Spökbromsning - händer det ofta numera?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5323
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Spökbromsning - händer det ofta numera?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

LarsaR skrev: 28 feb 2024 18:52
Är jag ensam om att ha specialvarianten ”Spökbromsa efter möte med målad polisbil”?
Nä den funktionen har jag också på min bil. Men den spökbromsar även efter möte med omålade polisbil.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Inlägg: 492
Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
Ort: Skellefteå
Referralkod: ts.la/larsa68805

Re: Spökbromsning - händer det ofta numera?

Inlägg av LarsaR »

Nicke Nyfiken skrev: 28 feb 2024 19:06
LarsaR skrev: 28 feb 2024 18:52
Är jag ensam om att ha specialvarianten ”Spökbromsa efter möte med målad polisbil”?
Nä den funktionen har jag också på min bil. Men den spökbromsar även efter möte med omålade polisbil.
Sedan den näst senaste versionen har den spökbromsat efter möte med en långtradare och tre! målade polisbilar. Tidigare har den inte spökbomsat annat vid någon viadukt i somras 😔
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare
Inlägg: 232
Blev medlem: 04 sep 2023 21:31

Re: Spökbromsning - händer det ofta numera?

Inlägg av xms67 »

Just det här att bilen i bland spökbromsar efter ett möte, eller att det i alla fall påbörjas när man ligger sida vid sida är ju (ytterligare)en funktion som visar att man inte har lyckats med programmeringen/hårdvaran.

Trots detta gnäll tycker jag den är något bättre efter de senaste uppdateringarna.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Spökbromsning - händer det ofta numera?

Inlägg av mikebike »

xms67 skrev: 29 feb 2024 07:01
Just det här att bilen i bland spökbromsar efter ett möte, eller att det i alla fall påbörjas när man ligger sida vid sida är ju (ytterligare)en funktion som visar att man inte har lyckats med programmeringen/hårdvaran.

Trots detta gnäll tycker jag den är något bättre efter de senaste uppdateringarna.
Avsevärt sämre efter 2023.44 i mitt fall. Tidigare har bilen aldrig spökbromsat hårt, bara sänkt hastigheten.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5323
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Spökbromsning - händer det ofta numera?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

mikebike skrev: 29 feb 2024 07:42
xms67 skrev: 29 feb 2024 07:01
Just det här att bilen i bland spökbromsar efter ett möte, eller att det i alla fall påbörjas när man ligger sida vid sida är ju (ytterligare)en funktion som visar att man inte har lyckats med programmeringen/hårdvaran.

Trots detta gnäll tycker jag den är något bättre efter de senaste uppdateringarna.
Avsevärt sämre efter 2023.44 i mitt fall. Tidigare har bilen aldrig spökbromsat hårt, bara sänkt hastigheten.
Ja det kom med 2023.44 i min bil också.
Rent generellt blev bilen väldigt mycket sämre på flera sätt med 2023.44.

Hade det varit möjligt hade jag tagit bort alla de senaste uppdateringarna.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 345
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Spökbromsning - händer det ofta numera?

Inlägg av Freez »

Även jag upplever nu fler spökbromsningar vid möte på smal väg, vilket var ovanligt tidigare. Jag har version 2024.2.7.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare
Inlägg: 232
Blev medlem: 04 sep 2023 21:31

Re: Spökbromsning - händer det ofta numera?

Inlägg av xms67 »

Kanske ska förtydliga, jag tycker bilen blivit bättre sedan jag köpte den 20/10 -23. Möjligen innebar 2024.2.6 och 2024.2.7 en lite försämring. Men fungerar bättre ön innan jul.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Spökbromsning - händer det ofta numera?

Inlägg av mikebike »

xms67 skrev: 29 feb 2024 10:16
Kanske ska förtydliga, jag tycker bilen blivit bättre sedan jag köpte den 20/10 -23. Möjligen innebar 2024.2.6 och 2024.2.7 en lite försämring. Men fungerar bättre ön innan jul.
Jag har haft min bil drygt två år. 2023.44 fick jag ungefär vid Jul och efter det har bilen börjat spökbromsa.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare
Inlägg: 232
Blev medlem: 04 sep 2023 21:31

Re: Spökbromsning - händer det ofta numera?

