Tesla MYLR, AWD, Endast 179 mil, TILLFÄLLE!

Här säljer du bilar

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla MYLR, AWD, Endast 179 mil, TILLFÄLLE!

Inlägg av taliz »

Väldigt många gör dåliga bilaffärer. Annars skulle ju inte bilhandlare kunna tjäna ngt. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mattiasclaesson
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 24 maj 2019 19:51
Ort: Bräkne-Hoby Blekinge

Re: Tesla MYLR, AWD, Endast 179 mil, TILLFÄLLE!

Inlägg av mattiasclaesson »

Vilken deal, måste kolla här oftare...

/M
Användarvisningsbild
EnzoF1
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 02 apr 2021 15:00

Re: Tesla MYLR, AWD, Endast 179 mil, TILLFÄLLE!

Inlägg av EnzoF1 »

Fast det är ju eg ingen deal. Det är ju nånstans här priset ligger. Det hade varit en deal för någon som absolut ville ha den färgkombinationen och hade 540 tusen liggande cash. Ekonomiskt är det frågan om vad som lönar sig jämfört med en ny för 625 på lång tid till låg ränta och investera allt över handpenning.
Men jag ser inte hur det skulle vara en deal för någon annan. Om du köper den för 540 och veckan efter behöver pengar så får väl du inte mer än 500 av Carla heller. Vad vi ser är en ”normalisering” av beg priserna.
Vi skulle precis beställa en ny MY som andrabil i familjen med den låga räntan men bestämde oss till slut att vänta in en lätt beg till bra pris. Svart inredning annars hade vi nog huggit denna om det gått men jag tror det kommer fler. Redan nu kan man hitta bilar med 3-4K mil med EAP för strax över 500.
Till viss del spelar nog teslas vana att överraskande prisändra bilar roll. Vilken handlare törs stå med flera beg bilar på lager. Sedan spelar nog strejken en roll också. Man kan ju bli stående med en bil som tar tid att reparera.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tesla MYLR, AWD, Endast 179 mil, TILLFÄLLE!

Inlägg av Legato »

EnzoF1 skrev: 18 mar 2024 05:41
Fast det är ju eg ingen deal. Det är ju nånstans här priset ligger. Det hade varit en deal för någon som absolut ville ha den färgkombinationen och hade 540 tusen liggande cash. Ekonomiskt är det frågan om vad som lönar sig jämfört med en ny för 625 på lång tid till låg ränta och investera allt över handpenning.
Men jag ser inte hur det skulle vara en deal för någon annan. Om du köper den för 540 och veckan efter behöver pengar så får väl du inte mer än 500 av Carla heller. Vad vi ser är en ”normalisering” av beg priserna.
Vi skulle precis beställa en ny MY som andrabil i familjen med den låga räntan men bestämde oss till slut att vänta in en lätt beg till bra pris. Svart inredning annars hade vi nog huggit denna om det gått men jag tror det kommer fler. Redan nu kan man hitta bilar med 3-4K mil med EAP för strax över 500.
Till viss del spelar nog teslas vana att överraskande prisändra bilar roll. Vilken handlare törs stå med flera beg bilar på lager. Sedan spelar nog strejken en roll också. Man kan ju bli stående med en bil som tar tid att reparera.
Det är dock milsvid skillnad mellan en bil som gått 3500 mil och en bil som gått 200 mil...

Det är helt normalt att man förlorar pengar om man säljer bil till handlare. Vi har haft en märklig period där det inte varit så och vissa tycks ha vant sig :D

Carla har ju dessutom blött extremt mycket pengar dessa år. Någon gång lär investerarna tröttna där också.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Tesla MYLR, AWD, Endast 179 mil, TILLFÄLLE!

Inlägg av pejvic »

mattiasclaesson skrev: 17 mar 2024 21:35
Vilken deal, måste kolla här oftare...

/M
Eftersom det var fler som ville ge mer än de 500 han fick samt att den ej hamnade på blocket trots uppmaning så finns trots allt en risk att den inte fanns. Eller också var bara någon med alldeles för mkt pengar. (om man tackar nej till 40-50.000 gratispengar).

Dock tveksamt. 100% av alla jag känner med alldeles för mkt pengar är just de som EJ kastar bort pengar.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
EnzoF1
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 02 apr 2021 15:00

Re: Tesla MYLR, AWD, Endast 179 mil, TILLFÄLLE!

