Bakåtvänd bilbarnstol

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3637
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Bakåtvänd bilbarnstol

Inlägg av jonasl »

Om nån vill ha mina gamla så ligger de här i metallåtervinningen, två uppsättningar långa och en uppsättning korta (passar fram) :-)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
cheif
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 nov 2021 18:58

Re: Bakåtvänd bilbarnstol

Inlägg av cheif »

jonasl skrev: 22 maj 2023 08:38
Om nån vill ha mina gamla så ligger de här i metallåtervinningen, två uppsättningar långa och en uppsättning korta (passar fram) :-)
Intresserad om du inte redan tömt återvinningen! 😀
MY 2023 RWD Vit/Svart
Beställd 1/5 | Upphämtad 25/5
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3637
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Bakåtvänd bilbarnstol

Inlägg av jonasl »

cheif skrev: 25 maj 2023 11:42
jonasl skrev: 22 maj 2023 08:38
Om nån vill ha mina gamla så ligger de här i metallåtervinningen, två uppsättningar långa och en uppsättning korta (passar fram) :-)
Intresserad om du inte redan tömt återvinningen! 😀
Skicka ett PM med adress så kollar jag vad porto kostar, borde inte bli många tior.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Vincent90
Inlägg: 59
Blev medlem: 15 feb 2023 21:33

Re: Bakåtvänd bilbarnstol

Inlägg av Vincent90 »

Nån som testat installera besafe stretch på mittplatsen av baksätet? Är det ens möjligt?
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 774
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Bakåtvänd bilbarnstol

Inlägg av Jaegaern »

Vincent90 skrev: 06 jun 2023 08:47
Nån som testat installera besafe stretch på mittplatsen av baksätet? Är det ens möjligt?
Det borde det väl vara om man använder såna öglor från stolsfästena, en per stol då istället. Också intresserad av att se
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
patrickarlsson
Inlägg: 35
Blev medlem: 25 jan 2024 07:43

Re: Bakåtvänd bilbarnstol

Inlägg av patrickarlsson »

Bumpar denna tråd då jag väntar på en model y och ska installera två st bakåtvända bältesbarnstolar

Någon som installerat dessa öglor (https://www.mybaby.se/bilstolar/bilbarn ... XUQAvD_BwE) och kan skicka några bilder på installationen och omdöme om hur det funkar.
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 774
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Bakåtvänd bilbarnstol

Inlägg av Jaegaern »

patrickarlsson skrev: 01 mar 2024 08:34
Bumpar denna tråd då jag väntar på en model y och ska installera två st bakåtvända bältesbarnstolar

Någon som installerat dessa öglor (https://www.mybaby.se/bilstolar/bilbarn ... XUQAvD_BwE) och kan skicka några bilder på installationen och omdöme om hur det funkar.
Jag har dem. Funkar skitbra!

Har den längre i model Y och kortare i model 3. Kommer inte ihåg säkert, men tror att de korta var lite för korta för model Y. Så du kanske måste köpa två uppsättningar i värsta fall.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
patrickarlsson
Inlägg: 35
Blev medlem: 25 jan 2024 07:43

Re: Bakåtvänd bilbarnstol

Inlägg av patrickarlsson »

Jaegaern skrev: 01 mar 2024 09:57
patrickarlsson skrev: 01 mar 2024 08:34
Bumpar denna tråd då jag väntar på en model y och ska installera två st bakåtvända bältesbarnstolar

Någon som installerat dessa öglor (https://www.mybaby.se/bilstolar/bilbarn ... XUQAvD_BwE) och kan skicka några bilder på installationen och omdöme om hur det funkar.
Jag har dem. Funkar skitbra!

Har den längre i model Y och kortare i model 3. Kommer inte ihåg säkert, men tror att de korta var lite för korta för model Y. Så du kanske måste köpa två uppsättningar i värsta fall.
Jag har införskaffat mig 1 uppsättning av varje storlek. Båda ska sitta bak. Är det dom kortare eller längre som gäller där? Använder man befintlig bult/skruv som sitter i skenan till främre stolarna?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3637
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Bakåtvänd bilbarnstol

Inlägg av jonasl »

Långa bak och korta fram, befintliga skruvar körde jag med. Det fungerar men de där krokarna känns som att de är av tämligen mjuk metall och de böjer sig en del när man spänner fast stolen.

