Motorljud under acceleration

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 621
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Motorljud under acceleration

Inlägg av Arn »

Brukar motorer låta under acceleration eller är det bara däckljud man hör? Har en M3 LR och man hör skillnad på ljudet när man släpper gaspedalen respektive när man accelererar.
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: Motorljud under acceleration

Inlägg av snowtroll »

Om det är ett vinande eller frekvens ljud ( som kommer av frekvensstyrningen) så kan det vara gummidamasken för rattaxeln som inte riktigt är på plats. Om den inte sitter på plats kommer ljud genom ”torpedväggen” in framifrån.
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 621
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Motorljud under acceleration

Inlägg av Arn »

Jag misstänker att något kan vara fel men är inte tillräckligt säker för att våga anlita Tesla service då jag är orolig att bli debiterad om jag anlitar mobilservice och de inte hittar något fel.

Ska dock provköra bil M3 samt MY i nästa vecka och får då försöka vara observant om accelerationsljud och motorljud hörs även i provkörningsbilarna.

Då är det alltså inte frågan om några större reparationskostnader då om det är något av felen som nämndes ovan? Är det någon reparation som mobilservice skulle kunna göra på plats?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3784
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Motorljud under acceleration

Inlägg av AAKEE »

Arn skrev: 17 mar 2024 11:29
Jag misstänker att något kan vara fel men är inte tillräckligt säker för att våga anlita Tesla service då jag är orolig att bli debiterad om jag anlitar mobilservice och de inte hittar något fel.

Ska dock provköra bil M3 samt MY i nästa vecka och får då försöka vara observant om accelerationsljud och motorljud hörs även i provkörningsbilarna.

Då är det alltså inte frågan om några större reparationskostnader då om det är något av felen som nämndes ovan? Är det någon reparation som mobilservice skulle kunna göra på plats?
Vilken årsmodell?

Alla äldre (före facelift 2021) jag testat har man hört motorerna mycket tydligare än i den 21 faceluft jag hade. (Detta även jämfört att min 21 hade gått längre än en av de andra).

Det skiljer sannolikt en del ljudisolering som tar bort en del vinande från facelift 21.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 621
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Motorljud under acceleration

Inlägg av Arn »

Har en 2021 facelift q2.

Har lagt märke till ljudet senaste året men möjligt att det funnits där även tidigare utan att jag lagt märke till det. Upplever det lite vinande som du säger. Ingenting som har ökat med tiden.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3784
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Motorljud under acceleration

Inlägg av AAKEE »

Arn skrev: 17 mar 2024 12:18
Har en 2021 facelift q2.

Har lagt märke till ljudet senaste året men möjligt att det funnits där även tidigare utan att jag lagt märke till det. Upplever det lite vinande som du säger. Ingenting som har ökat med tiden.
Då lär den vara okey ljudisolerad. Skulle kunna vara att du inte noterade det innan (?) eller att motorn börjat göra mer ljud av ngn anledning. Jag vill minnas att mina motorer gick höra lite vid vissa tillfällen på min 2021 M3P, dvs vissa kombinationer av temp på grejerna.

Gissningsvis ska det låta rätt illa innan Tesla gör ngt på garantin men det är nog inte så dyrt om man bara ber dem kolla om det är ”normalt” enligt Tesla.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: Motorljud under acceleration

Inlägg av snowtroll »

Arn skrev: 17 mar 2024 11:29
Jag misstänker att något kan vara fel men är inte tillräckligt säker för att våga anlita Tesla service då jag är orolig att bli debiterad om jag anlitar mobilservice och de inte hittar något fel.


Då är det alltså inte frågan om några större reparationskostnader då om det är något av felen som nämndes ovan? Är det någon reparation som mobilservice skulle kunna göra på plats?
Ja så klart dom kan det, om man är lite händig kan man få gummimanschetten på plats själv. Relativt enkelt att kontrollera med ficklampa och ner med huvet under ratten så man ser ovanför pedalerna.
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 621
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Motorljud under acceleration

Inlägg av Arn »

Provkörde idag både MY och M3. Båda var betydligt tystare än min M3 från 2021. Svårt avgöra hur mycket som är däckljud resp motorljud.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 621
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Motorljud under acceleration

Inlägg av Arn »

Fick tips i tråden om att jag kunde lysa med ficklampa under ratten. Jag har nu tagit foto på hur det ser ut. Ser det bra ut? Tycker motorn på min M3 nästan låter mer än på vår andra bil som är dieseldriven. Skulle beskriva ljudet som tämligen lågfrekvent. Uppfattar inte att det är däckljud utan motorljud.

Ska man testa att göra ett ärende via appen och se vad man får förslag och om de kan undersöka saken gratis via en mobiltekniker eller om det tar betalt? Bilen har kört 7500 mil så garantin sjunger på sista versen
20240422_193126.jpg
20240422_193135.jpg
Skriv svar