Inlägg av EnzoF1 »

Men då skulle ju ingen sälja sin bil till en handlare. Då man väl alltid får mer på blocket. Man kanske har bråttom och så många sitter nog inte på 540 tusen cash hemma.
Jag har svårt att tro att någon reggar ett konto för
Nästan 10 år sedan för att scamma idag. Och vad skulle poängen vara?
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Tesla MYLR, AWD, Endast 179 mil, TILLFÄLLE!

Inlägg av pejvic »

Precis. Mkt sjukt.
Men uppenbarligen var det folk som hade skrivit direkt och ej fått köpa den för 540.
Hen sålde hellre för 500.

Agendan?
Ingen aning
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
larjon
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 29 dec 2021 22:08
Ort: Täby
Referralkod: ts.la/jonas230034

Re: Tesla MYLR, AWD, Endast 179 mil, TILLFÄLLE!

Inlägg av larjon »

Legato skrev: 18 mar 2024 07:49

"Det är dock milsvid skillnad..."
Hehe :D
Svart Model Y Performance
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tesla MYLR, AWD, Endast 179 mil, TILLFÄLLE!

Inlägg av Legato »

larjon skrev: 18 mar 2024 09:09
Legato skrev: 18 mar 2024 07:49

"Det är dock milsvid skillnad..."
Hehe :D
No pun intended :lol: Reflekterade faktiskt inte ens över det galet nog!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tesla MYLR, AWD, Endast 179 mil, TILLFÄLLE!

Inlägg av Legato »

EnzoF1 skrev: 18 mar 2024 09:05
Men då skulle ju ingen sälja sin bil till en handlare. Då man väl alltid får mer på blocket. Man kanske har bråttom och så många sitter nog inte på 540 tusen cash hemma.
Jag har svårt att tro att någon reggar ett konto för
Nästan 10 år sedan för att scamma idag. Och vad skulle poängen vara?
Inte alls ovanligt att man säljer till handlare via Blocket ;)

Det viktiga är att nå ut till många köpare. I detta fall valde säljaren att ta ett riktigt uselt bud trots att det uppenbarligen fanns många som var beredda att betala mer. Varför har jag ingen aning om, men att priset inte var marknadsmässigt är för mig uppenbart.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla MYLR, AWD, Endast 179 mil, TILLFÄLLE!

Inlägg av taliz »

Legato skrev: 18 mar 2024 09:28
EnzoF1 skrev: 18 mar 2024 09:05
Men då skulle ju ingen sälja sin bil till en handlare. Då man väl alltid får mer på blocket. Man kanske har bråttom och så många sitter nog inte på 540 tusen cash hemma.
Jag har svårt att tro att någon reggar ett konto för
Nästan 10 år sedan för att scamma idag. Och vad skulle poängen vara?
Inte alls ovanligt att man säljer till handlare via Blocket ;)

Det viktiga är att nå ut till många köpare. I detta fall valde säljaren att ta ett riktigt uselt bud trots att det uppenbarligen fanns många som var beredda att betala mer. Varför har jag ingen aning om, men att priset inte var marknadsmässigt är för mig uppenbart.
Riddermark mfl är ju rätt duktiga på att "skrämma" folk. De pushar dem att göra snabb affär genom att hävda att budet bara är giltigt en dag etc.
Det fångar säkert en hel del med omgående behov av pengar/sänkta månadskostnader.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Tesla MYLR, AWD, Endast 179 mil, TILLFÄLLE!

Inlägg av frippe »

taliz skrev: 18 mar 2024 10:17
Legato skrev: 18 mar 2024 09:28
EnzoF1 skrev: 18 mar 2024 09:05
Men då skulle ju ingen sälja sin bil till en handlare. Då man väl alltid får mer på blocket. Man kanske har bråttom och så många sitter nog inte på 540 tusen cash hemma.
Jag har svårt att tro att någon reggar ett konto för
Nästan 10 år sedan för att scamma idag. Och vad skulle poängen vara?
Inte alls ovanligt att man säljer till handlare via Blocket ;)

Det viktiga är att nå ut till många köpare. I detta fall valde säljaren att ta ett riktigt uselt bud trots att det uppenbarligen fanns många som var beredda att betala mer. Varför har jag ingen aning om, men att priset inte var marknadsmässigt är för mig uppenbart.
Riddermark mfl är ju rätt duktiga på att "skrämma" folk. De pushar dem att göra snabb affär genom att hävda att budet bara är giltigt en dag etc.
Det fångar säkert en hel del med omgående behov av pengar/sänkta månadskostnader.
Det är alltid en avvägning var det är bäst samt om man orkar att annonsera en bil privat. Är det värt tiden och energin att annonsera på t.ex. blocket eller blir det enklare att sälja av den direkt till en handlare?