En variant är annars att peta remmarna mellan stolsskena och golvet, innanför skruven. Ev får man lätta något varv på skruven för att få till det lite enklare.

Jag körde med två bakåtvända i Model 3 i ett år ungefär, i baksätet. En i mitten och en bakom passagerarsätet. En Besafe och en Britax-stol som gick lite omlott, fungerade faktiskt mycket bättre än man kan tro bara den som ska sitta bakom föraren inte är för bred om baken. Det är tämligen jämförtbart i Y men takhöjden är bättre så det är klart enklare att stoppa in barnen.

Nu är mina barn så stora så de sitter framåt (även om en del tycker de ska sitta bakåt tills de fyller 13.. min yngsta är 5).
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
patrickarlsson
Inlägg: 35
Blev medlem: 25 jan 2024 07:43

Re: Bakåtvänd bilbarnstol

Inlägg av patrickarlsson »

jonasl skrev: 01 mar 2024 12:49
Långa bak och korta fram, befintliga skruvar körde jag med. Det fungerar men de där krokarna känns som att de är av tämligen mjuk metall och de böjer sig en del när man spänner fast stolen.

En variant är annars att peta remmarna mellan stolsskena och golvet, innanför skruven. Ev får man lätta något varv på skruven för att få till det lite enklare.

Jag körde med två bakåtvända i Model 3 i ett år ungefär, i baksätet. En i mitten och en bakom passagerarsätet. En Besafe och en Britax-stol som gick lite omlott, fungerade faktiskt mycket bättre än man kan tro bara den som ska sitta bakom föraren inte är för bred om baken. Det är tämligen jämförtbart i Y men takhöjden är bättre så det är klart enklare att stoppa in barnen.

Nu är mina barn så stora så de sitter framåt (även om en del tycker de ska sitta bakåt tills de fyller 13.. min yngsta är 5).
Tack för svar.

Har för mig jag läst något om att man inte får "röra" skruvarna i skenorna för då tallar man på krocksäkerheten?

Jo, så går det ju också att lösa det, men blir det inte jobbigt om man vill flytta stolen framför och det sitter remmar runt den?

Sen vet jag inte vad det sägs om hur stolen framför ska förhålla sig till bilbarnstolen. I min nuvarande bil ska man lägga ryggdelen kloss an mot bilbarnstolen, gäller detta även i teslan?

Hehe, efter 5 måste väl ändå helt ok att sitta framvänd 😅 Säger inte trafikverket 4år minst.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3637
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Bakåtvänd bilbarnstol

Inlägg av jonasl »

patrickarlsson skrev: 01 mar 2024 12:58
Har för mig jag läst något om att man inte får "röra" skruvarna i skenorna för då tallar man på krocksäkerheten?
Så är det säkert i teorin, men det är ju isåfall samma oavsett vilken bil man monterar krokar i. Drar man dem ordentligt så kan jag inte se hur det skulle vara ett problem i teorin.
patrickarlsson skrev: 01 mar 2024 12:58
Jo, så går det ju också att lösa det, men blir det inte jobbigt om man vill flytta stolen framför och det sitter remmar runt den?


Sen vet jag inte vad det sägs om hur stolen framför ska förhålla sig till bilbarnstolen. I min nuvarande bil ska man lägga ryggdelen kloss an mot bilbarnstolen, gäller detta även i teslan?
Skenorna rör sig inte när man flyttar stolen, däremot kommer man inte kunna köra den hela vägen bak förstås eftersom remmarna tar emot.

Det brukar stå i stolens instruktioner hur den ska sitta, har för mig att det i stolarna vi hade var antingen kloss mot stolen framför eller med ett visst minimavstånd.

patrickarlsson skrev: 01 mar 2024 12:58
Hehe, efter 5 måste väl ändå helt ok att sitta framvänd 😅 Säger inte trafikverket 4år minst.
Titta inte i facebookgruppen om bilbarnstolar bara så går det bra, där är åsikten en helt annan :)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
patrickarlsson
Inlägg: 35
Blev medlem: 25 jan 2024 07:43

Re: Bakåtvänd bilbarnstol

Inlägg av patrickarlsson »