Inlägg av xms67 »

mikebike skrev: 29 feb 2024 10:27
xms67 skrev: 29 feb 2024 10:16
Kanske ska förtydliga, jag tycker bilen blivit bättre sedan jag köpte den 20/10 -23. Möjligen innebar 2024.2.6 och 2024.2.7 en lite försämring. Men fungerar bättre ön innan jul.
Jag har haft min bil drygt två år. 2023.44 fick jag ungefär vid Jul och efter det har bilen börjat spökbromsa.
Otroligt att det kan vara så olika. Måste ju vara de mycket små toleranser på kamera och allt däromkring som trots allt finns som ändå spökar.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5323
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Spökbromsning - händer det ofta numera?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

xms67 skrev: 29 feb 2024 12:21
mikebike skrev: 29 feb 2024 10:27
xms67 skrev: 29 feb 2024 10:16
Kanske ska förtydliga, jag tycker bilen blivit bättre sedan jag köpte den 20/10 -23. Möjligen innebar 2024.2.6 och 2024.2.7 en lite försämring. Men fungerar bättre ön innan jul.
Jag har haft min bil drygt två år. 2023.44 fick jag ungefär vid Jul och efter det har bilen börjat spökbromsa.
Otroligt att det kan vara så olika. Måste ju vara de mycket små toleranser på kamera och allt däromkring som trots allt finns som ändå spökar.
Jag har haft min bil sedan juni -22 och den har aldrig varit sämre än den är nu, gällande AP och torkarautomatiken. Uppdatering 2023.44.30 som kom vid jul och som jag fortfarande har, är rena katastrofen för körupplevelsen.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare
Inlägg: 232
Blev medlem: 04 sep 2023 21:31

Re: Spökbromsning - händer det ofta numera?

Inlägg av xms67 »

...och min blev bättre med start runt jul eller lite efter. Torkarna sköter sig bättre och spökbromsningarna blev färre.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5323
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Spökbromsning - händer det ofta numera?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

xms67 skrev: 29 feb 2024 16:04
...och min blev bättre med start runt jul eller lite efter. Torkarna sköter sig bättre och spökbromsningarna blev färre.
Och det är dessa helt random beteendeförändringar mellan bilarna vid uppdateringar, som får mig att tro att Tesla aldrig kommer att få ordning på "Tesla vision" skiten.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Letalis
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 11 feb 2020 20:58
Ort: Västerlanda
Referralkod: ts.la/roger897563
Kontakt:

Re: Spökbromsning - händer det ofta numera?

Inlägg av Letalis »

Hämtade ut min MYLR idag och gillar den.
Förutom dessa spökbromsningar på våran "lilla landsväg".
Framförallt att den främst bromsar när man är "jämnsides" med "hotet".
Samt att den verkligen PANIKbromsar om vi mötet buss eller lastbil på våran landsväg.
Landsvägen är mindre och saknar mittlinje.

Hur kan man stänga av detta?
Har efter knappt 4 mil fått spader på detta beteende.
Nissan Leaf 40kWh 2018
Hyundai Ioniq 5 Advanced RWD 2021

Model Y LR 2024
kennethstockholm
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 feb 2024 08:37
Referralkod: ts.la/andreas826759

Re: Spökbromsning - händer det ofta numera?

Inlägg av kennethstockholm »

får man bara spökbroms när man kör med autopiloten?
Användarvisningsbild
The Tog
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 11 jan 2024 09:28

Re: Spökbromsning - händer det ofta numera?

Inlägg av The Tog »

kennethstockholm skrev: 15 mar 2024 08:37
får man bara spökbroms när man kör med autopiloten?
Nej, även på farthållaren...
Användarvisningsbild
Letalis
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 11 feb 2020 20:58
Ort: Västerlanda
Referralkod: ts.la/roger897563
Kontakt:

Re: Spökbromsning - händer det ofta numera?

Inlägg av Letalis »

Körde om en mopedbil häromdagen på 70-sträcka med mittlinje,
Hade farthållaren igång och då det var raksträcka och god sikt så gick jag ut tidigt.
Precis innan jag kommer "ikapp" mopedbilen så uppfattar bilen den som ett kollisionshinder och klappar till bromsarna, samtidigt som den lyser illrött på skärmen och varnar för kollision.

Detta trots bra avstånd och mittlinje samt mitt på dagen.

Någon annan som råkat ut för samma?

Upplever att den är mer accepterande när det är skymning/mörkt ute.
Vågar inte ha Farthållare igång på mindre landsvägar, framför allt inte när jag har sambon i bilen eller bilar bakom.

Hoppas verkligen Tesla får löst detta tämligen omgående.
Nissan Leaf 40kWh 2018
Hyundai Ioniq 5 Advanced RWD 2021

Model Y LR 2024
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 345
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Spökbromsning - händer det ofta numera?