I detta fall så verkar det ha funnits bud som var högre än vad den såldes för, vilket då blir lite märkligt att de inte ens svaras på. Något som gör det lite suspekt. Men visst, dumma affärer sker lite för ofta som det verkar.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
EnzoF1
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 02 apr 2021 15:00

Re: Tesla MYLR, AWD, Endast 179 mil, TILLFÄLLE!

Inlägg av EnzoF1 »

Legato skrev: 18 mar 2024 09:28
EnzoF1 skrev: 18 mar 2024 09:05
Men då skulle ju ingen sälja sin bil till en handlare. Då man väl alltid får mer på blocket. Man kanske har bråttom och så många sitter nog inte på 540 tusen cash hemma.
Jag har svårt att tro att någon reggar ett konto för
Nästan 10 år sedan för att scamma idag. Och vad skulle poängen vara?
Inte alls ovanligt att man säljer till handlare via Blocket ;)

Det viktiga är att nå ut till många köpare. I detta fall valde säljaren att ta ett riktigt uselt bud trots att det uppenbarligen fanns många som var beredda att betala mer. Varför har jag ingen aning om, men att priset inte var marknadsmässigt är för mig uppenbart.
Fast är det eg så uselt, idag lade Carla ut en likadan, dock 1300 mil, med vinterhjul (27000:-) samt EAP för 580.
TS hade inga vinterhjul och ingen EAP.
Jag tror helt enkelt att 500 från en handlare inte är något skambud, det är där de ligger helt enkelt. jämför ovanstående med en ny,, kollar man enbart priset så är det ju närmare 150 tusen i skillnad, för 1300 mil och lite slitage på däck, samt något kortare garanti, så det är väl där man hamnar. Carla ska ju som sagt tjäna något på det också så de kanske bjöd 530 eller nåt för denna.

Så för mig är det snarare uppenbart att begpriserna helt klart är på väg nedåt rejält.

Räntekampanjen kan ju säkerligen omsättas i ett antal tiotusenlappar, det är ju ändå få som sitter på 5-600 tusen i madrassen.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tesla MYLR, AWD, Endast 179 mil, TILLFÄLLE!

Inlägg av Legato »

EnzoF1 skrev: 21 mar 2024 16:17
Legato skrev: 18 mar 2024 09:28
EnzoF1 skrev: 18 mar 2024 09:05
Men då skulle ju ingen sälja sin bil till en handlare. Då man väl alltid får mer på blocket. Man kanske har bråttom och så många sitter nog inte på 540 tusen cash hemma.
Jag har svårt att tro att någon reggar ett konto för
Nästan 10 år sedan för att scamma idag. Och vad skulle poängen vara?
Inte alls ovanligt att man säljer till handlare via Blocket ;)

Det viktiga är att nå ut till många köpare. I detta fall valde säljaren att ta ett riktigt uselt bud trots att det uppenbarligen fanns många som var beredda att betala mer. Varför har jag ingen aning om, men att priset inte var marknadsmässigt är för mig uppenbart.
Fast är det eg så uselt, idag lade Carla ut en likadan, dock 1300 mil, med vinterhjul (27000:-) samt EAP för 580.
TS hade inga vinterhjul och ingen EAP.
Jag tror helt enkelt att 500 från en handlare inte är något skambud, det är där de ligger helt enkelt. jämför ovanstående med en ny,, kollar man enbart priset så är det ju närmare 150 tusen i skillnad, för 1300 mil och lite slitage på däck, samt något kortare garanti, så det är väl där man hamnar. Carla ska ju som sagt tjäna något på det också så de kanske bjöd 530 eller nåt för denna.

Så för mig är det snarare uppenbart att begpriserna helt klart är på väg nedåt rejält.

Räntekampanjen kan ju säkerligen omsättas i ett antal tiotusenlappar, det är ju ändå få som sitter på 5-600 tusen i madrassen.
Att Carla gav ca 530k för den bilen låter rimligt.

EAP och vinterhjul är inte värt lika mycket som skillnaden i mil. Att sälja för 500 om man från handlare bör kunna få 530-550k är i mina ögon uselt betalt. Jag hade ju dock inte heller sålt till Carla som sagt...

I detta enskilda fall har vi ju dessutom någon som bjudit 540k. Det gör det än mer uppenbart att det var dåligt betalt med 500.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar