Mercedes-Benz VISION EQXX

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Mercedes-Benz VISION EQXX

Inlägg av SwedishAdvocate »

taliz skrev: 16 mar 2024 10:32
SkipperO skrev: 16 mar 2024 10:19
Nytt test av EQXX, nu i Mellanöstern, och ny rekordförbrukning på 7,4kWh/100km med en snittfart på 79.4km/h.

Relativt Model 3: 257mm längre, 90mm lägre och liknande vikt och bredd, så ungefär samma invändig volym kan man tänka, men ungefär halva förbrukningen.

Så det finns fortfarande mycket att göra på effektiviteten i elbilar.

https://group.mercedes-benz.com/innovat ... dubai.html
Visst går det att göra mer, men det skall ju vara praktiskt och ekonomiskt också.
EQXX är just betydligt längre, lägre och har smalare kupé. [1] Antagligen har den också specialdäck som rullar väldigt lätt med högt tryck. Man har nog tätat den extremt väl under också.

Det blir bökigare att parkera en så lång bil, dyrare/mer komplex att tillverka, besvärligare insteg, mindre bekväm och [1] sämre prestanda med sådana däck, [3] trängre i kupén etc etc.
Är det värt det? För de flesta är svaret nej.

Med det sagt skulle det vara intressant att se vad EQXX förbrukar i snöoväder och -30... min gissning är att den får samma problem som alla andra.
[2] Det som behövs IMO är mkt större batterier som kan kompensera för det. Runt 150kwh för normal familjebil [...
1. Tänker att just den biten är enkelt fixad med en AMG-line el. ngt dylikt...
2. Ett jättebatteri och dess höga vikt är ju däremot omöjligt att trolla bort. En massa vikt dödar ju garanterat allt som kan kallas för inspirerande köregenskaper. Och behövs det verkligen ett jättebatteri? Det ~100 kWh-batteri som är tilltänkt till EQXX kommer ju så vitt jag förstått det med råge ge klassledande räckvidd. Merca verkar ju sikta på ca 100 mil WLTP.
3. En lägre bil behöver inte vara jättebred för att få bra proportioner. Just proportionerna gillar jag med den här EQXX. Tycker de är klassiskt och tidlöst eleganta – ungefär på samma sätt som t.ex. Aston Martin DB5.

Bild
Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
tesla newbie
Inlägg: 502
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Mercedes-Benz VISION EQXX

Inlägg av tesla newbie »

taliz skrev: 16 mar 2024 10:32
Det som behövs IMO är mkt större batterier som kan kompensera för det. Runt 150kwh för normal familjebil och 200+ för större SUVs/minibussar/pickuper. Tror det är nånstans där vi kommer landa om något decennium.
Med nuvarande energitäthet så hoppas jag innerligt att det inte blir så. Kan man få till ett 150 kwh batteri som väger som dagens 75 kwh så visst ,men annars så tror jag vägen framåt är mer och mer effektiva fordon. Finns enormt mycket att göra på det området. Både när det gäller fordonsstorlek och fordonsdesign. Hummer EV med 1.3 tons batteri hoppas jag verkligen inte är framtiden. Hög fordonsvikt förstör allt vad kördynamik heter och är också en säkerhetsrisk för lättare fordon i trafiken. Man borde sikta på att hålla nere vikten så långt det bara går, med bibehållen krocksäkerhet.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mercedes-Benz VISION EQXX