Inlägg av Freez »

Letalis skrev: 18 mar 2024 21:35
Körde om en mopedbil häromdagen på 70-sträcka med mittlinje,
Hade farthållaren igång och då det var raksträcka och god sikt så gick jag ut tidigt.
Precis innan jag kommer "ikapp" mopedbilen så uppfattar bilen den som ett kollisionshinder och klappar till bromsarna, samtidigt som den lyser illrött på skärmen och varnar för kollision.

Detta trots bra avstånd och mittlinje samt mitt på dagen.

Någon annan som råkat ut för samma?

Upplever att den är mer accepterande när det är skymning/mörkt ute.
Vågar inte ha Farthållare igång på mindre landsvägar, framför allt inte när jag har sambon i bilen eller bilar bakom.

Hoppas verkligen Tesla får löst detta tämligen omgående.
Nej, däremot upplever jag bilen som överkänslig på smala vägar utan mittlinje när man får ett nära möte. Annars är det sällan problem.
MY RWD Vit 2023
Ingensoppa
Inlägg: 39
Blev medlem: 18 mar 2022 10:56

Re: Spökbromsning - händer det ofta numera?

Inlägg av Ingensoppa »

Åker mest i stan så jag har inte nyttjat autopiloten sen i somras (upplever att den funkade ok då) men tog nu en längre tur längs väg 55 (2/1-filig) och E4 häromdan. Helvete vad bilen skrämde mig!!!! Vad har egentligen hänt med autopiloten, den tvärnitar när man ligger jämnsides med bilar, både på vägen och vid påfarter och vid diverse möten helt random, och den verkar inte hitta linjerna på vägarna. Vilket jävla beta-skit. Helt livsfarligt
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1129
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Spökbromsning - händer det ofta numera?

Inlägg av bjornnilsson »

xms67 skrev: 29 feb 2024 12:21
mikebike skrev: 29 feb 2024 10:27
xms67 skrev: 29 feb 2024 10:16
Kanske ska förtydliga, jag tycker bilen blivit bättre sedan jag köpte den 20/10 -23. Möjligen innebar 2024.2.6 och 2024.2.7 en lite försämring. Men fungerar bättre ön innan jul.
Jag har haft min bil drygt två år. 2023.44 fick jag ungefär vid Jul och efter det har bilen börjat spökbromsa.
Otroligt att det kan vara så olika. Måste ju vara de mycket små toleranser på kamera och allt däromkring som trots allt finns som ändå spökar.
Det är även min observation efter att kört diverse lånebilar. Vissa bilar känns i princip okörbara i jämförelse med min egen som oftast känns helt okej. Läser man sedan uppdaterings-tråden i forumet så känns den ibland som ett dårhus. Jag tror att allas bilar fungerar så fundamentalt olika med alla komponenter som skiljer sig åt + toleranser + lägg även på vårt mänskliga filter i hur vi upplever situationer på så olikartade sätt och hur vi sedan beskriver känslorna i ord, så har vi en diskussionssoppa utan slut.

Typ så här: Vi har Teknik i våra bilar (olika brancher dvs olika programvara i olika bilar, olika typer av datorer i bilarna, olika typer av kameror, olika typer av däck och underlag, olika typer av förutsättningar, dvs dagtid, natt, smuts, ej smuts osv) -> som ger en Upplevelse/Känsla -> Som sätter sig i vårt minne på olika sätt (paniksituationer kommer man ihåg på ett annat sätt) -> Och så ska vi sedan översätta ifrån minnet = enormt mycket som diffar

Appropå ämnet så upplever jag att min bil är mycket bättre gällande spökbromsningarna i jämförelse med när jag hämtade ut den i maj 2023. Min HW4-bil hade stora problem då i jämförelse med min bil med HW3 som jag bytte ifrån och som funkade hyfsat bra. Nu har HW4 kommit ikapp (min uppelvelse). Men det finns fortfarande ett par ställen på E4:an mellan Övik och Sthlm (kraftledningarna vid Dragon gate / Älvkarleby + vissa av viadukterna på vägen ner) där spökbromsningarna fortfarande känns, bromsarna läggs på och bilen saktar in - men inga tvärbromsningar där längre, tack och lov.

Lastbilar är bilen fortfarande dock rädd för. Ju större de är, desto större blir oftast reaktionen. Där gäller det att vara beredd. Kan bli lite hur som helst. Jag hade ett stort antal schäfrar en gång i tiden. Typ samma sak där. Hur stabila som helst de flesta av dom men man fick ändå vara beredd när man såg en trigger närma sig.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Skriv svar