3 barn blir det tight men det är ändå så sällan vi kör fullpackade långt och då kan vi ha takbox. Måste välja snart, bilen jag kör nu är besiktad till sista maj och jag tänkte inte lägga ner mer pengar i den vilket jag måste om jag ska ombesikta den....

Det kanske finns någon som kan montera isofix fram på en M3 om man skulle vilja ha det? Volvo har det som tillval för ca 2500 kr.
Användarvisningsbild
Hillstreet
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 03 jul 2019 19:35

Re: 2 barnstolar + 1 vuxen där bak

Inlägg av Hillstreet »

Fregatten skrev:

Tack för bilden, såg det nu. Just nu står det sig mellan M3 eller Passat GTE, ska försöka få med mig hustrun på en M3. Med 3 barn blir det tight men det är ändå så sällan vi kör fullpackade långt och då kan vi ha takbox. Måste välja snart, bilen jag kör nu är besiktad till sista maj och jag tänkte inte lägga ner mer pengar i den vilket jag måste om jag ska ombesikta den....

Det kanske finns någon som kan montera isofix fram på en M3 om man skulle vilja ha det? Volvo har det som tillval för ca 2500 kr.
Två vuxna + tre barn blir riktigt tight. Men det blir det ju visserligen även i en GTE.
Beror helt på barnens ålder skulle jag säga. Det är de bakåtvända stolarna som ställer till det och tar massa plats.
Googla "3 kids in model 3" så ser du massa bilder på hur folk löst det. Finns också en hel del på Youtube.

Den bakåtvända stolen med remmar vi använt i framsätet heter Axkid Minikid.
---

2019 Model 3 Performance
2022 Model Y Performance
Användarvisningsbild
EnricoTesla
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 05 dec 2019 11:58
Ort: Ekerö

Re: 2 barnstolar + 1 vuxen där bak

Inlägg av EnricoTesla »

Vi är två vuxna (180 cm och 169 cm) med 3 barn (4år, 10 år och 12 år)

Model 3 upplevs marginellt mindre än vår V60 och XC60 i baksätet. (Även vad gäller lastutrymmen, såvida inte en kartong eller liknande är för stor. med många mindre väskor känns utrymmet faktiskt större på Model 3).

Vi har 4-åringen i framåtvända bältesstol bakom passageraren, 12-åringen i mitten och 10-åringen på bälteskudde bakom föraren.
Införskaffade smal bältesstol och bälteskudde för att vinna några cm extra.
Det skulle inte gå (som andra skrivit) med en vuxen i mitten bak. Men jag undrar om man inte skulle få in 10-åringen på bälteskudde i mitten... (o vuxen på en sidoplats kanske).

Ni får försöka träna bort åksjukan eller vänta med bilen till barnen är lite äldre :)
Fregatten
Inlägg: 11
Blev medlem: 18 jun 2019 18:18

Re: 2 barnstolar + 1 vuxen där bak

Inlägg av Fregatten »

Vi kör Passat nu så det är ungefär samma sak som GTE. Tredje barnet kommer i vår, de andra fyller 6 och 3 år i vår. Flyttade fram 6-åringens framåtvända stol nyss till framsätet, innan har jag alltid suttit själv där fram och frugan med 2 st ungar där bak :) Vi är båda ca 170 cm långa.

Är det babyskydd, vuxen, bakåtvänd stol där bak så går det bra i Passaten. Babyskyddet är ganska smalt mot sitsen. Säkert trängre med två framåtvända stolar bak och vuxen emellan om det ens går i en Passat. Men bra tips att skaffa smalare stol. Tyvärr går det nog inte träna bort åksjukan, i vart fall inte på långresor. Sugen på Model X men vill också hålla nere kostnaderna. Kör ca 1200 mil per år varav 500-600 mil i tjänsten med bara mig själv i bilen så vill också ha en hyfsat liten pigg bil. M3 erbjuder ändå mer förvaring än fossilbilar i den klassen, och kändes större, som ni skriver, marginellt mindre än XC60 etc. Vi får se.
Användarvisningsbild
Baver
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 22 dec 2019 22:26

Re: 2 barnstolar + 1 vuxen där bak

Inlägg av Baver »

Ser att det inte är en jätteny tråd, men det kanske hjälper någon annan.
Vi har 2 bakåtvända stolar brevid varandra då når den som sitter på ytterplatsen båda barnen. Om stolarna sitter lite omlott dvs, en med mycket benutrymme för barnet och en monterad mot baksätet.
Användarvisningsbild
jwe901
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 14 mar 2022 20:13

Re: 2 barnstolar + 1 vuxen där bak

Inlägg av jwe901 »

Har model y och model 3 samma baksätesmått?

Hittade denna bild på 3 bakåtvända på en model y. Är i samma sits då jag funderar på en model 3.
IMG_0886.jpeg
Model S 85 -14
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 638
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: 2 barnstolar + 1 vuxen där bak

Inlägg av CrazyGang »

jwe901 skrev: 18 mar 2024 20:15
Har model y och model 3 samma baksätesmått?

Hittade denna bild på 3 bakåtvända på en model y. Är i samma sits då jag funderar på en model 3.
Det är liknande inre bredd men MY har bättre disposition av sittdynan, skålningarna på ytterplatserna ligger mycket närmre dörrsidorna. Vi hade 2 framåtvända och en bakåtvänd i M3 en period och det går bara med mycket god vilja och om du valt stolar med största omsorg. MY är lite mer förlåtande men det blir fortfarande tajt.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Skriv svar