Besiktning utan anmärkning

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Besiktning utan anmärkning

Inlägg av themax »

Nu börjar ju de första 2019 av Model 3 besiktas och idag var det min tur. Bilen har gått drygt 14000 mil vid det här laget men passerade utan anmärkning.

De kollade chassinumret på skärmen (inget rivande av inredning), hjälptes åt att kolla dim- och framljusen och ville se varningstriangeln. Sen den mekaniska kollen som var över på ett par minuter.

Trevlig tjej som tog hand om bilen och som tyckte det var kul med Tesla - de hade fått utbildning på bilarna internt på Bilprovningen i alla fall. Nu ska jag bara byta framruta så kan jag sälja den sen :-)
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
UrbanL
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 09 dec 2018 19:27
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/urban10026

Re: Besiktning utan anmärkning

Inlägg av UrbanL »

Besiktning gick också bra på min M3LR, dock tyckte de att jag borde dra ner på ”motorbromsningen” något för att det var lite rost på en av bromsskivorna. Eller så kunde man bromsa hårt nån gång emellanåt.

Känns ju lite onaturligt att aktivt försöka köra ryckigt som en avgasbil :-)
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 403
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Besiktning utan anmärkning

Inlägg av DanneB »

UrbanL skrev:
Besiktning gick också bra på min M3LR, dock tyckte de att jag borde dra ner på ”motorbromsningen” något för att det var lite rost på en av bromsskivorna. Eller så kunde man bromsa hårt nån gång emellanåt.

Känns ju lite onaturligt att aktivt försöka köra ryckigt som en avgasbil :-)
Kan dock vara bra att rasta bromsarna emellanåt, så de inte rostar/skärvar ihop. Den dag du behöver dem, så vill du väl att det fungerar? ;)
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Besiktning utan anmärkning

Inlägg av themax »

UrbanL skrev:
Besiktning gick också bra på min M3LR, dock tyckte de att jag borde dra ner på ”motorbromsningen” något för att det var lite rost på en av bromsskivorna. Eller så kunde man bromsa hårt nån gång emellanåt.

Känns ju lite onaturligt att aktivt försöka köra ryckigt som en avgasbil :-)
Jag har inga problem med rost på skivorna, och då kör jag inte särkilt aktivt ändå. Servade också bromsoken först vid 10000 mil. Tesla tycker ju det ska ske tidigare …
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Lenning
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 aug 2017 15:49

Re: Besiktning utan anmärkning

Inlägg av Lenning »

Jag besiktigade precis min model 3 årsmodell 2019. Den underkändes pga att dimstrålkastarna på båda sidor var bländande. Besiktningsmannen sa att detta var fel från fabriken och att han hade underkänt väldigt många Teslor pga detta så kolla detta innan ni besiktigar så slipper ni göra ombesiktning.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Besiktning utan anmärkning

Inlägg av themax »

Lenning skrev:
Jag besiktigade precis min model 3 årsmodell 2019. Den underkändes pga att dimstrålkastarna på båda sidor var bländande. Besiktningsmannen sa att detta var fel från fabriken och att han hade underkänt väldigt många Teslor pga detta så kolla detta innan ni besiktigar så slipper ni göra ombesiktning.
Jag kollade upp det innan jag åkte in, och mina var i rätt läge. Så det är nog lite blandat. På Model S är det vanligare att dimstrålkastarna står fel enligt tjejen på besiktningen jag pratade med. Men de har ju inte fått in så många Model 3 än så det kan ju ändras.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
UrbanL
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 09 dec 2018 19:27
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/urban10026

Re: Besiktning utan anmärkning

Inlägg av UrbanL »

Lenning skrev:
Jag besiktigade precis min model 3 årsmodell 2019. Den underkändes pga att dimstrålkastarna på båda sidor var bländande. Besiktningsmannen sa att detta var fel från fabriken och att han hade underkänt väldigt många Teslor pga detta så kolla detta innan ni besiktigar så slipper ni göra ombesiktning.
Lustigt, på min besiktning nämnde de förresten att dimljusen stod lite fel, men att de fixade inställningen. Bra service…
Blipblop
elbilist
Inlägg: 175
Blev medlem: 18 nov 2021 08:34

Re: Besiktning utan anmärkning

Inlägg av Blipblop »

Jag har inte fått en "tvåa" sedan bilprovningen blev privatiserad. Dekra eller småställen är säkrast kort för fri lejd :D
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2413
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Besiktning utan anmärkning

Inlägg av NiklasTesla »

Fick igenom vår bil också för några veckor sedan +11000mil :)
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1601
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Besiktning utan anmärkning

Inlägg av frippan »

Hade ings problem med 3:an 6500 mil. De hade mest problem att komma in och ut i bilen och hitta mätarställningen.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Melkin
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 29 jan 2019 11:01
Ort: Täby

Re: Besiktning utan anmärkning

Inlägg av Melkin »

themax skrev:
Lenning skrev:
Jag besiktigade precis min model 3 årsmodell 2019. Den underkändes pga att dimstrålkastarna på båda sidor var bländande. Besiktningsmannen sa att detta var fel från fabriken och att han hade underkänt väldigt många Teslor pga detta så kolla detta innan ni besiktigar så slipper ni göra ombesiktning.
Jag kollade upp det innan jag åkte in, och mina var i rätt läge. Så det är nog lite blandat. På Model S är det vanligare att dimstrålkastarna står fel enligt tjejen på besiktningen jag pratade med. Men de har ju inte fått in så många Model 3 än så det kan ju ändras.
Ursäkta en dum fråga, men hur kollar man att dimstrålkastarna är i rätt läge? Inget jag någonsin har använt... Och om man får underkänt pga detta, ska man då boka in ett besök på SC för att åtgärda?

