AP stängs inte av vid filbyte?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
JockeSund
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 10 nov 2023 09:26

AP stängs inte av vid filbyte?

Inlägg av JockeSund »

Efter senaste uppdateringen för ca 1 månad sen för mig, så upplever jag lite issues med autostyrningen.
När jag har den aktiv och blinkar för filbyte så har den stängts av naturligt och jag kan byta fil utan problem.

8 av 10 ggr så när jag blinkar så stängs det inte av utan jag får rycka till i ratten för att inaktivera den.

Någon mer som upplever samma sak?
MYLR -23
Användarvisningsbild
nogren
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 16 jul 2023 22:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/niklas756762

Re: AP stängs inte av vid filbyte?

Inlägg av nogren »

Bara om jag trycker halvvägs på blinkersspaken.
Om jag trycker hela vägen ned/upp, så stängs styrassistenten alltid av.
Så vid mycket filbyten brukar jag aldrig slå på den ens..
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: AP stängs inte av vid filbyte?

Inlägg av Tellus »

Om man har standard AP så ska det räcka med att dra blinkersspaken "halvvägs" så kopplas AP ur.
Men det kanske är försämrat sedan uppdateringen.

Därför har jag gillat standard AP mer än EAP och FSD, där får man bryta i ratten för att den ska kopplas ur.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: AP stängs inte av vid filbyte?

Inlägg av mikebike »

Det där är lite slumpmässigt. 50/50 på att AP avbryts när jag blinkar. Jag använder alltid första läget = trippelblink.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3637
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: AP stängs inte av vid filbyte?

Inlägg av jonasl »

Handlar om timing, man får inte vänta för länge med att börja byta fil efter att man blinkat, då måste man dra hårdare i ratten.

Svårt att få till ibland tycker jag.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 665
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: AP stängs inte av vid filbyte?

Inlägg av flamman »

Oj, det här var en ny funktion för mig. Måste testa nästa gång jag kör.
Jag har upplevt att man alltid måste brottas med ratten så jag har istället gått över till att stänga av AP innan filbyte men det här låter ju smidigare.
Går den över till TACC/farthållare då?

Jag har TACC/farthållare avstängd och kör med enkeldrag på höger spaken. Gissar det blir olika beteende beroende på vilken inställning man har.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Lurkern
Inlägg: 906
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: AP stängs inte av vid filbyte?

Inlägg av Lurkern »

Jag kör med en dutt på blinkersen och försöker få till timingen, lyckas inte alla gånger. Den rullar vidare i andra filen på farthållaren.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: AP stängs inte av vid filbyte?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Jag trycker bara till första läget på blinkersspaken och håller kvar tills jag börjar vrida på ratten, då släpper jag spaken. Funkar i 100% av gångerna på min bil. Behöver aldrig "bryta loss" för att AP ska koppla från.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: AP stängs inte av vid filbyte?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

flamman skrev: 18 mar 2024 11:03
Oj, det här var en ny funktion för mig. Måste testa nästa gång jag kör.
Jag har upplevt att man alltid måste brottas med ratten så jag har istället gått över till att stänga av AP innan filbyte men det här låter ju smidigare.
Går den över till TACC/farthållare då?

Jag har TACC/farthållare avstängd och kör med enkeldrag på höger spaken. Gissar det blir olika beteende beroende på vilken inställning man har.
En van BMW-förare kommer alltid att få brottas med ratten vid filbyte på en Tesla. :lol:

Håll ner blinkersspaken i första läget i någon sekund samtidigt som du börjar vrida på ratten så kopplar AP ur och bilen fortsätter med farthållare.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
JockeSund
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 10 nov 2023 09:26

Re: AP stängs inte av vid filbyte?

Inlägg av JockeSund »

Som en del skriver, så har det alltid funkat kalasbra med "dutt" på blinkersspaken. Detta ändrades efter min senaste uppdatering.
Funkar ibland och ibland inte.
MYLR -23
Användarvisningsbild
Lembritt
Teslaägare
Inlägg: 271
Blev medlem: 26 feb 2015 08:36
Ort: Strängnäs

Re: AP stängs inte av vid filbyte?

Inlägg av Lembritt »

Fungerar det olika om man har aktiverat automatiska blinkers?
Jag har det avaktiverat i min Model 3 och måste köra fulla slag med blinkersspaken för att AP ska gå ur och då är farthållaren kvar.

Testade med dutt och även hålla spaken i det läget, gör ingen skillnad, AP ligger kvar då.
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: AP stängs inte av vid filbyte?

Inlägg av Xeik »

Lembritt skrev: 20 mar 2024 13:58
Fungerar det olika om man har aktiverat automatiska blinkers?
Jag har det avaktiverat i min Model 3 och måste köra fulla slag med blinkersspaken för att AP ska gå ur och då är farthållaren kvar.

Testade med dutt och även hålla spaken i det läget, gör ingen skillnad, AP ligger kvar då.
Jag har inte det aktiverat, precis som du. Men håller nästan alltid i första läget på blinkersen, och styr sedan till ex vänster för att göra filbytet. AP släpper fint då. Styr jag inte lite åt sidan så släpper inte AP.
Tycker det fungerar bra.
Användarvisningsbild
Lembritt
Teslaägare
Inlägg: 271
Blev medlem: 26 feb 2015 08:36
Ort: Strängnäs

Re: AP stängs inte av vid filbyte?

Inlägg av Lembritt »

Xeik skrev: 20 mar 2024 15:05
Lembritt skrev: 20 mar 2024 13:58
Fungerar det olika om man har aktiverat automatiska blinkers?
Jag har det avaktiverat i min Model 3 och måste köra fulla slag med blinkersspaken för att AP ska gå ur och då är farthållaren kvar.

Testade med dutt och även hålla spaken i det läget, gör ingen skillnad, AP ligger kvar då.
Jag har inte det aktiverat, precis som du. Men håller nästan alltid i första läget på blinkersen, och styr sedan till ex vänster för att göra filbytet. AP släpper fint då. Styr jag inte lite åt sidan så släpper inte AP.
Tycker det fungerar bra.
Styrde åt vänster vid test, men AP håller emot. Kändes som att jag skulle bryta loss AP om jag tog i mer.
Men har vant mig att alltid köra fulla utslag på blinkers, så inget som jag stör mig på. Men verkar lustigt att det är olika på våra bilar.
Jag har förvisso en 3:a och inte en Y.

Enda gången jag duttar är när jag blinkar ut ifrån rondeller.
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Användarvisningsbild
jensa86
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 01 sep 2023 23:56

Re: AP stängs inte av vid filbyte?

Inlägg av jensa86 »

Fullt slag på blinkers så minskar motståndet för att vrida på ratten. Så har det varit för mig sen jag fick bilen för ett år sedan. Det stängs dock inte av förrän men faktiskt byter fil genom att vrida på ratten mot det lilla motstånd som är kvar när man blinkar.
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: AP stängs inte av vid filbyte?

Inlägg av Xeik »

jensa86 skrev: 20 mar 2024 22:28
Fullt slag på blinkers så minskar motståndet för att vrida på ratten. Så har det varit för mig sen jag fick bilen för ett år sedan. Det stängs dock inte av förrän men faktiskt byter fil genom att vrida på ratten mot det lilla motstånd som är kvar när man blinkar.
Ja, precis. Lite motstånd är det i ratten när man blinkar. Lätt att dra ur utan att det rycker till i bilen.
Har varit likadant på alla våra 3 teslor sedan 2019.
Skriv svar