Skenorna rör sig inte när man flyttar stolen, däremot kommer man inte kunna köra den hela vägen bak förstås eftersom remmarna tar emot.
Tänkte mer på om man slår remmarna runt stolen.
Användarvisningsbild
Teslastrom
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 04 mar 2024 19:42

Re: Bakåtvänd bilbarnstol

Inlägg av Teslastrom »

Klockan skrev: 06 feb 2023 21:29
Är det någon som har bältad bakåtvänd bilbarnstol i Y? Vet att det funkar med isofix men undrar specifikt om bältad stol och baksätet. Vi beställde en model Y idag och funderar på om vi måste byta till isofix eller om de faktiskt skulle funka med bältade.

Tack på förhand!
Jag monterade precis en bakåtvänd Britax i baksätet med hjälp av fästöglor.

Skruva loss skruven i skenan, lägg fästöglan mellan skena/skruv, dra åt skruven. Använde Locktite/skruvlåsning för säkerhets skull.

Funkar hur bra som helst, framstolen går att köra bakåt nästan hela vägen (kanske stannar någon centimeter tidigare jämfört med inga öglor).

Fästöglor: https://www.kids1.se/produkt/fastoglor-extra-langa/
Skruvlåsning: https://www.biltema.se/bygg/lim/ovriga- ... 2000017176
IMG_4836.jpeg
Weektrader
Inlägg: 3
Blev medlem: 19 feb 2024 18:53
Referralkod: ts.la/tim570496

Re: Bakåtvänd bilbarnstol

Inlägg av Weektrader »

Teslastrom skrev: 05 mar 2024 18:44
Klockan skrev: 06 feb 2023 21:29
Är det någon som har bältad bakåtvänd bilbarnstol i Y? Vet att det funkar med isofix men undrar specifikt om bältad stol och baksätet. Vi beställde en model Y idag och funderar på om vi måste byta till isofix eller om de faktiskt skulle funka med bältade.

Tack på förhand!
Jag monterade precis en bakåtvänd Britax i baksätet med hjälp av fästöglor.

Skruva loss skruven i skenan, lägg fästöglan mellan skena/skruv, dra åt skruven. Använde Locktite/skruvlåsning för säkerhets skull.

Funkar hur bra som helst, framstolen går att köra bakåt nästan hela vägen (kanske stannar någon centimeter tidigare jämfört med inga öglor).

Fästöglor: https://www.kids1.se/produkt/fastoglor-extra-langa/
Skruvlåsning: https://www.biltema.se/bygg/lim/ovriga- ... 2000017176

IMG_4836.jpeg
Vet du vad det är för bits som behövs för att skruva loss skruven i skenan?
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 774
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Bakåtvänd bilbarnstol

Inlägg av Jaegaern »

Oklart vad de kallas, för om jag googlar, får jag inte fram något definitivt. Men såhär ser de ut!
IMG_0368.jpg
IMG_0369.jpg
Update:
Jag är dum. Det är en hållare och en bit, biten är en T45.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
patrickarlsson
Inlägg: 35
Blev medlem: 25 jan 2024 07:43

Re: Bakåtvänd bilbarnstol

Inlägg av patrickarlsson »

Jag har försökt att lossa skruven, men den sitter ju som berget. Får man fråga hur du gick till väga? 🙈
Weektrader
Inlägg: 3
Blev medlem: 19 feb 2024 18:53
Referralkod: ts.la/tim570496

Re: Bakåtvänd bilbarnstol

Inlägg av Weektrader »

Samma här, helt omöjliga att få loss.
antstein
Inlägg: 13
Blev medlem: 11 jul 2022 11:55
Ort: Up north

Re: Bakåtvänd bilbarnstol

Inlägg av antstein »

Weektrader skrev: 13 mar 2024 12:39
Samma här, helt omöjliga att få loss.
Har ni testat med spärrskaft?
Tesla Model Y LR
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3637
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Bakåtvänd bilbarnstol

Inlägg av jonasl »

Det behövs ett spärrskaft eller något som ger lite hävarm, med en skruvmejsel kommer det inte gå. De ska dras hårt och helst med momentmyckel så stolen sitter som den ska sen.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Weektrader
Inlägg: 3
Blev medlem: 19 feb 2024 18:53
Referralkod: ts.la/tim570496

Re: Bakåtvänd bilbarnstol

Inlägg av Weektrader »

Jag har spärrskaft, men verkar inte ha rätt hylsa, vet du vilken som behövs?