Jag måste besiktiga bilen denna månad men ska också byta in bilen (till Tesla) snart, så vore lite jobbigt om man får underkänt precis innan.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model 3 LR
2018 Kia Soul EV 30kWh
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Besiktning utan anmärkning

Inlägg av bjelkeman »

Min vänstra strålkastare var lite låg idag vid besiktning. Vilket på en Model 3 går att fixa själv. Men, det konstiga är att jag manuellt justerade dem häromdagen, och de var inte inställda som jag ställde dem då. Det verkar som efter en programvaruuppdatering så ställs strålkastarna om. Jag har upplevt det ett par gånger nu.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
UrbanL
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 09 dec 2018 19:27
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/urban10026

Re: Besiktning utan anmärkning

Inlägg av UrbanL »

Melkin skrev:
Ursäkta en dum fråga, men hur kollar man att dimstrålkastarna är i rätt läge? Inget jag någonsin har använt...
Nej, Precis det är nog sällan de används egentligen… En googling på ”inställning dimljus” får upp lite info från Wikipedia: ”Dimstrålkastarna ska luta nedåt minst två procent”…

Så ljusbildens ovankant mot en vägg bör väl vara 2cm nedanför lampans ovankant per meter avstånd mellan bilens front och väggen..
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Besiktning utan anmärkning

Inlägg av bonath »

bjelkeman skrev:
Min vänstra strålkastare var lite låg idag vid besiktning. Vilket på en Model 3 går att fixa själv. Men, det konstiga är att jag manuellt justerade dem häromdagen, och de var inte inställda som jag ställde dem då. Det verkar som efter en programvaruuppdatering så ställs strålkastarna om. Jag har upplevt det ett par gånger nu.

Japp, verkar så.
Uppdaterade också häromdagen och därefter blinkade flera mötande på mig.
Tyckte jag hade jättebra halvljus... :lol:
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Besiktning utan anmärkning

Inlägg av Elix747 »

Dags för besiktning i morgon. Något med just Model 3 att tänka på?
Skall autojustera halvljuset.
Lyfter de i lyftpunkterna. Behöver man påminna?
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1601
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Besiktning utan anmärkning

Inlägg av frippan »

Elix747 skrev:
Dags för besiktning i morgon. Något med just Model 3 att tänka på?
Skall autojustera halvljuset.
Lyfter de i lyftpunkterna. Behöver man påminna?
Autojusterade mina ljus innan också.
Min bil lyfte de aldrig upp.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Besiktning utan anmärkning

Inlägg av tor »

Elix747 skrev:
Dags för besiktning i morgon. Något med just Model 3 att tänka på?
Skall autojustera halvljuset.
Lyfter de i lyftpunkterna. Behöver man påminna?
När jag besiktigade min hade dom väldigt svårt att hitta det stansade vin-numret på bilen (duger inte med det i vindrutan enligt dom). Dom hittade det på B stolpen på passagerarsidan under klädseln.

Hade för övrigt blanka papper men en påpekan att dimljusen inte stog riktigt rätt.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Besiktning utan anmärkning

Inlägg av Elix747 »

tor skrev:
Elix747 skrev:
Dags för besiktning i morgon. Något med just Model 3 att tänka på?
Skall autojustera halvljuset.
Lyfter de i lyftpunkterna. Behöver man påminna?
När jag besiktigade min hade dom väldigt svårt att hitta det stansade vin-numret på bilen (duger inte med det i vindrutan enligt dom). Dom hittade det på B stolpen på passagerarsidan under klädseln.

Hade för övrigt blanka papper men en påpekan att dimljusen inte stog riktigt rätt.
Då blev även min godkänd utan anmärkning.
Han var nöjd med vin i displayen, vindrutan.
Ha ”klagade” på att dimljusen slog av så fort har gick ur sätet för att kolla dem.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2413
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Besiktning utan anmärkning

Inlägg av NiklasTesla »

Elix747 skrev:
Dags för besiktning i morgon. Något med just Model 3 att tänka på?
Skall autojustera halvljuset.
Lyfter de i lyftpunkterna. Behöver man påminna?
Tog hjälp och justerade ljusen hos besiktningen (då dom har rätt utrustning). Du justerar under servicemeny i bilen.

MVH
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3637
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Besiktning utan anmärkning

Inlägg av jonasl »

Elix747 skrev:
Dags för besiktning i morgon. Något med just Model 3 att tänka på?
Skall autojustera halvljuset.
Lyfter de i lyftpunkterna. Behöver man påminna?
Tror inte de lyft någon av mina bilar i lyftpunkterna, de brukar lyfta vid infästningen till hjulupphängningen och om bilen inte klarar det så har den definitivt andra problem.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Besiktning utan anmärkning

Inlägg av Elix747 »

jonasl skrev:
Elix747 skrev:
Dags för besiktning i morgon. Något med just Model 3 att tänka på?
Skall autojustera halvljuset.
Lyfter de i lyftpunkterna. Behöver man påminna?
Tror inte de lyft någon av mina bilar i lyftpunkterna, de brukar lyfta vid infästningen till hjulupphängningen och om bilen inte klarar det så har den definitivt andra problem.
De lyfte under länkarmarna nära hjulen fram med mjuka gummikuddar. Det fungerade bra. Inget lyft alls bak.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Besiktning utan anmärkning

Inlägg av Elix747 »

Idag var det dags för andra besiktning på min M3.
5 år gammal och 20000mil.
Inga anmärkningar. Jippi.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Skriv svar