Inlägg av taliz »

tesla newbie skrev: 16 mar 2024 18:17
taliz skrev: 16 mar 2024 10:32
Det som behövs IMO är mkt större batterier som kan kompensera för det. Runt 150kwh för normal familjebil och 200+ för större SUVs/minibussar/pickuper. Tror det är nånstans där vi kommer landa om något decennium.
Med nuvarande energitäthet så hoppas jag innerligt att det inte blir så. Kan man få till ett 150 kwh batteri som väger som dagens 75 kwh så visst ,men annars så tror jag vägen framåt är mer och mer effektiva fordon. Finns enormt mycket att göra på det området. Både när det gäller fordonsstorlek och fordonsdesign. Hummer EV med 1.3 tons batteri hoppas jag verkligen inte är framtiden. Hög fordonsvikt förstör allt vad kördynamik heter och är också en säkerhetsrisk för lättare fordon i trafiken. Man borde sikta på att hålla nere vikten så långt det bara går, med bibehållen krocksäkerhet.
Givetvis kommer energitätheten att förbättras avsevärt på ett decennium.
Jag tycker det trevliga med eldrift är att man kan slösa med gott samvete. Särskilt här i Sverige där vi har "ren" el. Köp en "törstig" bil om du vill, "gasa" hur mkt du vill etc.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 219
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Re: Mercedes-Benz VISION EQXX

Inlägg av SkipperO »

Det Taliz beskriver är ju i linje med hur många tillverkare resonerat hittills. Stora ineffektiva ”slösiga” bilar. Mercedes och delvis Tesla är mer inne på effektivitet. Finns såklart rum för olika synsätt, behov och vad människor ”villhöver”.
EQXX visar på nya möjligheter/kompromiss-kombinationer, med teknik som fanns redan för flera år sedan när den konstruerades. T ex riktigt lång räckvidd för säljare som diskuteras i annan tråd eller tillräcklig räckvidd med litet batteri i en budget-bil. Eller andra batterikemier med lägre energitäthet som natrium.
Jag tror tex ”Model 2” kommer ha mer fokus på effektivitet för att få ner kostnaden.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mercedes-Benz VISION EQXX

Inlägg av taliz »

SkipperO skrev: 17 mar 2024 06:39
Det Taliz beskriver är ju i linje med hur många tillverkare resonerat hittills. Stora ineffektiva ”slösiga” bilar. Mercedes och delvis Tesla är mer inne på effektivitet. Finns såklart rum för olika synsätt, behov och vad människor ”villhöver”.
EQXX visar på nya möjligheter/kompromiss-kombinationer, med teknik som fanns redan för flera år sedan när den konstruerades. T ex riktigt lång räckvidd för säljare som diskuteras i annan tråd eller tillräcklig räckvidd med litet batteri i en budget-bil. Eller andra batterikemier med lägre energitäthet som natrium.
Jag tror tex ”Model 2” kommer ha mer fokus på effektivitet för att få ner kostnaden.
Mnja, dom har haft för alldeles små batterier för att den strategin ska funka, och det syns ju i försäljningsstatistiken. Hade tex etron haft 200kwh vid lansering hade det inte gjort något att den är så törstig. Men den hade inte ens hälften, vilket nog är en stor anledning till att den rasat så extremt i värde. De som köper stora lyxbilar vill inte ha begränsad räckvidd.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
tesla newbie
Inlägg: 502
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Mercedes-Benz VISION EQXX

Inlägg av tesla newbie »

taliz skrev: 17 mar 2024 05:41
Givetvis kommer energitätheten att förbättras avsevärt på ett decennium.
Jag tycker det trevliga med eldrift är att man kan slösa med gott samvete. Särskilt här i Sverige där vi har "ren" el. Köp en "törstig" bil om du vill, "gasa" hur mkt du vill etc.
Fast det är inte slöseriet med el som är problemet utan slöseriet med råmaterial till batterier. Än så länge så har återvinningen av litiumbatterier inte riktigt kommit igång och flera av de nuvarande utvinningsanläggningarna för litium är väl inte lysande ur miljösynpunkt.
Samt att tunga bilar behöver onödigt stora däck som släpper ut mer partiklar, de sliter mer på vägarna, och skapar en enorm säkerhetsobalans vid kollisioner. Jag förstår inte riktigt varför tillverkarna inte skulle satsa allt krut på att göra så effektiva bilar som möjligt? Visst om några enstaka välbeställda vill åka i en elektrisk Geländewagen som väger 4 ton så kan de väl få göra det, men för merparten av alla bilar borde fokus vara på att få ner batteristorleken och fordonsvikten. Eldrift är defintivt ett bättre alternativ än förbränninsmotorer, men det betyder inte att elbilar har noll påverkan på miljön. Jag tycker att Tesla definitivt är på rätt väg och de har visat att elbilar inte behöver vara tyngre än motsvarande ICE-bilar. Om Mercedes kan få tekniken från EQXX i produktion så är det också bra. Deras nuvarande massproducerade elbilar är ju dock bland de tyngsta på marknaden.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mercedes-Benz VISION EQXX

Inlägg av taliz »

tesla newbie skrev: 17 mar 2024 12:41
taliz skrev: 17 mar 2024 05:41
Givetvis kommer energitätheten att förbättras avsevärt på ett decennium.
Jag tycker det trevliga med eldrift är att man kan slösa med gott samvete. Särskilt här i Sverige där vi har "ren" el. Köp en "törstig" bil om du vill, "gasa" hur mkt du vill etc.
Fast det är inte slöseriet med el som är problemet utan slöseriet med råmaterial till batterier. Än så länge så har återvinningen av litiumbatterier inte riktigt kommit igång och flera av de nuvarande utvinningsanläggningarna för litium är väl inte lysande ur miljösynpunkt.
Samt att tunga bilar behöver onödigt stora däck som släpper ut mer partiklar, de sliter mer på vägarna, och skapar en enorm säkerhetsobalans vid kollisioner. Jag förstår inte riktigt varför tillverkarna inte skulle satsa allt krut på att göra så effektiva bilar som möjligt? Visst om några enstaka välbeställda vill åka i en elektrisk Geländewagen som väger 4 ton så kan de väl få göra det, men för merparten av alla bilar borde fokus vara på att få ner batteristorleken och fordonsvikten. Eldrift är defintivt ett bättre alternativ än förbränninsmotorer, men det betyder inte att elbilar har noll påverkan på miljön. Jag tycker att Tesla definitivt är på rätt väg och de har visat att elbilar inte behöver vara tyngre än motsvarande ICE-bilar. Om Mercedes kan få tekniken från EQXX i produktion så är det också bra. Deras nuvarande massproducerade elbilar är ju dock bland de tyngsta på marknaden.
Titta på dagens avgasbilar. Det är inte direkt så att alla åker runt i en Prius. Det finns ett enormt utbud av stora törstig bilar, för det är det många vill ha. Att få över dessa till eldrift vore en enorm vinst.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 334
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Mercedes-Benz VISION EQXX

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

SkipperO skrev: 17 mar 2024 06:39
Det Taliz beskriver är ju i linje med hur många tillverkare resonerat hittills. Stora ineffektiva ”slösiga” bilar. Mercedes och delvis Tesla är mer inne på effektivitet. Finns såklart rum för olika synsätt, behov och vad människor ”villhöver”.
EQXX visar på nya möjligheter/kompromiss-kombinationer, med teknik som fanns redan för flera år sedan när den konstruerades. T ex riktigt lång räckvidd för säljare som diskuteras i annan tråd eller tillräcklig räckvidd med litet batteri i en budget-bil. Eller andra batterikemier med lägre energitäthet som natrium.
Jag tror tex ”Model 2” kommer ha mer fokus på effektivitet för att få ner kostnaden.
Ja svaret är flera, bättre batterier, mer effektiva drivlinor och lättare bilar.
Alla tre kommer med teknikutvecklingen
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 334
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Mercedes-Benz VISION EQXX