Edit: en sån här T45?

https://www.biltema.se/verktyg/handverk ... 2000019333
patrickarlsson
Inlägg: 35
Blev medlem: 25 jan 2024 07:43

Re: Bakåtvänd bilbarnstol

Inlägg av patrickarlsson »

T45 är det, och med spärrskaft gick det hur smidigt som helst 😁
Användarvisningsbild
ramburglar
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 mar 2024 13:49

Re: Bakåtvänd bilbarnstol

Inlägg av ramburglar »

Har också köpt separata öglor och gick hur bra som helst att installera med spärrskaft och T45.

Har dock stött på lite problem efter att jag monterat öglorna. Vi har 2 barnstolar, en bakåtvänd med isofix och en bakåtvänd som fästs med bälte och spännremmar (därav öglorna). Min initiala tanke var att ha båda i baksätet på varsitt fönstersäte. Dock så får man oerhört lite plats över då som förare. Båda stolarna är ungefär samma djup på, så blir ingen större skillnad av byta plats på dom. Min andra tanke var att köra den utan isofix i främre passageraresätet och den med isofix bakom främre passagerarsätet. Platsmässigt funkar det kanon och körde då de korta öglorna där fram. Men när jag i sista steget vid montering skulle bälta barnstolen i framsätet går bältesspännet ej igenom ”hålet” på sidan av stolen där bältet ska igenom. Tydligen är bältesspännet i Teslan (model y) större i de främre stolarna än de i baksätet (där det funkar).

Just nu så funderar jag på 2 mindra bra alternativ. Antingen byta ut stolen som fästs med bälte till en annan modell. Segt när den är helt nyinköpt. Alternativet är att byta plats på dom och strunta i isofix och spänna fast även den andra stolen med bälte. Det är också lite trist då man förlorar funktionaliteten att vrida stolen för att lättare få ut och in ungen ur bilen.

Någon som har några idéer på hur jag kan få det att lira eller som har en annan lösning?

Kan tillägga att stolen utan isofix är en Britax Römer Max Safe Pro och den med isofix är en Britax Swingfix.

Inte lätt det här med att ha 2 barnstolar i bilen 😅
Användarvisningsbild
ramburglar
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 mar 2024 13:49

Re: Bakåtvänd bilbarnstol

Inlägg av ramburglar »

Update. Slutade med att jag bytte ut Britax Römer Max Safe Pro till en Axkid Minikid 1, som funkar att köra i framsätet i Model Y. Blev en billigare barnstol och bra med utrymme, så win win på det stora hela. Swingfix:en är i baksätet bakom passagerarsätet fastsatt med isofix.

Det jag inte räknat med var att det blir dålig sikt att ha en bakåtvänd barnstol i framsätet och barnstolen täcker sidospegeln. Beställde en backspegel / husvagnsspegel som jag hoppas kommer lösa det. Här är länk på den jag skaffade om någon är intresserad.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 724
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Bakåtvänd bilbarnstol

Inlägg av Dinsdale »

ramburglar skrev: 20 mar 2024 09:48
Update. Slutade med att jag bytte ut Britax Römer Max Safe Pro till en Axkid Minikid 1, som funkar att köra i framsätet i Model Y. Blev en billigare barnstol och bra med utrymme, så win win på det stora hela. Swingfix:en är i baksätet bakom passagerarsätet fastsatt med isofix.

Det jag inte räknat med var att det blir dålig sikt att ha en bakåtvänd barnstol i framsätet och barnstolen täcker sidospegeln. Beställde en backspegel / husvagnsspegel som jag hoppas kommer lösa det. Här är länk på den jag skaffade om någon är intresserad.
Ett tips är att använda kameraappen som går att koppla till att hålla inne ena ratthjulet, dra uppåt så får du sidokamerorna också. Jag använder den istället för höger backspegel. Lite synd att man inte kan köra den i fullskärm bara, och den släcks ner titt som tätt så man får öppna den igen. Men annars jättebra.
Model 3 SR+ 18" 2021
Skriv svar