Matrix MIC

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Strebern
Teslaägare
Inlägg: 98
Blev medlem: 08 feb 2022 20:16

Matrix MIC

Inlägg av Strebern »

Hej!!

är lite oroad, min MY MIC med akustikrutor, ryzen etc, verkar inte ha den projektorlampa som matrixled man sett bilder på som MY har som får nya mjukvaran......

Finns det en brytgräns på MIC levererade Q1 2022 som inte har matrix?
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20"
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3638
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Matrix MIC

Inlägg av jonasl »

Alla Y levererade i Sverige ska ha hårdvaran.

Vår har det (har fått uppdateringen) och är tillverkad i april 2022 i Kina, lev slutet q2.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
TeslaTKASP
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 24 okt 2022 11:55

Re: Matrix MIC

Inlägg av TeslaTKASP »

Hallå!

Är ny i Tesla-världen, och har haft min MY i ca. 4 veckor nu. Nöjd! :)

Men hur får man uppdateringarna egentligen? Behöver min bil stå med bra WiFi? Kommer det annonseras i appen först, eller hur går det till i praktiken? :)
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 923
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Matrix MIC

Inlägg av wannabee »

TeslaTKASP skrev: 24 mar 2024 10:13
Hallå!

Är ny i Tesla-världen, och har haft min MY i ca. 4 veckor nu. Nöjd! :)

Men hur får man uppdateringarna egentligen? Behöver min bil stå med bra WiFi? Kommer det annonseras i appen först, eller hur går det till i praktiken? :)

Jag har min i Garaget,med wifi, har ej uppkoppling i bilen mot extra betalning (fick prova nån månad i början, gratis) finns två olika mode att välja, antingen att man är pigg och gärna vill prova nya saker, eller att man är konservativ med saker och ting och gärna väntar en tid.

Det går fortast om man inte vill vänta och har wifi till bilen när man är parkerad hemma (Detta är fritt ur minnet, berört ett flertal gånger på forumet)

Normalt kollar jag appen i telefonen och ser om jag fått hem en ny version av mjukvaran som laddats ner, har jag det, läser jag om den på forumet och installerar sedan, via appen i telefonen.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Matrix MIC

Inlägg av agehall »

Om man blir erbjuden en ny version eller inte påverkas inte alls av WiFi. Min bil står normalt sett i en betongbunker dit jag inte når med WiFi och någon gång har jag fått en ny version före att någon annan här skrivit om det men oftast blir jag erbjuden nya versioner en stund efter att andra börjat få den.

Bilen vill dock ha WiFi för att ladda ner uppdateringen, så ser man i appen att det finns en ny version tillgänglig och bilen står utan WiFi så kan man ta en tur och köra med WiFI-delning från mobilen så den nya versionen laddas ner.

Premium Connectivity spelar inte heller någon roll - bilen laddar ner uppdateringar över mobilnätet till slut, men då får man vänta läääääänge. Skulle tro att detta är mer en fail-safe för att man inte ska hamna allt för långt efter och inget man ska förlita sig på om man faktiskt vill uppdatera.

Till sist - när varje bil får tillgång till en ny version verkar vara ett lotteri. Ibland vinner man och får uppdateringen tidigt och ibland förlorar man och hinner knappt få en version innan andra får nästa version. Inget vi kan påverka speciellt mycket förutom att ha inställningen i bilen satt till ”Avancerat” men jag är personligen tveksam till att det gör någon större skillnad. I slutändan är det bara att vänta på att bilen säger att det finns en ny version att ladda ner.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Lurkern
Inlägg: 906
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Matrix MIC

Inlägg av Lurkern »

https://www.notateslaapp.com/software-u ... statistics

Enligt denna statistik är utrullningen av 2024.8.4 på is sedan ett tag.
Användarvisningsbild
Tillsynsmannen
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 20 feb 2022 15:57
Ort: Stockholm

Re: Matrix MIC

Inlägg av Tillsynsmannen »

Varför? Det låter som en ovanlig grej…
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 665
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Matrix MIC

Inlägg av flamman »

Så brukar det väl alltid se ut/bli när nya versioner är på väg ut. Gissningsvis ser vi en 2024.8.5 nästa vecka. När Tesla väl börjar få klart nästa version så är det ju vettigt att pausa fortsatt utrullning av nuvarande version.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 593
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Matrix MIC

Inlägg av macksie »

För ev andra läsare som liksom jag inte fattar vad MIC står för, efter en stunds sökande gissar jag "Made In China"
MYP
X90d
Skriv svar