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

taliz skrev: 17 mar 2024 16:14
tesla newbie skrev: 17 mar 2024 12:41
taliz skrev: 17 mar 2024 05:41
Givetvis kommer energitätheten att förbättras avsevärt på ett decennium.
Jag tycker det trevliga med eldrift är att man kan slösa med gott samvete. Särskilt här i Sverige där vi har "ren" el. Köp en "törstig" bil om du vill, "gasa" hur mkt du vill etc.
Fast det är inte slöseriet med el som är problemet utan slöseriet med råmaterial till batterier. Än så länge så har återvinningen av litiumbatterier inte riktigt kommit igång och flera av de nuvarande utvinningsanläggningarna för litium är väl inte lysande ur miljösynpunkt.
Samt att tunga bilar behöver onödigt stora däck som släpper ut mer partiklar, de sliter mer på vägarna, och skapar en enorm säkerhetsobalans vid kollisioner. Jag förstår inte riktigt varför tillverkarna inte skulle satsa allt krut på att göra så effektiva bilar som möjligt? Visst om några enstaka välbeställda vill åka i en elektrisk Geländewagen som väger 4 ton så kan de väl få göra det, men för merparten av alla bilar borde fokus vara på att få ner batteristorleken och fordonsvikten. Eldrift är defintivt ett bättre alternativ än förbränninsmotorer, men det betyder inte att elbilar har noll påverkan på miljön. Jag tycker att Tesla definitivt är på rätt väg och de har visat att elbilar inte behöver vara tyngre än motsvarande ICE-bilar. Om Mercedes kan få tekniken från EQXX i produktion så är det också bra. Deras nuvarande massproducerade elbilar är ju dock bland de tyngsta på marknaden.
Titta på dagens avgasbilar. Det är inte direkt så att alla åker runt i en Prius. Det finns ett enormt utbud av stora törstig bilar, för det är det många vill ha. Att få över dessa till eldrift vore en enorm vinst.
Ja vissa vill åka långt i stor bil. Vi har alla olika preferenser.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
-AG-
Inlägg: 60
Blev medlem: 26 jul 2023 09:37

Re: Mercedes-Benz VISION EQXX

Inlägg av -AG- »

Det är kul med konceptbilar och att sänka förbrukning är intressant. Men, för mig personligen behövs räckvidd i situationer där denna konceptbil faller platt. Fyll bilen med fyra pers. Sätt på takbox, slask på vägen, fullpackad bil, potthål, grusväg delvis och oplogat sista biten till stugan i fjällen. Snöfall på natten och morgonen efter ankomst är det -12. Vid de förutsättningarna är inte vindmotstånd dominerande eftersom att man oftast inte kör speciellt fort. Det är så klart inte är en nackdel med lågt luftmotstånd och effektiv drivlina. Luftmotstånd kan dock stå i motsats till praktikaliteter som att tex kunna öppna dörrarna morgonen efter ankomst. Inte skrapa under bilen vid dåliga vägar, etc… Min (ringa) erfarenhet är dessutom att även de mest effektiva elbilar tenderar att komma upp i liknande förbrukning när de yttre förutsättningarna blir sämre, dvs då man mest av allt är beroende av räckvidd. Då är det batteristorlek och snabb laddning som gäller. När det är +15 och torrt är räckvidd sällan ett problem. Jag kör i dagsläget Volvo XC40 RWD 2024 och den har ganska kasst luftmotstånd. Men den är praktisk, toppenbra vinterbil, och med takbox, familjen i bilen och vårvinterväder med -5 till 0 grader kommer jag iaf över 30 mil när jag kör i Västerbottens inland, vilket är helt ok. Den laddar också i bästa fall över 200kW men alltid över 100kW upp till drygt 75% SOC. Men… jag skulle gärna ha 20 mil räckvidd ytterligare speciellt när det är det är kallare. Skulle också vilja ha snabbare laddning när det är kallt, nya batterityper/kemier som kan laddas snabbt även i minusgrader. Vill också se välisolerade bilar utan glastak och undviker gärna det.

Så summa sumarum vill jag ha batterier med större kapacitet och snabbare laddning vid låga temperaturer. Bra luftmotstånd och finslipning av drivlina är ingen nackdel men kommer inte att lösa problemet med kort räckvidd på vintern.
Skriv svar